Bijbaan en ziek

Bijbaan en ziek 

Onderwerp van Yaris

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Yaris
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Yaris
    Zoon heeft sinds voorjaar 2020 een bijbaan bij een toeleverancier van de horeca. In eerste instantie was de zaterdag van 6.00 tot 13.00 zijn 'vaste' dag, maar al snel volgden er meer uren. Vaak vóór schooltijd van 5.00 tot 7.00/8.00 uur., van woensdag t/m vrijdag.

    Nu is hij ziek. Ik vermoed spanningen en oververmoeidheid. Vanmorgen na 1 uurtje werken naar huis gegaan. Ik zou het liefst zien dat hij morgen ook niet gaat werken, maar ja, niet werken = geen geld volgens hem.

    Ik vraag me af of dat wel klopt.

    Datzelfde geldt voor een vrije dag/vakantie. Als hii niet werkt, geen geld. Hij krijgt in mei vakantiegeld uitbetaald. Ik was in de veronderstelling dat je dan ook verlofuren opbouwt.

    Iemand enig idee hoe dat zit met ziekte en verlof?


  2. Sheeba
    Older not Wiser

    Toon alleen de berichten van Sheeba
    Heeft hij een contract..daar zal het een en ander instaan?

    CAO horeca?

    Zijn er schriftelijke afspraken ?


  3. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70
    Ja inderdaad contract kijken.

    Jongste werkte in de kassen en daar was ziek geen geld.
  4. Inge_
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge_
    In het contract van mijn dochter staat dat de eerste twee ziektedagen niet worden doorbetaald, dus dat kan heel goed ook bij je zoon zo zijn.
  5. Yaris
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Yaris

    Tja, zoon en spullen opbergen....Hij kan het contract nergens meer vinden. Het is echter al een keer verlengd op de één of andere manier, dus wellicht kan hij dat online terugvinden waar hij ook zijn uren moet doorgeven. En anders toch maar keer langs HRM.
  6. Carla-S
    🗿🗿🗿🗿🗿

    Toon alleen de berichten van Carla-S
    Wettelijke vakantieuren bouw je op over de gewerkte uren.
    Hier kregen dochters bij ziekte en 0-urencontract ook niet doorbetaald.
    Ze konden wel vakantieuren opnemen = betaalt
    Oproep bij 0-urencontract wel minimaal 3 uur betaald ook al hoefden ze maar 1 of 2 uur te komen werken, moesten ze de werkgever wel vertellen.

    Lidmaatschap van een vakbond is voor een student maar 8 euro per maandSmile

  7. Wim
    Abonnee sinds 12.01.2008

    Toon alleen de berichten van Wim
    quote:
    Dit schreef Yaris

    Iemand enig idee hoe dat zit met ziekte en verlof?


    Link naar bijgaand screenshot: >>LINK<<.
    Plaatje
  8. Yaris
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Yaris

    quote:
    Dit schreef Carla-S
    Wettelijke vakantieuren bouw je op over de gewerkte uren.
    Hier kregen dochters bij ziekte en 0-urencontract ook niet doorbetaald.
    Ze konden wel vakantieuren opnemen = betaalt
    Oproep bij 0-urencontract wel minimaal 3 uur betaald ook al hoefden ze maar 1 of 2 uur te komen werken, moesten ze de werkgever wel vertellen.

    Lidmaatschap van een vakbond is voor een student maar 8 euro per maandSmile



    Als ik kijk op de site van Rijksoverheid zou je bij ziekte recht hebben op 70%: >>LINK<<

    Als zoon zich morgen ziekmeldt, dan zou hij recht hebben op die doorbetaling, want hij wordt immers verwacht. Geldt ook voor 0-urencontract en bij min/max contract altijd.

    Hij moet toch dat contract boven water zien te krijgen.

    Bedankt voor de reacties tot dusver!
  9. ansvanmil
    Geloof (vooral) in jezelf

    Toon alleen de berichten van ansvanmil
    Als mijn zoon zich zi3kmeldt bij zijn bijbaantje, dan krijgt hij niets uitbetaald. Heb ik met mijn bijbaantjes ook nooit gehad....

    Wel veel uren die hij nu werkt trouwens... hij zal wel moe zijn met deze werktijden...
  10. Yaris
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Yaris

    quote:
    Dit schreef ansvanmil
    Als mijn zoon zich zi3kmeldt bij zijn bijbaantje, dan krijgt hij niets uitbetaald. Heb ik met mijn bijbaantjes ook nooit gehad....

    Wel veel uren die hij nu werkt trouwens... hij zal wel moe zijn met deze werktijden...


    Klopt, hii is moe, maar zal dat niet snel toegeven. Daarnaast op maandag en dinsdag stage van 8 tot 17 uur.
  11. Djouni
    Love life

    Toon alleen de berichten van Djouni
    Natuurlijk is er recht op loondoorbetaling bij ziekte bij een bijbaantje. Dat in de eerdere reacties staat dat er bij ziekte niet betaald wordt door werkgevers, wil niet zeggen dat er geen recht op bestaat. Werkgevers weten dit vaak niet of doen of hun neus bloedt.

    Het kan zijn dat de vakantierechten al bij het loon worden uitbetaald, dit moet duidelijk op de loonstrook gespecificeerd zijn en/of opgenomen in de arbeidsovereenkomst.
    Mag ook niet in alle gevallen. Ook hierin worden nog altijd veel fouten gemaakt door werkgevers; bewust of onbewust.

    Ken je rechten!
  12. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Carla-S
    Wettelijke vakantieuren bouw je op over de gewerkte uren.
    Hier kregen dochters bij ziekte en 0-urencontract ook niet doorbetaald.
    Ze konden wel vakantieuren opnemen = betaalt
    Oproep bij 0-urencontract wel minimaal 3 uur betaald ook al hoefden ze maar 1 of 2 uur te komen werken, moesten ze de werkgever wel vertellen.

    Lidmaatschap van een vakbond is voor een student maar 8 euro per maandSmile



    Tot 23 jaar 2,08 per maand

Terug naar de lijst