Rijlessen 

Onderwerp van Moi76

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Jan_
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Jan_
    Mijn dochter heeft dit jaar haar rijexamen (gelukkig) gehaald. Maar ook zij had langere wachttijden en moest een paar maanden wachten voordat ze op examen kon. Toen heeft ze een aantal weken geen rijles genomen en voor het examen nog 2 weken met 2 lessen per week. Dat was een goede oplossing.
  2. Moi76
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Moi76

    quote:
    Dit schreef Jan_
    Mijn dochter heeft dit jaar haar rijexamen (gelukkig) gehaald. Maar ook zij had langere wachttijden en moest een paar maanden wachten voordat ze op examen kon. Toen heeft ze een aantal weken geen rijles genomen en voor het examen nog 2 weken met 2 lessen per week. Dat was een goede oplossing.


    Nou dit lijkt mij idd ook meer dan redelijk. Te weten dat zij iedere week netjes heeft gelest met uitzonderingen van haar examens of als ze met vakantie was.
  3. Marianne-b
    en dan .. is er koffie ☕️

    Toon alleen de berichten van Marianne-b
    Ik had 52 rijlessen nodig om mijn examen te halen, wel geslaagd. 3/4 rijlessen in de week zou ik ook teveel vinden.misschien durft je dochter niet in te gaan tegen instructrice?
  4. Zwombandje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Zwombandje
    quote:
    Dit schreef Moi76
    Vraagje; mijn dochter is vorig jaar met rijlessen begonnen.

    Nu rijdt ze dus reeds een jaar lang, zit inmiddels aan 51 lessen en tot 10 lessen terug reed ze anderhalf uur per les en nu een uur.

    Een instructrice die kwam met lange wachttijden mbt examens en dus meer lessen tot het zover was. Augustus tussentijdse toets gehad, ging goed, moest nog een beetje aan de vlotheid werken ook prima…..

    Eerst moest ze 22 november afrijden en dat is nu 4 november zei de instructrice maar nog steeds niets definitief bevestigd……

    Nu gaat ze mijn dochter in deze laatste weken nog ff 3-4 lessen per week inplannen….. is dit normaal? Alsof het niets kost zonder overleg met mij…. Want dat is gewoon 500-600 meer in een paar weken.

    Iemand hier ervaring mee?

    Ik heb haar tussentijds al een keer erop gewezen. Want dit deed zij ook voor de tussentijdse toets en daar heb ik een stokje voor gestoken.

    Ik vind het echt absurd zonder enige terugkoppeling en overleg….. net grootste ruzie met mijn oudste, want ‘ik kan er toch niets aan doen’. Terwijl ik duidelijk aan heb gegeven 1 les per week, voor examen misschien2 maar 3 of 4 absurd want ik moet het ook kunnen betalen.

    Ze had een pakket van 35 lessen gekregen, maar gaat hier zeer ruim overheen. Kom ongeveer aan het dubbele nu….. Smile


    Mijn dochter is bezig met rijlessen en ik zie gewoon dat de rijschool e.e.a. prima commercieel uitmelkt.
    Ze maken handig gebruik van de wachttijden.

    "Oepsie, iets te laat aangevraagd inderdaad, tsja de rij-instructeur was met vakantie, vandaar."
    (Ook minder lessen tijdens zijn afwezigheid, dat is dan wel goedkoper maar niet wat ik wil gezien kansrijkheid van slagen.)

    Het is me niet helemaal duidelijk of je de terugkoppeling en het overleg verwacht van je dochter of van de rijschool.
    Wat ik zelf zie gebeuren bij mijn dochter is dat de rijschool er handig gebruik van maakt dat ze geen volwassene tegenover zich hebben staan op het moment dat ze voorstellen doen voor tussentijdse rij-toetsen, extra lessen, enz. enz. enz. enz.
    Het is wellicht niet helemaal te voorkomen maar in veel gevallen zal de jongeling er tussenin staan.

    Uiteindelijk heb je naast alle invloeden gewoon te maken met een verdienmodel.
    De ene rijschool zal dat wellicht meer uitknijpen dan de andere.
  5. Moi76
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Moi76

    quote:
    Dit schreef Marianne-b
    Ik had 52 rijlessen nodig om mijn examen te halen, wel geslaagd. 3/4 rijlessen in de week zou ik ook teveel vinden.misschien durft je dochter niet in te gaan tegen instructrice?


    Klopt en als ik het zeg, zegt ze letterlijk; ik vind het vervelend dat je zo’n druk op mij legt. Als ze minder lest moet ik misschien haar examen uitstellen.

    Ook vind zij het zielig dat ik hiermee extra druk op mijn dochter leg. Maar ff serieus….. ben ik nu gek of onredelijk?
  6. Moi76
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Moi76

    quote:
    Dit schreef Zwombandje

    Mijn dochter is bezig met rijlessen en ik zie gewoon dat de rijschool e.e.a. prima commercieel uitmelkt.
    Ze maken handig gebruik van de wachttijden.

