Spontaan koelvloeistof uit de auto

Spontaan koelvloeistof uit de auto 

Onderwerp van Dayenne

Terug naar de lijst
  1. erikpeter
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van erikpeter
    alle slangen vervangen door nieuw.
  2. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    Heb m'n pechhulp ook maar es onder de loep genomen. Totdat mijn auto 20 werd was ik het beste uit bij Allianz. Prima service hebben ze me geboden hoor. Had recht op vervangend vervoer, maar omdat ik de auto meer dan 25km verderop wilde laten afvoeren, verviel dat recht. Heb achteraf spijt daarvan, maar wellicht scheelt het per saldo wel in de kosten.

    Ik stap nu over naar de wegenwacht. Goedkoper, betere dekking.
  3. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    Volgens mijn garage was alleen de radiateur stuk en deze is vervangen. Hoe het met de rafelige multi riem zit kwam geen antwoord op. Behalve dan of ik me bewust ben dat ik veel rij. Ivm onderhoud enzo. Ik vraag regelmatig of onderhoud nodig is en telkens wordt gezegd dat dat best nog even kan wachten. Ben er niet gerust op.
  4. Marc-030
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Marc-030
    Ha Dayenne,

    Een radiateur gaat niet eeuwig mee, en is gelukkig makkelijk te vervangen. Schade valt hopelijk dus wel mee.
    Wel beetje knullig van die pechhulp dat ie er minstens 30 cm naast zat met z'n diagnose. Hopelijk kun je voorlopig weer zorgeloos rijden!

    Voor wat betreft onderhoud; jaarlijks een beurt (icm APK) is eigenlijk wel een goed plan. Als je minder dan 10 dkm/jr rijdt dan het ene jaar een kleine, andere jaar een grote beurt. Dikte van je remblokken en schijven controleren. Olie en filters vervangen. Banden ook veiliger m?t profiel etc. Verdient zich alleen al terug doordat ie met een schoon luchtfilter beter en zuiniger rijdt.

    Succes!
    Marc
  5. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    Tot dusver heb ik in de 2.5 jaar dat ik eigenaar ben alleen mini onderhoud laten doen en als ik iets had (schokbrekers vervangen bijv). Als ik dan zei: moet ie ook niet eens voor een beurt was dat niet nodig. En dan nu doen alsof ik een muts ben die dr auto niet bijhoudt. Nah ja...

    Die rafelige multi riem heb ik zelf gezien, lijkt me dat je daar niet te lang mee moet doorrijden.

    Ik rij ongeveer 10-12 duizend kilometer per jaar.
  6. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    Okay, van een kapotte slang is het toch ineens de radiateur.. Zal dan wel een groot gat in gezeten hebben dat de vloeistof eruit spoot?
    Dat associeer ik eerder met een gaatje in de koelslang. Daar staat toch ff wat meer druk op.
    De laatste keer dat ik een lekke radiateur had drupte het rustig an eruit.

    Enfin, het kan natuurlijk. Wellicht een foto vragen van de kapotte radiateur? (ervan uitgaande dat er geen ander exemplaar uit de recycle container gehaald wordt..Smile)

    Nu de auto toch in de garage staat ?n je hebt nog een paar euro over, laat dan die multiriem ff vervangen (looprollen eventueel ook als dat niet veel meer kost). Het wordt kouder enzo.. stroomverbruikers gaan meer energie vragen.. die riem moet wel blijven werken.

    Beetje vreemd van de garage (als dat je vaste garage is) om nu over onderhoud te beginnen... dat zij zelf misschien niet hebben aangeboden. Wat je ook als 'meedenken' met de klant kan beschouwen, preventief onderhoud kost nou eenmaal geld. Nou ja, misschien dat je net een andere monteur daar getroffen hebt?

    Wel ff vraagje: is er in al die jaren dat je de auto hebt nooit olie ververst? Kijk je rekeningen ff na.
    Zo nee, dan zou ik dat wel binnenkort gaan doen (misschien wel nu de auto toch in de garage staat).

    Je schreef zelf al dat jouw motorblok een kettingaandrijving heeft voor de distributie. Mooi systeem, zo'n ketting. Alleen, zo solide als 35 jaar terug in een Opel C Kadett zijn ze niet meer tegenwoordig.
    Die ketting wordt door de motorolie gesmeerd. Hoe vuiler de motorolie (en ook hoe ouder / langer in het blok) hoe matiger de smerende en reinigende eigenschappen ervan worden. Dat is niet zo jofel voor de levensduur van de ketting en spanners.

