Nieuwe regels toewijzen sociale huurwoningen

Nieuwe regels toewijzen sociale huurwoningen 

Onderwerp van kaatje

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef kaatje
    Tot afgelopen jaar lagen de huurprijzen voor een sociale huurwoning (vanaf kleine eengezinswoning) tussen de 680 en 710 euro. Daar kon je ook met een lager inkomen op reageren. Nu liggen de meeste woningen tussen de 628 en 710 euro (en veel nog hoger in vrije sector). Op deze woningen kan dus maar een klein deel van de woningzoekenden reageren. De meeste mensen hebben geen inkomen van boven de 35.000 euro. Op zich prima, maar dan dienen de corporaties er wel voor te zorgen dat er ook voldoende aanbod blijft voor mensen met een lager inkomen. En daar gaat het nu mis.
    Iemand met een bijstandsuitkering zou niet in een woning moeten willen wonen van tussen de 680 en 710, dat kunnen ze vaak niet opbrengen met alle ellende van dien.

    Woningcorporaties worden door het rijk aan allerlei banden gelegd zoals je zelf weet en dat zorgt voor verkoop van woningen om te kunnen vernieuwen. De verhuurdersheffing wordt alleen maar meer en meer. Corporaties zijn rijk, yep, maar van bakstenen kunnen ze geen rekeningen betalen en het overgrote gedeelte van het kapitaal zit in bakstenen, omgerekend naar geld.

    Is het werkelijk de schuld van corporaties dat er geen sociale woningen zijn voor mensen met een lager inkomen of is het de "schuld" van al die scheidende mensen en migranten met een status of mensen met een woning die graag willen verhuizen naar mooier/groter? Mensen willen maar blijven verhuizen, groter en mooier. Prima wens, maar klaag niet als dat niet lukt. Mensen hebben namelijk ook allerlei eisen aan waar hun nieuwe woning moet komen.

    Het is zo gemakkelijk om altijd maar naar anderen te wijzen als mensen "hun zin niet krijgen". Het rijk moet zorgen voor meer geld, corporaties moeten zorgen voor meer woningen, zorgverzekeringen moeten zorgen voor minder bijdrage et cetera. Soms is het leven zoals het is.
  2. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef scar

    Is het werkelijk de schuld van corporaties dat er geen sociale woningen zijn voor mensen met een lager inkomen of is het de "schuld" van al die scheidende mensen en migranten met een status of mensen met een woning die graag willen verhuizen naar mooier/groter? Mensen willen maar blijven verhuizen, groter en mooier. Prima wens, maar klaag niet als dat niet lukt. Mensen hebben namelijk ook allerlei eisen aan waar hun nieuwe woning moet komen.


    Ik voel me gediscrimineerd, dat is wat me dwars zit. Ik mag niet op woningen reageren die duurder zijn dan 586 (of iets in die geest)
    Ik betaal nu toch ook veel meer huur voor mijn huidige woning? Dan zouden ze ook zo eerlijk moeten zijn om mijn huur naar 586 te verlagen want blijkbaar kan ik volgens hun niet meer betalen.
    Nu zit ik daar 100 euro boven en kan dat heus wel opbrengen.
    Ze zeggen dus eigenlijk: jij kunt niet meer betalen dan 586 maar ondertussen woon ik wel in een woning die daarboven zit.
    Zou ik nu een woning vinden van bijvoorbeeld 630, dan mag ik niet reageren onder het mom van: jij kunt dat niet betalen terwijl ik er dan juist 50 euro op vooruit zou gaan.
    Vind het gewoon krom.
  3. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    Maar als je het omdraait; mensen die nu boven hun budget huren en iedere maand zo'n kruiwagen aan huurtoeslag ontvangen en graag kleiner/goedkoper willen wonen, kunnen om precies diezelfde reden niet verhuizen naar een goedkopere woning.
    Er zijn geen woningen in hun prijsklasse en iets daarboven (maar wellicht een stuk lager dan ze nu huren) mogen ze niet reageren dus ze zijn verplicht te blijven wonen in hun te dure woningen en blijven dus ook afhankelijk van huurtoeslag.
    Nee, ik begrijp het niet zo goed.
    Zie alleen maar stagnatie.
  4. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    Maar dat is niet de schuld van woningcorporaties, dat is beleid van de regering.

    Dat je niet mag reageren op woningen boven de 586 kan ook komen omdat je alleen woont, daar zijn ook restricties aan verbonden heb ik begrepen.

