Zonnepanelen en inductiekoken, wat is wijsheid...?

Zonnepanelen en inductiekoken, wat is wijsheid...? 

Onderwerp van fleurie

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie

    quote:
    Dit schreef jeannetted
    Hoeveel zonnepanelen krijg je?
    Wat is de opbrengst per paneel ongeveer?
    Krijg je optimizers om de opbrengst per paneel zo optimaal te krijgen?
    Hoeveel Kwh gebruik je nu per jaar?



    Ik gebruik nu 1540. Ik krijg 10 panelen. Opbrengst is me verteld, maar ik krijg binnenkort de papieren met gegevens en dan weet ik meer. Optimizers weet ik niet.
  2. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie

    quote:
    Dit schreef koen
    met de inclusie in de huur wordt dit de komende jaren steeds meer met de huurverhogingen en loop je het risico boven de huursubsidiegrens te komen (als dat van toepassing is).

    als je geen gas meer gebruikt vervalt dat vastrecht, gasgebruik voor alleen koken is marginaal.

    aansluiten kookplaat 80-150 euro
    maken extra groep (indien nodig) 200-500 euro
    aanpassing keukenblad, ca 50 euro
    goede inductiekookplaat 300-500 euro




    Voor de toeslag hoef ik me geen zorgen te maken, maar goed dat je het noemt!
    Aansluiten en extra groep zijn gratis, kosten voor de plaat is voor mij. Ik heb geen inbouw, mijn huidige gasstel staat los op de afwasmachine. Maar ik heb nu in ieder geval een richtlijn. Ben al aan het googlen geweest, maar je hebt ze met verschillende stekkers en ik weet (nog) niet wat ik voor stopcontact krijg.
  3. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie

    quote:
    Dit schreef RichardvdB
    Heb sinds 6 maart zonnepanelen 10 stuks op het zuiden opbrengst 1.1 M watt heb je beetje idee wat ze opleveren mvg richard


    Ik krijg ze op het westen, daar is met de berekening rekening mee gehouden. Ik krijg er ook 10.
  4. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie

    quote:
    Dit schreef Dayenne

    De extra groep en perilex aansluiting doet de wbv. Huur verhoging stijgt mee met de toeslag. Tegenwoordig kom je met een sociale huur niet boven de huurtoeslaggrens uit. De aanpassingen keukenblad hangt van huidige situatie af (in of opbouw) en kookplaat heb je al, opbouw, onder de 300 euro.



    Klopt. Ik heb geen inbouw en ik betaal rond de 590 euro huur incl. servicekosten op dit moment, dat zal dan rond de 614 worden. Keukenblad hoeft niks aan te gebeuren, de kookplaat komt op de afwasmachine.
  5. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie

    quote:
    Dit schreef jeannetted
    >>LINK<<

    Ikzelf (koophuis) wek veel meer kwh op dan ik gebruik. Ik heb 10 panelen.
    Ik zou dus gemakkelijk van koken op gas naar inductiekoken kunnen gaan. Toch nog steeds niet gedaan.
    Gasplaat die ingebouwd is is nog goed. Idem de pannen. Ik vind dat kapitaalvernietiging.
    Vergt toch nogal wat kosten t.a.v. ombouwen.
    Dat weegt nu nog niet op tegen de kosten van het meerdere gasverbruik. Dat is bij mij ook laag. 800 m3


    Dat is dus ook mijn punt: kapitaalvernietiging. Wat wel weer scheelt: geen inbouw en kosten aanpassing zijn voor de wbv. Maar ik moet dan wel aan een nieuw kooktoestel en mijn gastoestel is nog maar 8 jaar oud. Mijn pannen blijken magneetjes vast te houden, hopelijk werken die ook nog op inductie ondanks gasgebruik, dat scheelt voor mij wel weer een heleboel als ik die kan blijven gebruiken.

    Ik ben er nog niet uit, zeker vanwege wat jij noemt, kapitaalvernietiging. Aan de andere kant: ik wil hier deo volente nog zo lang mogelijk blijven wonen. Dus wordt het dan juist een investering, juist omdat men het gas er sowieso uit wil hebben binnen een aantal jaar?Smile
  6. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie

    quote:
    Dit schreef ArnoM


    Indien koken op gas goedkoper is dan wat je voor je te veel aan electra terug krijgt maak je in principe dus winst.
    Indien koken op gas duurder is dan wat je terugkrijgt voor het te veel aan electra wat de panelen opbrengen wordt de afweging al veel interessanter.



