Laptop ineens traag, heel traag

Laptop ineens traag, heel traag 

Onderwerp van Marlies

BEHEERD DOOR:
rdolfijn
Terug naar de lijst

  1. quote:
    Dit schreef EmC

    Dan kun je zien wat je CPU uitspookt en hoeveel % van de processor wordt gebruikt voor welke applicatie.
    Als het processor verbruik tegen de 100% is er iets gaande maar dat kun je dan als het goed is in dat lijstje zien.

    100% en allemaal door avg onderdelen.
    Heel avg verwijderen?
  2. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef Marlies

    100% en allemaal door avg onderdelen.
    Heel avg verwijderen?


    Dat zal wel uiteraard helpen maar ik ga er vanuit dat je AVG al langer had en dat je eerder nooit problemen had?
    En ik neem aan dat je ook een virusscanner wilt houden.
    Ik vraag me namelijk wel af wat de reden is dat AVG ineens als je processor capaciteit opeist.
    Misschien conflicteert AVG met iets anders of misschien doet AVG juist zijn best om iets weg te houden dat er niet hoort?
    Ik heb geen verstand van AVG maar als ik google zie ik dat meer mensen er weleens last van hebben dat AVG een pc onbruikbaar maakt omdat het alle processor capaciteit in beslag neemt en ook dat het niet altijd om hetzelfde probleem gaat.
    Zelf ben ik nooit zo bang om een virusscanner te verwijderen (ik heb er niet eens eentje) maar ik durf dat een ander niet te adviseren en dan morgen te lezen dat je laptop vol met virussen zit Smile
  3. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    Is er trouwens 1 specifiek onderdeel van AVG dat zo'n beetje alle capaciteit gebruikt?

  4. quote:
    Dit schreef EmC
    Is er trouwens 1 specifiek onderdeel van AVG dat zo'n beetje alle capaciteit gebruikt?
    Plaatje
  5. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    Hmm...precies verdeeld zeg maar maar het kaapt in ieder geval wel je processor.
    Ik heb geen idee wat de onderliggende oorzaak kan zijn en of AVG sowieso een programma is dat capaciteit vreet.
    Net bij mezelf even gekeken en ik heb wel gewoon Windows Defender geactiveerd.
    Dat merk je nauwelijks (in snelheid van je pc) en WD doet ook aan real time protection.
    Voor mij maakt dat een onafhankelijke virusscanner direct overbodig maar ik weet niet of jij die mening deelt en wil die beslissing niet voor je nemen.
    Ik vind zelf virusscanners bijna allemaal veel te zwaar en een te grote aanslag op de snelheid en ook een beetje paniekzaaierij.
    Moet ik er wel bij zeggen dat ik niets op de pc heb waar ik slapeloze nachten van zou hebben als het wordt vernietigd door een virus.
    Mocht het mis gaan dan is het pech en meer ook niet.
    Ik heb namelijk nog een oude pc in het washok waar geen internet meer op zit en waar ik mijn foto's op plaats en direct ook een kopie naar een externe harde schijf.
    Deze laptop wil ik lekker snel houden maar ik kom echt op allerlei sites (ook discutabele) en tot nu toe lijkt WIndows Defender echt voldoende te zijn.
    Plaatje

  6. quote:
    Dit schreef EmC
    Hmm...precies verdeeld zeg maar maar het kaapt in ieder geval wel je processor.
    Ik heb geen idee wat de onderliggende oorzaak kan zijn en of AVG sowieso een programma is dat capaciteit vreet.
    Net bij mezelf even gekeken en ik heb wel gewoon Windows Defender geactiveerd.
    Dat merk je nauwelijks (in snelheid van je pc) en WD doet ook aan real time protection.
    Voor mij maakt dat een onafhankelijke virusscanner direct overbodig maar ik weet niet of jij die mening deelt en wil die beslissing niet voor je nemen.
    Ik vind zelf virusscanners bijna allemaal veel te zwaar en een te grote aanslag op de snelheid en ook een beetje paniekzaaierij.
    Moet ik er wel bij zeggen dat ik niets op de pc heb waar ik slapeloze nachten van zou hebben als het wordt vernietigd door een virus.
    Mocht het mis gaan dan is het pech en meer ook niet.
    Ik heb namelijk nog een oude pc in het washok waar geen internet meer op zit en waar ik mijn foto's op plaats en direct ook een kopie naar een externe harde schijf.
    Deze laptop wil ik lekker snel houden maar ik kom echt op allerlei sites (ook discutabele) en tot nu toe lijkt WIndows Defender echt voldoende te zijn.

