Lasergun politie

Lasergun politie 

Onderwerp van Dianaa

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    quote:
    Dit schreef JayPe
    zoals je normaal ook altijd wel doet, zoals je zelf schrijft


    Ja dat klopt. Op de prairie waar ik woon zit je soms "opeens" in een 60 km zone, door onoplettendheid reed ik te hard
  2. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Dianaa
    Afgelopen zaterdag dook opeens een agent de berm uit met iets in zijn handen waarvan ik denk dat het een lasergun was.
    Ben niet aangehouden, ik reed zo'n 12 km te hard
    Gaat er nu w?l of geen bekeuring komen?
    Volgens de site van de politie niet, want ik ben niet aangehouden
    Mensen om me heen zeggen dat het is veranderd en dat er wrs een bekeuring zal volgen

    Op de weg terug (20 minuten later) stond dezelfde agent langs de weg aan de overkant. Hij richtte dat ding op mij maar ik hield me (zoals meestal) aan de snelheid

    Weet iemand hier iets van?

    12 km te hard op je teller? Je teller staat altijd iets te snel afgesteld, dus mss reed je net niet te hard geijkt; er gaat nog 3 km meetcorrectie af (onder de 100), en er is een ondergrens van 4 km te hard voordat ze bekeuren (behalve op 130 km wegen)..
  3. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    quote:
    Dit schreef Mikky

    12 km te hard op je teller? Je teller staat altijd iets te snel afgesteld, dus mss reed je net niet te hard geijkt; er gaat nog 3 km meetcorrectie af (onder de 100), en er is een ondergrens van 4 km te hard voordat ze bekeuren (behalve op 130 km wegen)..


    Nog zo'n hoopgevend bericht Smile
  4. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    quote:
    Dit schreef Dianaa


    Ja dat klopt. Op de prairie waar ik woon zit je soms "opeens" in een 60 km zone, door onoplettendheid reed ik te hard


    Herkenbaar. Eerlijk gezegd zijn er wel eens stukken waar ik niet eens van weet hoe hard ik er eigenlijk mag. Dan ga ik maar ergens in het midden zitten Smile
  5. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    quote:
    Dit schreef kaatje


    Herkenbaar. Eerlijk gezegd zijn er wel eens stukken waar ik niet eens van weet hoe hard ik er eigenlijk mag. Dan ga ik maar ergens in het midden zitten Smile


    Ja! Als ik bijvoorbeeld word ingehaald door iemand die harder wil. Dan schrik ik wel eens "wakker"
  6. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef kaatje


    Herkenbaar. Eerlijk gezegd zijn er wel eens stukken waar ik niet eens van weet hoe hard ik er eigenlijk mag. Dan ga ik maar ergens in het midden zitten Smile


    Er zijn hints op de weg die je dat kunnen vertellen, maar niet als bewijs gebruikt kunnen worden.

    30km weg zijn vaak aan de zijkant fietssuggestie stroken (die oranje stroken aan beide zijden van de weg) gemaakt. Dit zal niet snel bij een 50km weg gedaan worden (uitzonderingen daargelaten). Er zal waarschijnlijk geen middenlijn getrokken zijn.
    50km binnen bebouwde kom: vaak middenstreep, voorrangsweg, ononderbroken streep aan de zijkant helemaal op de rand.


    60km weg: Er is geen streep in het midden van de weg en aan de zijkanten is een onderbroken streep iets verder naar binnen getrokken dan eigenlijk nodig is. Een soort fiets/voetgangers suggestie strook maar net te smal daar weer voor.

    80km weg: middenstreep. Kan onderbroken of ononderbroken zijn. Zijkant van asfalt zit helemaal op de rand een streep. Vaak ononderbroken.

    100km/autoweg: in het midden dubbele ononderbroken streep met daar tussenin een dikke groene baan. Hier mogen auto's en motoren dus 100km/u rijden, vrachtwagens 80, auto met aanhanger voor rijbewijs BE (normale aanhanger dus): 90 Let op: er zijn een paar wegen waar ook die groene streep is, maar geen 100. Dat is gedaan om te kijken of je wel oplet. Een autoweg kan gelijkvloerse kruisingen hebben (dus de echte waar auto's van links en rechts op kunnen rijden) of ongelijkvloerse kruisingen met op en afritten.


