Vakantie zoon geweigerd

Vakantie zoon geweigerd 

Onderwerp van Aicha

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Aicha
    Just be

    Toon alleen de berichten van Aicha
    Hallo, ik zit met een dilemma of nee niet ik maar mijn zoon van 23.

    Hij werkt bij een restaurant in Hattem, hier werkt hij met behoud van Wajong al bijna 2 jaar.

    Hij heeft in september 2017 een aanvraag gedaan voor de vakantie van deze zomer namelijk van 1 augustus tot 21 augustus. Hij heeft op dat moment een mondelinge toestemming gekregen van de floormanager en roostermaker maar om dat het nog niet in het systeem gezet kon worden moest hij dit later nogmaals aanvragen. In November 2017 nogmaals aan de floormanager die op dat moment over de roosters ging aangegeven en weer de mondelinge toestemming, in december 2017 wederom en ook op dat moment aangegeven dat het belangrijk was omdat op dat moment de kaarten voor het festival gekocht zouden gaan worden. Mondelinge toestemming wederom want rooster ging nog niet zo ver, maar knul ga jij lekker op vakantie, dat komt allemaal wel goed.

    Dus zoon heeft kaarten voor het festival Sziget gekocht en heeft zich een half jaar op de vakantie zitten verheugen.

    Tot 2,5 halve week geleden, de eigenaren van het restaurant die zich normaliter nergens mee bemoeien , weigeren nu zijn vakantie, op grond van het niet hebben van genoeg personeel en zij geven nooit werknemers vakantie in het hoogseizoen.
    In contract van zoon staat hier niets over, alleen hoeveel vakantiegeld hij krijgt over zijn loon.
    Hij heeft hier 2 weken terug een gesprek over gehad en aangegeven op vakantie te gaan daar hij met regelmaat de mondelinge toestemming heeft gekregen. Bij het eerste gesprek is zijn "jobcoach"van het UWV bij geweest, die helaas niet met de vuist op tafel slaat.
    Bij het 2de gesprek is mijn schoondochter bij geweest, die heeft aangegeven dat er toch dingen duidelijk staan in de horeca cao waar zij zich aan te houden hebben.

    Nu is het nieuwe rooster van de maand augustus binnen en zoon staat dus inderdaad op alle dagen ingeroosterd, ook op de dagen dat hij normaliter al een vrije dag heeft.

    Wat is nu het handigste om te doen, zij dreigen er mee dat als hij wel op vakantie gaat hij ontslagen gaat worden, hij heeft nog een contract voor 10 maanden voor 38 uur in de week.

    Hij heeft in de afgelopen 2 jaar dat hij daar werkt nooit vakantie op genomen, hij woont zeer dichtbij dus als er iemand uitvalt is hij de eerste die gebeld word en komt altijd opdagen.

    Help???
  2. Aicha
    Just be

    Toon alleen de berichten van Aicha

    quote:
    Dit schreef Carla-S
    Wanneer hij zijn vakantie schriftelijk heeft aangevraagd en niet binnen 2 weken een afwijzing heeft gekregen, is de vakantie goedgekeurd.

    Horeca Smile


    Hij geeft zelf even kort via de app aan het ook schriftelijk te hebben gedaan, bij thuis komst zoekt hij even uit wanneer dat was.
  3. Aicha
    Just be

    Toon alleen de berichten van Aicha

    quote:
    Dit schreef Piep
    Ik word hier zo vreselijk boos van. Dit is gewoon misbruik maken van Wajongers. Natuurlijk heeft hij recht op vakantie. Net als elke andere werknemer. Maak hier inderdaad melding van bij het UWV. Waarschijnlijk heeft hij een Jobcoach ingehuurd door uwv van een re-integratiebureau. Ik raad je aan contact op te nemen met zijn arbeidsdeskundige van het Uwv.

    Dit kan echt niet


    Dit weet ik zo niet uit mijn hoofd, zoon is nu zelf druk aan het werk, heb wel de vraag via app gestuurd.
  4. Aicha
    Just be

    Toon alleen de berichten van Aicha

    Zijn jobcoach is inderdaad ingehuurd......maandag ochtend als eerste dus zijn arbeidsdeskundige inlichten....

    Bedrijf wil maandag weer in gesprek met hem en jobcoach en geven aan niet te snappen waarom hij niet wil inschikken. Zij hebben aangegeven te verwachten van zoon dat hij zijn vakantie inkort naar 1 week.
  5. Aicha
    Just be

    Toon alleen de berichten van Aicha

    quote:
    Dit schreef Claudia


    Is dit niet puur een dreigement? Je schrijft namelijk ook
    [B]
    " weigeren nu zijn vakantie, op grond van het niet hebben van genoeg personeel....."


    Als ze hem ontslaan, missen ze niet alleen personeel tijdens zijn vakantie, maar ook daarna. Of is hun personeelsprobleem dan opeens wel opgelost?...

