Elna lockmachine

Elna lockmachine 

Onderwerp van 00h

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h

    Gisteren in de buurt een workshop lockmachines gevolgd.
    Daar begreep ik dat de machine naast locken
    ook een cover functie heeft.
    Vandaar dat ik drie grijpers zie ipv twee.
    De cover functie is een heel ander iets. Men maakt speciale covermachines, het is bijna nooit twee in 1.
    Ook de inrijg plaatjes zijn voor de verschillende functies, de bovenste twee voor de lock functie en de onderste twee voor cover, op mijn uiklapdeksel.
    Net als de naden op dit stukje stof.
    De bovenste is een locknaad de onderste een covernaad.
    Plaatje
  2. Bosbes
    Wil niet meer bang zijn

    Toon alleen de berichten van Bosbes
    Knappe OOh SmileSmileSmile
  3. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h

    Nouwwww die vrouw was knap, van iedere machine wist ze hoe de draden moesten lopen, vier draden he... dit zijn er nog maar twee en zie al die instelmogelijkheden...
    Ze doet dat vanuit Den Bosch het hele land door.
    Plaatje
  4. Eric1
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Eric1
    Mooi kunstwerkje met die zwarte noppen.
  5. Maxime1969
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Maxime1969
    Mijn moeder was vroeger coupeuse
    man man man
    wat heb ik veel geleerd

    ik maakte voor mijn 2ling alles zelf toen ze babys waren
    alles dubbel natuurlijk

    Ik heb ook al jarenlang een naai- en lockmachine maar door ruimtegebrek staan ze op zolder opgeslagen
    Doe er al jaren niks meer mee
    OOIT.......
  6. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h

    Ooit komt er weer een tijd voor, denk je niet?

    vandaag gaan mijn beide naaimachines naar Roelofsarendveen, even kijken of ze wat mankementen kunnen verhelpen.
    k ben benieuwd.
    Je ziet daar dan gelijk de meest moderne andere apparaten, die oude machine's zijn behoorlijk degelijk.
  7. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef 00h
    Nouwwww die vrouw was knap, van iedere machine wist ze hoe de draden moesten lopen, vier draden he... dit zijn er nog maar twee en zie al die instelmogelijkheden...
    Ze doet dat vanuit Den Bosch het hele land door.



    Bij jouw machine, net als bij die van mij, staan er kleurtjes bij, dan is het makkelijker. Maar er zit ook een logica in, die je met de nodige ervaring wel oppakt zoals zij doet
  8. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h

    In Roelofsarendveen heb ik gevraagd of ze de machine op die andere functie (cover) wouden zetten, die ik nog niet gebruikt had.
    Keurig gedaan (voor zomen maken) en nu krijg ik m niet meer terug in de lock - functie..
    Dus upp ik dit draadje even welke van de duizend handeltjes ik terug moet zetten om de lock functie weer aan de praat te krijgen, dat lukt dus niet... spontaan zomaar even met het boekje.

    k Moet iedere dag er mee werken, dan leer ik het eens een keer.
    Dat wordt dan mijn vrijdagvrijtaak het komend jaar.

    16 aug '22 - 08:01:57 / 16 aug '22 - 08:12:42
  9. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    Heb je online al gezocht of je het daar kan vinden of zelfs de gebruiksaanwijzing van hoe je dat aan en uitzet.
    Heb je het snijden uitgezet?
  10. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h

    In de winkel hebben we het samen weer in de stand locken gezet. Ze maken geen combinatie machines meer die alles kunnen, ging te vaak mis. Nou dat begrijp ik.
    Ja ik had alles geprobeerd, met filmpje in t Engels en met het boekje, de 2D plaatjes laten heel slecht zien welke grijper je moet inrijgen.

    Nu zit het goed! Daar ben ik wel even voor naar Roelofsarendveen gereden. Ook plakvilt en vulling voor de poppen meegenomen.
    Nu kan ik los.
  11. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    Inrijgen is bij jouw machine makkelijk, kijk maar naar de kleurtjes.

    Bij elke lockmachine kun je het snijden uitzetten door het mes eruit te halen, dat is geen combimachine
  12. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h

    O bij locken snijdt het mes juist.
    Zo is het mij geleerd.
    Bij coveren zet je t uit.
    En die kleurtjes in het platte vlak laten geen verschil zien tussen de vier grijpers die onder achterin de machine zitten. Nee Rose jij laat het tè makkelijk klinken.
    Inkijkje, dat schroefje viel er uit, heel voorzichtig de naalden verzet deze keer.
    Links twee naalden plaatsen voor cover naaien, rechts voor locken.

    Fijn dat jouw machine voor jou eenvoudig is.
    Ik ga nu eerst alleen deze steek doen, niks veranderen het werkt. Oeffff.
    De rest kan op mijn andere machine, ze adviseerde om de zoompjes van dunne tricot stof met de tweelingnaald te doen. Dat ga ik morgen uitproberen.
    Plaatje
Terug naar de lijst