Zonnepanelen

Zonnepanelen  

Onderwerp van wendy72

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje
    quote:
    Dit schreef wendy72
    Die micro omvormers ga ik even googlen.



    Ik was ook heel bang dat er in huis een extra kastje geplaatst zou worden, maar toen ik die vraag had gesteld, antwoorden ze bijna lachend dat elk paneel zijn eigen omvormer heeft.
  2. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet
    Ook ik heb de slag gemistSmileSmile. Vorig jaar een airco laten hangen. Daar zit ik nu dus ook lekker warm van. Had ik zonnepanelen gehad dan had ik "gratis" warmte gehad met deze zon. Wat mij tegen heeft gehouden is het verdiepen erin. Dus ik lees graag mee. Weten jullie hoe lang de levertijd nu is??. Meterkast is al wel op orde.
  3. wendy72
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van wendy72

    Bij zonnepanelen ben ik tussen eind mei en augustus aan de beurt
  4. geert26
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van geert26
    Zonnemarkt in Almere.
    12 panelen met micro-omvormers in 2017 laten leggen. Tot op heden geen problemen mee gehad. Goed bereikbaar bij vragen en ze houden je systeem in de gaten.
    In 2017 niet de goedkoopste en niet de duurste offerte, zaten ergens tussenin.
  5. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet
    Iemand bekend met Zelfstroom??. Krijg een brief in de bus dat ik kan inschrijven voor een project in de gemeente. Zonnepanelen die je kan huren. Ik ga mij er eens in verdiepen.
  6. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    Ik heb mijn zonnepanelen aangeschaft via de Green Advisor Group in Barendrecht/Rotterdam. Omdat ik het samen met mijn buurman heb gedaan, hebben we allebei een leuke korting gehad. Binnen 8 weken na de opdracht lag alles op mijn dak.

    Over de installatieploeg heb ik niets dan lof. Omdat het vanwege de gladheid (het vroor 7 graden op het moment dat ze begonnen en de rest van de dag is de temperatuur ook niet erg ver boven 0 geweest) te gevaarlijk was om de panelen met een lift of hoogwerker naar het dak te vervoeren besloten ze om alle materialen, 31 panelen à 25 kg plus alles wat er verder bij hoort, via een ladder omhoog te dragen. Je kon merken dat ze goed op elkaar waren ingespeeld. Met een van de monteurs heb ik nog een paar leuke en vakinhoudelijke gesprekken gehad.

    Minder te spreken ben ik over het team dat drie weken geleden de dakschouw kwam doen. Op het moment dat ze bezig waren had ik al het gevoel dat die dag alleen Peppi en Kokki beschikbaar waren. In eerste instantie waren ze volgens mij het verkeerde dakdeel aan het opmeten. Met het bepalen van de kabelroute waren ze in een seconde of 10 klaar: ze zouden de wasmachinegroep gebruiken. Later, toen ik de werkvoorbereider sprak, begreep ik dat er een PV-verdeler geplaatst zou worden, zodat de stroomgroep voor de zonnepanelen samen met de wasmachinegroep over dezelfde stroomkabels kon lopen.

    Over die PV-verdeler rezen bij mij gaandeweg wat vragen/bedenkingen, en inderdaad, toen ik de monteur daarover sprak bleek dat je helemaal geen 15 zonnepanelen over een PV-verdeler kan laten lopen; met de panelen/omvormers die ik heb, zou 12 het maximum zijn. Ter plekke hebben we dus een andere kabelroute uitgestippeld. Daar hadden ze ervaring in, want dat hadden ze een half uur daarvoor bij mijn buurman ook al moeten doen, omdat het schouwteam niet had geconstateerd dat de kruipruimte van de buren niet ver genoeg doorliep.

    Ook het legplan dat het schouwteam had uitgetekend is over de linkerschouder geworpen, omdat de schouwers blijkbaar ook de afmetingen van het dak niet goed hadden bepaald. De panelen liggen nu een stuk mooier en ook meer in lijn met die van de buren aan de andere kant. (Ik had in theorie zelfs nog vier extra zonnepanelen neer kunnen laten leggen, zoveel extra ruimte bleek er te zijn.) De schouw hadden ze achteraf gezien dus wel achterwege kunnen laten, want die voegde bar weinig toe, maar gelukkig had de installatieploeg voldoende eigen initiatief om alles netjes op te lossen.