    100/120/130 snelweg: altijd ongelijkvloerse kruisingen. Na iedere oprit staat een bord waarop staat hoe hard je mag. Staat er geen bord is het in principe 130km/u. Bij lagere snelheden kan er ook een onderbord geplaatst zijn dat die enkel tussen 6.00uur 's ochtends en 19.00uur 's avonds geldt. Daarbuiten is de maximum 130km/u. Ook als het van 100km/u is, dan is max 130 daar buiten. Sommige mensen denken dan de volgende snelheid 120, maar dat is niet zo. In de regel is het zo: zie je een onderbord, kun je er bijna vanuit gaan dat tussen 6uur en 19uur die snelheid geldt, daarbuiten de max.
    Naast de snelweg/autoweg staan hectometerpaaltjes. Op de hele kilometers staat ook altijd aangegeven hoe hard je daar mag, incl onderbord.

    Matrix borden zijn verplichte snelheden. In het begin waren het enkel advies snelheden, maar dit is heel snel daarna veranderd naar een verplichte maximum snelheid.
    Blauwe borden met snelheid zijn advies snelheden. Mag je negeren, maar advies is om wel rekening te houden met het advies (meestal bij scherpere bochten of onoverzichtelijke situaties).

    Hoe weet je of je binnen of buiten de bebouwde kom rijdt? Als je op een voorrangsweg rijdt, zul je zien dat binnen de bebouwde kom het voorrangsbord voor de kruising staat, buiten de bebouwde kom staat het bord voorbij de kruising.

    Zonder snelheids borden, wat zijn de maximum snelheden?
    Binnen bebouwde kom: 50
    Buiten bebouwde kom: 80
    Snelweg: 130

    Let wel op met snelheidszones. Hiermee vervalt de verplichting voor de gemeente/rijkswaterstaat om na iedere kruising in die zone een snelheidsbord neer te zetten. Meestal zijn dit 30km zones binnen de bebouwde kom en 60km zones buiten de bebouwde kom. Maar dat is dan bijna altijd ook te zien aan de manier hoe de weg is ingericht, zie bovenaan dit bericht.

    Garantie van dit bericht is tot je je auto in stapt. Dan ben je weer zelf verantwoordelijk voor je snelheid, maar ik wilde in ieder geval aangeven dat je ook kan zien aan hoe de weg is aangelegd hoe hard je mag daar.
  7. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    Even nog wat aanvullingen op het verhaal van Arno. Wegen worden tegenwoordig ingericht volgens het concept 'Duurzaam Veilig Verkeer' waarin de essenti?le herkenbaarheidskenmerken van de verschillende wegcategorie?n (niet zijnde autosnelweg) worden beschreven. Bestaande wegen zijn door de wegbeheerder -voor zover mogelijk- ingedeeld in een bepaalde categorie, en in principe moet de wegbeheerder ervoor zorgen dat die wegen ook (gaan) voldoen aan de gestelde inrichtingseisen. Vanwege de daarmee gepaard gaande kosten is dat niet altijd even zorgvuldig gebeurd. (Dit is een van mijn meer gematigde uitdrukkingen.)

    quote:
    Dit schreef ArnoM
    30km weg zijn vaak aan de zijkant fietssuggestie stroken (die oranje stroken aan beide zijden van de weg) gemaakt. Dit zal niet snel bij een 50km weg gedaan worden (uitzonderingen daargelaten). Er zal waarschijnlijk geen middenlijn getrokken zijn.

    Fietssuggestiestroken komen alleen voor op zogeheten erftoegangswegen. Binnen de bebouwde kom hebben die een maximum snelheid van 30 km/h, buiten de bebouwde kom 60 km/h. De snelheidsbeperking wordt meestal alleen zonaal aangegeven. Fietssuggestiestroken zijn overigens niet rood: volgens de Ontwerpwijzer Fietsverkeer van het CROW dient de rode kleur juist om fietsstroken te kunnen onderscheiden van fietssuggestiestroken. Overigens heeft een fietssuggestiestrook geen enkele offici?le status.

    quote:
    50km binnen bebouwde kom: vaak middenstreep, voorrangsweg, ononderbroken streep aan de zijkant helemaal op de rand.

    Deze wegen hebben in principe alleen kantmarkering als er geen trottoirbanden liggen.

    quote:
    60km weg: Er is geen streep in het midden van de weg en aan de zijkanten is een onderbroken streep iets verder naar binnen getrokken dan eigenlijk nodig is. Een soort fiets/voetgangers suggestie strook maar net te smal daar weer voor.

