Woongroep

Woongroep 

Onderwerp van cool_lizz

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Tot mijn stomme verbazing lees ik hier dat er nog legio mensen zijn, die in een soort leefgemeenschap willen wonen. Ik dacht al enkele jaren geleden dat het een leuk idee was maar dat er niemand voor te vinden zou zijn. Ik heb er dus ook niet naar gezocht.....
    Met name het zelfvoorzienend zijn in voedsel, energie en huisvesting trekt mij erg aan.
    Ieder zijn of haar eigen plekje voor zeer lage maandelijkse lasten.
    Dus als iemand nog ergens een stukje land te koop weet met daarop een oude te restaureren watermolen of nog beter een oude fabriek met als aandrijving een watermolen......
    Bij voorkeur in een wat zonniger land zoals noord Frankrijk.
    Machines, gereedschappen, technische kennis en vaardigheden kan ik inbrengen.
  2. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    Dat is leuk om te lezen, zoveel enthousiaste/positieve/nieuwsgierige reacties. Ik kreeg er ook een via pb, bedankt! Graag houd ik het gesprek hierover openbaar.
    Het is een geweldig idee om naar het buitenland uit te kijken, ik zie mezelf daar echter (nog)niet permanent wonen. Verder ben ik best wel wat luxe gewend, ik vind t geen probleem om de helft van mijn huidige 110 m2 in te leveren maar een schone, warme/koele, geluidsarme, en droge woning met eigen toilet, douche en keukenblok is wel een dringende wens.

    Ik zal eens kijken wat google allemaal voor interessante panden verborgen heeft staan qua projectmogelijkheid..
  3. scarlet28
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scarlet28
    Je bent zeker niet de enige die daar oren naar heeft.
    Woongroep de Heemshof in Heemskerk heeft op dit moment een plaatsje vrij voor iemand onder de 60 jaar.
    Mijn wens is, dat er in deze woonboerderij ook een plaatsje is, als mijn kinderen uitvliegen.
  4. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef scarlet28
    Je bent zeker niet de enige die daar oren naar heeft.
    Woongroep de Heemshof in Heemskerk heeft op dit moment een plaatsje vrij voor iemand onder de 60 jaar.
    Mijn wens is, dat er in deze woonboerderij ook een plaatsje is, als mijn kinderen uitvliegen.

    Dat ziet er aantrekkelijk uit Scarlet!
  5. scarlet28
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scarlet28
    Zeker! De plek is voor mij prachtig en ideaal gelegen. De mensen, die er wonen spreken mij aan.
    Als hier de moestuin geen vruchten afwerpt, dan weet ik het niet meer.
    Elke dag met elkaar eten (en dus maar ??n keer per 12 dagen koken), lijkt mij wel prettig en soms ook benauwend.
    Is het wat voor je?
  6. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef Frits1956
    Tot mijn stomme verbazing lees ik hier dat er nog legio mensen zijn, die in een soort leefgemeenschap willen wonen. Ik dacht al enkele jaren geleden dat het een leuk idee was maar dat er niemand voor te vinden zou zijn. Ik heb er dus ook niet naar gezocht.....
    Met name het zelfvoorzienend zijn in voedsel, energie en huisvesting trekt mij erg aan.
    Ieder zijn of haar eigen plekje voor zeer lage maandelijkse lasten.
    Dus als iemand nog ergens een stukje land te koop weet met daarop een oude te restaureren watermolen of nog beter een oude fabriek met als aandrijving een watermolen......
    Bij voorkeur in een wat zonniger land zoals noord Frankrijk.
    Machines, gereedschappen, technische kennis en vaardigheden kan ik inbrengen.

    Wat een goed idee, je eigen elektriciteit opwekken...
    Ben je zo technisch dat je dat kunt maken? Is het niet handiger om zonnepanelen aan te schaffen?
    En wat kun je met een fabriek?
    Ik kwam een link met een paar watermolens in Frankrijk tegen, die in de verkoop staan:
    >>LINK<<
    Zeflvoorzienend leven is een absoluut geweldig doel. Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die zich daarvoor interesseren. Ik ben lid van 'Flow', en van een clubje dat met deze ontwikkeling bezig is. In Nijmegen bestaat inmiddels een heel dorp dat opgetrokken is uit leem. Ik denk dat die stap, naar zelfvoorzienend zijn erg veel voorbereiding vergt, kennis, vasthoudendheid en een geoliede samenwerking.
    Het gaat verder dan wonen in een groep, het is een manier van leven.
  7. quote:
    Dit schreef cool_lizz

