Waar sluit ik mijn hypotheek af?

Waar sluit ik mijn hypotheek af? 

Onderwerp van jeannetted

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    Wat leuk. Waar heb je een woning in optie?

    Zelf heb ik ook recent een energiezuinige nieuwbouwwoning gekocht. Ben nu dus ook van alles aan het regelen. Vind het ook ontzettend leuk om bezig te zijn met keuze voor een keuken, badkamer etc. Heb al echt voorpret.
    Huizenprijzen liggen hier erg hoog, dus over verkoop huidige woning en de overwaarde maak ik me niet druk. Zal nog wel een hypotheek nodig hebben daarnaast.

    Echter als de corona pandemie enigzins onder controle komt, verwacht ik een daling van huizenprijzen. Dit omdat dan de tijd gekomen is dat de overheid de rekening van alle huidige regelingen bij de bevolking gaat leggen. Met als gevolg, stijgen van lasten, verliezen van banen door over de kop gaan van bedrijven, die nu nog overeind worden gehouden, etc. Een (grote) financiële crisis als gevolg. Maar zover is het dus nog (lang) niet.

    Advieskosten bij een hypotheekadviseur zijn wettelijk hoger bij aanbieders van meerdere hypotheekgevers. Dus bij een bank, die alleen zijn eigen hypotheek aanbiedt, zijn de advieskosten het laagst. Bij de Hypotheker zijn de advieskosten erg hoog, zo niet het hoogst, omdat zij vele hypotheekgevers kunnen adviseren. Rabobank bied in ieder geval de groene hypotheek aan bij een duurzame nieuwbouwwoning bij een groen verklaring en dan krijg je een korting op het rente tarief tot een bepaald maximum hypotheek bedrag. Voor het meerdere betaal je normale percentage.

    Bij een hypotheek aanvraag moet je je woning laten taxeren. En er wordt doorgaans slechts 80/90% van bepaalde verkoopwaarde meegenomen om je overwaarde te bepalen voor de benodigde hypotheekberekening. Ook dien je over een flink spaarbedrag te beschikken om de dubbele woonlasten te kunnen dragen tot aan oplevering.

    Overigens kun je ook ervoor kiezen om een deel hypotheek aflossingsvrij af te sluiten. Zo houd je hypotheeklasten laag. Rente is dan van dat deel niet aftrekbaar, maar je bespaart een paar honderd euro per maand, zodat er geld overblijft voor leuke dingen. Aftrek is er toch nauwelijks door de lage rentestand. En als je aflossingsvrije lening niet meer is dan de helft van de waarde van je woning, dan loop je zo goed als geen risico dat de woning onder water komt te staan bij een crisis.

    Zelf heb ik besloten mijn huidige woning zo snel mogelijk te verkopen. Na oplevering hiervan trek ik dan tijdelijk bij mijn zoon in tot aan oplevering nieuwe woning, najaar 2022. Zo heb ik niet te lang dubbele lasten. Wel moet ik dan eea opslaan, maar dat is altijd goedkoper dan huis aanhouden met alle kosten.

    Veel plezier en succes met alles uitzoeken.

  2. jeannetted
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van jeannetted

    @Erna
    Het gaat om een woning in >>LINK<< Ik had op 3 type "schuren" ingeschreven. Ik heb nr. 7 gekregen. Daar wil ik uitbouwen en als ik het kan betalen een opbouw zoals bij nr. 6.
    Ik begrijp uit bovenstaande dat jij niet gekozen hebt voor een aanbieder met meerdere hypotheekgevers.
    Als ik kies voor dit huis dan is het ook pas eind 2022 klaar. Ik zie me niet bij één van mijn kinderen (en kleinkinderen) inwonen.
    Ik hoorde vanmorgen bovendien dat de Rabobank verwacht dat de huizen nog duurder worden komend jaar. Voor mij is ook de verkoopprijs van mijn huidige woning belangrijk voor wat ik aan mijn nieuwe woning kan laten doen.
    Een hoop onzekerheid en dan denk ik soms: "waar begin ik aan, ik woon toch goed en goedkoop nu". Maar.. niet levensloopbestendig en te groot en arbeidsintensief en ik moet een echte duurzaamheidsslag (heb wel zonnepanelen) nog gaan maken. En... ik heb nu nog de tijd en energie om alles hier rondom zelf te regelen. Ben ook niet meer de jongste. Mijn huis komt dan ook weer vrij voor een gezin.
    Het kan nog alle kanten op, ook omdat ik initiatiefnemer ben van een duurzame woongemeenschap.(zie een speciaal draadje hierover). Nog geen locatie en dat is en blijft moeilijk. Ik heb me dan ook na een dipje een paar weken geleden voor dit Prijsse Erf ingeschreven met inloting tot gevolg. Echter... behalve het erf/tuin / auto's hebben we niets gemeenschappelijks. Ik wilde ook nog een gemeenschappelijke ruimte en logeerkamer en fietsenschuur, zodat iedereen zijn basiswoning kleiner zou kunnen zijn. Die wens moet ik dan ook loslaten.
  3. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    Prachtige woning @jeannetted

