Werken als ZZP'er 

Onderwerp van kaatje

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Tinus

    Ja. Daarom zijn veel ZZP contracten dubieus.


    Maar soms kun je niet anders als er brood op de plank moet komen.

    De belastingdienst gaat straks strenger controleren. Is dat om het voor ZZP'ers lastiger en onaantrekkelijker te maken of om werkgevers/opdrachtgevers re 'pakken'?
  2. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Dion
    In 2020 is het belastingtarief 37,35%.
    Zelfstandigenaftrek heb je geen recht op, wellicht wel MKB-winstvrijstelling van 14%.
    Denk ook aan gevolgen heffings- en arbeidskorting.
    Het kan zijn dat je heffingskorting lager wordt door een hoger inkomen.

    Maar ga, zoals Nibo zegt, voorzichtigheidshalve uit van 40%.
    Dan hou je van € 1.200 circa € 720 netto over.
    En de rest reserveer je voor je belastingaanslag.





    Lees in de mail dat die 1200 euro incl. BTW is. Die BTW hoef je m.i.v. 2020 pas vanaf een bepaald bedrag (20.000 omzet) aan de BD te betalen?
    4 nov '19 - 21:40:39 / 4 nov '19 - 22:05:48
  3. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Hed
    En vergeet ook niet dat je meerdere opdrachtgevers moet hebben ......

    >>LINK<<



    Smile

    Ook als je daarnaast nog 3 dagen in loondienst werkt??
  4. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef nibo


    De ouder kleine ondernemersregeling vervalt per 1 januari (is gewoon echt een bezuinig).

    Bij de nieuwe regeling hoef je als kleine ondernemer met een omzet onder de € 20000 geen BTW meer aan te rekenen en geen Btw-aangifte meer te doen. Dit betekent echter ook dat je geen BTW meer mag aftrekken.
    Als je gebruik van de nieuwe regeling wilt maken moet je dit voor 20 november aanvragen. (op de site van de belastingdienst staat het vrij duidelijk uitgelegd wat de nieuwe regeling inhoudt).

    In dit geval zal je daar waarschijnlijk voor willen kiezen omdat het tarief inclusief BTW is en je ruim binnen de € 20000 blijft.

    Ik zelf zit ruim onder de € 20000 kies in mijn situatie niet voor de nieuwe regeling. Het afschaffen van de KOR scheelt me bijna wel bruto die 1300 per jaar.


    Klopt. In mijn situatie is dat het meest gunstige.
  5. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Cius


    Kans is groot dat de opdrachtgever onder de vrijstelling valt:
    >>LINK<<


    Ik denk het niet helaas. In hun mail staat ook dat ze BTW betalen.
  6. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Anke
    Het lijkt er een beetje op alsof ze een salaris incl werkgeverslasten + btw hebben genomen en om hebben gezet naar een uurtarief. Maar waarom niet iemand in dienst voor een tijdelijke periode?


    Eens.
    Áls ik het al ga overwegen, wil ik een modeloveteenkomst laten opstellen en gebruikmaken van de KOR. Zij hoeven dan geen BTW te betalen. Maaaaar.....ik wil dan nog steeds die 1200 euro...Dat zullen ze wel niet doen....
  7. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Tinus

    De KOR is overigens een gemengd genoegen: >>LINK<<


    Ik snap er nog niet veel van.
    Bij deze stichting zou ik gemiddeld 10 uur per week gaan werken. Ik kom niet boven de 20.000 euro omzet uit en doe ook geen investeringen waarvoor ik BTW zou willen terugvragen. Is het dan wel of niet aantrekkelijk?
  8. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Tinus

    De vraag is blijkbaar eigenlijk: Denk je dat je ook na 2020 aan de eisen van de KOR blijft voldoen? Zodra je (bv vanwege gestegen inkomsten) niet mee aan de eisen van de KOR voldoet, heb je een probleem, ook (blijkbaar) retrospectief.


    Ja, dat denk ik, want niet de intentie om meer als ZZP'er te werken.
  9. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef MarjanvanE

    Ik werk in de gehandicaptenzorg en ontvang met mijn 12,5 uur bovenstaand bedrag helaas niet...(heb er nog een contract naast bij een andere werkgever)

    w.b. ontvangsten is het niet slecht lijkt me Kaatje.
    Zaken er omheen ken ik niet, het lijkt me een rompslomp.


    Precies, rompslomp. Zo geen zin in, zeker gezien het feit dat het me allemaal nog erg onduidelijk is en ik niet zit te wachten op de belastingdienst op mijn nek...

    Het is ook geen afgebakende opdracht. Zover ik begrijp gaat het om 10 maanden per jaar. In augustus en september zijn ze gesloten. Waarom dan niet payroll of tijdelijk dienstverband?
  10. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Tinus

    Mag ik vragen wat voor soort werk het ongeveer is?


    Coördinator projectbureau bij een stichting. De vrijwilligers die bij het projectbureau werken, zijn mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Op die 2 ochtenden zou ik het werk over die mensen moeten verdelen en ze begeleiden. Website beheren, nieuwsbrief versturen etc.
  11. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Joy


    Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit sterk riekt naar verkapt werkgeverschap. 10 maanden per jaar en de andere 2 maanden is het bedrijf gesloten? Het bedrijf biedt een ZZP-er een bedrag incl. BTW (da's wel heel bijzonder)?
    Kaatje, stel de nodige vragen alsjeblieft!


    Daarom ben ik dit draadje ook gestart Smile
  12. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    Het is mij inmiddels duidelijk dat de constructie die zij hebben bedacht, mij niet lekker zit.

    Vraag me alleen af hoe veel interimmers dit doen. Vaak ook zzp'ers die als manager worden ingehuurd voor een langere periode fulltime. Die zijn dan ook niet in dienst. Of is dat anders?
Terug naar de lijst