    Daar geloof ik namelijk niets van, dus ik vraag mij af in hoeverre zij hun dreigement wel echt kracht bij zullen gaan zetten... volgens mij proberen ze alleen maar om je zoon onder druk te zetten.... dus als ik je zoon was, zou ik mooi voet bij stuk houden. Er klopt namelijk niets van hoe ze met zijn vakantieverzoek omspringen. [/B]


    Dit is ook ons argument maar weten niet hoe te handelen....zoon blijft bij zijn standpunt....wij denken ook dat het een dreigement is maar goed stel dat het dat niet is wat dan?
    Hij staat nu ingeroosterd....mogen zij dit dan als werkweigering zien en hem bij terugkomst ontslaan?
  6. Aicha
    Just be

    Toon alleen de berichten van Aicha

    quote:
    Dit schreef jellehl
    Het probleem is hier niet de wet of de uitleg... maar het gedrag van de werkgever.. en dat is niet op te lossen door allerlei analyse... maar door een stevig gesprek met deze makkers.. en tegelijk een stevig (van andere orde) gesprek met zoonlief of hij met hen wel door wil.. op zichzelf zijn dat gesprekken die ik graag aanga... maar dan moet zoonlief wel lid zijn (Horeca is ??n van onze vakgroepen) de


    Dat advies geef ik al 2 jaar.....
  7. Aicha
    Just be

    Toon alleen de berichten van Aicha

    Goedemorgen allen,

    Zoon is in staat om deze gesprekken zelf te voeren....het feit dat ook hier word aangegeven dat hij in zijn recht staat helpt hem om voet bij stuk te houden....tevens krijgt hij het begrip en ondersteuning van zijn collega's....dit geintje hebben ze vaker geflikt alleen zijn de anderen gaan buigen voor de eigenaren en zoon doet dat niet.....eind van de dag staat er weer een gesprek gepland.

    Zoon is zeer strijdvaardig....weet zich ook goed te verwoorden, het is alleen jammer dat de voorpret voor de vakantie op deze manier gedempt word.

    Mocht het toch zo zijn dat hier door het contract word ontbonden gaat hij ook dat gevecht aan heeft hij aangegeven.

    Op een andere plek werken is zeker een mogelijkheid daar ze in de horeca zitten te springen om personeel dusdat is een stukje waar zoon zich niet druk om maakt en ook een reden is om dit zo te doen. Was er te weinig werk voor hem dan was hij misschien ook gaan passen en meten...nu niet.

    Word vervolgd
  8. Aicha
    Just be

    Toon alleen de berichten van Aicha

    quote:
    Dit schreef Piep


    Klinkt als een zoon om trots op te zijn. Wat een topper! Neemt hij iemand mee naar het gesprek?


    Deze keer zit zijn " fantastische " jobcoach er weer bij.

    Ik ben ook super trots op hem!
  9. Aicha
    Just be

    Toon alleen de berichten van Aicha

    Uitkomst van het gesprek...

    Zoon heeft te horen gekregen dat hij per 1 augustus op non-actief word gezet en per 1 september niet meer terug hoeft te komen...zo houden zij zich aan de maand opzeg....morgen krijgt hij hier een schrijven over.

    Zoon heeft aangegeven het hier niet mee eens te zijn en graag zijn contract wilt handhaven...dat dit een eenzijdige beslissing is vanuit het bedrijf.

    Eerst maar even het schrijven van dit bedrijf ontvangen en dan kijken wat voor stappen er ondernomen gaan worden...
  10. Aicha
    Just be

    Toon alleen de berichten van Aicha

    quote:
    Dit schreef jellehl



    Dit lijkt mij een stevige ruggengraat waarop iets te bouwen valt als het om rechten gaat... en die heeft hij!
    Ga al in gesprek met je zoon voordat die brief binnen is en onderzoek hoever jullie samen durven te gaan [b]?n
    hoe graag hij die baan wil behouden! Het vervolg zal nl in geen enkel opzicht makkelijk zijn... ook al staat hij in zijn recht. [/B]



    Wij hebben net even kort in zijn pauze gesproken...morgen is zijn vrije dag dan is er meer ruimte om te praten...
    1 van de eigenaren had hem net bij zich geroepen om te zeggen dat hij een andere werkplek voor hem heeft en dat hij alleen maar hoeft te bellen voor een gesprek....zoon heeft aangegeven geen ander werk te hoeven zoeken daar hij nog onder contract staat bij hierbij genoemde eigenaar.
  11. Aicha
    Just be

    Toon alleen de berichten van Aicha

    quote:
    Dit schreef jellehl
    Goed zo! Even geen verdere acties!... maar samen in gesprek om de zaken goed op een rij te zetten en dan pas vervolgstappen..



    Dank jullie wel...deze ondersteuning heb ik echt even nodig!
  12. Aicha
    Just be

    Toon alleen de berichten van Aicha

    Morgen komt zoon een dagje naar huis...even samen goed praten ipv appen en kort bellen.

    Samen uitzoeken wat nu het beste is om te doen met vooral het welzijn van zoon hoog in het vaandel te houden en zijn gevoel te volgen.

    Ik merk dat ik pislink ben en het liefste daar even de boel duidelijk maak hoe ik er persoonlijk over denk maar daar help ik zoon niet mee.....adem in adem uit....
Terug naar de lijst