Vijver heeft (meer) schaduw nodig)

Vijver heeft (meer) schaduw nodig) 

Onderwerp van Tuwa

BEHEERD DOOR:
indigo
Terug naar de lijst
  1. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef scar

    Zeg je nou dat wij simpel zijn? Smile


    iets minder simpel dan ik zelf ben natuurlijk, anders zou ik niets hoeven vragen Smile
  2. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    ik laat het water nu steeds testen bij het tuincentrum, maar zou het ook zelf kunnen doen.
    Ik zie vooral veel dure tests die worden geadviseerd.
    Wat is jullie ervaring?
  3. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    ik heb echt nog nooit getest. Als het helder is is het goed.

    Het is bij mij nog nooit niet helder geweest
  4. jieke
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van jieke
    quote:
    Dit schreef scar
    Die vissen hoef ik nooit te voeren. Mocht niet van de man.

    Eens per jaar doe ik het maar het is niet nodig. Eens er wat muggen inzitten regelen ze dat zelf.



    dit dus, ik voerde de vissen in de vijver ook nooit
    sterker nog, vaak voer je teveel en maak je zo je eigen algenprobleem want meer voer is vaak ook meer vervuiling in het water
  5. jieke
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van jieke
    quote:
    Dit schreef Dirk
    Als je het water in beweging brengt door bijv een pomp met een watervalletje of fontein helpt dat ook tegen algen ?



    bewegend water brengt extra zuurstof is vooral handig als je (teveel) vis in je vijver hebt.
    Je kan het dan ook gelijk door een filter laten gaan die zuivert en ook alg kan aanpakken, schijnt zelfs met uvlicht te kunnen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
    Nooit nodig gehad.

    Altijd helder water in de vijver gehad, zowel met als zonder vis
  6. jieke
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van jieke
    quote:
    Dit schreef scar
    ik heb echt nog nooit getest. Als het helder is is het goed.

    Het is bij mij nog nooit niet helder geweest



    dit dus.. ik heb echt ook nog nooit getest

    je mag hier best een emmer vijverwater met zuurstofplanten weg komen halen, op die manier kan je je eigen vijver 'enten"

    @scar, ik weet dat Kobus een vijverplan had, heb jij dat toevallig nog? Over hoe een vijver aan te leggen. Wellicht staan daar ook nog goede tips voor Tuwa in

  7. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef scar
    ik heb echt nog nooit getest. Als het helder is is het goed.

    Het is bij mij nog nooit niet helder geweest


    Ja zo dus en in heb voorjaar was er alg en dan gaat die vanzelf weer weg. Het eerste jaar voerde wij de vissen, daarna deden alleen de kinderen dat, die hoopte dat ze uit de hand gingen eten net als karpers, niet gelukt overigens. Maar het was dus meer omdat der kinderen dat wilden doen niet omdat het nodig was
  8. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef jieke



    dit dus.. ik heb echt ook nog nooit getest

    je mag hier best een emmer vijverwater met zuurstofplanten weg komen halen, op die manier kan je je eigen vijver 'enten"

    @scar, ik weet dat Kobus een vijverplan had, heb jij dat toevallig nog? Over hoe een vijver aan te leggen. Wellicht staan daar ook nog goede tips voor Tuwa in



    Henri was een vijvergek volgens mij, zijn 'pride & joy'.
    Volgens mij is het lullige dat je met een vijver zoals ik die heb nooit klaar bent na het aanleggen en vullen.

    Zoals jij het 'enten' beschrijft lijkt het bijna op een 'poeptransplantatie' Smile

    En ja, mijn vijver is regelmatig helder, maar nooit voor heel lang.
    En ik weet dus niet wat de oorzaak is.
  9. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef Dirk
    Als je het water in beweging brengt door bijv een pomp met een watervalletje of fontein helpt dat ook tegen algen ?


    Ik heb een waterpomp met fonteintje.
    Die moet ik af en toe schoonspuiten vanwege de draadalg.
  10. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef jieke



    dit dus, ik voerde de vissen in de vijver ook nooit
    sterker nog, vaak voer je teveel en maak je zo je eigen algenprobleem want meer voer is vaak ook meer vervuiling in het water



    kijk, dit en de opmerking van scar maken het al weer wat completer
  11. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje
    Wij hadden eerst in mijn getrouwde tijd, een grote vijver. Zat bij het huis toen wij het huis kochten.
    Er zat een pompje in en wat vissen. Later hebben we nog wat goudvissen en goud- en zilverwindes bijgekocht.

    De vissen voerden we wel. Ook zaten er weleens salamanders en kikkers in, de kikkers overwinterden er ook wel in. s'Winters hadden we dan een bubbelding in de vijver zodat er sowieso een wak in bleef. (Dat nadat er na een winter dode vissen kwamen drijven, al doende leert men.)

    Algen waren elk jaar een probleem en dat probeerden we ook door planten op te lossen.
    Ik had me heel erg verdiept in algendoders, die de vissen zouden laten leven. Dus heb ik eens iets van stro ofzo gekocht, wat heel goed zou zijn.
    Nou niet dus, de vissen kregen zuurstoftekort, waardoor er een paar mooie, grote zilverwindes uit de vijver zijn gesprongen.

    Ben d'r echt van slag van geweest.

    Daarna nooit weer iets gekocht om de algen weg te krijgen.
  12. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef EllesB
    Wij hadden eerst in mijn getrouwde tijd, een grote vijver. Zat bij het huis toen wij het huis kochten.
    Er zat een pompje in en wat vissen. Later hebben we nog wat goudvissen en goud- en zilverwindes bijgekocht.

    De vissen voerden we wel. Ook zaten er weleens salamanders en kikkers in, de kikkers overwinterden er ook wel in. s'Winters hadden we dan een bubbelding in de vijver zodat er sowieso een wak in bleef. (Dat nadat er na een winter dode vissen kwamen drijven, al doende leert men.)

    Algen waren elk jaar een probleem en dat probeerden we ook door planten op te lossen.
    Ik had me heel erg verdiept in algendoders, die de vissen zouden laten leven. Dus heb ik eens iets van stro ofzo gekocht, wat heel goed zou zijn.
    Nou niet dus, de vissen kregen zuurstoftekort, waardoor er een paar mooie, grote zilverwindes uit de vijver zijn gesprongen.

    Ben d'r echt van slag van geweest.

    Daarna nooit weer iets gekocht om de algen weg te krijgen.



    Ik heb maar een kleine vijver.
    En sommige vissen willen minimaal met z'n zessen of zo zijn om het fijn te hebben.

    Zou ik ergens zoetwatermosselen kunnen kopen?
Terug naar de lijst