Een behoorlijk lastig dieet, wie denkt mee?

Een behoorlijk lastig dieet, wie denkt mee?  

Onderwerp van Skip

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Skip
    Kunstenmaker

    Toon alleen de berichten van Skip
    Ik volg een behoorlijk lastig dieet.
    Heb een fructose intolerantie en kan ook lactose, melkeiwit, soja eiwit, chocola, fructanen en galactanen niet verdragen.

    Wat die laatste 2 betreft: dat zijn suikers waar ik een half jaar geleden ook nog nooit van gehoord heb, maar een bekend begrip zijn bij mensen die iets weten van Fodmaps.

    >>LINK<<

    Hoe dan ook, knoflook, uien, venkel, asperges, alle koolsoorten, alle toegevoegde suikers, peulvruchten, melkeiwitten, lactose, fruit en alle toegevoegde suikers, kunstmatige zoetstoffen op Stevia na en ws ook gluten veroorzaken echt heftige problemen in mijn buik.

    Helaas kan ik vleesvervangers -op een beetje quorn na,- niet verdragen. (best zuur na 25 jaar vegetariër geweest te zijn.)

    Ik volg dus een streng dieet..
    En dat bevalt goed. Dwz, als ik het volg heb ik geen buikpijn en slaap ik eindelijk goed.

    Waar ik wel tegenaan loop is dat ik weinig variatie kan aanbrengen in mijn dieet.

    Ik wil graag minimaal 14 recepten verzamelen die me blij maken. Eten is nu vooral een gedoe namelijk.
    Ik wil graag dat eten weer leuk wordt met fijne smakelijke recepten.

    Denken jullie ajb met me mee?

    Ik vind extra werk niet erg..
    Ben bezig met het bakken met zuurdeeg. Geen probleem om een desemstarter te maken en daar mee te experimenteren, of zelf yoghurt te maken van kokosmelk bv.

    Het is vooral een complete maaltijd waar ik een beetje op vastloop.

    Ik hoop heel erg op ideeën en inspiratie!

    22 sep '19 - 23:22:51 / 23 sep '19 - 00:02:30
  2. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    Mag je wel spinazie, andere bladgroentes, zoete aardappel, ei, zalm?
  3. Skip
    Kunstenmaker

    Toon alleen de berichten van Skip

    quote:
    Dit schreef Anke
    Mag je wel spinazie, asperges, zoete aardappel, ei, zalm?

    Asperges niet. Spinazie een beetje, zoete aardappel niet. (Balen)


    Zalm en ei wel! Smile

    Bladgroenten in general gaat goed mits geblancheerd..Rauw is niet fijn.

    Groenten met veel fructose (zoete groenten zoals wortel, tomaten, paprika, pompoen en mais enz kan wel maar dan een beetje.)

  4. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    Een ovenschotel met zalm en kleingesneden paprika en courgette met kruiden doet het hier goed
    Idem zalm met spinazie en ei uit de oven
    zoete paprika’s gevuld met geroerbakte spinazie en Pijnboompitjes
    Curry met pompoen en groenten die je mag, gekookt ei en kokosmelk (mag je dat) en dan eten met groenterijst

    Mag je wel aardappel?

    Mijn dochter had een paar jaar geleden een voedselintolerantie voor ongeveer alles tgv candida, de bioresonantie-dame stopte met meten op enig momentSmile
    Heel veel groene bladgroente gegeten, kip, zalm en dat was t wel zo ongeveer. Na 6 weken mocht ze steeds iets toevoegen
    Zelf heb ik dus weer heel erg baat bij de zoete groenten en ik maak eens per week vers getrokken kippensoep om mijn kracht op te bouwen

    Het blijft een heel gepuzzel. Wat balen van die chocola!
  5. Skip
    Kunstenmaker

    Toon alleen de berichten van Skip

    Aardappel mag. Vziw zijn nachtschaden geen punt..
    Ik kan ook een kleine hoeveelheid aubergine en tomaat verdragen (paar eetlepels per maaltijd)

    Dat geldt eigenlijk voor de meeste groenten, dat ik er maar een paar eetlepels per maaltijd van kan verdragen,, maar ook moet oppassen dat ik niet een heel ratjetoe van groenten eet omdat dat ook weer teveel kan zijn.


    Fijn Anke, je input, ga ik mee aan de gang!!

    PS Candida is zeker streng, heeft mijn zoon ook een een paar maanden gevolgd, dus ik ben al wat gewend, maar dat was peanuts tov wat ik nu (en ws zeer langdurig) moet volgen. Smile
  6. maartje
    Nietvanweegen

    Toon alleen de berichten van maartje
  7. on-my-own
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van on-my-own
    Een pokebowl met dressing van sesamolie met limoen?

    (Courgette)pasta met saus van geweekte en gepureerde cashewnoten? Vanavond nog gegeten toevallig.

    Misschien heb je nog iets aan de site" de hippe vegetarier" je kunt daar uit veel diëten kiezen (Ook glutenvrij, detox, paleo etc?
  8. Angelie67
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Angelie67
    Heb je al eens gegoogled op Paleo recepten?
  9. on-my-own
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van on-my-own
  10. Geanna
    Binnen

    Toon alleen de berichten van Geanna
    quote:
    Dit schreef Skip
    Ik volg een behoorlijk lastig dieet.
    Heb een fructose intolerantie en kan ook lactose, melkeiwit, soja eiwit, chocola, fructanen en galactanen niet verdragen.

    Puur nieuwsgierigheid...
    Hoe kom je (zomaar?) aan deze soorten intolerantie?

    Is het als een allergie die zomaar de kop op kan zetten?
    Komt het door bewerkte voeding?

    Het lijkt me mega lastig!! Smile
  11. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    >>LINK<<

    Als je de zoete aardappel vervangt door aardappel.. Smile
  12. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Geanna

    Puur nieuwsgierigheid...
    Hoe kom je (zomaar?) aan deze soorten intolerantie?


    Veel van deze intoleranties zijn eigenlijk normaal. Dat geldt zeker lactose intolerantie; de meeste mensen kunnen geen lactose verteren, behalve een paar Europese en Indische boeren met roots in de Oekraïne. Ook fructose kunnen we niet onbeperkt verteren.
    Daardoorheen loopt de overwaardering van vezels, iets waar veel minder wetenschappelijk bewijs voor is dan je zou denken als je de overtuigde adviezen ziet. Uiteindelijk zijn mensen nou eenmaal van nature geen graaneters en melkdrinkers.
Terug naar de lijst