Tips kleding naaien...... Mijn jurkje is af en nu ook een rok en broek!

Tips kleding naaien...... Mijn jurkje is af en nu ook een rok en broek! 

Onderwerp van Pi

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Welk patroon heb je? Dan krijg je wat gerichter tips.
  2. Pi
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Pi

    Ik heb gekozen voor een redelijk eenvoudig jurkje denk ik. Maar misschien vergis ik me hierin wel heel erg. De stof is 100% katoen.
  3. Pi
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Pi

    quote:
    Dit schreef Marlies
    Welk patroon heb je? Dan krijg je wat gerichter tips.

    Plaatje
    Plaatje
  4. quote:
    Dit schreef Pi


    Leuk patroon!

    Als je de mouwen gaat rimpelen, maak dan met een grote steek een stiksel vlak langs de rand van de stof en evenwijdig (op ongeveer 1 cm) nog een stiksel.Op het patroon staat vast vanaf waar de rimpeltjes beginnen. Pak van beide stiksels de bovendraad en trek deze aan tot de mouw genoeg ingerimpeld is. Dan speld je de mouw in het armsgat en stik de mouw vast. Daarna verwijder je de rimpeldraden. Zo krijg je de rimpels mooi zonder dubbelgevouwen plooitjes.

    Overigens vind ik het vaak handiger om de zijnaden van voor/achterpand en de mouw pas dicht te stikken als je de mouw aan de panden gezet hebt. Minder gefriemel.
  5. Pi
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Pi

    quote:
    Dit schreef Marlies

    Leuk patroon!

    Als je de mouwen gaat rimpelen, maak dan met een grote steek een stiksel vlak langs de rand van de stof en evenwijdig (op ongeveer 1 cm) nog een stiksel.Op het patroon staat vast vanaf waar de rimpeltjes beginnen. Pak van beide stiksels de bovendraad en trek deze aan tot de mouw genoeg ingerimpeld is. Dan speld je de mouw in het armsgat en stik de mouw vast. Daarna verwijder je de rimpeldraden. Zo krijg je de rimpels mooi zonder dubbelgevouwen plooitjes.

    Overigens vind ik het vaak handiger om de zijnaden van voor/achterpand en de mouw pas dicht te stikken als je de mouw aan de panden gezet hebt. Minder gefriemel.


    Ga hier als ik er aan toe ben nog eens goed naar kijken en proberen te volgen. Nu pas bezig met patroon op stof te krijgen....
  6. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Marlies

    Dan kan je ook gewoon over de spelden heen naaien.


    Ook dat nog en het gaat meestal goed.
  7. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    Zeker leuk jurkje, niet de makkelijkste maar denk ik wel te doen.
  8. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    Wanneer je de smaak te pakken krijgt, de patronen van Simplicity vind ik prettig. Daarbij is in het patroon al rekening gehouden met de naad.

    Verder is voor kinderkleding of kleinkinderkleding Ottobre een aanrader, dat valt zo goed en mooi.

    Voor nu succes en veel plezier
  9. Pi
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Pi

    quote:
    Dit schreef Rose_s
    Wanneer je de smaak te pakken krijgt, de patronen van Simplicity vind ik prettig. Daarbij is in het patroon al rekening gehouden met de naad.

    Verder is voor kinderkleding of kleinkinderkleding Ottobre een aanrader, dat valt zo goed en mooi.

    Voor nu succes en veel plezier



    Ik zal eens gaan kijken naar Simplicity als dit jurkje is gelukt.
    Mijn kinderen hebben geen kindermaten meer en hebben nog niet de leeftijd dat ik snel kleinkinderen verwacht, dus Ottobre laat ik nog maar even liggen.
  10. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Pi



    Ik zal eens gaan kijken naar Simplicity als dit jurkje is gelukt.
    Mijn kinderen hebben geen kindermaten meer en hebben nog niet de leeftijd dat ik snel kleinkinderen verwacht, dus Ottobre laat ik nog maar even liggen.


    Ottobre heeft ook patronen voor volwassen maar die heb ik nog niet geprobeerd.
  11. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Wat dapper!!!
    Wat een goede tips heb je al gekregen!

    Een patroon met een kraagje = best moeilijk, om mee te beginnen, vind ik. Echt heel dapper! Stap voor stap de handleiding volgen werkt goed, voor in de knip staan vaak algemene aanwijzingen. Waar die zwart wit bladzijden beginnen.
    Die zijn heel praktisch.
    Heb je het patroon al uitgeknipt? Waar je bij een stof met opgedrukte print rekening mee kunt houden, is dat de print van de stof in de naad op elkaar aansluiten.
    Dat kan mooier lijken.

    Zet m op!
  12. Pi
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Pi

    Dat kraagje lijkt me ook het moeilijkste onderdeel. Heb nu alles uitgeknipt. Morgen naar eens kijken hoe ver ik ga komen.
Terug naar de lijst