Toestemming reizen minderjarig kind

Toestemming reizen minderjarig kind 

Onderwerp van Astrix

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Lamagaan
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Lamagaan
    quote:
    Dit schreef wendy72
    Ouder reist alleen met kind
    Reist u met uw kind naar het buitenland? Dan heeft u toestemming nodig van de achterblijvende ouder met ouderlijk gezag. Dit kan uw partner of ex-partner zijn.

    In het paspoort of identiteitsbewijs van het kind staat namelijk niet of wie het ouderlijk gezag over dit kind heeft. Hiervoor vult en ondertekent u beiden het toestemmingsformulier reizen met een minderjarige naar het buitenland in. Als u met meerdere kinderen reist, vult u per kind een toestemmingsformulier in.

    [B]Dit formulier is niet verplicht.


    Bovenstaand advies komt vanuit de overheid. Het blijft een advies [/B]


    Dit is een misvatting.

    Het formulier mag dan niet verplicht zijn, de toestemming van de achterblijvende ouder met ouderlijk gezag is wel degelijk noodzakelijk, dit is niet slechts een advies.

    De overheid adviseert om dit formulier te gebruiken zodat duidelijk is dat die toestemming er is. En om op die manier oponthoud bij de grenscontrole te voorkomen.

    In geval van twijfel dan kan de marechaussee nadere informatie vragen. En mocht blijken dat de achterblijvende ouder g??n toestemming heeft gegeven, dan kom je het land niet uit.

    Advies is dan ook om dat formulier gewoon te gebruiken, om potentiele ellende te voorkomen.
  2. Bericht van Claudia is op 01-08-2016 om 16:00:57 uur verwijderd door Claudia.

    Reden: bericht is niet meer van toepassing

     
  3. Xanxan
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Xanxan
    quote:
    Dit schreef Lamagaan

    In geval van twijfel dan kan de marechaussee nadere informatie vragen. En mocht blijken dat de achterblijvende ouder g??n toestemming heeft gegeven, dan kom je het land niet uit.


    En nog voordat je bij de marechaussee bent kan de airline al best moeilijk doen ook bij het inchecken. Kan ik - vanuit Thailand - met zeer recente ervaring op Schiphol melden.
  4. Mar1970
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Mar1970
    net met kinderen en alleenstaande kennis met kinderen naar macedonie geweest. Zij kreeg wel de vraag waar de vader was, ik niet. Zijn volgens mij zeer random controles en vooral bij jongere kinderen.
  5. wendy72
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van wendy72
    Naar Thailand is dat logisch. De Thaise autoriteiten vereisen aanvullende documentatie, dit checkt de luchtvaartmaatschappij .Als de luchtvaartmaatschappij je zonder de vereiste documentatie toch mee neemt en je komt Thailand niet in dan wordt je op kosten luchtvaartmaatschappij teruggevlogen. Luchtvaartmaatschappijen willen dit voorkomen en zijn ook verplicht te checken of je de juiste papieren mee hebt.
  6. wendy72
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van wendy72
    Nee hoor. Je hebt alleen informatieplicht naar andere ouder.
  7. Xanxan
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Xanxan
    quote:
    Dit schreef wendy72
    Naar Thailand is dat logisch. De Thaise autoriteiten vereisen aanvullende documentatie, dit checkt de luchtvaartmaatschappij .Als de luchtvaartmaatschappij je zonder de vereiste documentatie toch mee neemt en je komt Thailand niet in dan wordt je op kosten luchtvaartmaatschappij teruggevlogen. Luchtvaartmaatschappijen willen dit voorkomen en zijn ook verplicht te checken of je de juiste papieren mee hebt.



    Grappig, dat dachten ze bij de incheckbalie ook. Uiteindelijk kwam de marechaussee bevestigen dat dergelijke aanvullende administratie voor Thailand helemaal niet nodig was. Waar heb jij die informatie vandaan? Ik had ook best aardig rondgezocht namelijk en zag het nergens als vereiste staan.

    Enfin, als je geen zin hebt in gezeur kun je maar beter een formulier te veel mee hebben. Of zoals ik een uur te vroeg op Schiphol zijn...
  8. hanss51
    @nd3rs

    Toon alleen de berichten van hanss51
    quote:
    Dit schreef wendy72
    Nee hoor. Je hebt alleen informatieplicht naar andere ouder.


    het zal jou wel volkomen duidelijk zijn waarop je reageert.
    Maar met quote is dat voor lezers ook wat gemakkelijker te volgen.
  9. happy-56
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van happy-56
    Nog nooit iets hoeven te tonen..ook niet bij reizen naar Amerika.
    Alleen vroegen ze de laatste keer in Orlando aan mijn zoon wie ik was..😁
  10. Lamagaan
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Lamagaan
    quote:
    Dit schreef wendy72
    Nee hoor. Je hebt alleen informatieplicht naar andere ouder.


    Bijgaand een tweetal links van autoriteiten die iets anders beweren. Je kunt er nog wel 30 vinden als je een beetje googelt.

    1. >>LINK<<
    Reist u met uw kind naar het buitenland? Dan heeft u toestemming nodig van de achterblijvende ouder met ouderlijk gezag. Dit kan uw partner of ex-partner zijn.

    2. >>LINK<<
    Als u alleen met uw minderjarige kind (tot 18 jaar) naar het buitenland reist, moet u kunnen aantonen dat u toestemming heeft van de ouder met gezag. Reizen zonder deze toestemming kan worden aangemerkt als onttrekking aan het ouderlijk gezag en internationale kinderontvoering.

    Je hebt dus toestemming nodig van de achterblijvende ouder voor reizen naar het buitenland, ?n je hebt daarbij ook nog eens informatieplicht over de verblijfplaats(en) en -duur tijdens die reis.

    Dat is echt iets anders dan jij beweert, zonder bronvermelding.
    2 aug '16 - 20:53:09 / 2 aug '16 - 21:11:12
  11. desi
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van desi
    sorry, ik meng me er even tussen.....ik ben er nog niet helemaal uit.

    mijn ouders gaan over 2 weken met mijn kinderen naar Spanje.

    ik heb alleen het ouderlijk gezag, vader heeft ze alleen erkend.

    naar mijn weten heb ik dan geen toestemming nodig van de vader.

    tuurlijk zou ik het kunnen vragen voor de zekerheid maar de situatie is er helaas niet na.

    wie weet het antwoord?
  12. Bericht van desi is op 02-08-2016 om 23:59:18 uur verwijderd door desi.

    Reden: dubbel

     
Terug naar de lijst