Vaatwasser in de keuken

Vaatwasser in de keuken  

Onderwerp van Fri1974

Terug naar de lijst
  1. Fri1974
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Fri1974
    N.a.v. mijn draadje elders heb ik besloten om een vaatwasser aan te schaffen.

    Huidige situatie:

    * Wasmachine en koelvries-combi staan naast elkaar. Aan de muur zit een opbouw stopcontact geaard, met plek voor twee stekkers. Dat moeten er drie worden; kun je dat gewoon vervangen van de huidige naar een nieuwe, geaard en dan met plek voor drie stekkers?

    * Uiteraard is de wasmachine aangesloten met toevoer en afvoer. Maar dat is een enkele toevoer en afvoer. Plan is om een t-stuk te halen voor de kraan en die er tussen te zetten. Dan heb ik toevoer voor de vaatwasser en de wasmachine (telkens wisselen is ook zo wat). Voor de afvoer wil ik hetzelfde doen. In het ergste geval is dat te wisselen, omdat beide apparaten toch niet gelijktijdig draaien, maar goed, voor het praktische is het handig om het meteen compleet te hebben.

    In de nieuwe situatie gaat de huidige koel-vriescombinatie richting de schuur. Voor de grotere voorraden en in de keuken komt dan naast de wasmachine de vaatwasser en daar bovenop een tafelmodel koelkast. Waarschijnlijk komt er nog een plank tussen, zodat ze wel los van elkaar staan.

    Kloppen mijn technische ideeën zo een beetje? Of mis ik iets? Verder weet ik niet goed of ik nou een koelkast met of zonder vriesvakje moet kiezen. De ene zegt dat het niets uitmaakt, de ander zegt dat het wel handig is, want dan zou de koelkast veel beter koelen dan wanneer er geen vriesvakje in zit. Het maakt mij niet uit, al is het voor een broodje wel handig natuurlijk.

    En verder sta ik open voor tips, aanbiedingen van witgoed, 2e hands opties (mits te bezorgen..) etc. De kleur heb ik al besloten. Mijn gasfornuis is rvs, net als de koelkast. Wasmachine is wit en dus ga ik voor een witte vaatwasser en koelkast, zodat het één geheel wordt qua kleur. Of ik zou ook een nieuwe wasmachine moeten aanschaffen, maar dat vind ik enorm overbodig eigenlijk.
  2. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje
    Kun je niet de stekkers van de wasmachine en vaatwasser er steeds uithalen? Waarschijnlijk laat je ze toch niet tegelijkertijd draaien. Dan hoef je ook geen 3 stopcontacten te hebben.
  3. jeannetted
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van jeannetted
    quote:
    Dit schreef EllesB
    Kun je niet de stekkers van de wasmachine en vaatwasser er steeds uithalen? Waarschijnlijk laat je ze toch niet tegelijkertijd draaien. Dan hoef je ook geen 3 stopcontacten te hebben.


    Tegelijkertijd allerlei apparaten in de keuken laten draaien zal misschien niet eens gaan als ze op één groep zitten.
    Ik heb voordat ik mijn keuken verbouwde en er nieuwe groepen bijkreeg regelmatig gehad dat alles uitging omdat er teveel stroom gevraagd werd op hetzelfde moment. Bv oven aan, boilertje dat aansloeg, afwasmachine die draaide.
  4. LeonB
    Pluk de dag!

    Toon alleen de berichten van LeonB
    Als het opbouw is kun je relatief eenvoudig een viervoudige wandcontactdoos plaatsen. ( Zo heet een stopcontact officieel) Deze zijn inclusief montage plaat verkrijgbaar bij bijna iedere bouwmarkt. Hou inderdaad zoals genoemd wel rekening met de maximale belasting per groep. Dit is afhankelijk vd groep zekering die meestal 16 ampère is. Is dit het geval dan is de maximale belasting 3680 Watt ( 16 ampère x 230 Volt).
  5. Een gemiddelde wasmachine heeft een vermogen van 2500-3000 Watt. Een gemiddelde vaatwasser 2000-2500 Watt. Die kunnen dus niet samen op 1 groep. Je zult dus eerst een extra groep moeten laten installeren. Of als er bv. al een andere groep gebruikt wordt in de keuken, waar alleen de verlichting op zit, dan zou je daar de vaatwassesr bij kunnen doen. Maar dus niet in die ene wandcontactdoos waar de wasmachine en de koelkast ook al in zitten. Of je moet zeker weten dat je de vaatwasser en wasmachine nooit tegelijk aanzet, maar eerlijk gezegd is dat niet de beste oplossing.
  6. Bericht van Frank-en-kids is op 31-03-2022 om 16:02:55 uur verwijderd door Frank-en-kids.

