Hoe maken jullie je macaroni/spaghetti saus 

Onderwerp van -caty2

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. rotonde
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van rotonde
    quote:
    Dit schreef -caty2
    Wat een heerlijke combinaties zie ik hier voorbij komen. Bedankt. Die zoete ketjap zou ik bv zelf al nooit opkomenSmile

    Ik maak altijd al meer om in te vriezen dus heb altijd een pond gehakt Smile


    Ik maak altijd veel tomatensaus als ik op de markt weer eens een goeie deal heb. Veel tomaten, courgette, knoflook, prei, wortel en een pepertje. Deze kruid ik verder niet. Dat gebruik ik als basis. De ene keer uitje champignons en blikje tonijn erdoor (heeft geen zout meer nodig, bijv oregano. Met gestoofde vis lekker met venkel en tijm. Of met gestoomde vis, kokosmelk en paprika De volgende keer gehakt en bijv broccoli. Dan vind ik lavas lekker (de typerende smaak van maggi, maar dan zonder al die ellendige toevoegingen. Andere beetje keer kruidenkaas. Soms van die merquez of chippolata worstjes, dan heb je niet echt extra kruiden nodig. Gewoon uitproberen wat je lekker vind en je eet dan niet altijd hetzelfde
  2. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Uien in halve ringen, fruiten tot lichtbruin. Best veel uien, nou ja, eh, stuk of vijf.
    Knoflook, verse, ook meefruiten. Voeg ik wat later bij.
    Wortelplakjes erbij meefruiten.
    Gehakt erbij. Ik doe half om half.
    Kruiden zoals salie, oregano.
    Gepelde tomaten, twee blikjes.
    Water erbij tegen aanbranden.
    Zout. Peper.
    Paar uur laten sudderen.
  3. geert26
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van geert26
    Pastasaus maken is zo simpel als het maar kan. Wel een stevige grote pan gebruiken. Ik gebruik altijd een gietijzeren braadpan.
    Pondje (runder)gehakt, aantal paprika's, courgette, pond (pomodori)tomaten (of meer), aantal uien, winterpeen, blik ingedikte tomatenpuree (ik haal deze altijd bij eenTurkse supermarkt), knoflooktenen, kruiden: oregano en Italiaanse kruiden

    Wat olijfolie in de pan op temperatuur brengen, knoflooktenen met de platte kant van een koksmes platdrukken en even in de olie aanbraden. Gehakt erbij en aanbraden met beetje peper en zout. .

    Alle groente in blokjes snijden en bij het gehakt doen en door mekaar roeren, aan de kook brengen en laten pruttelen (uurtje minimaal), regelmatig omscheppen. Deksel erop is dunne saus, deksel eraf is ingedikte saus.
    Na ongeveer een uur het blik ingedikte tomatenpuree erdoor roeren en nog (half) uurtje pruttelen laten. Kruiden er tegen het eind erdoor roeren, zoveel of zo weinig als je wilt.
    Eventueel; nog wat op smaak brengen met peper, zout of knoflook.
    Ik eet er het liefste tagliatelle of spaghetti bij (met een beste schep saus).
  4. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2

    Even een vraagje over dat sudderen. Waarom een uurtje of meer laten sudderen?

    Als ik de groenten en het gehakt klaar (geroerbakt en rul gebakken) heb en de tomatensaus ( gebruik nu de Gran d italia Toscane) erbij doe laat ik het geheel 20 min. op een laag vuurtje staan.
  5. Xanxan
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Xanxan
    Mijn favoriete bereidingswijze is om tussen twee slokjes Chianti een "mezze penne gorgonzola e noci" te bestellen. Dat duurt zelden langer dan twintig minuten. Een uur stoven lijkt mij dan ook volstrekt onnodig!
  6. Caroline
    Kwijtruimer

    Toon alleen de berichten van Caroline
    Sinds jaren mijn recept.
    Plaatje
  7. Marein
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Marein
    Dan trekken alle smaken er goed in. Je proeft echt verschil als het wat langer heeft gestaan.
  8. Marianne-b
    en dan .. is er koffie ☕️

    Toon alleen de berichten van Marianne-b
    gehakt braden, gesneden groente (bak 400gr) maccaroni/spagettigroenten erbij , maccaronimix zakje
    en dan een pot rode saus erdoor. de macaroni apart serveren. eenvoudig maar lekkerSmile

    ik laat niks sudderen eigenlijk, maakt dat echt wat uit?
  9. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2

    quote:
    Dit schreef Xanxan
    Mijn favoriete bereidingswijze is om tussen twee slokjes Chianti een "mezze penne gorgonzola e noci" te bestellen. Dat duurt zelden langer dan twintig minuten. Een uur stoven lijkt mij dan ook volstrekt onnodig!


    Smile
  10. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2

    quote:
    Dit schreef Marein
    Dan trekken alle smaken er goed in. Je proeft echt verschil als het wat langer heeft gestaan.


    Ah oke. Ga ik ook eens uitproberen, moet dan wel eerder beginnen want ik heb nu een systeem van saus en spaghetti koken wat op elkaar aansluit Smile
  11. Ster
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Ster
    doe je gewoon een simpele spaghetti bolognese dan zou ik zeggen uitje, knoflookje, gehakt bakken (gehakt rullen), daarna toevoegen: tomatensaus en witte wijnazijn (scheut) en suiker (theelepel of wat dan ook naar smaak). Verder kun je er paprikapoeder, peper, zout en gedroogde Italiaanse kruiden aan toevoegen, niet teveel naar smaak doen. Groente kan eventueel apart, of een lekker salade. Succes!
  12. geert26
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van geert26
    Deze komt uit "De zilveren lepel", een fantastisch kookboek voor de Italiaanse keuken.
    Plaatje
    Plaatje
Terug naar de lijst