Mag een gemeente zeggen "ga maar kleiner wonen?"

Mag een gemeente zeggen "ga maar kleiner wonen?" 

Onderwerp van Dianaa

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef Rose_s



    Weet jij waar de lijst staat wat kinderen zouden moeten doen?
    Aan een kant ook van de zotte dat een 18 jarige de zorg op zich moet nemen van een zieke ouder.



    En toch is het zo.

    Ik ken zelf iemand (alleenstaande ouder) die een progressieve ziekte heeft en veel en diverse vormen van zorg nodig heeft. Kind van 18 woonde nog thuis, volgde een studie in de woonplaats dus hoefde dus niet op kamers.

    Kind moest vervolgens de zorg allemaal maar doen want die woonde toch thuis. Moeder van bed halen, helpen wassen en aankleden, het huishouden, de boodschappen, etcetera, alles bij elkaar niet te combineren met de studie. Lang verhaal kort: kind is min of meer verplicht de deur uit gegaan zodat moeder alsnog voldoende passende zorg kon krijgen en kind de studie kon gaan volgen.

    En ik weet van wat langer geleden, van een vrouw die een herseninfarct kreeg. Er waren jonge kinderen en er was een echtgenoot dus ze kreeg tijdens het revalidatieproces geen thuishulp, ook al had echtgenoot een drukke zaak (samen met zijn inmiddels uitgevallen vrouw!) en er was ook nog een autistisch kind aanwezig. Lang verhaal opnieuw kort: man raakt ernstig burnout, zaak failliet, schulden, bijstand.

    Ik vind dat mantelzorg bespreekbaar moet zijn. Maar er zijn grenzen.

    Overigens zijn er in de bepalingen van mijn eigen gemeente wel regels aan de duur en belasting van die mantelzorg en wordt er tegenwoordig wel vaker gekeken naar de "menselijke maat". Maar als het ook maar even mogelijk is, ziet men mantelzorg als voorliggende voorziening.
  2. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Heb nu ook maar aangemeld bij de cliëntondersteuners van MEE. Ik denk dat ik ze nog wel eens nodig kan hebben.
  3. Eeva
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Eeva
    quote:
    Dit schreef fleurie



    En toch is het zo.

    Ik ken zelf iemand (alleenstaande ouder) die een progressieve ziekte heeft en veel en diverse vormen van zorg nodig heeft. Kind van 18 woonde nog thuis, volgde een studie in de woonplaats dus hoefde dus niet op kamers.

    Kind moest vervolgens de zorg allemaal maar doen want die woonde toch thuis. Moeder van bed halen, helpen wassen en aankleden, het huishouden, de boodschappen, etcetera, alles bij elkaar niet te combineren met de studie. Lang verhaal kort: kind is min of meer verplicht de deur uit gegaan zodat moeder alsnog voldoende passende zorg kon krijgen en kind de studie kon gaan volgen.

    En ik weet van wat langer geleden, van een vrouw die een herseninfarct kreeg. Er waren jonge kinderen en er was een echtgenoot dus ze kreeg tijdens het revalidatieproces geen thuishulp, ook al had echtgenoot een drukke zaak (samen met zijn inmiddels uitgevallen vrouw!) en er was ook nog een autistisch kind aanwezig. Lang verhaal opnieuw kort: man raakt ernstig burnout, zaak failliet, schulden, bijstand.

    Ik vind dat mantelzorg bespreekbaar moet zijn. Maar er zijn grenzen.

    Overigens zijn er in de bepalingen van mijn eigen gemeente wel regels aan de duur en belasting van die mantelzorg en wordt er tegenwoordig wel vaker gekeken naar de "menselijke maat". Maar als het ook maar even mogelijk is, ziet men mantelzorg als voorliggende voorziening.


    Persoonlijke verzorging gaat via de Zorgverzekering... (denk aan handjes aan het bed is ziektekostenverzekering, handjes van het bed is WMO..)

