Suikervrije recepten

Suikervrije recepten 

Onderwerp van Bezoeker

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef scar
    Als je alles vers gebruikt weet je toch dat er geen suiker in zit? Ik heb niet eens suiker in huis.

    Precies; als je aardappels-vlees-groente eet, zit je altijd goed. Met macaronisauzen etc is het even opletten als je pakjes etc koopt.

    Veel belangrijker; geen vruchtensap, geen frisdrank, geen zoet broodbeleg.
  2. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef scar
    Ja maar limonade, fris, snoep, sap etc
    zit over het algemeen niet in (hartige) recepten Tinus.

    Mijn punt was, dat suikerloos koken zinloos is, als je bij de maaltijd een glas cola neemt.
  3. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Marlies

    Ik denk zomaar dat iedereen dat wel weet.

    Ik denk zomaar dat veel mensen onderschatten hoeveel suiker er in cola zit.
  4. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Imke


    Ik zoek dus wat gezonde variaties op de aardappels met groenten.

    Nouja, aardappels en (de meeste) groente zelf zijn suikervrij (worteltjes zijn relatief zoet); waar het dus om gaat zijn sauzen etc.

    Nou kun je je gewoon aanwennen om sausloos te eten (dat doe ik meestal), maar anders kun je jus en echte mayonaise (let wel wat er op de pot staat) gebruiken. Aardappels kun je ook opbakken ipv gekookt, dat geeft sowieso al meer smaak vind ik.
  5. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef indigo
    Ketjap en ketchup is toch heel veel suiker juist? Limoncello ook.

    Ja; ketjap is bijna stroop (45% suiker); ketchup zo'n 23% suiker.
  6. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Jako
    Koolhydraten en suiker. Ik dacht dat dat zo'n beetje hetzelfde was... Smile

    Wat is nu beter/slechter voor je? En wat is beter/slechter voor je gewicht?

    Een product waar (per 100 gr) 59 gr koolhydraten, waarvan 0,7 gr suiker, in zit
    of
    Een product waar (per 100 gr) 4,5 gr koolhydraten, waarvan 4,5 gr suiker, in zit

    Smile

    Dat hangt er ook nog eens vanaf hoeveel je er van eet. Smile

    Ik zelf denk steeds meer, dat hoe sneller de suiker, hoe slechter.
  7. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Suzette



    Suikers zijn koolhydraten, maar koolhydraten hoeven geen suikers te zijn Smile

    En wat betreft je vraag, dat is nog niet zo heel simpel te beantwoorden. Een glas van 250ml Cola Light (0 gram koolhydraten, 0 gram suiker) is ongezonder dan een glas van 250ml versgeperste sinaasappelsap (21 gram koolhydraten, 0 gram suiker). In principe is het zo dat koolhydraten uit voedingsvezels gezonder zijn dan koolhydraten uit suikers. Maar, er bestaan ook weer verschillende soorten suikers. Zo heeft een banaan ook weer 19 gram suikers per 100 gram, maar is toch echt wel weer gezond.

    Verwarring compleet nu? Smile

    Nee. Het lijkt er op, dat fruit gezond is, ondanks de suiker. Fruit met veel suikers (zoals bananen) zijn dus eigenlijk niet heel gezond. Verder; versgeperst sinasappelsap bevat WEL suiker en niet zo'n beetje ook: een verse sinasappel bevat vrijwel geen andere koolhydraten dan suiker. Vrucjhtensap passen dan ook niet in een dieet, en vallen onder 5% advies van de WHO.

    quote:
    Dit schreef Suzette

    (en qua gewicht: als je meer verbrand dan dat je naar binnen krijgt, dan val je af. Ongeacht je dieet. Maar, ik ben wel 10 kilo afgevallen met een koolhydraatarm dieet)

    Dat is waar, maar een beetje bezijden het punt. Koolhydraatarm eten zorgt er waarschijnlijk ook voor, dat je minder eet. Verder zijn er (controversi?le maar serieuze) aanwijzingen dat koolhydraten eten ervoor zorgt dat je minder verbrandt -het is fout om te denken dat je verbranding een constant getal is.
  8. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Mikky


    Maar wat als ik een hele appel met een hele kiwi in een blender donder met een scheut magere yoghurt en een drupje honing? Of is het dan geen sap?

    >>LINK<<

    Free sugars include monosaccharides and disaccharides added to foods and beverages by the manufacturer, cook or consumer, and sugars naturally present in honey, syrups, fruit juices and fruit juice concentrates. (melk en vers fruit zijn uitgezonderd).

    In de geest van deze richtlijn zou ik zeggen, dat hele appel + hele kiwi er niet onder vallen, omdat je alles van de vrucht gebruikt -bij perssap verdwijnen de vezels en neemt de concentratie suiker toe, alsmede de snelheid waarmee je grote hoeveelheden consumeert. Dat drupje honing is natuurlijk hartstikke fout Smile
  9. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef scar
    Maar daar is nog steeds geen enkel bewijs van. Dus kan je het niet zo beslist uitspreken.

    "Geen bewijs'is wel heel kort door de bocht. Het is controversieel.

    Zie bv (betrekkelijk serieuze links)
    >>LINK<<
    >>LINK<<
    en
    >>LINK<<
  10. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Hed



    Maar om nou dat stuk vlees met groente als ontbijt te eten (daar reageer ik redelijk goed op) gaat me net iets te ver.

    Waarom niet? Dat heet een Engels ontbijt (ei, worstjes, bacon, tomaat, witte bonen).
Terug naar de lijst