Waarschuwing valse emails,,,

Waarschuwing valse emails,,, 

Onderwerp van leeuwin70

BEHEERD DOOR:
rdolfijn
Terug naar de lijst
  1. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Nieuwe, 'dubbele' oplichtingstruc: éérst WhatsApp-fraude, daarna telefonische spoofing door 'bankmedewerker'



    Een man uit de Haagse wijk Loosduinen werd via WhatsApp benaderd door zijn 'dochter', maar hij trapte er niet in. De politie geeft aan dat de man direct door had dat het ging om een poging tot oplichting. Dezelfde avond kreeg de man echter een telefoontje van de 'ING'. Tijdens het gesprek kreeg de man te horen dat er pogingen waren gedaan om geld van zijn rekening te sluizen. En juist omdat de man eerder die dag via WhatsApp benaderd was, bekroop hem toch een ongemakkelijk gevoel.

    De zogenaamde bankmedewerker – die tijdens het telefoongesprek de indruk wekte van alles te proberen, maar zonder resultaat – wist de man er tot slot van te overtuigen om zijn pincode en bankpas af te geven. Een medewerker van de bank zou deze op komen halen. De man gaf de pincode door via de telefoon en enige tijd later verscheen er inderdaad iemand aan de deur om de bijbehorende bankpas op te halen. Het vervolg laat zich raden: binnen de kortste keren waren er enkele duizenden euro's gepind, aldus het AD.

    Of het écht een nieuwe truc is, of dat het slechts gaat om een incident waarin oplichters na de eerste – mislukte – poging zo brutaal waren om te denken 'nou, dan proberen we het op een andere manier toch gewoon nóg een keer?' is nog even afwachten. Voor zover wij weten, is de combinatie van beide oplichtingstrucs in ieder geval nog geen schering en inslag.

    Toch is het goed om even op te letten: oplichters maken op deze manier namelijk gebruik van social engineering. Ook al weet je de eerste oplichtingspoging af te slaan, de herinnering daaraan zit nog vers in het geheugen op het moment dat de tweede poging volgt, en dat ongemak kan er mogelijk voor zorgen dat je tóch iets doet waar je later spijt van krijgt.

    De toekomst zal uitwijzen of deze vorm van oplichting – die feitelijk niet meer behelst dan het combineren van twee bekende oplichtingstrucs – omvangrijke proporties aan zal nemen, maar toch is het goed om even alert te zijn. De basisregels blijven namelijk altijd van toepassing: banken vragen je nooit om pincodes en bankpassen, er zijn geen 'kluisrekeningen' van de bank waar je geld naar moet overmaken en appjes van nieuwe telefoonnummers waarin zogenaamde familieleden al snel om geld vragen, zijn praktisch altijd van oplichters. Alle reden om nooit op dergelijke verzoeken in te gaan.


    >>LINK<<
  2. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Geachte heer en/of mevrouw,

    Zojuist heeft uw pakket met zendingsnummer : JV7729059302001 ons sorteercentrum bereikt. Helaas kunnen wij de levering voor 16-07-2021 zoals gepland niet bij u thuis bezorgen. De reden hiervoor is dat het pakket niet voldoende gefrankeerd is.

    Wij willen net zo graag als u dat het pakket bij thuis word bezorgd zoals gepland. Daarom geven wij u nu de kans om de verzendkosten te betalen. Na een succesvolle betaling is de track and trace zichtbaar voor u en kunt u het pakket volgen.

    U heeft tot 17-07-2021 om de verzendkosten te betalen. Doet u dit niet? Of niet tijdig? Dan zijn wij genoodzaakt het pakket retour te sturen naar de verzender. De kosten hiervan zullen voor u zijn. Houd er rekening mee dat de verzendkosten om terug te sturen naar de verzender hoger liggen dan de verzendkosten naar uw thuis adres.

    U kunt via hier de verzendkosten betalen.

    Wij hopen u voldoende te hebben geïnformeerd.

    Hoogachtend,

    Stephanie de Vries

    Klatenservice DHL Parcel
  3. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Sim-swapping: wat is het?

    Een nieuwe manier om je telefoonnummer te stelen, en je bankrekening te plunderen. Sim-swapping is in opkomst. Hier lees je wat je er tegen kunt doen.
    Hoogstwaarschijnlijk zijn je e-mail en social media-accounts voorzien van een sterk wachtwoord. Wie echt goed beschermd wil zijn, gebruikt daarnaast tweestapsverificatie. Je ontvangt dan een sms (tekstbericht) met een inlogcode, na het invoeren van je wachtwoord. Criminelen hebben dit natuurlijk ook door, en hebben zich aangepast. Ze proberen nu je telefoonnummer te stelen, om zo toegang te krijgen tot je bankrekening.

