Starten als ZZP'er: waar moet ik aan denken?

Starten als ZZP'er: waar moet ik aan denken? 

Onderwerp van kaatje

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef nibo
    Zodra je je inschrijft wordt je inderdaad BTW plichtig.


    De BTW plicht hangt niet af van de inschrijving KvK, maar van de Wet op de Omzetbelasting.
    (BTW is eigenlijk een verouderde term, sinds 1968 heeft het officieel omzetbelasting)

    Als je ondernemer bent volgens de definitie van de Wet op de Omzetbelasting ben je omzetbelastingplichtig.
    Dat staat dus los van inschrijving KvK en ondernemerschap voor de inkomstenbelasting, hoewel dit in praktijk meestal wel samenloopt.
    >>LINK<<
  2. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    quote:
    Dit schreef Dion
    Op de site >>LINK<< vind je veel relevante informatie.

    Maar dit zijn alvast enkele aandachtspunten:
    - bedrijfsnaam bedenken
    - ondernemingsplan op basis waarvan je je tarieven berekent. Je kunt ook kijken welke tarieven gangbaar zijn in je branche en je daarop baseren.
    (hou er rekening mee dat er onder Rutte III ws een minimumtarief voor zelfstandigen komt, om schijnzelfstandigheid tegen te gaan.)
    - zakelijke bankrekening openen (zodat priv? en zakelijk gescheiden is)
    - algemene voorwaarden inzake garantie, betalen, aansprakelijkheid e.d. opstellen
    - eventueel aansluiten bij branche-organisatie (die hebben ook vaak standaard algemene voorwaarden)
    - inschrijven KvK
    - aanvragen BTW-nummer
    - uitzoeken wat je BTW-tarief is (ik vermoed 21%, maar het kan ook onder het lage tarief voor uitvoerende kunstenaars vallen)
    (als je onder de Kleine Ondernemers Regeling valt, hoef je effectief geen BTW af te dragen.)
    - aansprakelijkheidsverzekering afsluiten (indien van toepassing)
    - beginbalans opstellen
    - administratie bijhouden
    - urenadministratie bijhouden (voor de zelfstandigenaftrek)
    - overzicht maken aanloopkosten van je onderneming. Deze kun je in het 1ste jaar nog aftrekken.
    - eventueel website maken

    Pensioen en AO lijkt me niet nodig, zolang je nog in loondienst werkt.

    Als je verwacht dit jaar nog geen omzet te maken, kun je idd overwegen de startdatum naar volgend jaar te verplaatsen.


    Je bent wel heel uitgebreidSmile

    Btw nr krijg je vanzelf als je je inschrijft bij de KvK.

    Urenadministratie bijhouden lijkt me ook nog niet nodig. Het urencriterium zal ze bij lange na nog niet aankomen schat ik in.

    Zakelijke rekening openen zou ik ook doen, maar hou rekening met de bankkosten. Bij de Regiobank zijn ze in verhouding laag.
  3. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    quote:
    Dit schreef Dion


    De BTW plicht hangt niet af van de inschrijving KvK, maar van de Wet op de Omzetbelasting.
    (BTW is eigenlijk een verouderde term, sinds 1968 heeft het officieel omzetbelasting)

    Als je ondernemer bent volgens de definitie van de Wet op de Omzetbelasting ben je omzetbelastingplichtig.
    Dat staat dus los van inschrijving KvK en ondernemerschap voor de inkomstenbelasting, hoewel dit in praktijk meestal wel samenloopt.
    >>LINK<<


    Ik kreeg iig meteen een BTWnummerSmile
  4. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef nibo


    Ik kreeg iig meteen een BTWnummerSmile


    Ja, omdat ze met de KvK ook wel door hebben dat je ondernemer was.

    Maar ik sta ook ingeschreven bij de KvK (als bestuurslid) en heb geen BTW-nummer gekregen.
  5. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    quote:
    Dit schreef Dion


    Ja, omdat ze met de KvK ook wel door hebben dat je ondernemer was.

    Maar ik sta ook ingeschreven bij de KvK (als bestuurslid) en heb geen BTW-nummer gekregen.


    Krijg je daar een apart KvK nummer voor?

    Ik ben ook bestuurslid en sta als bestuurslid op de KvK vd partij. De partij is ook niet BTW plichtig.

    Maar in het geval van Kaatje krijgt ze denk ik wel een BTW nummer.
  6. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    Logo, visitekaartje
  7. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Dion
    Op de site >>LINK<< vind je veel relevante informatie.

