koelkast caravan camper 

Onderwerp van Maxime1969

Terug naar de lijst
  1. Maxime1969
    R.E.S.P.E.C.T.

    Toon alleen de berichten van Maxime1969
    Wie heeft er technisch verstand van koelkastjes die op 12V zouden moeten werken in een caravan (of in mijn geval campertje)

    Mijn koelkastje werkt, zowel op 220, gas en 12v
    Maar op 12v lijkt ie veel minder goed te koelen.

    Ik zit er dus over te denken iets anders aan te schaffen, maar ik ben daar niet zo handig in.
    Bovendien vrees ik dat ik dan mijn hele keukenblok moet verbouwen, en daar ben ik niet meer echt toe in staat - dat is een te grote klus in mijn eentje zal ik maar zeggen.

    Kortom, ik zit een beetje met mijn koelkastje in mijn maag - heb er al meerderen naar laten kijken, maar t probleem lijkt te ingewikkeld te zijn.
    Dus dan maar een oproepje hier

    Wie weet kan iemand mij helpen met een oplossing voor ofwel mijn huidige koelkast
    ofwel een andere compressor koelkast inbouwen of wel misschien meer dan alleen dat #durftevragen Smile


  2. Ster
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Ster
    Ik heb de oude koelkast er uit gehaald en een klein camping koelkastje gekocht (op 230 v). Die erin geplaatst. Ik heb het keukenblok wel wat verbouwd. Als ik rijd heb ik een extra spanband om m op zijn plaats te houden mocht ie gaan verschuiven.
    Op de foto is het niet zo duidelijk maar hopelijk duidelijk genoeg....
    Plaatje
    21 feb '21 - 17:45:51 / 21 feb '21 - 18:03:40
  3. rdolfijn
    het kan niet beter :-)

    Toon alleen de berichten van rdolfijn
    quote:
    Dit schreef Ster
    Ik heb de oude koelkast er uit gehaald en een klein camping koelkastje gekocht (op 230 v). Die erin geplaatst. Als ik rijd heb ik een extra spanband om m op zijn plaats te houden mocht ie gaan verschuiven.
    Op de foto is het niet zo duidelijk maar hopelijk duidelijk genoeg....


    mooie oplossing en met een grote 12v naar 220v omvormer werkt het altijd (tot je accu leeg is)

    er zijn eigenlijk 2 soorten koelkasten, die van Maxime (220v/12v/gas) is duidelijk een absorptie koelkast typt deze kunnen koelen tot max 10gr onder de BUITEN temperatuur. werken het beste op gas daarna op 220v en dan op 12v. gas is tijdens het rijden geen optie en ook moet de "koele kast" waterpas staan.
    een compressor koelkast is zoals je thuis hebt, deze kunnen koelen tot tegen het vriespunt en zijn niet zo erg afhankelijk van de buiten temperatuur.
    je kunt ook 12v versie's vinden maar deze zijn erg prijzig.

    >>LINK<<

    zelf heb ik toen voor een 220v versie gekozen met een zware (1200W) omvormer van 12v naar 220v. werkt prima en gebruikt minder stroom dan de 12v absorptie versie.
    de zware omvormer is nodig omdat de start watt van de koelkast hoog is. daarna is het verbruik 61W.
    >>LINK<< deze dus.

    succes met de keuze
  4. Monkie
    Nog steeds mezelf.

    Toon alleen de berichten van Monkie
    Misschien weet @Piwi of @Cius een oplossing?
  5. Piwi
    Alive and kicking

    Toon alleen de berichten van Piwi
    @Maxime1969

    Het verhaal van @rdolfijn klopt.
    Door het "gas-gedeelte" ben je voorzien van een absorptie koelkast.
    Als het in dit geval een originele Westfalia betreft is hij best redelijk goed. Echter verschil in 12V en 220V zou eigenlijk niet moeten zijn. (persoonlijke ervaring)
    Eventueel een verouderde 12V gedeelte (verwarmingspiraal, vreemd bij een koelkast maar toch echt) zou de oorzaak kunnen zijn.
    Zou dat moeten zien....

    Er bestaat tussen deze versie en de 220V versie met omvormer NOG een versie en dat is er een met ook een compressor, die dus onafhankelijk van de buitentemperatuur werkt.
    Een 12V danfoss compressor koelkast.
    Echter zijn deze behoorlijk prijzig.
    De oplossing met omvormer is dan goedkoper maar is beduidend minder efficiënt, lees "zuinig".

    Wil je meer hulp/info PB me maar.
  6. Cees
    Oemoemenoemoe

    Toon alleen de berichten van Cees
    quote:
    Dit schreef Maxime1969
    Wie heeft er technisch verstand van koelkastjes die op 12V zouden moeten werken in een caravan (of in mijn geval campertje)

    Mijn koelkastje werkt, zowel op 220, gas en 12v
    Maar op 12v lijkt ie veel minder goed te koelen.

    Ik zit er dus over te denken iets anders aan te schaffen, maar ik ben daar niet zo handig in.
    Bovendien vrees ik dat ik dan mijn hele keukenblok moet verbouwen, en daar ben ik niet meer echt toe in staat - dat is een te grote klus in mijn eentje zal ik maar zeggen.

