RAW-foto's bewerken, wie doet dat?

RAW-foto's bewerken, wie doet dat? 

Onderwerp van Tuwa

BEHEERD DOOR:
rdolfijn
Terug naar de lijst
  1. Zwembandje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Zwembandje
    quote:
    Dit schreef Tuwa
    Met mijn fotocamera kan ik ook foto's in RAW-formaat maken.
    Soms doe ik dat, niet standaard.

    Ik heb nog niet eerder geprobeerd deze RAW-bestanden te bewerken, ben eigenlijk ook volstrekt digibeet en onhandig op dat vlak.
    Maar wat ik zoek is een makkelijk programma waarmee ik dus RAW-foto's kan verbeteren.

    Ik lees hier en daar wat over Adobe Camera Raw als goed programma, maar is het zo dat je dan eerst Adobe Photoshop moet kopen?
    Ik heb Camera Raw gedownload en geïnstalleerd, maar vind niet hoe ik het nu kan gebruiken.

    Ik zoek een ervaren fotograaf die zelf (veel) in RAW fotografeert en mij een beetje op weg wil helpen.
    Dat mag best in pb's als dat handiger is.

    Al vast bedankt.

    Ik heb een gouden tip voor je : >>LINK<< echt waar.
  2. Zwembandje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Zwembandje
    quote:
    Dit schreef Tuwa
    Met mijn fotocamera kan ik ook foto's in RAW-formaat maken.
    Soms doe ik dat, niet standaard.

    Ik heb nog niet eerder geprobeerd deze RAW-bestanden te bewerken, ben eigenlijk ook volstrekt digibeet en onhandig op dat vlak.
    Maar wat ik zoek is een makkelijk programma waarmee ik dus RAW-foto's kan verbeteren.

    Ik lees hier en daar wat over Adobe Camera Raw als goed programma, maar is het zo dat je dan eerst Adobe Photoshop moet kopen?
    Ik heb Camera Raw gedownload en geïnstalleerd, maar vind niet hoe ik het nu kan gebruiken.

    Ik zoek een ervaren fotograaf die zelf (veel) in RAW fotografeert en mij een beetje op weg wil helpen.
    Dat mag best in pb's als dat handiger is.

    Al vast bedankt.

    Zelf werk ik met Adobe Photoshop, die heeft een hele handige "Auto"-functie om RAW bestanden "op te peppen".
    Dat is een super-functie, heel knap, één druk op de knop (per foto).

    Echter, hij kleunt ook regelmatig mis.
    Fotobewerking is een vak apart.

    Voor de gemiddelde gebruiker denk ik dat het voordeel van RAW 'm er alleen in zit dat onder- of over-belichte foto's nog behoorlijk goed gecorrigeerd kunnen worden.
    (Groepsfoto's waarbij sommigen in de zon zitten en anderen in de schaduw bijvoorbeeld.)

    Als ik kijk wat mijn "JPEG-engine" die in mijn camera zit er zelf van maakt, dan vind ik dat ik in meer dan 95% van de gevallen geen foto-bewerking hoef te doen.
    Natuurlijk is dat afhankelijk van welke eisen je aan een foto stelt.

    Het kost bakken met tijd als je het handmatig en perfect wil doen.
    (Wat is perfect trouwens.)

    Als je dus geen hard-core fotografeerder bent dan zou ik RAW lekker links laten liggen.
    Da's niet helemaal waar.
    Ikzelf fotografeer (ALLEEN) voor de zekerheid met de camera-instelling RAW + JPEG.
    Zo heb ik het gemak van "no fuzz" als ik snel foto's wil delen en de zekerheid dat ik foto's kan bewerken tot het meest maximaal haalbare als dat ene exemplaar er tussen zit waarbij ik dat vanwege de foto heeeeeeeeeeeeeel balangrijk vind.
    Omdat het een ontzettend dierbare herinnering is of zoiets of omdat ik de zoveelste foto-wedstrijd wil winnen of heftig indruk op iemand wil maken.

    Nee, ik zou voor de gein eens vergelijken wat je camera in JPEG en RAW doet, ik vermoed dat je tot de conclusie zult komen dat je niet vaak de behoefte zult hebben om in te grijpen.
  3. Zwembandje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Zwembandje
    Overigens valt er op JPEG niveau ook best nog wel het een en ander te bewerken/verbeteren.
    Een RAW bestand legt slechts meer informatie vast waardoor de grens van bewerking minder snel bereikt is.
  4. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette
    quote:
    Dit schreef Zwembandje
    Overigens valt er op JPEG niveau ook best nog wel het een en ander te bewerken/verbeteren.
    Een RAW bestand legt slechts meer informatie vast waardoor de grens van bewerking minder snel bereikt is.