    "Oepsie, iets te laat aangevraagd inderdaad, tsja de rij-instructeur was met vakantie, vandaar."
    (Ook minder lessen tijdens zijn afwezigheid, dat is dan wel goedkoper maar niet wat ik wil gezien kansrijkheid van slagen.)

    Het is me niet helemaal duidelijk of je de terugkoppeling en het overleg verwacht van je dochter of van de rijschool.
    Wat ik zelf zie gebeuren bij mijn dochter is dat de rijschool er handig gebruik van maakt dat ze geen volwassene tegenover zich hebben staan op het moment dat ze voorstellen doen voor tussentijdse rij-toetsen, extra lessen, enz. enz. enz. enz.
    Het is wellicht niet helemaal te voorkomen maar in veel gevallen zal de jongeling er tussenin staan.

    Uiteindelijk heb je naast alle invloeden gewoon te maken met een verdienmodel.
    De ene rijschool zal dat wellicht meer uitknijpen dan de andere.


    Nou ik heb dus idd het idee dat ze het uitmelkt. Ze zei net letterlijk. Bij minder lessen moet ze dan misschien haar examen uitstellen.

    Ik vind het pure manipulatie….. feit dat ik er wat over vraag en zeg, geeft haar druk en ik doe mijn dochter dan ook nog eens tekort want ik zet mijn dochter onder druk.

    Overstappen is het echt te laat voor….. maar mijn andere dochter gaat niet bij deze rijschool. Echt gewoon niet!
  7. Malero
    Mevrouw Boog.

    Toon alleen de berichten van Malero
    quote:
    Dit schreef Moi76


    Jeetje wat een geld…… ik wist dat het duur was, zeker bij zakken. Maar er is mij/ons eerder zo’n ander beeld voorgespiegeld. Maar moest jij ook zoveel lessen in 1 week Malero? Zo vlak voor je examen?



    Moeten is een ander verhaal, ik wilde het graag zelf.
    Maar de allereerste keer bij de in-take dat ze dan zeggen 35 a 40 lessen is natuurlijk een grote leugen. Als je het eenmaal hebt gehad komen daar nog eens het dubbele of driedubbele bij
  8. Mariska2
    Niet later maar nu

    Toon alleen de berichten van Mariska2
    Mijn zoon is ook al een tijd bezig met rijlessen. Mijn dochter is tegelijk met hem begonnen en is al lang klaar. Hij is nu één keer op geweest voor het examen en morgenmiddag wordt de tweede keer. Ik ben inmiddels al flink wat geld kwijt aan het hele traject. Dochter redde het nog net binnen het pakket, bij zoon kom ik over het dubbele.

    In overleg gaat hij voor een examen een paar weken lang 2x per week lessen en op de examendag zelf neemt hij ook nog een les, het uur voorafgaand aan het examen. Dit heeft hij ook echt wel nodig, al is het maar voor zijn zelfvertrouwen en tegen de zenuwen.

    Drie à vier lessen per week is wel heel erg veel. Raar dat dit zonder overleg wordt ingepland, daar zou ik ook niet mee akkoord gaan.

    Duimen jullie met mij mee dat hij het morgen haalt?
  9. Moi76
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Moi76

    quote:
    Dit schreef Mariska2
    Mijn zoon is ook al een tijd bezig met rijlessen. Mijn dochter is tegelijk met hem begonnen en is al lang klaar. Hij is nu één keer op geweest voor het examen en morgenmiddag wordt de tweede keer. Ik ben inmiddels al flink wat geld kwijt aan het hele traject. Dochter redde het nog net binnen het pakket, bij zoon kom ik over het dubbele.

    In overleg gaat hij voor een examen een paar weken lang 2x per week lessen en op de examendag zelf neemt hij ook nog een les, het uur voorafgaand aan het examen. Dit heeft hij ook echt wel nodig, al is het maar voor zijn zelfvertrouwen en tegen de zenuwen.

    Drie à vier lessen per week is wel heel erg veel. Raar dat dit zonder overleg wordt ingepland, daar zou ik ook niet mee akkoord gaan.

    Duimen jullie met mij mee dat hij het morgen haalt?


    Jeetje wat een verschil! Wel bij dezelfde rijschoolhouder?

    Heel veel succes voor je zoon!! 🍀🍀🍀🍀

    Deze instructrice zwabbert alle kanten op. Van ze is op niveau, naar puntjes op de i, naar indien ze nu minder lest dan moet ik het examen misschien wel verplaatsen….. zo gaat het al maanden. Heel frustrerend en vooral ook voor mijn dochter. Ze zegt ze zit continu op haar telefoon als ik les heb, dan rij ik kennelijk goed genoeg anders zou ze dat niet doen toch?
  10. ilona
    dorpsgek van OA

    Toon alleen de berichten van ilona
    quote:
    Dit schreef Moi76


    Klopt en als ik het zeg, zegt ze letterlijk; ik vind het vervelend dat je zo’n druk op mij legt. Als ze minder lest moet ik misschien haar examen uitstellen.

    Ook vind zij het zielig dat ik hiermee extra druk op mijn dochter leg. Maar ff serieus….. ben ik nu gek of onredelijk?