    Kortom, ik zit een beetje met mijn koelkastje in mijn maag - heb er al meerderen naar laten kijken, maar t probleem lijkt te ingewikkeld te zijn.
    Dus dan maar een oproepje hier

    Wie weet kan iemand mij helpen met een oplossing voor ofwel mijn huidige koelkast
    ofwel een andere compressor koelkast inbouwen of wel misschien meer dan alleen dat #durftevragen Smile




    Hoi Maxime,

    Zelf gebruik ik m'n koelkastjes ( 220, gas en 12V) sporadisch op 12V en dan nog alleen als ik aan het rijden ben!
    Dit omdat ik aan het eind van de dag nog gebruik wil kunnen maken van verlichting, toilet en water pompjes, douche en opstap naar camper ( alles elektrisch dus verbruik)
    Mijn ervaring ( standalone bovenlader zoals hier al in link , caravan koelvrieskastje en nu koelkastje ) leerde me dat een koelkastje verhoudingsgewijs veel energie gebruikt en daarom niet echt geschikt is om op 12V meer dan een een paar uurtjes te laten koelen.

    Zoals jij er nu over schrijft zou ik daarom geen ander koelkastje aanschaffen maar de wijze van m'n gebruik ervan aanpassen.
    Een optie zou dan eerder een zonnepaneel op het dak zijn, omdat het (te) grote verbruik van een koelkastje op 12V een gegeven is . Smile

    Voor diepgaande technische vragen kan ik je Camperforum >>LINK<< van harte aanbevelen !






    21 feb '21 - 21:18:18 / 21 feb '21 - 21:32:25
  7. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    Paar jaar terug deed de koelkast van mijn caravan het niet meer op 220V.
    Dit bleek te liggen aan het 220V deel. Dit was relatief goedkoop te repareren door een nieuw 220V unit er in te zetten.
    Ik zou dus eerst eens bij een campeerservice centrum kijken hoe duur het vervangen van het 12V koeldeel is, voor je aan een andere koelkast gaat denken.

  8. Maxime1969
    R.E.S.P.E.C.T.

    Toon alleen de berichten van Maxime1969

    quote:
    Dit schreef Ster
    Ik heb de oude koelkast er uit gehaald en een klein camping koelkastje gekocht (op 230 v). Die erin geplaatst. Ik heb het keukenblok wel wat verbouwd. Als ik rijd heb ik een extra spanband om m op zijn plaats te houden mocht ie gaan verschuiven.
    Op de foto is het niet zo duidelijk maar hopelijk duidelijk genoeg....


    Oh ik durft niet zomaar mijn hele inbouw eruit te halen en een nieuw keukenblok en andere kastjes erin te bouwen. Ik wil t wel, maar ben bang dat t er erger uit gaat zien dan u Smile
  9. Ster
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Ster
    quote:
    Dit schreef Maxime1969


    Oh ik durft niet zomaar mijn hele inbouw eruit te halen en een nieuw keukenblok en andere kastjes erin te bouwen. Ik wil t wel, maar ben bang dat t er erger uit gaat zien dan u Smile


    Ik wil wel met je mee kijken hoor! Laat maar weten!
  10. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet
    Ik heb er 0,0 verstand van. Mijn broer werkt bij Thetford in Etten-Leur de marktleider in chemische toiletten koelkasten. Je zou je vraag daar kunnen stellen.

    >>LINK<<

  11. Maxime1969
    R.E.S.P.E.C.T.

    Toon alleen de berichten van Maxime1969

    Dank voor ieders reactie!

    Ik ben weer een paar stappen verder
    mede dankzij wat telefonische info van Piwi, mede dankzij een bezoekje aan een elektricien/automonteur in Utrecht die een hele middag alles op diverse manieren heeft uitgemeten.

    Mijn oude koelkast is oud, maar werkt prima - op gas, op 220 en ook op 12v. Maar er is wel degelijk eea mis

    Een nieuwe boordaccu moet er sowieso in - de huidige was vorige week overleden.
    Inmiddels veel gehoord gelezen en gezien over lithium accu's en AGM accu.
    Beiden hebben hun voor-nadelen.

    Ik heb met behulp van die elektricien de koelkast (middels zijn lithium accu - welke hij mij adviseerde) aan verschillende diktes kabel zien hangen en mijn huidige bekabeling vanaf de boordaccu is veeeeeeel te dun, maar mijn koelkast werd op 12v wel koel!

    Dus van de accu moet er minimaal een 6kwadraat - liefst 10 kwadraat bedrading komen - bij de 10kwadraat deed mijn koelkastje het alsof hij op 220 liep. Dat kan ik dus zeker wel accepteren!

    Dan moet ik een relais aanschaffen

    Zaterdag ga ik met mijn campertje nog even langs iemand die bij de VW-Camper in Amersfoort werkt - deze persoon raad juist weer een AGM accu aan, dus ik wil zijn verhaal ook aanhoren. en....als hij wil en kan helpen met het sleutelen hieraan, is dat een stuk dichterbij dan die man in Utrecht. Bovendien zijn de kosten van een AGM ook een stuk meer in balans met mijn gevoel dan een lithium Smile

    Dus basis stappenplan:
    1 Accu
    2 Bedrading
    3 Relais

    Dan ben ik alweer wat euros lichter en ga ik pas nadenken wat de volgende stappen zijn.

    Een compressiekoelkast (stap 4) staat nog steeds op mijn verlanglijst en die komt eerder in de mogelijkheden wanneer ik voor een AGM accu gaat, dan voor een lithium, maar de basis moet eerst worden aangepakt.

    Het klussen aan de meubels laat ik nog even voor wat het is. Ik durf nog steeds niet zomaar van alles eruit te halen en weer op te bouwen. Bovendien moet ik de kosten ook verdelen. Ik heb laatste tijd al heel veel geld uitgegeven aan nieuwe duikspullen dus mijn spaarpot is behoorlijk leeg. En met de kosten van de accu - relais en bedrading ben ik zo weer een paar honderd verder. Smile

    wordt vervolgd....



  12. Inge65
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Inge65
    Goed bezig! En ja, dat kost vast veel geld. Maar dan kun je daarna weer jaren door met je campertje!
    (Ik wil ook zooooo graag een campertje!)
Terug naar de lijst