    Soms heeft een zorgverzekering wel een mogelijkheid voor een ondersteuning zoals huishoudelijke hulp .. dat is dan meer een vorm van preventie en tijdelijke uren....

    of...>>LINK<<
  4. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef Eeva



    >>LINK<<


    Alles over de WMO ( 16 oktober 2019, dus recent).. Zeer helder!



    [I]2.4. Bijdrage van kinderen aan het huishouden(...)

    uit; verordening Gemeente Heemstede..maar is gelijkstaand aan wat landelijk wordt gehanteerd.

    >>LINK<<
    uit;


    Ik heb die van mijn gemeente bekeken, maar daar wordt dit niet zo duidelijk omschreven. Wel wordt er gesproken over gebruikelijke zorg (huisgenoten zijn dus een voorliggende voorziening), tenzij er problemen zijn waardoor die niet kan worden gebruikt (bijv omdat de huisgenoten niet de vaardigheden hebben die taken te doen). Het is allemaal erg algemeen beschreven zonder de voorbeelden die in jullie verordening staat.

    Overigens is mijn ervaring dat er over de beperkte inzetbaarheid van mijn kinderen destijds niet moeilijk werd gedaan, gelukkig!

    Maar ik ken genoeg andere voorbeelden elders waarin de starheid behoorlijk ver ging.
  5. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    quote:
    Dit schreef Dayenne
    Heb nu ook maar aangemeld bij de cliëntondersteuners van MEE. Ik denk dat ik ze nog wel eens nodig kan hebben.



    Goed idee. Ik heb de mijne benaderd n.a.v. mijn huidige gedoe. Gewoon om samen uit te zoeken wat wel en niet mogelijk is, omdat de hele situatie nogal lastig is voor zowel mijzelf als de WMO-gids.
  6. Eeva
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Eeva
    quote:
    Dit schreef fleurie


    Ik heb die van mijn gemeente bekeken, maar daar wordt dit niet zo duidelijk omschreven. Wel wordt er gesproken over gebruikelijke zorg (huisgenoten zijn dus een voorliggende voorziening), tenzij er problemen zijn waardoor die niet kan worden gebruikt (bijv omdat de huisgenoten niet de vaardigheden hebben die taken te doen). Het is allemaal erg algemeen beschreven zonder de voorbeelden die in jullie verordening staat.

    Overigens is mijn ervaring dat er over de beperkte inzetbaarheid van mijn kinderen destijds niet moeilijk werd gedaan, gelukkig!

    Maar ik ken genoeg andere voorbeelden elders waarin de starheid behoorlijk ver ging.


    klopt, overigens woon ik niet in Heemstede maar heeft Heemstede het landelijk genormeerde overgenomen.. en ik dit even van het internet geplukt. Wellicht geldt dit voor iedere Gemeenten en volgen ze de landelijke richtlijnen maar kunnen ze afhankelijk van keuzes daarvan enigszins afwijken..

    Tis maar net waar je soms woont inderdaad.. en maatwerk! Vandaar dat bezwaar maken en procederen tegen een Gemeente over een besluit erg lastig is..want waar kun je ze op aan spreken als dat vaag omschreven wordt..

    Vandaar dat een advies om er altijd een onafhankelijke ondersteuner van een plaatselijke maatschappelijke organisatie erbij te halen erg zinvol is.. er speelt dan vaak ook een ander aspect mee. Dat merk ik namelijk in mijn dagelijks praktijk, het zou niet zo moeten zijn maar het keten netwerk en de samenwerking telt dan gewoonweg wel mee..


    simpel gesteld, kom je met een vraag om client ondersteuning bij het WMOgesprek, met een vraag die weinig kans van slagen heeft .. dan zal die onafhankelijke ondersteuning met je in een soort van voorgesprek gaan.
    WMO neemt dit mee in zijn besluit vorming. Kun jij goed onderbouwen waarom je iets nodig hebt en wordt je ondersteund daarbij...dan is er vaak wel het een of ander mogelijk. In een WMO gesprek kan dan ook nog eens ter sprake komen dat je ondersteuning dient te blijven houden vanuit de voorliggende voorziening. Om het ge indiceerder krachtig te maken en dat het om een tijdelijke voorziening gaat. Er zit namelijk altijd een tijd aan een beslissing en indicatie verbonden.

