Het moestuinseizoen begint weer!

Het moestuinseizoen begint weer! 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo

Dit onderwerp is gesloten.
door nienkevb zelf op 14 januari 2023 om 20:45:22

Terug naar de lijst
  1. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Tuulk. En je gaat alles in de tuin zetten?
    De hele bonte verzameling moestuintjes?

    k Heb een laag van 50 cm grondverhoging en er was al gras ingezaaid.
    De helft van wat opkomt is onkruid, t begint wel een groene vlakte te lijken.
    De grond heette "goede aarde" te zijn, k heb er al diverse kuilen in gegraven om er wat in te zetten
    telkens weer verbaas ik me wat ik tegenkom, k kan er museum van vullen, allerlei soorten plastic dik dun hard zacht bierdoppen plastic doppen stukken mobile telefoon, k heb het steeds weggegooid maar ik denk dat ik het in vervolg ga bewaren voor een nieuwe definitie van "goede aarde" .

    k Ben benieuwd hoe t allemaal door groeit komende zomer.
  2. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Smile
    gras gemaaid
    er was een stukje kaal
    haal ik er een groot stuk plastic uit, tsja daar groeit green gras op.
    Het ziet er wel heel strak uit zeg zo gemaaid, het lijkt al wat.
    Dat idee om in de hoeken het te laten groeien vind ik wel wat... ook voor de insecten.
    k Heb de grasmaaier uit Lisse mee en ex huisgenote heeft er Terror machine op gezet.
    Ze kon heel beeldend vertellen over hoe beestjes gemaaid worden die in het gras zitten.
    Sinds die tijd maai ik met meer zorg Smile.
    In het deel achter het hek dat schuin af loopt en waar de zelfde aarde ligt, daar heb ik bloemenzaad gestrooid.
    De boomui heet in Duitsland etage ui, die is druk bezig met de volgende etage uien in de lucht die als ze te zwaar worden op de grond vallen en daar verder groeien.

    Het afgemaaide gras gebruikte iemand om op delen grond te leggen waar je geen onkruid wilt. k Heb het nu onder het hek gelegd, daar waar ik net niet kan maaien.
    De geit is losgelaten in het stuk aangrenzend aan mijn tuin, hoe lang zal het hek het houden Smile?
    Plaatje
  3. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    o dat ken jij ook wel, k heb net de hele groenbak weer leeggehaald, t begon al te broeien.
    scheelt een stuk schoffelen toch?
    Straks wat moestuin kweeksels in de grond zetten, sommige van die sprietjes kunnen heel groot uitgroeien, even kijken waar ik ze die ruimte geef.

  4. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Ik vind dat mooi!
    En de insecten ook.
    Net weer wat kruiden in de grond gezet, opgekweekte potten stonden nog binnen. De moestuinmaten staan in de grond, ik geloof er eigenlijk niet zo in.
    Specieboontjes wil ik ook nog zaaien, ze zijn voorgeweekt, alleen een perk vind ik niet mooi, een rand langs t hek denk ik dat het wordt maar k ben er nog niet uit.
    Geit bonkt tegen de schuur, k heb een gesprek met haar gehad maar t hielp niks, k denk dat ze niet meer is op te voeden, en dat de schuur als dit zo door gaat over een poosje kapot is.
    k Mocht haar wel borstelen, k dacht ik bouw wel even een band met haar dan luistert ze vast beter... Smile
    wat zou er tegen te doen zijn?




    Plaatje
  5. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    En zo zie je jezelf: aan het kletsen tegen een vandalistische buurgeit, ze zit nu met haar hoorns tegen het kippengaas te schuren, misschien heeft ze zo'n borstelstraat nodig
    en wat gezelschap natuurlijk, maar dat zit er niet in ... eerder eentje minder... had ik al vernomen, Smile

  6. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Is dat besmettelijk? Een bokkenpruik?
    Een courgettezaadje is vandaag opeens ontsproten
    t stond al tijden in de vensterbank en nu opeens toch nog...
    drie anderen heb ik maar in de tuin gestopt na al die tijd van niks doen.
    t Voelt feestelijk!

  7. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Is dit nu wisselteelt?

    Plaatje
  8. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Wat naar om ze dood te vinden Rose.

    Zo leuk dat je het gedaan hebt die asperges nienke.

    De verhuisde artisjokken zien er goed uit, de rabarber krijgt twee nieuw bladeren. Pompoen en gele courgette groeien een klein beetje. De pronkwerten schieten de lucht in. Ze groeien door tot de langste dag las ik.
    De buurkippen scharrelen hier wel eens, zo handig, hoef ik niks voor te doen.
    Er ligt ook vaak een eierschaal in de tuin, een gejat en leeggegeten exemplaar.
  9. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Goede oogst zeg.

    k Zag net allemaal ongedierte in de knoppen van de artisjok, o.a. pissebedden en luizen.
    k heb ze er uit geschud maar er moet denk ik nog wel wat meer gebeuren.
  10. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Speciaal voor jou Nienke:
    Plaatje
  11. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    quote:
    Dit schreef Rose_s
    Tegen luis kun je het volgende doen. Neem een pot, doe daar stro in, evt gaas ervoor zodat het stro er niet uitvalt. Daarin kruipen ohh hoe heten ze ook alweer, ze hebben scharen aan de achterkant vanuit lijf, iig eten ze luizen.
    je hangt dat zo dicht mogelijk bij de plant of zet de pot onderste boven op een stevige sok.

    00h ja!
    Misschien kan ik zo iets fabrieken.
    Er zijn hele mooie van:
    :large[/IMG]

    De zonnenbloempitjes/net ontkiemde plantjes zijn met potje en al gesloopt door de vogels....k had ze staan te luchten; leve de natuur.
    k Heb er nog een paar kunnen redden en nieuwe gezaaid.

    Het IVN houdt een >>LINK<<
    'Wij zijn de regeneratie Symposium'
    Hoe kunnen we met de natuur, het land en elkaar omgaan? (samen leren en doen)
    IVN Amsterdam doet mee met excursies tijdens: een heleboel.

    Morgen is er iets om een wormenhotel (ik dacht dat het een wormenboerderij was...) te leren maken.
    Ik heb me opgegeven, het was nog lang niet vol maar de inschrijving is ingewikkeld dat heeft het tegengehouden misschien.
    Nu heb ik op Klup een activiteit aangemaakt om er met een paar mensen heen te gaan.

    Kijken of dat werkt.


  12. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    quote:
    Dit schreef nienkevb


    Ik bedoelde de ivn activiteit. Hier in mijn tuin krioelt het zonder die dingen al van de oorwormen en ander klein kriebelgrut!

    k ben heel benieuwd nu zijn er van de 20 plekken 9 bezet, het aantal loopt op. Op Klup nog niks, k heb t voor 4 personen er op gezet, eigenlijk meer ter promotie van de activiteit van het IVN.
Terug naar de lijst