    Reden: Dubbel

     
  7. Yaris
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Yaris
    Hier (oud huis) staat de wasmachine ook in de keuken, maar zit wel op een eigen groep. Vaatwasser staat ernaast. Afvoer is ook met soort van koppeling op die van wasmachine gemaakt. Ik heb ze nooit tegelijkertijd aan, dat durf ik niet Smile
  8. Frank-en-kids
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Frank-en-kids
    quote:
    Dit schreef Fri1974


    * Wasmachine en koelvries-combi staan naast elkaar. Aan de muur zit een opbouw stopcontact geaard, met plek voor twee stekkers. Dat moeten er drie worden; kun je dat gewoon vervangen van de huidige naar een nieuwe, geaard en dan met plek voor drie stekkers?


    De makkelijkste oplossing zonder bouwkundige ingrepen:

    >>LINK<<

    quote:
    Dit schreef Fri1974

    * Uiteraard is de wasmachine aangesloten met toevoer en afvoer. Maar dat is een enkele toevoer en afvoer. Plan is om een t-stuk te halen voor de kraan en die er tussen te zetten. Dan heb ik toevoer voor de vaatwasser en de wasmachine (telkens wisselen is ook zo wat). Voor de afvoer wil ik hetzelfde doen. In het ergste geval is dat te wisselen, omdat beide apparaten toch niet gelijktijdig draaien, maar goed, voor het praktische is het handig om het meteen compleet te hebben.


    En voor elektra een combi schwitch zoals ze ook bij combi wasmachine droger of boiler gebruiken. Samen max aantal amp of 2de aparaat word tijdelijk afgesloten


    >>LINK<<



  9. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef Frank-en-kids


    De makkelijkste oplossing zonder bouwkundige ingrepen:

    >>LINK<<



    En voor elektra een combi schwitch zoals ze ook bij combi wasmachine droger of boiler gebruiken. Samen max aantal amp of 2de aparaat word tijdelijk afgesloten


    >>LINK<<





    Let op met de schakelaar dat dat alleen werkt op apparaten met een mechanische klok. Apparaten met een electronische klok (zoals bijna alles tegenwoordig) kan niet gebruikt worden, tenzij je echt wil voorkomen dat de 2 apparaten tegelijk aan staan.
    Punt is dat een apparaat met electronische klok niet door zal gaan met het programma waar het mee bezig was toen het werd afgeschakeld (van stroom gehaald). Apparaten met een mechanische klok (vergelijkbaar met eierwekker) gaan wel door als de stroom weer op komt.
  10. George
    De enige echte

    Toon alleen de berichten van George
    Voor dat water t-stuk zou ik liever een metalen dan een plastic nemen.
  11. Fri1974
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Fri1974

    De stekkers van de wasmachine en koelkast zitten in dezelfde contactdoos, dus dat is op dezelfde groep. Het zal niet waarschijnlijk zijn dat vaatwasser en wasmachine gelijktijdig draaien. Stekker wisselen is misschien wel de beste controleSmile

    Het water t-stuk metaal heeft ook mijn voorkeur. Wat betreft de dubbele afvoer: zet je die zo in de bestaande of moet dat nog gelijmd worden?

    Nu nog de juiste vaatwasser en koelkast kiezen. Dat valt nog niet mee
  12. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje
    Volgens mij kun je zo'n afvoer zo in de bestaande doen.

    Vaatwasser en koelkast hoeven niet zo moeilijk te zijn toch? Al zijn er veel modellen niet op voorraad.
    Weten wat je er aan uit wilt geven en reviews lezen.

Terug naar de lijst