    Wat een goed idee, je eigen elektriciteit opwekken...
    Ben je zo technisch dat je dat kunt maken? Is het niet handiger om zonnepanelen aan te schaffen?
    En wat kun je met een fabriek?
    Ik kwam een link met een paar watermolens in Frankrijk tegen, die in de verkoop staan:
    >>LINK<<
    Zeflvoorzienend leven is een absoluut geweldig doel. Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die zich daarvoor interesseren. Ik ben lid van 'Flow', en van een clubje dat met deze ontwikkeling bezig is. In Nijmegen bestaat inmiddels een heel dorp dat opgetrokken is uit leem. Ik denk dat die stap, naar zelfvoorzienend zijn erg veel voorbereiding vergt, kennis, vasthoudendheid en een geoliede samenwerking.
    Het gaat verder dan wonen in een groep, het is een manier van leven.

    Het is niet verstandig om van 1 energiebron afhankelijk te zijn. Zonne en wind energie kan je op elke plek realiseren. Water energie is de lastigste van de 3 maar ook de meest consistente.
    Ergo: zoek een plek met stromend water en je kan van 3 energie vormen gebruik maken.
    Ja ik ben technisch handig genoeg om met wat additioneel opgedane kennis alle 3 de bronnen te benutten.
    Overigens...., strikt genomen zijn het alle 3 vormen die door de zon opgewekt worden waarvan water ook nog zwaartekracht nodig heeft 😀

    Een fabriek is over het algemeen een groot gebouw waarbinnen op eenvoudige wijze afgescheidde ruimtes te maken zijn. Smile
  8. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef scarlet28
    Zeker! De plek is voor mij prachtig en ideaal gelegen. De mensen, die er wonen spreken mij aan.
    Als hier de moestuin geen vruchten afwerpt, dan weet ik het niet meer.
    Elke dag met elkaar eten (en dus maar ??n keer per 12 dagen koken), lijkt mij wel prettig en soms ook benauwend.
    Is het wat voor je?

    Ja het zou zeker wat voor mij kunnen zijn, maar niet op de korte termijn. Ik trek zowiezo twee jaar uit voor deze verandering ivm mijn koophuis, mijn dochter, en om mijn ideeen te laten wortelschieten.
    Ik heb nog niet helder wat ik precies wil, en misschien wordt het wel een nog op te zetten initiatief.
  9. Hetty
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Hetty
    Wat ik zo apart vind is de wens om naar het zuiden te trekken.
    Volgens mij komt het klimaat van het zuiden naar Nederland.

    Vroeger (vroeguh :) ) wou ik ook graag naar Frankrijk vanwege het weer.
    Laatst zag ik een documentaire op NPO2, daarin werd verteld dat binnen een paar jaar het weer in Nederland zo is als in Frankrijk jaren geleden.

    Als ik iets zou willen zou ik naar een van de Waddeneilanden willen, mijn gedachten gaan dan bv uit naar Vlieland.
    Daar is zee (ik ben gek op de zee), daar is rust (behalve in het seizoen, maar dat is tijdelijk) en het weer is aangenaam.
    O ja en er is de Nederlandse luxe .. daar houd ik ook van (of ik ben er aangewend).

    Groetjes Hetty :)
  10. Hetty
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Hetty
    was deze link al langs gekomen?

    >>LINK<<
  11. miranda1966
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van miranda1966
    Wat een leuk draadje. Ik lees graag mee!
  12. quote:
    Dit schreef Hetty
    Wat ik zo apart vind is de wens om naar het zuiden te trekken.
    Groetjes Hetty :)


    Mijn suggestie om in Noord Frankrijk te zoeken is erop gebaseerd dat Nederland eigenlijk te vlak is om met waterkracht energie op te wekken. Er zijn nauwelijks oude fabrieken die water aangedreven waren/zijn. Als ze al te vinden zijn worden ze omgetoverd tot museum oid.
    Daarbij is in Nederland bijna elk stukje lsnd commercieel in gebruik dus schreeuwend duur.
Terug naar de lijst