    Hoe doen ze het?
    Je hebt ineens geen verbinding meer met je mobiele netwerk, en je kunt ook niet meer bellen. Niks helpt meer. Je hebt je telefoon al aan- en uitgezet, de software geupdate. Maar het baat niet meer. Iemand heeft je 06-nummer gestolen. Dat kan wanneer iemand een nieuwe simkaart aanvraagt met valse identificatie. Iemand kan bijvoorbeeld bij je provider aankloppen en beweren dat jij je sim-kaart kwijt bent. Dan krijgt hij een nieuwe, en heb jij niks meer. Zo krijgt men toegang tot online bankieren, digitale kluizen en betaaldiensten als PayPal.

    Wat is er tegen te doen?
    Criminelen kunnen alleen je identiteit stelen, en een nieuwe simkaart aanvragen, als ze al je NAW-gegevens hebben. Telefoonnummer, uiteraard, maar ook geboortedatum, adres, namen van huisgenoten, huisdieren: die worden vaak gebruikt voor de 'geheime vraag' die je krijgt wanneer je je wachtwoord vergeten bent. Kies liever iets dat een crimineel nooit kan raden! Als je poes Miauw heet, en je zet op je openbare Facebookprofiel dat Miauw jarig is, zal een crimineel misschien proberen je account te kraken met Miauw als geheim antwoord.

    Post je telefoonummer, en al die andere zaken, niet zomaar op social media. Verander ook regelmatig je wachtwoord. Beveilig je computer en smartphone goed. Hoe minder criminelen over je weten, des te kleiner de kans dat je slachtoffer wordt van sim-swapping.

    Bron: Libelle

    >>LINK<<
  4. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Heb geen pas bij hun Smile

    Je opnieuw identificeren bij Knab.


    Beste

    Uit administratief onderzoek hebben wij vernomen dat de gegevens gekoppeld aan het e-mailadres: tot op heden nog gebruik maakt van een verouderde betaalpas. Onze vernieuwde betaalpassen zijn beter beveiligd tegen frauduleuze praktijken en voldoen zich aan de Europese veiligheidsvoorschrift 2021 betreft bankzaken.

    In verband met ons vernieuwde psd-2 richtlijnen voor de veiligheid van onze klanten verplicht ABN AMRO het gebruik van de nieuwe betaalpas. Uw huidige betaalpas vervalt binnenkoort voor gebruik.

    Alle bestaande klanten van de ABN AMRO kunnen deze vernieuwde betaalproduct gratis aanvragen.

    Ga naar abnamro.nl/product-vervangen, voor het kosteloos vervangen van uw NFC betaalpas

    Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben
    Alvast hartelijk dank voor uw medewerking

    Meryl Stamhuizen
    Manager klant & Communicatie Hoofdkantoor.
  5. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Geachte heer/ mevrouw,



    Wij maken uw afvalwater schoon en zorgen ervoor dat het water in uw omgeving schoon blijft.
    Ook letten we erop dat het water niet te hoog of te laag staat. En houden we dijken veilig.
    U betaalt hiervoor waterschapsbelasting. Deze jaarlijkse belasting verschilt per inwoner.

    Hieronder ziet u een rekeningoverzicht:


    Uw waterschapsbelasting 2021

    Zuiveringsheffing woonruimte
    €164,76
    Watersysteemheffing ingezetenen
    €114,56

    Watersysteemheffing gebouwd
    €47,59

    Totaal: €326,91

    Hoe kunt u betalen?
    Maak het bedrag over op rekeningnummer (IBAN) LT43 3960 0000 7097 6525 t.n.v. Waternet AGV
    Betalingskenmerk/omschrijving: 3306-1982-1928-2748



    Zou u alstublieft uw openstaande rekening willen betalen?
    Zo werken we samen aan schoon water en het voorkomen van wateroverlast in uw woongebied.
    Alvast bedankt voor uw medewerking.

    Betaalt u niet op tijd? Dan ontvangt u een aanmaning.
    Dit kost extra geld. Heeft u nog vragen of wilt u meer informatie?
    Kijk dan op





    Heeft u vragen over de betaalmogelijkheden, kijk dan op



    Met vriendelijke groet,

    Gijs ten Bosch,

    Waternet
  6. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Politie Emmen

    Let op!

