WW en min-max contract

WW en min-max contract 

Onderwerp van kaatje

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Agnes
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Agnes
    quote:
    Dit schreef Loeki
    Op een bepaald moment wordt je ww gebaseerd op je nieuwe (lagere?) salaris.
    Je zou even moeten uitzoeken waar dat omslagpunt zit, en of dat op basis van het contract of de gewerkte uren is.


    Ik heb gehoord dat ze voor WW kijken naar de laatste 36 weken en als je dan minstens 26 weken daarvan gewerkt hebt wordt je WW daarnaar bepaald. Als je minder gewerkt hebt dan dit, dan wordt je oude bedrag aangehouden (maar: pin mij hier niet op vast, dus check het zelf even voor de zekerheid).
    Je kunt het allemaal precies nakijken door WW te googlen en dan de site van de Rijksoverheid (daar verwees het Juridisch Loket mij naar toe.
    Je zou dus ook extra vakantie op kunnen nemen zodat je niet aan die wekeneis voldoet!
  2. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    quote:
    Dit schreef kaatje


    Na 6 maanden heb ik vernomen (en eveneens in de cursus loonadministratie waar ik nog mee bezig ben, gelezen). Misschien vragen om een contract van 5 maanden?

    Met de ww van voor juli 2015 was dat zo inderdaad (weet niet of dat anders is met nieuwe ww) . oud-collega's van mij hebben daarom contracten van net minder dan 6 maanden, zodat ze door tijdelijk werk zichzelf niet financieel in problemen gaan werken.
    Mbt je contacten met uwv; zeer herkenbaar.Herkenbaar. Vervelende is dat je verschillende medewerkers aan de telefoon krijgt en dat je zelf niet terug kan bellen. De een zegt weer zus, de ander zo. Qua dienstverlening kan het bij het UWV allemaal een stuk beter. Hebben ze een spreekuur bij jou?. Ik heb hier ontdekt dat face to face contact wel wil helpen en dat medewerkers uwv zelf ook wel begrijpen dat je je zelf niet in financi?le problemen wilt brengen dus je wellicht kunnen adviseren hoe e.e.a. vorm te geven.
  3. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Solar

    Met de ww van voor juli 2015 was dat zo inderdaad (weet niet of dat anders is met nieuwe ww) . oud-collega's van mij hebben daarom contracten van net minder dan 6 maanden, zodat ze door tijdelijk werk zichzelf niet financieel in problemen gaan werken.
    Mbt je contacten met uwv; zeer herkenbaar.Herkenbaar. Vervelende is dat je verschillende medewerkers aan de telefoon krijgt en dat je zelf niet terug kan bellen. De een zegt weer zus, de ander zo. Qua dienstverlening kan het bij het UWV allemaal een stuk beter. Hebben ze een spreekuur bij jou?. Ik heb hier ontdekt dat face to face contact wel wil helpen en dat medewerkers uwv zelf ook wel begrijpen dat je je zelf niet in financi?le problemen wilt brengen dus je wellicht kunnen adviseren hoe e.e.a. vorm te geven.


    Volgens mij geldt die regel nog steeds.
    Het lastige ook van het contact met verschillende medewerkers is dat je het nooit zwart op wit krijgt. Ik wil graag een bevestiging van het antwoord dat ze me geven. Mocht later namelijk blijken dat het niet klopt, dan heb ik in ieder geval iets om op terug te vallen.

    Tjonge, wat een gedoe.
  4. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    Ok?, gebeld met UWV.

    * Tot een jaar na start WW recht op garantiedagloon. Ik heb zelf even de voorwaarden erbij gezocht:
    Voorwaarden garantiedagloon als u vanuit de WW gaat werken

    - Gaat u vanuit de WW aan de slag bij een werkgever en wordt u daarna weer werkloos? Dan gelden de volgende voorwaarden voor het garantiedagloon:
    - U heeft minimaal 1 jaar gewerkt in uw oude baan, voordat u werkloos werd.
    - Na deze baan had u recht op een WW-uitkering.
    - U gaat in een nieuwe baan werken waardoor uw WW-uitkering eindigt.
    - U wordt werkloos, uw vorige WW-uitkering wordt niet voortgezet, maar u heeft wel recht op een nieuwe WW-uitkering.
    - Deze nieuwe uitkering start binnen 1 jaar na het begin van de vorige WW-uitkering.

    * Ik heb tevens gevraagd hoe eventuele aanvulling vanuit WW gaat als ik minder verdien dan huidige WW (zeker het geval als ik slechts 16 uur ga werken):
    De inkomsten die u naast uw uitkering verdient, trekken wij af van uw WW-maandloon. Uw WW-maandloon vindt u in de beslissingsbrief over uw WW-uitkering.
    De eerste 2 maanden wordt 75% van uw inkomsten uit werk van uw WW-uitkering afgetrokken. En vanaf de derde maand wordt dat 70%. Zijn uw inkomsten uit werk meer dan 87,5% van het WW-maandloon? Dan stopt uw uitkering.

