Het moestuinseizoen begint weer!

Het moestuinseizoen begint weer! 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo

Dit onderwerp is gesloten.
door nienkevb zelf op 14 januari 2023 om 20:45:22

Terug naar de lijst
  1. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Margo
    Vandaag de eerste rode verkleuring gezien aan mij peperplant 😀 En de aubergine groeit nog gestaag…


    Ik heb nog steeds geen aubergietjes aan de plant. Alleen bloemetjes.
    Wel een pompoen.
  2. Ditty
    Onderweg

    Toon alleen de berichten van Ditty
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Ik heb nog steeds geen aubergietjes aan de plant. Alleen bloemetjes.
    Wel een pompoen.


    Dat heb ik ook. En ook bij mijn paprikaplant.
  3. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef ditty


    Dat heb ik ook. En ook bij mijn paprikaplant.



    Is geen goed jaar dit jaar vrees ik, mijn paprikaplant heb ik nog geen bloem in gezien
  4. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Vandaag weer even naar de moestuin. De coloradokevers zijn er weer. Om die reden heb ik eigenlijk geen aardappels met in de tuin. Die enkeling die jaarlijks ergens oppiept mag blijven staan. Dan blijft de coloradomoord bij mij ook beperkt.

    Net mijn bramen geplukt, het is in ieder geval een goed bramenjaar! En de aardbeien beginnen aan de tweede leg Smile de zonnebloemen staan met hun mooie kopjes de zon toe te wuiven en de rode snijbiet is weer op zijn roodst. Dus eigenlijk doet alles waar ik geen omkijken naar heb het goed.... Al het andere is mislukt. dat geeft weel te denken.

    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
  5. Margo
    Heeft haar draai gevonden

    Toon alleen de berichten van Margo
    quote:
    Dit schreef ditty


    Dat heb ik ook. En ook bij mijn paprikaplant.

    Eigenlijk moeten aubergines, pepers en paprika’s, in de kas staan. Buiten is het te koud.
  6. Margo
    Heeft haar draai gevonden

    Toon alleen de berichten van Margo
    Nienke, wanneer oogst jij de bietjes?
    Ja de bramen gaan goed! Heb je er veel staan, en welk soort heb je?
  7. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef Margo
    Nienke, wanneer oogst jij de bietjes?
    Ja de bramen gaan goed! Heb je er veel staan, en welk soort heb je?



    Ik zaai bietjes jaarrond, behalve in de winter. Ze staan op verschillende plekjes in de moestuin, daar waar op dat moment een plekje vrij gekomen is. Ik oogst ze als ik zie/voel dat er een bietje onder de grond gevormd is. Het gebeurt nog wel eens dat ik er eentje vergeet en die staat dan ineens in bloei😳Ze blijven in de winter, behoudens flinke vorst, ook gewoon goed in de grond.
  8. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Margo

    Eigenlijk moeten aubergines, pepers en paprika’s, in de kas staan. Buiten is het te koud.



    Eerdere jaren geen probleem mee gehad en degene van wie ik de planten heb ook niet.
    Het is dit jaar, in mijn hele tuin overigens, veel minder. Zou bijna gaan denken in waardjaren, maar dat hebben vaste planten niet.
  9. Margo
    Heeft haar draai gevonden

    Toon alleen de berichten van Margo
    quote:
    Dit schreef Rose_s

    Eerdere jaren geen probleem mee gehad en degene van wie ik de planten heb ook niet.
    Het is dit jaar, in mijn hele tuin overigens, veel minder. Zou bijna gaan denken in waardjaren, maar dat hebben vaste planten niet.

    Eerdere jaren was het subtropisch warm, maar deze zomer is een vrij normale zomer.
    Aubergines hebben veel warmte nodig en kunnen daarom het beste in kas of onder een tunnel geteeld worden. Buiten in de volle grond is het een stuk moeizamer. Je kan dan pas vanaf augustus een oogst verwachten, die een stuk geringer is dan onder glas of plastic.

    Ook papriika's en pepers houden van warmte. Voor de beste oogst kun je dus het beste onder glas of plastic telen. Dat betekend dus niet dat buiten onmogelijk is.
  10. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Ik heb mijn pepers altijd buiten maar ik kies wel soorten die buiten kunnen.
    Wij mogen een kas of een schuurtje op de moestuin en niet allebei. En we hebben dus een klein half open huisje. Dus geen kas.

    Ik voel ook gewoon aan de bietjes of ze groot genoeg zijn.

    Hier trouwens ook niet zo’n goed jaar. De courgettes, patisson beginnen nu goed te geven. De pompoenen waren ook laat maar er zitten er nu genoeg aan. De pepers gaan niet zo goed. Morgen ga ik wel wat habanero oogsten.
  11. Ditty
    Onderweg

    Toon alleen de berichten van Ditty
    quote:
    Dit schreef Anthea
    Ik heb mijn pepers altijd buiten maar ik kies wel soorten die buiten kunnen.
    Wij mogen een kas of een schuurtje op de moestuin en niet allebei. En we hebben dus een klein half open huisje. Dus geen kas.

    Ik voel ook gewoon aan de bietjes of ze groot genoeg zijn.

    Hier trouwens ook niet zo’n goed jaar. De courgettes, patisson beginnen nu goed te geven. De pompoenen waren ook laat maar er zitten er nu genoeg aan. De pepers gaan niet zo goed. Morgen ga ik wel wat habanero oogsten.


    Inderdaad gaat de courgette nu pas goed. Tot nu toe pas twee stuks kunnen oogsten van 4 planten.

    Pattison vind ik ook lekker. Waar heb je dat zaad gekocht?
  12. Margo
    Heeft haar draai gevonden

    Toon alleen de berichten van Margo
    quote:
    Dit schreef ditty

    Inderdaad gaat de courgette nu pas goed. Tot nu toe pas twee stuks kunnen oogsten van 4 planten.

    Bijzonder dat jullie courgettes het minder goed doen, ik heb 2 planten en heb er zeker al 20 geoogst. Dan ligt het toch aan iets anders dan aan het weer zou je denken.
Terug naar de lijst