    Maar dit zijn alvast enkele aandachtspunten:
    - bedrijfsnaam bedenken
    - ondernemingsplan op basis waarvan je je tarieven berekent. Je kunt ook kijken welke tarieven gangbaar zijn in je branche en je daarop baseren.
    (hou er rekening mee dat er onder Rutte III ws een minimumtarief voor zelfstandigen komt, om schijnzelfstandigheid tegen te gaan.)
    - zakelijke bankrekening openen (zodat priv? en zakelijk gescheiden is)
    - algemene voorwaarden inzake garantie, betalen, aansprakelijkheid e.d. opstellen
    - eventueel aansluiten bij branche-organisatie (die hebben ook vaak standaard algemene voorwaarden)
    - inschrijven KvK
    - aanvragen BTW-nummer
    - uitzoeken wat je BTW-tarief is (ik vermoed 21%, maar het kan ook onder het lage tarief voor uitvoerende kunstenaars vallen)
    (als je onder de Kleine Ondernemers Regeling valt, hoef je effectief geen BTW af te dragen.)
    - aansprakelijkheidsverzekering afsluiten (indien van toepassing)
    - beginbalans opstellen
    - administratie bijhouden
    - urenadministratie bijhouden (voor de zelfstandigenaftrek)
    - overzicht maken aanloopkosten van je onderneming. Deze kun je in het 1ste jaar nog aftrekken.
    - eventueel website maken

    Pensioen en AO lijkt me niet nodig, zolang je nog in loondienst werkt.

    Als je verwacht dit jaar nog geen omzet te maken, kun je idd overwegen de startdatum naar volgend jaar te verplaatsen.

    Dit klinkt als een standaardrijtje, maar niet alles lijkt me voor Kaatje even relevant.
    -Bedrijfsnaam en bedrijfsplan? Voor freelance
    -Een idee van tarieven is daarentegen dringend noodzakelijk; waarbij geldt dat ??n euro per minuut veel meer klinkt dan het is.
    -Zakelijke bankrekening lijkt me nuttig, kost wel geld.
    -BTW nummer is je BSN nummer (ja, echt: >>LINK<<)
    -Beginbalans etc lijkt me niet echt nodig, maar je belastingaangifte gaat er nogal anders uitzien en dat moet je wel administreren.
    -Zelfstandigenaftrek is niet aan de orde omdat je icm je baan niet aan de benodigde 1225 uur gaat komen.
    -Website kan afhankelijk van de manier waarop klanten je vinden wel of niet nuttig zijn; logo en visitekaartje zijn wel een beetje achterhaald.

    Aanvulling: Altijd aansprakelijkheidsverzekering afsluiten: Je AVP geldt niet als je aan het stemacteren bent....
    13 nov '17 - 17:11:05 / 13 nov '17 - 19:39:30
  8. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Dion


    De BTW plicht hangt niet af van de inschrijving KvK, maar van de Wet op de Omzetbelasting.
    (BTW is eigenlijk een verouderde term, sinds 1968 heeft het officieel omzetbelasting)

    Als je ondernemer bent volgens de definitie van de Wet op de Omzetbelasting ben je omzetbelastingplichtig.
    Dat staat dus los van inschrijving KvK en ondernemerschap voor de inkomstenbelasting, hoewel dit in praktijk meestal wel samenloopt.
    >>LINK<<

    Maar vziw word je aangifteplichtig. Door je in te schrijven, moet je in principe elke 3 maanden BTW aangifte doen. Ook al is je omzet nul.
  9. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Tinus

    Dit klinkt als een standaardrijtje, maar niet alles lijkt me voor Kaatje even relevant.


    Kaatje kan er voor haar zelf uithalen wat ze relevant/nodig vindt.

    Beter volledige informatie, dan dat je er achteraf achter komt bepaalde zaken over het hoofd gezien te hebben.
  10. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Tinus
    -Beginbalans etc lijkt me niet echt nodig, maar je belastingaangifte gaat er nogal anders uitzien en dat moet je wel administreren.


    Bij de berekening winst uit onderneming moet je een beginbalans en een eindbalans opstellen.

    In principe kan bij de beginbalans alles op 0 staan, maar je kunt bv ook activa vanuit priv? inbrengen en daarop afschrijven.
    Zoals bv een computer, laptop en kantoorinventaris,
    >>LINK<<

    Verder heb je meestal een startkapitaal (eigen vermogen) nodig, want de kosten gaan voor de baat uit.
    Als je bv vanuit priv? ? 5k stort op je zakelijke bankrekening om de 1ste kosten te voldoen, staat op je beginbalans aan de activazijde een bankrekening met ? 5k en bij eigen vermogen aan de passiefzijde ? 5k. Zo kan een beginbalans er ook uitzien.
  11. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    quote:
    Dit schreef Tinus

    logo en visitekaartje zijn wel een beetje achterhaald.


    Valt wel mee hoor. Zeker visitekaartjes worden nog volop uitgedeeld/geruild bv bij netwerkbijeenkomsten.
  12. 7jeroen7
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van 7jeroen7
    Even buiten het onderwerp, maar wat is een stemacteur?
Terug naar de lijst