    Vandaag ontvingen wij van meerdere volgers dit soort berichten. Dit is een nieuwe manier van oplichting/fraude!
    Trap hier niet in! Klik vooral NIET op de link en verwijder het bericht.
    Dit bericht kan in verschillende versies worden verstuurd. Het is daarom belangrijk nooit op een link te klikken die je niet vertrouwt.
    Plaatje
  7. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Vreemd heel vreemd

    A heb ik dit emailadres niet voor Vinted
    B heb ik dit spel niet te koop verkoop wel spellen voor dochter maar die had een Xbox 360

    yanepradeldioulo heeft jouw artikel 'Xbox one game ' opgeslagen als favoriet. Waarom stuur je geen bericht?

    Schrijf een bericht
  8. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    Track&Trace code wordt verzonden zodra ik de inklaringskosten heb overgemaakt?
    Inderdaad. Dat zullen we maar direct doen dan he. Want we willen dit pakketje direct hebben...

    quote:
    PostNL Je pakket is ontvangen !


    Geachte klant,
    We bezorgen binnenkort een pakket bij je, nadat de invoer kosten
    zijn voldaan.

    Resterende inklaringskosten in euro's:
    €6,75


    Datum bezorging:

    Pakketje wordt bezorgd
    12-24 uur na het voldoen
    van de inklaringskosten. Barcode:
    {Er stond hier een nummer, maar uit veiligheid even verwijderd}


    Bedrijf:
    PostNL N.V




    Track-And-Trace
    Je ontvangt de Track-and-Trace code nadat de inklaringskosten
    zijn afgerekend.


    Betaal inklaringskosten


    Kijk uit voor Phishing: internetcriminelen vissen met valse e-mails naar je privégegevens.
    Kijk dan altijd of de link begint met >>LINK<< en een slotje !

    Met vriendelijke groet,

    Het team van PostNL

    PostNL footer
    Heb je even? Wat vind je deze e-mail?
    Positieve reactie Negatieve reactie
    Download de app van PostNL

    appbuttonPostNL


    © PostNL | Privacybeleid | Algemene voorwaarden | Klantenservice

    Dit is een automatisch gegenereerd bericht. Antwoorden naar de afzender van dit bericht worden helaas niet verwerkt.
  9. Sanni66
    Vertel 💬

    Toon alleen de berichten van Sanni66
    Ik kreeg dit sms’je nadat ik een retourmelding bij bol.com had gedaan,

    Ook vreemd ik hoef hier nl niks voor te betalen, als je de link opent staat 2,99 te betalen.
    inzending.live.

    Natuurlijk niet betaald .
    Plaatje
    22 sep '21 - 12:46:09 / 22 sep '21 - 12:59:58
  10. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef Sanni66
    Ik kreeg dit sms’je nadat ik een retourmelding bij bol.com had gedaan,

    Ook vreemd ik hoef hier nl niks voor te betalen, als je de link opent staat 2,99 te betalen.
    inzending.live.

    Natuurlijk niet betaald .


    Heb je het sms-je geopend of ook daadwerkelijk op de link geklikt? Want dat laatst moet je echt niet doen, want dan kan er al iets op je pc/laptop/mobiel gezet worden.

    En als er niets op je apparaat gezet wordt, kan het ook zijn dat je in een bestand met werkende mailadressen gezet wordt en krijg je meer berichten.
  11. Sanni66
    Vertel 💬

    Toon alleen de berichten van Sanni66
    quote:
    Dit schreef ArnoM


    Heb je het sms-je geopend of ook daadwerkelijk op de link geklikt? Want dat laatst moet je echt niet doen, want dan kan er al iets op je pc/laptop/mobiel gezet worden.

    En als er niets op je apparaat gezet wordt, kan het ook zijn dat je in een bestand met werkende mailadressen gezet wordt en krijg je meer berichten.


    Ik heb wel op de link geklikt via mijn mobiel was een sms. Maar verder niets gedaan.
    Waar moet ik nu op letten dan?
    Ik heb het wel gemeld bij post nl is is idd niet van hun afkomstig.
  12. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    quote:
    Dit schreef Sanni66


    Ik heb wel op de link geklikt via mijn mobiel was een sms. Maar verder niets gedaan.
    Waar moet ik nu op letten dan?
    Ik heb het wel gemeld bij post nl is is idd niet van hun afkomstig.



    Nooit op dit soort linken klikken
    Dan altijd inloggen via bol..

    Ik zou in ieder geval je ww veranderen
Terug naar de lijst