    Dit is een erftoegangsweg. Die smalle strook aan de zijkanten is een zogeheten uitwijkstrook; in principe is het niet de bedoeling dat je hierop fietst, maar dat je er alleen gebruik van maakt als dat nodig is om een ander voertuig te (laten) passeren. Vaak zijn deze stroken zo breed dat ze -ten onrechte- worden gezien als fietssuggestiestroken. De wegbeheerder kan wel besluiten er een fietsstrook van te maken; in dat geval moet die ook als dusdanig gemarkeerd worden en mag gemotoriseerd verkeer niet op die strook komen.

    Overigens geldt voor deze wegen wel dat wanneer er geen (zonale) snelheidslimiet wordt aangegeven, je er (buiten de bebouwde kom) gewoon 80 mag rijden. Dat staat niet beschreven in het concept 'Duurzaam Veilig', maar het betreft dan een weg die sowieso niet binnen dat concept past.

    quote:
    80km weg: middenstreep. Kan onderbroken of ononderbroken zijn. Zijkant van asfalt zit helemaal op de rand een streep. Vaak ononderbroken.

    Voor 80 km-wegen met tegemoetkomend verkeer (gebiedsontsluitingsweg type II) wordt tegenwoordig een dubbele asstreep (al dan niet onderbroken) gebruikt. De kantstrepen zijn onderbroken. Een wegindeling als op de foto (enkele asstreep, ononderbroken kantstrepen) komt ook nog wel voor, maar is verouderd.

    quote:
    100km/autoweg: in het midden dubbele ononderbroken streep met daar tussenin een dikke groene baan. Hier mogen auto's en motoren dus 100km/u rijden, vrachtwagens 80, auto met aanhanger voor rijbewijs BE (normale aanhanger dus): 90 Let op: er zijn een paar wegen waar ook die groene streep is, maar geen 100

    Met betrekking tot die 'let op': er is een gerechtelijke uitspraak hierover die erop neerkomt dat een groene streep juridisch gekoppeld is aan 100 km/h. Als gevolg hebben de wegbeheerders de strepen moeten verwijderen op weggedeeltes waar een lagere vMax geldt.

    Overigens is die groene streep een tijdelijke maatregel. Het hele concept 'autoweg' gaat verdwijnen en in plaats daarvan komen regionale stroomwegen. Stroomwegen dienen altijd een fysieke rijrichtingscheiding te hebben (dus een middenberm en/of geleidingsrail) en gelijkvloerse aansluitingen zijn niet meer toegestaan. Autowegen die (nog) niet kunnen worden omgebouwd naar een regionale stroomweg krijgen een groene streep om ze te kunnen onderscheiden van 80 km-wegen.

    quote:
    Naast de snelweg/autoweg staan hectometerpaaltjes. Op de hele kilometers staat ook altijd aangegeven hoe hard je daar mag, incl onderbord.

    De snelheidsaanduidingen op de hectometerpaaltjes hebben overigens geen juridische status, aangezien de schildjes niet de minimale grootte hebben voor een rechtsgeldige aanduiding. Je moet ze dus vooral zien als geheugensteuntje. Het kan zelfs gebeuren dat de schildjes een andere snelheid aangeven dan de snelheid die daadwerkelijk geldt, met name wanneer vrij recent de snelheidslimiet op het betreffende wegvak is gewijzigd.

    quote:
    Matrix borden zijn verplichte snelheden. In het begin waren het enkel advies snelheden, maar dit is heel snel daarna veranderd naar een verplichte maximum snelheid.

    Dit is een interessant puntje in de Nederlandse wetgeving. Volgens de Conventie van Wenen (waarin is geprobeerd verkeerstekens te uniformeren) is een snelheidsbeperking alleen rechtsgeldig (en dus handhaafbaar) als er een rode rand omheen zit, en dat is bij de meeste matrixsignaalgevers in Nederland niet het geval. Voor de zekerheid heeft Rijkswaterstaat daarom op wegvakken met een trajectcontrole w?l matrixsignaalgevers met een rode rand ge?nstalleerd. Overigens heeft Nederland het verdrag pas 10 jaar geleden (na bijna 40 jaar) ondertekend, waarbij onder meer die rode rand als voorbehoud is opgenomen. Het grote aantal voorbehouden gaat echter wel ten koste van het nut van het verdrag.

