Laptop ineens traag, heel traag

Laptop ineens traag, heel traag 

Onderwerp van Marlies

BEHEERD DOOR:
rdolfijn
Terug naar de lijst
  1. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    contoleer de koeling en de luchtcirculatie: als de CPU te heet wordt (onvoldoende koeling), stuurt het de klokfrequentie omlaag om zichzelf te beschermen.

    een laptop moet je ook nooit op schoot nemen, je blokkert dan de aanzuig van de koellucht.
  2. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    Hoi Marlies,

    Ik heb niet mega veel verstand van pc's ofzo maar ik denk dat defragmenteren zonde van je tijd is.
    Duurt gruwelijk lang en levert je vaak een paar seconde in opstarttijd op bij programma's meer ook niet. Omdat je zegt dat het ook lang duurt voordat letters die je typt verschijnen op het scherm denk ik aan heel wat anders.
    Of er draait een zwaar programma mee op de achtergrond of je hebt echt een klote virus opgelopen.
    Ik heb het zelf ook een keer gehad.
    Heb je toevallig voorafgaand aan deze vertraging nog iets nieuws op de laptop ge?nstalleerd?
    Wat voor besturingssysteem heb je trouwens?
  3. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    Ik ga er vanuit dat je een recente versie van Windows hebt?
    Doe eens control-alt-delete en klik op taakbeheer en dan op details.
    Dan kun je zien wat je CPU uitspookt en hoeveel % van de processor wordt gebruikt voor welke applicatie.
    Als het processor verbruik tegen de 100% is er iets gaande maar dat kun je dan als het goed is in dat lijstje zien.
  4. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    Zo'n lijstje moet je dan te zien krijgen.
    Je ziet dat ik nauwelijks processor capaciteit gebruik als ik niets doe en ongeveer 1/3e van het geheugen door de geladen programma's.
    Ben benieuwd wat dat bij jou is.
    In die tijd dat ik dat stomme virus had, zat de processorverbuik namelijk altijd tegen de 100%, terwijl ik niets deed terwijl dat nagenoeg 0% hoort te zijn als je niets doet tenzij er dus een programma op de achtergrond draait.
    Plaatje
  5. ErikD
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van ErikD
    Nou wil ik niet naar en betweterig gaan doen.
    Maar vaak wordt defragmentatie helemaal niet gedaan.
    Als deze boven de 10% komt is het meestal niet eens meer volledig te herstellen en wordt je schijf al trager.
    Bij 25 of 35% krijg je of problemen met traagheid of niet meer willen opstarten.
    Defragmentatie is wel degelijk belangrijk.
  6. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef ErikD
    Nou wil ik niet naar en betweterig gaan doen.
    Maar vaak wordt defragmentatie helemaal niet gedaan.
    Als deze boven de 10% komt is het meestal niet eens meer volledig te herstellen en wordt je schijf al trager.
    Bij 25 of 35% krijg je of problemen met traagheid of niet meer willen opstarten.
    Defragmentatie is wel degelijk belangrijk.


    Ik vind het behoorlijk zonde van de tijd als je met wat drukken op een knop snel kunt zien of het iets anders is.
    Als een pc traag wordt omdat hij gedefragmenteerd moet worden gaat het trager worden doorgaans erg geleidelijk en niet heel plotseling.
  7. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    Ik snap trouwens niet zo goed wat je met die procenten bedoelt hoor.
    Ik defragmenteer nooit.
  8. ErikD
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van ErikD
    Ligt eraan wat voor schijf je hebt.
    Bij een solide drive schijf is dat zo.
    Bij overige schijven niet.
    Dat moet je afhankelijk van gebruik.dat beter wel.doen.
    Oa defragler is een goed programma daarvoor.
    Te vinden bij bv filehippo.
    Die controleert gelijk je schijf.
  9. ErikD
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van ErikD
    Ligt eraan.
    Als het heel lang niet gedaan is kom je op de 25 of 35 %
    Dan kan het ineens snel gaan.
  10. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    Bij oudere pc's gebruikte ik defrag wel, toen had het duidelijk zin. Programma snachts laten.draaien dan heb je nergens last van.
    Als er vervelende programma's op de achtergrond meedraaien, kun je Hijack this gebruiken. Wel opletten welk programma je uitzet Smile
  11. ErikD
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van ErikD
    Ook als je minder dan 10% schijfruimte op je cschijf over hebt ga je problemen krijgen.
  12. ErikD
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van ErikD
    Hijack is op zich goed.
    Wij gebruikten als landelijkeorganisatie pcdokters eerder malwarebites.
    Ook via filehippo direct te downloaden.
Terug naar de lijst