    Vervolgens wilde ik weten hoe het met de duur van mijn uitkering gaat als ik slechts met een klein bedrag wordt aangevuld, stel 100 euro. Die muts met wie ik toen een gesprek had, vertelde dat mijn WW-periode dan verlengd zou worden. Nu werd mij echter verteld, dat hoe klein de aanvulling ook is, de WW-periode niet verlengd zal worden! Smile

    Kortom, het blijft een lastig verhaal. Als ik per 1 juli een contract van een halfjaar krijg en deze wordt niet verlengd, dan val ik buiten de periode van een jaar en vervalt mijn recht op garantiedagloon. En als ik dan ook nog recht heb op aanvulling in deze periode, dan wordt de WW-periode ook niet verlengd.

    Ik begrijp trouwens niets van de berekening wat betreft de aanvulling. Deze wordt berekend over mijn maandloon, maar dat is niet wat ik maandelijks krijg. Ik krijg daar slechts 70% van. Als ik vervolgens via de UWV-hulp een berekening maak, waarmee ik bruto hoger uitkom, dan wat nu mijn WW maandelijks is, blijf ik toch recht op aanvulling houden Smile En wat als ik die dan niet wil???
  5. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    Nogmaals gebeld, want ik snap er nog maar weinig van.

    Ik dacht als ik als mijn netto salaris meer zou bedragen dan mijn netto WW-uitkering, ik zelf kan besluiten mijn WW stop te zetten. Niet dus! Je kunt de uitbetaling wel stopzetten, maar de 'uitkering' loopt gewoon door. Zodra je salaris meer wordt dan 87,5% van je WW maandloon, wordt je uitkering be?indigd. Als je dan, na be?indiging van het contract nog recht wilt hebben op je oude dagloon, moet je binnen een jaar na de start van de eerdere uitkering, weer werkloos zijn, anders wordt de WW berekend over je laatste salaris Smile

    Zaak dus om een eventueel halfjaarcontract uiterlijk 15 juni in te laten gaan tot 15 december, zodat ik ?n nieuw WW-recht opbouw ?n eventueel recht behoud op WW over mijn oude salaris.

    Tenminste, ik hoop dat ik het zo goed begrepen heb.....Smile Volgens mij werd deze vrouw bijna gek van me....
  6. Marah
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Marah
    Ben je lid van een vakbond? Die weten dit soort dingen soms beter dan het UWV.
  7. Marah
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Marah
    quote:
    Dit schreef kaatje
    Ok?, gebeld met UWV.

    * Tot een jaar na start WW recht op garantiedagloon. Ik heb zelf even de voorwaarden erbij gezocht:
    Voorwaarden garantiedagloon als u vanuit de WW gaat werken

    - Gaat u vanuit de WW aan de slag bij een werkgever en wordt u daarna weer werkloos? Dan gelden de volgende voorwaarden voor het garantiedagloon:
    - U heeft minimaal 1 jaar gewerkt in uw oude baan, voordat u werkloos werd.
    - Na deze baan had u recht op een WW-uitkering.
    - U gaat in een nieuwe baan werken waardoor uw WW-uitkering eindigt.
    - U wordt werkloos, uw vorige WW-uitkering wordt niet voortgezet, maar u heeft wel recht op een nieuwe WW-uitkering.
    - Deze nieuwe uitkering start binnen 1 jaar na het begin van de vorige WW-uitkering.

    * Ik heb tevens gevraagd hoe eventuele aanvulling vanuit WW gaat als ik minder verdien dan huidige WW (zeker het geval als ik slechts 16 uur ga werken):
    De inkomsten die u naast uw uitkering verdient, trekken wij af van uw WW-maandloon. Uw WW-maandloon vindt u in de beslissingsbrief over uw WW-uitkering.
    De eerste 2 maanden wordt 75% van uw inkomsten uit werk van uw WW-uitkering afgetrokken. En vanaf de derde maand wordt dat 70%. Zijn uw inkomsten uit werk meer dan 87,5% van het WW-maandloon? Dan stopt uw uitkering.

    Vervolgens wilde ik weten hoe het met de duur van mijn uitkering gaat als ik slechts met een klein bedrag wordt aangevuld, stel 100 euro. Die muts met wie ik toen een gesprek had, vertelde dat mijn WW-periode dan verlengd zou worden. Nu werd mij echter verteld, dat hoe klein de aanvulling ook is, de WW-periode niet verlengd zal worden! Smile

    Kortom, het blijft een lastig verhaal. Als ik per 1 juli een contract van een halfjaar krijg en deze wordt niet verlengd, dan val ik buiten de periode van een jaar en vervalt mijn recht op garantiedagloon. En als ik dan ook nog recht heb op aanvulling in deze periode, dan wordt de WW-periode ook niet verlengd.