    Andersom Bandje, bij JPG is juist een hoop info weggegooid Smile Elke camera schiet 'rauwe bestanden' oftewel RAW en pas na verwerking door de camerasoftware of door software op de pc/laptop e.d. kun je het JPG noemen, als jij of de camera het als dusdanig benoemd.

    Maar vanaf Windows 10 kan de verkenner en de standaard fotobewerkingsding (hoe heet het ook alweer?) ook gewoon RAW aan. Daarom nogmaals de vraag: wat wil je, @Tuwa?
    En wat Zwembandje al zei, wordt lid van de fotografieclub hier op OA. Kunnen we je bijspijkeren qua kennis en kunde Smile
  5. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    Tot op zekere hoogte kun je toch nog in jpeg bijschaven (licht/donker, kleur en contrast) maar het is in RAW mooier.

    Ik moet zeggen dat ik het best nog wel gedoe vind en de RAW eigenlijk amper nog gebruik. Het lukt me niet altijd zoals ik het wil.

    In de toekomst wil ik wel weer lid worden van de club, op dit moment fotografeer ik niet veel maar ik wil dit z.s.m. wel weer op gaan pakken en misschien doe ik de RAWstand dan weer aan.
  6. Rene_63
    Al doende leert men

    Toon alleen de berichten van Rene_63
    quote:
    Dit schreef Zwembandje
    Overigens valt er op JPEG niveau ook best nog wel het een en ander te bewerken/verbeteren.


    Klopt het nadeel is alleen dat als je Witbalans bijvoorbeeld niet goed is je in een JPEG veel langer aan het bewerken bent en het resultaat toch even net even wat minder is.

    Waarom zou je in RAW fotograferen?

    Je kan o.a. je witbalans achteraf nog veranderen en wat overbelichte plekken waar nog wel detail in zit zijn op te halen en je kan de belichting van de foto simpel aanpassen.
    Tevens zit er een optie in RAW op lens-correctie toe te passen vooral handig dus als je met verwisselbare lenzen werkt.

    En ja er zijn ook wat nadelen, je bestanden zijn een flink stuk groter en je hebt er een apart programma voor nodig.

    Zelf werk ik met Photoshop en gebruik Camera Raw wat een onderdeel van Photoshop is.

  7. Rene_63
    Al doende leert men

    Toon alleen de berichten van Rene_63
    quote:
    Dit schreef fleurie


    Ik moet zeggen dat ik het best nog wel gedoe vind en de RAW eigenlijk amper nog gebruik. Het lukt me niet altijd zoals ik het wil.



    Ik vond het in het begin ook lastig maar nu totaal niet meer, als ik een RAW bestand open in Photoshop weet ik precies welke handelingen ik ga doen en dat gaat heel snel.
  8. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa

    quote:
    Dit schreef Suzette


    ...................Daarom nogmaals de vraag: wat wil je, @Tuwa?
    ...................


    Gezien de reacties moet ik daar misschien nog es heel goed over nadenken wat ik nou preciés wil.
    En dat dan vooral in combinatie met wat ik qua tijd en energie te besteden heb.

    Jullie helpen me in elk geval al wat onderweg.

    Overigens pruts ik af en toe al wat met 'gewone' fotobewerkingsprogramma's.
    Ik moet nog uitzoeken waar RAW me meer opties geeft.


    Ben ik zo vaag genoeg? Smile
  9. Ralph1973
    Ook hier?

    Toon alleen de berichten van Ralph1973
    Ik gebruik zelf Lightroom. ik schiet alles in RAW+JPEG, zodat ik snel kan delen en de pareltjes ook lekker kan bewerken.

    Als die-hard Lightroom gebruiker heb ik zelfs twee verschillende midi-controllers om de sliders van Lightroom met echte schuiven en draaiknoppen te kunnen besturen. Kan ik ook wel aanraden.
  10. Zwembandje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Zwembandje
    quote:
    Dit schreef Tuwa
    Ben ik zo vaag genoeg? Smile

    ABSOLUUT !!

    Smile Smile
  11. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette
    quote:
    Dit schreef Tuwa


    Gezien de reacties moet ik daar misschien nog es heel goed over nadenken wat ik nou preciés wil.
    En dat dan vooral in combinatie met wat ik qua tijd en energie te besteden heb.

    Jullie helpen me in elk geval al wat onderweg.

    Overigens pruts ik af en toe al wat met 'gewone' fotobewerkingsprogramma's.
    Ik moet nog uitzoeken waar RAW me meer opties geeft.


    Ben ik zo vaag genoeg? Smile


    We horen het wel als je eruit bent Smile
  12. Cees
    Oemoemenoemoe

    Toon alleen de berichten van Cees
    Van een erg goede maker van Photoshop instructiefilmpjes.

    How to edit RAW Photos >>LINK<<
Terug naar de lijst