Vijver heeft (meer) schaduw nodig)

Vijver heeft (meer) schaduw nodig) 

Onderwerp van Tuwa

BEHEERD DOOR:
indigo
Terug naar de lijst
  1. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    Genegeerd. Niet gegeneerd.

    ik weet niet of het raar is. Ik kreeg van Henri het dringende advies om elk jaar een handje maerl in de vijver te gooien. Dat is goed voor het vijver milieu.

    Zijn beste vriend, ook vijver deskundig, zei vorig jaar nog hetzelfde.

    Maerl en zuurstofplanten.

    Ik heb relatief weinig alg en heel veel schaduw.
    15 jun '20 - 19:12:26 / 15 jun '20 - 21:00:39
  2. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef scar
    Genegeerd. Niet gegeneerd.

    ik weet niet of het raar is. Ik kreeg van Henri het dringende advies om elk jaar een handje maerl in de vijver te gooien. Dat is goed voor het vijver milieu.

    Zijn beste vriend, ook vijver deskundig, zei vorig jaar nog hetzelfde.

    Maerl een zuurstofplanten.

    Ik heb relatief weinig alg en heel veel schaduw.



    Sorry voor de spraakverwarring en dat ik niet had gereageerd.
    Ik dacht dat 'maerl' in je eerste bericht een typefout was.

    Ik zal je advies ter harte nemen.
  3. samsam
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van samsam
    quote:
    Dit schreef Tuwa


    Ik snap je, behalve de laatste zin
    Wat bedoel je met "zon is net aan genoeg"?


    En, aan wat voor stoffen moet ik denken bij "teveel voeding"?
    Kan ik dat manipuleren?


    Je schreef dat je een paar uur zon op de vijver hebt. Dat is niet veel, net aan genoeg. Waterplanten hebben ook zon nodig.

    Er zijn al antwoorden op te veel voedingsstoffen, inderdaad bladafval wat in de vijver terecht komt, rottende waterplanten voordat de winter aanbreekt etc. Een goede bodem schoonmaakbeurt doet ook wonderen
  4. jieke
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van jieke
    quote:
    Dit schreef Tuwa



    Gegeneerd omdat je hebt geleerd om geen 'rare' stoffen te gebruiken?

    Ik heb het water laten testen, de zuurgraad is nog steeds te hoog.
    Ik ga nu pH-min toevoegen.

    Ik zie dat Maërl positief kan werken, maar ik twijfel even of ik het tegelijk met de pH-min moet toevoegen.
    Ik heb wel es eerder een anti-algenmiddel gebruikt, maar dat pakt niet de oorzaak aan. Dat doe ik dus niet weer.



    mearl is een soort kalk, en zal dus ook de ph omlaag brengen,
    ik strooi jaarlijks AZkalk over mijn tuin en gooi dan ook een handje in de vijver, volgens mij is AZkalk redelijk vergelijkbaar met mearl

    een anti algenmiddel is vaak een chemisch iets wat alleen zal helpen als je daarnaast ook iets aan de oorzaak doet

    met de nieuwe planten zet je een mooie stap om de voedingsstoffen te verminderen
  5. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    Maerl ken ik ook niet, eerste jaar wel iets erin gegooid voor goed water en tegen alg. Maar de vissen deden daarna hun werk en heb ik nooit meer iets erin gedaan.
  6. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef Tuwa



    Sorry voor de spraakverwarring en dat ik niet had gereageerd.
    Ik dacht dat 'maerl' in je eerste bericht een typefout was.

    Ik zal je advies ter harte nemen.

    Ben benieuwd.

    Ik moet misschien ook eens een bodemschoonmaakbeurt doen. Maar weet nooit wat ik dan nog meer omgooi, zolang de vijver helder is blijf ik er maar vanaf, trek ik er soms wat planten uit, haal ik soms wat leliebladeren uit omdat die erg goed groeien en verder hoop ik dat ik weer eens kleine visjes van de kleine visjes krijg.
  7. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    Wat zouden overigens de voor- en nadelen zijn van vissen in mijn vijver?
    Zouden dan de kikker/pad/watersalamander verdwijnen?
    Is er extra zorg/onderhoud nodig (waar ik geen verstand van heb)?
  8. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    Wij hadden gewoon padden en kikkers, kinderen gooide er voer in omdat ze dat leuk vonden. Op een gegeven moment eten ze ook de alg etc. Na de winter was het altijd een verrassing hoeveel er weer naar boven kwamen. We hadden gewone goudvissen, maar ook gevlekte en zwarte, vijf gekocht nog een paar van de buren gekregen en het ging eigenlijk vanzelf. Nooit veel extra voor gedaan, wij wisten er ook nagenoeg niets van. En we deden ook maar wat.
  9. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef Rose_s
    Wij hadden gewoon padden en kikkers, kinderen gooide er voer in omdat ze dat leuk vonden. Op een gegeven moment eten ze ook de alg etc. Na de winter was het altijd een verrassing hoeveel er weer naar boven kwamen. We hadden gewone goudvissen, maar ook gevlekte en zwarte, vijf gekocht nog een paar van de buren gekregen en het ging eigenlijk vanzelf. Nooit veel extra voor gedaan, wij wisten er ook nagenoeg niets van. En we deden ook maar wat.



    Nou ja, jullie lezen ook wel dat ik echt wat zoekende ben.
    Heb bewust gekozen voor geen vissen omdat ik geen huisdieren wil, zeker niet met vakanties e.d.
    Al zijn vissen natuurlijk wel iets anders dan een hond.
    Ik weet niet hoe vaak ze gevoerd moeten worden, maar mijn kinderen gaan dat mogelijk niet doen als ik twee weken weg ben.

    Veel antwoorden op mijn vragen kan ik ook via Google vinden, maar ik lees graag gebruikerservaringen op 'simpel' niveau.
    Wat dat betreft heb ik echt wel veel aan jullie.

    Ik denk overigens dat ik dankzij die stok veel meer draadalg heb verwijderd dan wat ik met mijn schepnetje had kunnen doen.
    Hopelijk geeft dit een goeie boost aan de planten om te gaan groeien.
    En ik ga zeker Maerl kopen.
  10. Dirk
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dirk
    Als je het water in beweging brengt door bijv een pomp met een watervalletje of fontein helpt dat ook tegen algen ?
  11. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    Die vissen hoef ik nooit te voeren. Mocht niet van de man.

    Eens per jaar doe ik het maar het is niet nodig. Eens er wat muggen inzitten regelen ze dat zelf.
  12. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef Tuwa

    Veel antwoorden op mijn vragen kan ik ook via Google vinden, maar ik lees graag gebruikerservaringen op 'simpel' niveau.
    Wat dat betreft heb ik echt wel veel aan jullie..

    Zeg je nou dat wij simpel zijn? Smile
Terug naar de lijst