    Ik heb mijn hypotheek nog niet geregeld, maar ik zit nu bij de rabobank en blijf daar waarschijnlijk gewoon.
    Niet alleen rente percentage is belangrijk, maar ook de voorwaarden van de hypotheek.

    Ik snap dat inwonen bij het gezin van 1 van je kinderen wel wat anders is dan dat ik ga doen. Mijn zoon is nog jong en alleenstaand. Bovendien kiest hij er mogelijk voor om dan door de week tijdelijk weer in te wonen bij zijn bonusvader, die ook alleenstaand is, geen kinderen heeft, en eenzelfde beroep en hobby's heeft als mijn zoon.

    Om je een indicatie van wat bedragen te geven hieronder een paar opties tot meerwerk met prijzen die bij mijn woning gelden. Dit zegt natuurlijk niets over jouw woning, maar geeft wel een richting waarmee je wat globale berekeningen kunt maken.

    De optie van een uitbouw van 2,40 mtr bij mijn woning kost € 26.900, een uitbouw van 1,20 mtr kost € 17.900.
    Mijn open zolder ombouwen tot een ruimte met 2 slaapkamers en een badkamer kent een meerprijs van € 16.850
    Een dakkapel € 14.300 en een dakvenster is € 1.115 per stuk meerprijs.
    Verplaatsen van een stopcontact € 55 euro per stuk, extra dubbel stopcontact plaatsen € 185 per stuk, loze leiding € 90

    Mocht je meer willen weten, vraag dan maar.
  4. Judith
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Judith
    Echt schitterend, @Jeannetted! Bofkont! Prachtig ontwerp. Al dat glas. Levensloopbestendig. Duurzaam. Min of meer vrij uitzicht. En een terras op de meest zongunstige kant. Ik zou zeggen: waarom twijfel je nog? Je kunt er toch gewoon in stappen? En als het met die woongemeenschap toch wat wordt, verkoop je dit weer en ga je daarmee verder. Maar ik denk zomaar dat als je hier eenmaal woont, je niet meer weg wilt.

    Maar goed, het is wel heel eng om dit in je eentje te doen. Dus ik snap je aarzeling ook wel. Wij zijn met z'n tweeën aan het zoeken en aarzelen ook telkens. En dan hebben we nog wel houvast aan elkaar.
    Toch zou ik als buitenstaander zeggen: dit is te mooi om te laten lopen. En die prijs... Als je een ruime eengezinswoning achterlaat, hou je misschien zelfs nog geld over joh.Smile

    Wat zeggen je kinderen?
  5. jeannetted
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van jeannetted

    quote:
    Dit schreef Judith
    Echt schitterend, @Jeannetted! Bofkont! Prachtig ontwerp. Al dat glas. Levensloopbestendig. Duurzaam. Min of meer vrij uitzicht. En een terras op de meest zongunstige kant. Ik zou zeggen: waarom twijfel je nog? Je kunt er toch gewoon in stappen? En als het met die woongemeenschap toch wat wordt, verkoop je dit weer en ga je daarmee verder. Maar ik denk zomaar dat als je hier eenmaal woont, je niet meer weg wilt.

    Maar goed, het is wel heel eng om dit in je eentje te doen. Dus ik snap je aarzeling ook wel. Wij zijn met z'n tweeën aan het zoeken en aarzelen ook telkens. En dan hebben we nog wel houvast aan elkaar.
    Toch zou ik als buitenstaander zeggen: dit is te mooi om te laten lopen. En die prijs... Als je een ruime eengezinswoning achterlaat, hou je misschien zelfs nog geld over joh.Smile

    Wat zeggen je kinderen?