    Voor de zogenaamde woningen waar scheefhuurders in wonen, waar de huur wel omhoog gaat, gaat de huur wel weer naar beneden naar hooguit max redelijk bij vertrek van de scheefhuurder. De waarde van je woning wordt niet minder omdat jij minder inkomen hebt, waarom moet dan de huur naar beneden? Je kunt toch ook niet bij Ah zeggen dat je brood goedkoper moet omdat je een tegenvaller hebt die maand?
  5. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef scar
    Maar dat is niet de schuld van woningcorporaties, dat is beleid van de regering.

    Dat je niet mag reageren op woningen boven de 586 kan ook komen omdat je alleen woont, daar zijn ook restricties aan verbonden heb ik begrepen.

    Voor de zogenaamde woningen waar scheefhuurders in wonen, waar de huur wel omhoog gaat, gaat de huur wel weer naar beneden naar hooguit max redelijk bij vertrek van de scheefhuurder. De waarde van je woning wordt niet minder omdat jij minder inkomen hebt, waarom moet dan de huur naar beneden? Je kunt toch ook niet bij Ah zeggen dat je brood goedkoper moet omdat je een tegenvaller hebt die maand?


    Nee maar anderzijds wordt hij ook niet meer waard omdat jij meer verdient en daar krijg je dus wel ieder jaar een strafverhoging voor als scheefhuurder.
  6. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef Eric-met-een-C
    Nee, ik begrijp het niet zo goed.
    Zie alleen maar stagnatie.
    Ja de stagnatie is enorm. En dan ontstaat de vraag waar die door komt en dan kom ik weer terug bij:
    - al die mensen die gaan scheiden en een huis willen
    - statushouders en aankomende statushouders
    - vluchtelingenstroom
    - huurders die willen blijven verhuizen
    - jongeren die de markt op willen
    - ik sla vast nog wat goede redenen over

    Dan:
    - de regering die corporaties aan banden legt
    - de regering die ontdekt heeft dat corporaties het nieuwe melkkoetje zijn
    - corporaties die moeten verkopen om aan geld te komen
    - corporaties die mede daardoor niet meer kunnen bouwen

    En Blok maar denken dat de doorstroming vanzelf gaat komen.

    Maar Eric, waarom zou jij willen verhuizen? Je hebt toch al een huis?
  7. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef scar
    Ja de stagnatie is enorm. En dan ontstaat de vraag waar die door komt en dan kom ik weer terug bij:
    - al die mensen die gaan scheiden en een huis willen
    - statushouders en aankomende statushouders
    - vluchtelingenstroom
    - huurders die willen blijven verhuizen
    - jongeren die de markt op willen
    - ik sla vast nog wat goede redenen over

    Dan:
    - de regering die corporaties aan banden legt
    - de regering die ontdekt heeft dat corporaties het nieuwe melkkoetje zijn
    - corporaties die moeten verkopen om aan geld te komen
    - corporaties die mede daardoor niet meer kunnen bouwen

    En Blok maar denken dat de doorstroming vanzelf gaat komen.

    Maar Eric, waarom zou jij willen verhuizen? Je hebt toch al een huis?


    Ja, ik heb een huis.
    Zie eerdere post waarom ik best zou zillen verhuizen.