    Voor aanvraag van huishoudelijke ondersteuning geldt dit niet altijd overigens..


    Overigens zijn huisgenoten geen voorliggende voorziening maar is dat wat van iedere burger verwacht wordt als gebruikelijk in het samen wonen en leven en zorgen..zodra het gebruikelijke overstijgt kan het gaan om mantelzorg..die is wel 'vrijwillig' ahw .. kun jij die mantelzorg niet aan of komt met niet bieden ervan de zorg aan de medebewoner in een risico dan wordt er wel geïndiceerd.
    Je ziet dit vaak bij mantelzorgers die overbelast raken doordat ze partner of ouder persoonlijke verzorging bieden..of vergeten de medicatie op tijd aan te bieden, spuiten van insuline etc etc Het huis vervuilt etc .
    Of wat vaak ook gebeurt, een indicatie voor een dagbesteding en als het om 24 uurs zorg en begeleiding gaat.. dan komt de WLZ in beeld.

    Zo houden we de zorg betaalbaar in Nederland is het uitgangspunt..

    maar tegenwoordig is dat inmiddels een erg vervelende kreet voor hen die daardoor extra belast worden..
    1 nov '19 - 12:58:57 / 1 nov '19 - 13:16:08
  7. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    Bedankt allemaal, tóch leerzaam OA
    De gemeente waar wij wonen is niet de moeilijkste moet ik zeggen. Qua jeugdzorg heb niets dan goede ervaringen. En de WMO indicatie voor mijn ouders was destijds vlot geregeld.

    Ik ga me er nog in verdiepen

    Zou ik St.Mee ook kunnen aanhaken? Wij hebben voor mijn dochter een fijne consulente. Écht die ging als een speer afgelopen paar maanden, heel "hands on"
  8. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Eeva



    >>LINK<<


    Alles over de WMO ( 16 oktober 2019, dus recent).. Zeer helder!


    uit;


    Dank je deze is duidelijk. Ooit zag ik een lijstje op fb langskomen dat naar kinderarbeid neigde dus wilde even weten of die gehanteerd werd. Maar gelukkig niet.
  9. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Dianaa
    Bedankt allemaal, tóch leerzaam OA
    De gemeente waar wij wonen is niet de moeilijkste moet ik zeggen. Qua jeugdzorg heb niets dan goede ervaringen. En de WMO indicatie voor mijn ouders was destijds vlot geregeld.

    Ik ga me er nog in verdiepen

    Zou ik St.Mee ook kunnen aanhaken? Wij hebben voor mijn dochter een fijne consulente. Écht die ging als een speer afgelopen paar maanden, heel "hands on"


    Kun je die persoon dan ook vragen voor je ouders?
  10. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Kun je die persoon dan ook vragen voor je ouders?


    Ja dat wil ik doen
    Eerst even met de oudjes checken of ze dat zien zitten
  11. Inge65
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge65
    quote:
    Dit schreef Rose_s



    Weet jij waar de lijst staat wat kinderen zouden moeten doen?
    Aan een kant ook van de zotte dat een 18 jarige de zorg op zich moet nemen van een zieke ouder.

    Mijn toen 16-jarige werd geacht mij te verzorgen tijdens mijn bestralingen, chemokuren en herstel.
  12. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Inge65

    Mijn toen 16-jarige werd geacht mij te verzorgen tijdens mijn bestralingen, chemokuren en herstel.


    Dat vind ik dus veel te ver gaan. Uiteraard kan een jongere haar steentje bijdragen maar het zijn ook gewoon jongeren die zulke verantwoordelijkheid niet zouden moeten dragen.
    Hoever ben je daarin meegegaan Inge, mits je dat wilt vertellen
Terug naar de lijst