    Nou had je laatst, volgens mij, al een redelijke plas olie bijgevuld.. maar het oliefilter wordt daar niet schoner van. Smile
  7. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    Garage (2 mans garage, verkoper en monteur) heeft wel regelmatig olie en filters vervangen. Dat soort 'klein' onderhoud bedoelde ik. Samen met ruitenwissers en nog wat ander standaard klein onderhoud.

    Van de zomer liep mijn band langzaam leeg en was ik bij ze om te vullen. Toen werd er gezegd dat ik de auto maar langs moest brengen om naar de band te kijken, want leeg lopen was niet ok als dat vaker gebeurde. Op een gegeven moment werd ik door een achterop rijdende auto wederom op lege band gewezen. Ben toen langs een andere eenmans garage gereden (lag op route) en die fixte direct die band. Zat een schroef in. Bij de garage waar ik het onderhoud laat doen kost me dat meestal een dag geen auto.

    Eerder heb ik al aangegeven dat het koelsysteem niet ok is. De fan slaat laat aan, als ik al over de 100 ga, volgens de temperatuur meter. Auto dag bij garage, nee niks kunnen vinden.

    Ik twijfel nu of ik onderhoud moet blijven laten doen bij hen of toch naar de andere garage waar ik geweest ben met de band.
  8. Inge65
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge65
    Andere garage lijkt me.
  9. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    De radiateur is vervangen dus. Toen ik vroeg hoe het zit met de multi riem moest er nog naar gekeken worden. Zou allemaal wel meevallen. Maar of ik wel gauw een afspraak wilde maken voor beurt en APK. Gemaakt, maar die zeg ik af. Hij wilde geen prijs indicatie geven voor de grote beurt. Bij grote jongens zoals Profile krijg ik die gewoon online. 260 euro incl APK.

    Maar goed, ik heb de garage gebeld die mijn lekke band ter plekke gemaakt had. De situatie voorgelegd. Kon direct komen om te laten kijken. De spanrol zit scheef, waardoor eenzijdige slijtage. Zal niet direct knappen maar wel eraf draaien misschien. Aangezien ik zondag naar Zwolle moet, niet echt een fijn idee. Hij kan 'm morgen maken. Half uurtje werk zei hij. Top!

    Nou vind ik het wel wat om dan niet de APK en onderhoud ook te laten doen. Dus ik denk dat ik dat ook daar laat doen. Ook al is profile goedkoper wellicht.

    Of is dat een mutserige gedachte? Misschien zelfs profile een echte no go?
  10. Milla
    Mieters....

    Toon alleen de berichten van Milla
    Niet mutserig. Ht is mij wel wat waard als ik een goed en eerlijk gevoel krijg bij een garage. Daar wil ik best wat meer voor betalen. Ik had ook zo?n garage. Gaf eerlijk advies, en als er iets kleins kapot was (bv lampje) dan reed ik langs en deden ze er een nieuwe in. Kosten 0,0. Pure klantenbinding, ik was blij. Op een gegeven moment was er iets met mijn handrem. Reparatie was relatief duur, ben ik naar een andere garage gegaan die het profisorisch heeft opgelost. Was prima, vervolgens gewoon weer terug naar mijn oude garage.

    Vertrouwen vind ik heel belangrijk!
  11. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa
    quote:
    Dit schreef Dayenne

    Nou vind ik het wel wat om dan niet de APK en onderhoud ook te laten doen. Dus ik denk dat ik dat ook daar laat doen. Ook al is profile goedkoper wellicht.

    Of is dat een mutserige gedachte? Misschien zelfs profile een echte no go?


    Da's aan jezelf natuurlijk. Persoonlijk zou ik dat wel doen, als het goed (en b?ter) voelt
    Je trouwens nooit van te voren wat een onderhoudsbeurt gaat kosten. De prijs die ze noemen is voor het nalopen van alles, wanneer er wat vervangen moet worden komen die kosten er bovenop.
  12. Milla
    Mieters....

    Toon alleen de berichten van Milla
    De beurt zelf is vaak een standaard bedrag.
    Als dan blijkt dat er dingen vervangen/gerepareerd moeten worden, dan komen er uiteraard extra kosten bij. Een goede garage informeert jou hierover voordat ze het repareren.
Terug naar de lijst