    Sowieso zijn er twee manieren om een snelheidsbeperking op de matrixsignaalgevers te tonen: handmatig en automatisch. Wanneer het automatisch gebeurt (Automatische Incident Detectie genoemd) wordt gekeken naar de gemiddelde snelheid stroomafwaarts. Komt die onder een drempelwaarde (meestal 35 km/h) dan wordt er op de portalen stroomopwaarts een snelheidsmaatregel ingesteld (50, 50 met flashers, 70 met flashers). Wanneer de gemiddelde snelheid stroomafwaarts weer boven een andere drempelwaarde komt (meestal 55 km/h) dan gaat de maatregel er weer af. Dat betekent dus dat de snelheidsmaatregel alleen kan worden opgeheven als voldoende mensen zich er niet aan houden. Vind ik eigenlijk best raar bij een verplichte snelheidsbeperking.
  8. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    Bedankt mannen
    Ik heb antwoord op mijn vraag
    Deze uitgebreide info leg ik terzijde SmileSmile
  9. Zwembandje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Zwembandje
    quote:
    Dit schreef Dianaa
    Bedankt mannen
    Ik heb antwoord op mijn vraag
    Deze uitgebreide info leg ik terzijde SmileSmile

    Op school was ik al slecht in dit soort dingen.

    Mijn hemel, zelfs al was het multiple choice.
    Ik kwam er niet uit :

    quote:
    U rijdt op een provinciale weg, binnen de bebouwde kom, aan uw linkerhand is een zijweg waar een fietser uit komt, u rijdt met een snelheid van 94 km/uur, was Johan van Oldenbarnevelt een acteur of een zanger ?
  10. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef Zwembandje

    Op school was ik al slecht in dit soort dingen.

    Mijn hemel, zelfs al was het multiple choice.
    Ik kwam er niet uit :



    quote:
    U rijdt op een provinciale weg, binnen de bebouwde kom, aan uw linkerhand is een zijweg waar een fietser uit komt, u rijdt met een snelheid van 94 km/uur, was Johan van Oldenbarnevelt een acteur of een zanger ?


    Simpel antwoord toch? Paars.

    Pfff, dat je dat niet ziet.

    Edit: naast Paars is natuurlijk ook "42" een juist antwoord, maar dat is alleen voor de gevorderden onder ons.
  11. Zwembandje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Zwembandje
    quote:
    Dit schreef ArnoM




    Simpel antwoord toch? Paars.

    Pfff, dat je dat niet ziet.

    Edit: naast Paars is natuurlijk ook "42" een juist antwoord, maar dat is alleen voor de gevorderden onder ons.

    Zelfs al had(den) die tussen de multiple choice antwoorden gestaan, ik zou niet geweten hebben wat ik had moeten gokken.
  12. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef WilM


    Overigens heeft Nederland het verdrag pas 10 jaar geleden (na bijna 40 jaar) ondertekend, waarbij onder meer die rode rand als voorbehoud is opgenomen


    Z?. dat staat onze overheid dan fraai..


    quote:
    Dit schreef WilM
    (..)
    Sowieso zijn er twee manieren om een snelheidsbeperking op de matrixsignaalgevers te tonen: handmatig en automatisch. Wanneer het automatisch gebeurt (Automatische Incident Detectie genoemd) wordt gekeken naar de gemiddelde snelheid stroomafwaarts. Komt die onder een drempelwaarde (meestal 35 km/h) dan wordt er op de portalen stroomopwaarts een snelheidsmaatregel ingesteld (50, 50 met flashers, 70 met flashers). Wanneer de gemiddelde snelheid stroomafwaarts weer boven een andere drempelwaarde komt (meestal 55 km/h) dan gaat de maatregel er weer af. Dat betekent dus dat de snelheidsmaatregel alleen kan worden opgeheven als voldoende mensen zich er niet aan houden. Vind ik eigenlijk best raar bij een verplichte snelheidsbeperking.


    Ja, daarom dus ook geen rode rand om die snelheidsmaatregel.. want dan mo?t iedereen zich eraan houden en is het effect van de maatregel (dosering) weg.
    Misschien nog wel eens een idee om die snelheid (bij file) in een blauwe achtergrond te tonen op de matrixen. Dan is het een advies snelheid en dat is eigenlijk toch ook de bedoeling van dat hele detectiesysteem ??
Terug naar de lijst