    Ik houd mijn kinderen hier zoveel mogelijk buiten. Schoonzoon vindt dat ik nu best goed woon. Waarom zou ik dan kleiner en duurder gaan wonen. Praat wel met vrienden. Ik blijf in de woonplaats wonen waar mijn kinderen ook wonen.
    Ik moet er echt een behoorlijke hypotheek bij nemen. Ik kom dik boven de € 400.000 met de opties die ik wil. Alles is kaal, ook geen keuken.
    Heb wel behoorlijke overwaarde. Ik ga deze week een makelaar benaderen voor de waarde van mijn huis. Maar hoe is die over een jaar?
    Ik zie dit als een compromis. Niet wat ik echt wil. Te weinig gemeenschappelijk en toch weer een bovenverdieping. Donderdag een gesprek met de woonconsulent. Ik heb een goede vriend gevraagd (technisch en financieel goed onderlegd) om bij het online gesprek te zijn. Hij raadt het me af. Te klein.
    Ik heb ook vragen over de verplichting om aan de deelauto' s mee te doen. Er zitten 2 elektrische in de VVE. Ik heb zelf een vrij nieuwe kleine auto met trekhaak en fietsendrager. Die wil ik niet kwijt. Ook omdat ik mijn auto vaak deel met mijn zoon die geen auto heeft en zich deze ook niet kan permitteren.
    Ik wil ook meer weten over de warmtepomp. Etc. Ik ben er nog niet uit.
    Het concept is prachtig en de plek is mooi.
  6. Leonard
    100% GMO free

    Toon alleen de berichten van Leonard
    Zo te zien is de bovenverdieping er, maar kan je ook tzt volledig begane grond wonen.
    Maar ik snap je dilemma's
  7. Judith
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Judith
    quote:
    Dit schreef jeannetted


    Ik houd mijn kinderen hier zoveel mogelijk buiten. Schoonzoon vindt dat ik nu best goed woon. Waarom zou ik dan kleiner en duurder gaan wonen. Praat wel met vrienden. Ik blijf in de woonplaats wonen waar mijn kinderen ook wonen.
    Ik moet er echt een behoorlijke hypotheek bij nemen. Ik kom dik boven de € 400.000 met de opties die ik wil. Alles is kaal, ook geen keuken.
    Heb wel behoorlijke overwaarde. Ik ga deze week een makelaar benaderen voor de waarde van mijn huis. Maar hoe is die over een jaar?
    Ik zie dit als een compromis. Niet wat ik echt wil. Te weinig gemeenschappelijk en toch weer een bovenverdieping. Donderdag een gesprek met de woonconsulent. Ik heb een goede vriend gevraagd (technisch en financieel goed onderlegd) om bij het online gesprek te zijn. Hij raadt het me af. Te klein.
    Ik heb ook vragen over de verplichting om aan de deelauto' s mee te doen. Er zitten 2 elektrische in de VVE. Ik heb zelf een vrij nieuwe kleine auto met trekhaak en fietsendrager. Die wil ik niet kwijt. Ook omdat ik mijn auto vaak deel met mijn zoon die geen auto heeft en zich deze ook niet kan permitteren.
    Ik wil ook meer weten over de warmtepomp. Etc. Ik ben er nog niet uit.
    Het concept is prachtig en de plek is mooi.

    O ja, dan snap ik je aarzeling wel wat meer. Succes met je afwegingen!
  8. Carlita
    Passie voor boeken

    Toon alleen de berichten van Carlita
    Hi @Jeannetted...

    Volgens mij hoor ik je antwoord 🙂

    T is iig fijn om met die vriend alvast wel stapjes te zetten...want dit zijn waarschijnlijk ook (deel) stapjes die je wilt zetten met eventueel het andere project (wat nog niet van start is gegaan).

    En elk stapje brengt jou dichter bij wat precies bij jou past
  9. Bericht van Carlita is op 17-03-2021 om 12:40:18 uur verwijderd door Carlita.

    Reden: Dubbel

     
  10. Judith
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Judith
    Ben je al wat verder @Jeannetted ?
  11. jeannetted
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van jeannetted

    quote:
    Dit schreef Judith
    Ben je al wat verder @Jeannetted ?


    Zie mijn draadje over woongemeenschappen.

    Ik heb wel een makelaar gevraagd mijn woning te taxeren.
  12. Judith
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Judith
    Zo, dat is snel besloten. Op naar iets dat beter passend is dan. Smile
Terug naar de lijst