Werken als ZZP'er

Werken als ZZP'er 

Onderwerp van kaatje

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Anke


    Nee. Als dit werk in loondienst gedaan kan worden is t al snel een verkapt dienstverband
    Langere periode vast aantal uren waarbij er sprake is van een gezagsverhouding levert dit al snel op

    Realiteit is dat ze hier niet heel streng mee omgaan


    Vanaf 2020 wel...

    >>LINK<<
  2. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Anke


    Nee. Als dit werk in loondienst gedaan kan worden is t al snel een verkapt dienstverband
    Langere periode vast aantal uren waarbij er sprake is van een gezagsverhouding levert dit al snel op

    Realiteit is dat ze hier niet heel streng mee omgaan


    Het gaat idd om gezagsverhouding.
    Als je twijfelt of er sprake is van loondienst, zou je een modelovereenkomst kunnen gebruiken.
    >>LINK<<
  3. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Dion


    Het gaat idd om gezagsverhouding.
    Als je twijfelt of er sprake is van loondienst, zou je een modelovereenkomst kunnen gebruiken.
    >>LINK<<


    Ik denk dat er in deze functie al snel sprake is van gezagsverhouding. Maar heb je dat niet al snel?
  4. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef kaatje


    Ik denk dat er in deze functie al snel sprake is van gezagsverhouding. Maar heb je dat niet al snel?

    Ja. Daarom zijn veel ZZP contracten dubieus.
  5. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Tinus

    Ja. Daarom zijn veel ZZP contracten dubieus.


    Maar soms kun je niet anders als er brood op de plank moet komen.

    De belastingdienst gaat straks strenger controleren. Is dat om het voor ZZP'ers lastiger en onaantrekkelijker te maken of om werkgevers/opdrachtgevers re 'pakken'?
  6. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Dion
    In 2020 is het belastingtarief 37,35%.
    Zelfstandigenaftrek heb je geen recht op, wellicht wel MKB-winstvrijstelling van 14%.
    Denk ook aan gevolgen heffings- en arbeidskorting.
    Het kan zijn dat je heffingskorting lager wordt door een hoger inkomen.

    Maar ga, zoals Nibo zegt, voorzichtigheidshalve uit van 40%.
    Dan hou je van € 1.200 circa € 720 netto over.
    En de rest reserveer je voor je belastingaanslag.





    Lees in de mail dat die 1200 euro incl. BTW is. Die BTW hoef je m.i.v. 2020 pas vanaf een bepaald bedrag (20.000 omzet) aan de BD te betalen?
    4 nov '19 - 21:40:39 / 4 nov '19 - 22:05:48
  7. drakie
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van drakie
    En vergeet ook niet dat je meerdere opdrachtgevers moet hebben ......

    >>LINK<<

  8. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Hed
    En vergeet ook niet dat je meerdere opdrachtgevers moet hebben ......

    >>LINK<<



    Smile

    Ook als je daarnaast nog 3 dagen in loondienst werkt??
  9. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    quote:
    Dit schreef Hed
    En vergeet ook niet dat je meerdere opdrachtgevers moet hebben ......

    >>LINK<<



    Ik heb toevallig een paar weken geleden vrij lang met de BD aan de telefoon gezeten. Er zijn meerdere criteria waarop beoordeeld wordt of je wel of niet zelfstandig bent. Deze is er een van. Als aan de andere voorwaarden wel wordt voldaan, hoeft die ene opdrachtgever niet perse een probleem te zijn.
    In het geval waarover ik belde ging het over een verzorgingshuis als opdrachtgever en rechtspersoon waar de factuur naar toe gaat, maar tevens de vertegenwoordiger/uitvoerder van veel klanten. In dit geval waren er wel degelijk meerdere klanten. Ze adviseerden overigens bij twijfel om een modelovereenkomst op te stellen.

    In dit geval bij Kaatje zou ik zelf zeggen dat ze het snel als een verkapt dienstverband beoordelen, want idd 1 opdrachtgever die ook nog eens de werktijden en het tarief bepaalt.

    Ik zou het in ieder geval bespreekbaar maken en vragen hoe zij (de opdrachtgever) er in staan, zij lopen namelijk ook een behoorlijk risico.

    4 nov '19 - 23:28:52 / 4 nov '19 - 23:53:30
  10. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    quote:
    Dit schreef kaatje


    Lees in de mail dat die 1200 euro incl. BTW is. Die BTW hoef je m.i.v. 2020 pas vanaf een bepaald bedrag (20.000 omzet) aan de BD te betalen?


    De ouder kleine ondernemersregeling vervalt per 1 januari (is gewoon echt een bezuinig).

    Bij de nieuwe regeling hoef je als kleine ondernemer met een omzet onder de € 20000 geen BTW meer aan te rekenen en geen Btw-aangifte meer te doen. Dit betekent echter ook dat je geen BTW meer mag aftrekken.
    Als je gebruik van de nieuwe regeling wilt maken moet je dit voor 20 november aanvragen. (op de site van de belastingdienst staat het vrij duidelijk uitgelegd wat de nieuwe regeling inhoudt).

    In dit geval zal je daar waarschijnlijk voor willen kiezen omdat het tarief inclusief BTW is en je ruim binnen de € 20000 blijft.

    Ik zelf zit ruim onder de € 20000 kies in mijn situatie niet voor de nieuwe regeling. Het afschaffen van de KOR scheelt me bijna wel bruto die 1300 per jaar.
  11. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo
    quote:
    Dit schreef kaatje


    Maar soms kun je niet anders als er brood op de plank moet komen.

    De belastingdienst gaat straks strenger controleren. Is dat om het voor ZZP'ers lastiger en onaantrekkelijker te maken of om werkgevers/opdrachtgevers re 'pakken'?


    Eigenlijk vooral ter bescherming van "werknemers"/ZZPers. Er werd nogal misbruik gemaakt door grote opdrachtgevers heb ik wel eens gehoord. Daarom is er ook laatst dat minimumtarief toen vastgelegd.>>LINK<<
  12. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef nibo


    De ouder kleine ondernemersregeling vervalt per 1 januari (is gewoon echt een bezuinig).

    Bij de nieuwe regeling hoef je als kleine ondernemer met een omzet onder de € 20000 geen BTW meer aan te rekenen en geen Btw-aangifte meer te doen. Dit betekent echter ook dat je geen BTW meer mag aftrekken.
    Als je gebruik van de nieuwe regeling wilt maken moet je dit voor 20 november aanvragen. (op de site van de belastingdienst staat het vrij duidelijk uitgelegd wat de nieuwe regeling inhoudt).

    In dit geval zal je daar waarschijnlijk voor willen kiezen omdat het tarief inclusief BTW is en je ruim binnen de € 20000 blijft.

    Ik zelf zit ruim onder de € 20000 kies in mijn situatie niet voor de nieuwe regeling. Het afschaffen van de KOR scheelt me bijna wel bruto die 1300 per jaar.


    Klopt. In mijn situatie is dat het meest gunstige.
Terug naar de lijst