    Ik begrijp trouwens niets van de berekening wat betreft de aanvulling. Deze wordt berekend over mijn maandloon, maar dat is niet wat ik maandelijks krijg. Ik krijg daar slechts 70% van. Als ik vervolgens via de UWV-hulp een berekening maak, waarmee ik bruto hoger uitkom, dan wat nu mijn WW maandelijks is, blijf ik toch recht op aanvulling houden Smile En wat als ik die dan niet wil???


    Je houdt inderdaad 30% van je nieuwe inkomsten.70% wordt verrekend met WW.
    Ik zou ook even een berekening met toeslagen maken (+30% inkomen) om te kijken hoe dat dan verrekend gaat worden.
    Kans bestaat dat je terug moet betalen. Houd daar rekening mee.
  8. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Marah
    Ben je lid van een vakbond? Die weten dit soort dingen soms beter dan het UWV.


    Ja, ben ik.
  9. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Marah


    Je houdt inderdaad 30% van je nieuwe inkomsten.70% wordt verrekend met WW.
    Ik zou ook even een berekening met toeslagen maken (+30% inkomen) om te kijken hoe dat dan verrekend gaat worden.
    Kans bestaat dat je terug moet betalen. Houd daar rekening mee.


    Pfff, oh ja, ook dat nog. Zodra ik daadwerkelijk ga werken, maar meteen hoger jaarinkomen doorgeven dan. Pff, houd ik per saldo nog minder over Smile

    Maandag nog een sollicitatiegesprek elders. Helaas ook tijdelijk.
  10. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    quote:
    Dit schreef kaatje


    Pfff, oh ja, ook. dat nog. Zodra ik daadwerkelijk ga werken, maar meteen hoger jaarinkomen doorgeven dan. Pff, houd ik per saldo nog minder over Smile

    Maandag nog een sollicitatiegesprek elders. Helaas ook tijdelijk.

    Stug Doorzetten met zoekenSmile. Vaste aanstelling zal sowieso niet snel meer volgen. Het merendeel gaat via tijdelijke contracten. Maar als je ergens "binnen"bent, kan sneller meer volgen natuurlijk. En als dat "binnen"komen je lukt, pak dan die kans, en zorg dat je contract eventueel iets minder dan 6 maanden is.

    Ik heb zojuist na bijna 13 maanden werkeloosheid, 70 sollicitatiebrieven, 20 gesprekken, etc etc. een arbeidsvoorwaardengesprek gehad (voor een jaar en mogelijk daarna nog een jaar) voor echt hele leuke functie bij een gemeente hier in de buurt. Voorlopig 18 uur nog maar, maar ivm andere omstandigheden hier is dat eigenlijk even prima. Ik ben "binnen" en doe weer nieuwe ervaring op. En op 17 minuten reisafstand (geklokt Smile) daar waar ik gesolliciteerd heb op banen op afstand van anderhalf uur. Alsof het zo heeft moeten zijn. Smile

    Consequenties financieel heb ik ook niet geheel in zicht, maar mijn situatie is wat anders dan die van jou, mede doordat ik onder oude ww val en ook nog wachtgeld ontvang. Maar wat ik wil zeggen; ik weet donders goed hoe lastig het soms is, zelfs tijdelijk binnenkomen lukte mij niet. Maar zet stug door! En let inderdaad bij kortdurende dienstverbanden op contractduur zodat je jezelf niet gigantisch in de vingers snijd.
  11. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef kaatje


    Pfff, oh ja, ook dat nog. Zodra ik daadwerkelijk ga werken, maar meteen hoger jaarinkomen doorgeven dan. Pff, houd ik per saldo nog minder over Smile

    Maandag nog een sollicitatiegesprek elders. Helaas ook tijdelijk.


    Wij krijgen er hier weer een vacature bij op verkoop maar ja, Zeewolde is voor jou wel een stukje.
    Hier krijg je wel gewoon een jaarcontract en na dat jaar bij wederzijdse blijdschap een vaste aanstelling.
  12. Marah
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Marah
    quote:
    Dit schreef kaatje


    Pfff, oh ja, ook dat nog. Zodra ik daadwerkelijk ga werken, maar meteen hoger jaarinkomen doorgeven dan. Pff, houd ik per saldo nog minder over Smile

    Maandag nog een sollicitatiegesprek elders. Helaas ook tijdelijk.


    Succes in ieder geval. Wel vast aantal uren en beter salaris?

    Persoonlijk zou ik het aanbod van het ziekenhuis alleen aannemen voor 5 maanden. Dan behoudt je je oorspronkelijke WW rechten. En in 5 maanden weten ze echt wel wat je kan.
    Of 2 maanden met behoud van uitkering en daarna 1 jaarcontract voor 24 uur ofzo.
    Het aanbod wat je nu hebt, brengt zoveel financi?le onzekerheid met zich mee dat mij dat niet fijn werken lijkt.

    Heb je nog meer lopen? Naast deze en gesprek van maandag?
Terug naar de lijst