    Ik ga AVG er afgooien. Belangrijke dingen heb ik op een externe schijf staan dus mocht er iets mis gaan, jammer dan.
  7. elly69
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van elly69
    Hier Macaffee voor 4 devices 50 euro bij bol.com
    Nergens last van en beschermd.
  8. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Avg staat hier om bekend. Je kunt beter avast free doen. Maar je schrijft dat je Windows defender ook gebruikt, is dat niet dubbel op?
  9. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef ErikD
    Nou wil ik niet naar en betweterig gaan doen.
    Maar vaak wordt defragmentatie helemaal niet gedaan.
    Als deze boven de 10% komt is het meestal niet eens meer volledig te herstellen en wordt je schijf al trager.
    Bij 25 of 35% krijg je of problemen met traagheid of niet meer willen opstarten.
    Defragmentatie is wel degelijk belangrijk.

    Windows 10 defragmenteert je harde schijf automatisch (wekelijks) dus in principe zou het niet nodig moeten zijn je disk nog handmatig te defragmenteren.

    Iets uitgebreider: De defragger van Windows defragmenteert niet 100%, maar in blokken van 64 MB. In de praktijk is dat voldoende. De kans is namelijk vrijwel 100% dat tijdens het lezen van een bestand groter dan 64 MB, in de tussentijd een ander programma (of Windows zelf) ook iets met de disk doet. De schijf moet dan toch opnieuw het volgende blok zoeken en het maakt dan eigenlijk niet meer uit of dat wel of niet aansluit op het vorige blok. Het is mij een raadsel waar je die 10/25/35% vandaan haalt; dat suggereert dat het een exacte wetenschap zou zijn, maar het is heel erg afhankelijk van de omstandigheden hoe defragmentatie je performance be?nvloedt. En, zoals al eerder gezegd, met die besturingssystemen van tegenwoordig waar op de achtergrond tientallen programma's draaien die ook regelmatig iets met de disk doen, heeft 100% defragmentatie niet eens meer toegevoegde waarde. Dat is iets uit het MS-DOS-tijdperk.

    Het is zelfs niet eens meer echt nodig om nog een 3rd party defragmentatietool te gebruiken. Mocht je dat per se willen, zet dan in ieder geval de defragmentatie-service van Windows uit (en dan bedoel ik niet 'op het kruisje klikken', maar echt het optimalisatieschema uitvinken). Als je namelijk twee defragmentatietools door elkaar gaat gebruiken, kan het gebeuren dat de ene tool door afwijkende algoritmiek de bestanden die door de andere tool zijn gedefragmenteerd weer gaat verplaatsen. Op die manier maak je je systeem dus juist langzamer. O ja, en vergeet dan natuurlijk ook niet die gedownloade tool regelmatig te starten. Smile
  10. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef ErikD
    Hijack is op zich goed.
    Wij gebruikten als landelijkeorganisatie pcdokters eerder malwarebites.
    Ook via filehippo direct te downloaden.

    Filehippo...

    Sorry, maar als ik security-software wil hebben, ga ik dat toch echt niet bij een of andere verzamelsite downloaden. Alhoewel filehippo best betrouwbaar zal zijn, heb je geen flauw idee wat ze er in de tussentijd mee hebben uitgespookt. Beter haal je het rechtstreeks bij de makers zelf.
  11. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef ErikD
    Ook als je minder dan 10% schijfruimte op je cschijf over hebt ga je problemen krijgen.

    Dat is ook zo'n onuitroeibare misvatting... Het ligt niet aan de hoeveelheid ruimte zelf, maar aan een heleboel omstandigheden eromheen. En ik vind de term 'problemen' wat vaag. Als je nou wat specifieker beschrijft w?lke problemen je kunt krijgen, dan kan ik die met argumenten onderuit schoffelen. Met dit soort vage termen kan ik niets.
  12. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Marlies

    100% en allemaal door avg onderdelen.
    Heel avg verwijderen?


    Als AVG draait ( virusscan doet) vreet dat even veel geheugen, zodra de scan klaar is zou de computer weer sneller moeten zijn. Hoelang dat duurt ligt aan het soort scan.
Terug naar de lijst