    Jij bent zeker niet gek of onredelijk.
    Ik weet natuurlijk niet hoe jouw dochter rijdt, maar als ik lees dat zij bij de toets alleen moest werken aan vlotter doorrijden dan zou het met 1 les per week goed moeten komen.
    Vreemd is in elk geval dat de examendatum niet vaststaat.
    Jouw dochter krijgt een mail op het moment dat examen is aangevraagd bij het CBR. Dit gaat automatisch. Idd kan de rijschool dan het examen naar voren halen maar ook daar krijgt dochter dan meteen een mail van vanuit het CBR systeem.

    Wij hebben ook leerlingen gehad die een examendatum verder weg kregen. Dan lessen zij, altijd in overleg, eens in de 2 weken en de laatste weken 1, hooguit 2 keer per week. De bedoeling is dat je examen aanvraagt op het moment dat de leerling er voor klaar is, of in elk geval dat je zeker weet dat de leerling er op dat moment ruim klaar voor is.

    Alles gaat bij ons trouwens in overleg met ouders, maar zo'n 80 procent van onze leerling heeft autisme of ADHD, dus misschien werken wij daardoor ook anders.
    Ook zijn ouders bij ons altijd vrij om eens mee te rijden tijdens een les.

    Natuurlijk zijn er rijscholen die een verdienmodel hebben gemaakt van examens. Hier kunnen wij ook niet veel aan doen. Ik denk dat de beste manier om hierachter te komen is door verschillende rijscholen te benaderen en vragen hoe zij lesgeven en door viavia te informeren naar ervaringen. Voor jullie is dat nu natuurlijk te laat.
    Maar ik ben wel benieuwd naar de gedachtengang achter nu 4 keer per week gaan lessen. Alsof iedereen dat zomaar zou kunnen betalen.

    Mochten jullie in de buurt van Deventer wonen dan wil René best een keer met jouw dochter rijden om haar niveau te zien en te kijken of al die lessen echt nog nodig zijn.
    18 okt '22 - 09:39:43 / 18 okt '22 - 10:28:15
  11. Zwombandje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Zwombandje
    quote:
    Dit schreef Moi76


    Nou ik heb dus idd het idee dat ze het uitmelkt. Ze zei net letterlijk. Bij minder lessen moet ze dan misschien haar examen uitstellen.

    Ik vind het pure manipulatie….. feit dat ik er wat over vraag en zeg, geeft haar druk en ik doe mijn dochter dan ook nog eens tekort want ik zet mijn dochter onder druk.

    Overstappen is het echt te laat voor….. maar mijn andere dochter gaat niet bij deze rijschool. Echt gewoon niet!

    Ik ben behoorlijk bevooroordeeld in dit soort gebeurtenissen.
    Zelf heb ik een commerciële baan (terwijl ik vind dat ik dat niet ben) en zie bijna dagelijks mechanismen variërend van licht opportunistisch gedrag tot simpelweg WOII aardappelboer-mentaliteit.
    Nou ja, de parallel is duidelijk, overal waar je te maken hebt met een machtsverhouding wordt het blijkbaar lastig, zeker als het om geld gaat, om echt zuiver te blijven.

    Ik heb besloten om niet in te grijpen en dat kost me heel veel moeite.
    (Het rijbewijs moet een cadeau van mij aan mijn dochter zijn.)
    Mijn dochter is gelukkig dusdanig nieuw op deze wereld (ondanks haar 18 jaar jong zijn) dat ze niet goed ziet wat er gebeurt en het is natuurlijk ook niet haar kwartje wat ( x-honderd keer ) over de toonbank gaat, het raakt haar niet.
    Ik wil er geen druk en stress op zetten en ook niet de gevolgen van het soms onhandig communiceren door haar vader op haar bord laten landen.
    Maar mijn handen jeuken.
    Nee, niet om te slaan maar gewoon zoals ik dat soms tekstueel doe.
    Niet altijd handig, niet altijd het beste resultaat.
    Maar deze ga ik dus - net als jij als ik je goed begrijp - uitzitten en slikken.
    En ondertussen full-time duimen dat ze in één keer slaagt.
    (Wat ik haar niet kwalijk neem als ze dat niet zou doen maar waarna ik even serieus op mijn hoofd zou moeten krabben hoe ik de tweede ronde in zou steken.)
  12. Rene_63
    Al doende leert men

    Toon alleen de berichten van Rene_63
    Mijn zoon had een totaalpakket incl. toets en examengarantie en heeft in de week van zijn examen 1 extra les gehad vooraf aan het examen en is in 1 keer geslaagd.
    Toen ik mijn rijles had gaf ik bij 12 lessen aan dat ik het examen wilde aanvragen waarop mijn instructeur reageerde dat dat best snel was, hij heeft het wel aangevraagd voor mij en met met ruim 20 lessen gelijk geslaagd maar kreeg toen niet de indruk dat het was om meer geld binnen te halen.
    Met de prijzen van nu tikt het behoorlijk aan als je later examen aanvraagt.
Terug naar de lijst