    quote:
    Dit schreef Eric-met-een-C


    Precies! Ik zit ook onder de 35.000 en mag alleen reageren op woningen die niet bestaan in Zeewolde.
    Iedere keer als ik een goedkopere zie staan in het lijstje blijkt het een jongerenwoning of een seniorenwoning te zijn.
    Nou, heb me er al bij neergelegd. Dan maar hier blijven.
    Niks mis mee hoor! Maar ik heb geen knutselruimte. Al jarenlang nix meer kunnen timmeren en zagen en rommelen en dat vind ik echt een gemis.
    Had gehoopt op ooit een tuin zodat ik weer eens gewoon lekker alle ouwe zooi die ik tegenkom kan bewaren en daar wat leuks mee doen.
    Ook eigenlijk een slaapkamer te weinig. De jongens delen een slaapkamer en heb er een wand tussen gezet maar in de breedte. De oudste moet nu altijd door de kamer van de jongste heen en dat had ik liever anders gehad en de jongste heeft nooit daglicht in zijn deel van de kamer.
    Op een flat leef je ook geisoleerd, ook al zit je als haringen in een ton als je de muren wegdenkt.
    Nouja..klaag klaag klaag Smile
    Maar goed....verder gewoon een prima appartement hoor maar jammer dat je ondanks een vaste baan en een normaal salaris toch gewoon niet eens echt een keuze hebt waar je kunt wonen.
  8. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef Eric-met-een-C
    Nee maar anderzijds wordt hij ook niet meer waard omdat jij meer verdient en daar krijg je dus wel ieder jaar een strafverhoging voor als scheefhuurder.
    Zodat ze hopen dat ze je laten verhuizen naar een woning die beter binnen jouw prijsklasse valt. Zie het als een soort boete (ik denk dat ze zo redeneren). Ik denk ook dat deze redenatie niet klopt trouwens want ik zie een scheefhuurder niet snel vertrekken om 3,5% meer huurverhoging dan normaal, zeker ook omdat de scheefhuurder die net boven de huurgrens verdient feitelijk niet of nauwelijks kan kopen, maar dat zal ook aan de eis van de nieuwe woning liggen, omdat het wel weer groter grootst mooier mooist moet worden natuurlijk. Anders ga je niet kopen.
  9. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef scar
    Zodat ze hopen dat ze je laten verhuizen naar een woning die beter binnen jouw prijsklasse valt. Zie het als een soort boete (ik denk dat ze zo redeneren). Ik denk ook dat deze redenatie niet klopt trouwens want ik zie een scheefhuurder niet snel vertrekken om 3,5% meer huurverhoging dan normaal, zeker ook omdat de scheefhuurder die net boven de huurgrens verdient feitelijk niet of nauwelijks kan kopen, maar dat zal ook aan de eis van de nieuwe woning liggen, omdat het wel weer groter grootst mooier mooist moet worden natuurlijk. Anders ga je niet kopen.


    Ik zou alleen willen kopen om later toch iets van een spaarpotje te hebben en niet om groter, grootst.
    Ook het feit dat als ik nu een hypotheek zou hebben van 700 euro, dat over 25 jaar nog steeds 700 euro is terwijl mijn huur over 25 jaar iets van 1200 euro zal zijn.
  10. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef Eric-met-een-C
    Ja, ik heb een huis.
    Zie eerdere post waarom ik best zou zillen verhuizen.
    Dus jij hebt recht om te verhuizen toch? En je verdient voldoende voor een sociale woning (als in je verdient niet te veel)? Dan is het een kwestie van een lange adem hebben zoals alle woningzoekenden, ik neem aan dat je ingeschreven staat?

    Jouw "probleem" lijkt mij is dat je groter wil, een tuin wilt, en die huizen zijn vaak duurder dan een driekamer-appartement en dat lukt weer niet ivm je inkomen. En ik denk dat je graag in de buurt wilt blijven wonen waar je nu woont ivm co-ouderschap.

    Is woningruil geen optie? Of een andere baan met meer inkomen zoeken zodat je je huurmogelijkheden vergroot?
  11. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef Eric-met-een-C


    Ik zou alleen willen kopen om later toch iets van een spaarpotje te hebben en niet om groter, grootst.
    Ook het feit dat als ik nu een hypotheek zou hebben van 700 euro, dat over 25 jaar nog steeds 700 euro is terwijl mijn huur over 25 jaar iets van 1200 euro zal zijn.


    Aanvulling;
    als ik geen kinderen had, zou ik op kamers gaan wonen (in Rotterdam Smile) heb namelijk niets met woningen in het algemeen en dan ergens een schuurtje huren waar ik kan rommelen en timmeren en zagen.
  12. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef scar
    Dus jij hebt recht om te verhuizen toch? En je verdient voldoende voor een sociale woning (als in je verdient niet te veel)? Dan is het een kwestie van een lange adem hebben zoals alle woningzoekenden, ik neem aan dat je ingeschreven staat?

    Jouw "probleem" lijkt mij is dat je groter wil, een tuin wilt, en die huizen zijn vaak duurder dan een driekamer-appartement en dat lukt weer niet ivm je inkomen. En ik denk dat je graag in de buurt wilt blijven wonen waar je nu woont ivm co-ouderschap.

    Is woningruil geen optie? Of een andere baan met meer inkomen zoeken zodat je je huurmogelijkheden vergroot?


    Ja, ik wil niet weg uit deze omgeving omwille van de kinderen. Alles gaat precies goed zo en dat is belangrijker dan mijn woonwens. Ik zit heus niet op hete kolen vind het alleen jammer.
    De driekamer appartementen zijn in Zeewolde exact even duur als de eengezinswoningen.
    Er zijn geen woningen in de prijsklasse waar ik op mag reageren, ongeacht de lengte van mijn adem Smile
    Alles wat onder de pakweg 650 komt, is of jongerenwoning of een seniorenwoning.
    Qua salaris zal ik trouwens nergens meer verdienen dan waar ik nu zit.
Terug naar de lijst