    Dat was precies ook wat die meneer gisteren zei. Het is super interessant, maar ik wil dit soort beslissingen toch eerst goed doordenken (tenslotte moet ik er wel in investeren, al is de aanleg gratis).
  7. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie

    quote:
    Dit schreef Dayenne
    Ik heb even zitten googlen op inductie platen. Je kunt merken dat het meer gemeengoed is geworden tov 9 jaar geleden toen ik het nodig had. Mijn fornuis is dus al zo oud Smile Kocht m indertijd rechtstreeks bij Indesit. Voor minder dan 400 euro. Dat was toen echt een koopje. Ik had er toen ikea pannen bij gekocht, maar daar was ik niet blij mee (goedkoopste serie voor inductie). Inmiddels kook ik al 7 jaar tevreden met de V&D pannenset.



    Ik kocht in 2005 na mijn scheiding een toestel voor keramisch koken (want geen gas, en inductie was toen nog echt peperduur), bij mijn verhuizing in 2012 kocht ik een gastoestel omdat ik dat prettiger vond. Ik heb inmiddels bij anderen wel met inductie gewerkt en dat vond ik prettiger dan keramisch. Gas heeft mijn persoonlijke voorkeur omdat ik er al van jongs af aan mee kook (op die onderbreking in 2005-2012 na), maar gas gaat er t.z.t. uit dus vroeger of later moet ik er toch aan geloven.

    Het zou fijn zijn als die BK mee kan naar inductie, zoals je al adviseerde blijft een magneetje er aan hangen. Dat zou me al heel wat schelen!
  8. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie

    quote:
    Dit schreef jeannetted


    De m3 gasprijs is hoger dan de kwh prijs.
    Eer ik de investeringen terugverdiend heb voor het mogelijk maken van inductie ben ik vele jaren verder.
    Het verbruik voor koken is niet zo veel.


    Die investering die jij bedoelt, is dat inclusief de aanleg van de elektra, groep en dat soort dingen? Want dat wordt door de woningbouw betaald. Ik heb alleen te investeren in een kooktoestel en eventueel pannen.
  9. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie

    quote:
    Dit schreef jellehl


    Nee... al mijn pannen doen het prima..



    Kijk, dat wilde ik graag horen Smile Dan wordt het steeds aantrekkelijker en hoef ik alleen te investeren in een koekenpan en een kooktoestel!
  10. Mar1970
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Mar1970
    quote:
    Dit schreef koen
    met de inclusie in de huur wordt dit de komende jaren steeds meer met de huurverhogingen en loop je het risico boven de huursubsidiegrens te komen (als dat van toepassing is).






    niet mee eens want je moet de netto huur opgeven en dat is zónder het bedrag voor zonnepanelen (hier ook zonnepanelen en sociale huurwoning)
  11. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    quote:
    Dit schreef Mar1970



    niet mee eens want je moet de netto huur opgeven en dat is zónder het bedrag voor zonnepanelen (hier ook zonnepanelen en sociale huurwoning)


    de vraag betreft de inclusie van de kookplaat in de huur. daar slaat het antwoord ook op.
  12. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Op inductie kookt het net zo als op gas (en sneller!). De woningbouw zal een perilex aansluiting maken met een extra groep. Dit betekent dat je bij je kookplaat een perilex stekker moet laten aansluiten. Bij sommige bedrijven doen ze dat voor een x bedrag voor je. De meeste inductie platen worden zonder stekker geleverd (niet altijd dus en in dat geval is het vaak een gewone geaarde stekker).

    Kortom, als ik jou zo lees wordt het voor jou een investering van zo'n 300 euro waarmee je de komende jaren vooruit kunt. Hou er rekening mee dat salderen (het teveel aan opbrengst zonne energie) in de toekomst mogelijk niks oplevert, maar geld kost. Dan kun je beter je energie op maken die je opwekt. De wbv biedt het nu gratis aan, ff vragen of ze dit in de toekomst ook willen blijven doen. Zo ja, ff zwart op wit laten zetten, zo nee, nu doen. Zelf aan laten sluiten is ongeveer wat Koen heeft gepost. Zwart is bijna onmogelijk, want de aansluiting moet gekeurd worden.
Terug naar de lijst