    Wat ik wel "eng" vond, was dat de Green Advisor Group een aanbetaling van 50% vereiste; de factuur daarvoor zou worden verzonden na de dakschouw. De combinatie van een forse aanbetaling (50% is best veel) en een mij onbekende partij zat me niet echt lekker. Maar de aanbetalingsfactuur is nooit verstuurd, dus ik heb geen cent hoeven betalen voor de panelen op mijn dak lagen (en daarna moest de factuur binnen drie dagen worden betaald, maar dat vond ik niet zo'n probleem).
  7. koen
    min x min = plus

    Toon alleen de berichten van koen
    mobisolar uit barneveld.

    vakkundig van offerte, schouw, uitvoering en hulp bij btw teruggave.
  8. mark190
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van mark190
    quote:
    Dit schreef wendy72
    Die micro omvormers ga ik even googlen.


    Hierbij een duidelijke uitleg tussen de 3 omvorm systemen.

    >>LINK<<

    Let wel, het wordt uigelegd door de leverancier van de micro-omvormers. En die promoot natuurlijk hun eigen systeem.


    3 soorten omvorm systemen:
    - Omvormer met serieel geschakelde panelen. (goedkoopste). Echter als er schaduw op 1 paneel valt gaat het rendament van alles naar beneden.
    - Omvormer met optimizers per paneel. Een soort tussen oplossing. Die optimizers zorgen voor optimaal rendament ook als er schaduw op 1 paneel valt.
    - Micro omvormers. Omvormer per paneel. Optimaal rendament omdat elk paneel opzich zelf staat. (geen kast meer beneden).

    maar net zo als altijd heeft elk systeem zijn voor en nadelen.
    Mijn panelen zijn deze week met micro omvormers geplaatst door Solar Concept. Tot zover, heel tevreden over de firma.
    16 dec '22 - 20:50:33 / 16 dec '22 - 21:01:51
  9. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef mark190
    - Omvormer met serieel geschakelde panelen. (goedkoopste). Echter als er schaduw op 1 paneel valt gaat het rendament van alles naar beneden.

    Voordeel hiervan is dat de omvormer eenvoudig te bereiken is in geval van storingen. Nadeel is dat dat eerder nodig is, omdat de levensduur van een stringomvormer aanzienlijk korter is.
    Wat ook een nadeel kan zijn, is dat een dergelijke omvormer warmte afgeeft en geluid (gezoem, getik en gebrom) kan produceren. Als er geen trillingsdempers zijn gemonteerd, kan zelfs de muur gaan meetrillen.
    Het grote nadeel is dat de energieproductie afhankelijk is van het slechtst presterende zonnepaneel. En voor kleine installaties zijn ze minder geschikt; optimale prestaties vanaf 7 of 8 panelen, en volgens mij kun je ze tot 4 panelen helemaal niet gebruiken.

    quote:
    - Micro omvormers. Omvormer per paneel. Optimaal rendament omdat elk paneel opzich zelf staat. (geen kast meer beneden).

    Het grootste nadeel van micro-omvormers is de prijs (zo'n €150 per paneel, tegenover €800-€1200 voor een stringomvormer). Mocht een omvormer defect zijn, dan moet de monteur het dak op; dat is wel lastig. Daar staat tegenover dat micro-omvormers slechts de stroom van één zonnepaneel hoeven te verwerken, daardoor minder zwaar belast worden, en dus een kleinere kans op storingen hebben dan een stringomvormer.
    Een voordeel is dat je per zonnepaneel de prestaties kunt zien; bij stringomvormers kan dat alleen voor de installatie als geheel. Het is daarmee eenvoudiger om een defect of zwak zonnepaneel te lokaliseren.

    Dat "geen kast meer beneden" is niet helemaal waar; bij mij in de meterkast zitten er zelfs twee: een relais waarmee de installatie wordt uitgeschakeld in geval van stroomstoringen (het is gevaarlijk voor de monteur als jouw panelen dan stroom terugleveren aan het net) en een gateway waarmee de panelen kunnen worden gemonitord.
  10. mark190
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van mark190
    Inderdaad Wim.

    Er zitten twee kleine kastjes in mijn meter kast. Maar dat vind ik fijner als een grotere omvormer kast elders.
    En ja, elk systeem heeft voor en nadelen.
  11. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet
    ik hen een aantal offertes binnen. Lastig vergelijken. Het aantal panelen is niet overal hetzelfde.
    Ook de aard van de panelen is verschillend. Glas-glas/kunststof. Gelukkig bestaat het beste paneel niet en is voor iedere situatie een andere oplossing. Het filmpje van gas-licht.com vond ik heel helder >>LINK<<
    Aanstaande vrijdagmiddag komt er iemand aan huis om te kijken wat mijn mogelijkheden zijn. Het is een firma van een dorp verderop. Ik ben benieuwd.
  12. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet
    Hebben jullie gekeken of dat jullie firma aangesloten is bij stichting garantie fonds zon zeker?
    Ik ben daar egenlijk wel van. Ik zie dat er zo weinig zijn aangesloten.
    Brr dat benauwd mij dus ook zo"n grote uitgave en dan zoveel cowboys.
Terug naar de lijst