rauw eiwit eten?

rauw eiwit eten? 

Onderwerp van tineke69

Terug naar de lijst
  1. tineke69
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van tineke69
    Voor Kerst wil ik het recept >>LINK<< maken. Hier staat dat je alleen het eiwit stijf moet kloppen en moet branden met een brulee brander. Het eiwit wordt dan alleen niet gaar. Kan je dit dan eigenlijk wel eten? Of klopt het recept niet helemaal... Op internet kan ik alleen vinden dat je eiwit in de oven moet doen, zodat het dan gaar wordt. Wie kan me raad geven?
  2. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    quote:
    Dit schreef tineke69
    Voor Kerst wil ik het recept >>LINK<< maken. Hier staat dat je alleen het eiwit stijf moet kloppen en moet branden met een brulee brander. Het eiwit wordt dan alleen niet gaar. Kan je dit dan eigenlijk wel eten? Of klopt het recept niet helemaal... Op internet kan ik alleen vinden dat je eiwit in de oven moet doen, zodat het dan gaar wordt. Wie kan me raad geven?


    Je zou ervoor kunnen kiezen om Italiaanse meringue te maken (kookschuim), dan kook je het eiwit met de hete suikersiroop. Anders inderdaad (kleine) kans op salmonella.

    >>LINK<<

  3. jeannetted
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van jeannetted
    quote:
    Dit schreef tineke69
    Voor Kerst wil ik het recept >>LINK<< maken. Hier staat dat je alleen het eiwit stijf moet kloppen en moet branden met een brulee brander. Het eiwit wordt dan alleen niet gaar. Kan je dit dan eigenlijk wel eten? Of klopt het recept niet helemaal... Op internet kan ik alleen vinden dat je eiwit in de oven moet doen, zodat het dan gaar wordt. Wie kan me raad geven?


    Je kan dacht ik ook kant en klaar gepasteuriseerd eiwit kopen?
    Gebruikten we op mijn school soms ook.
  4. tineke69
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van tineke69

    quote:
    Dit schreef jeannetted


    Je kan dacht ik ook kant en klaar gepasteuriseerd eiwit kopen?
    Gebruikten we op mijn school soms ook.


    Dat lijkt me inderdaad makkelijker om te gebruiken. Ik heb ook gekeken om Italiaanse meringue te maken, maar dat is toch bewerkelijker. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Bedankt voor het meedenken.
  5. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa
    Geen moeite mee
    Ik maak al 30 jaar met kerst chocolademousse
    Mét rauwe eieren
    Gaat altijd goed
  6. tineke69
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van tineke69

    Het gaat om het eiwit dat ik stijf moet kloppen en alleen met een creme brulee brander moet branden. Dit vind ik een bijzondere manier. Normaal bak je eiwit even af in de oven, maar ik heb ook nog nooit met een brander gewerkt.
    Complete eieren verwerk ik ook wel rauw in recepten, maar niet alleen het eiwit.
  7. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    Er zijn mensen zat die elke dag een rauw ei eten. Je moet er van houden, maar het kan wel.

    In eigen gemaakte mayonaise zit ook rauw ei. Alles wat rauw is, bevat een risico. Filet Americain, Steak tartare, Sushi.
  8. jieke
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van jieke
    quote:
    Dit schreef tineke69
    Het gaat om het eiwit dat ik stijf moet kloppen en alleen met een creme brulee brander moet branden. Dit vind ik een bijzondere manier. Normaal bak je eiwit even af in de oven, maar ik heb ook nog nooit met een brander gewerkt.
    Complete eieren verwerk ik ook wel rauw in recepten, maar niet alleen het eiwit.


    Dat is op zich een heel gewone manier om eiwitten te verwekken
    Maar het is rauw en dus een risico op salmonella, net zoals je hele eieren dus rauw verwerkt. Voor gezonde mensen vaak geen probleem maar voor kwetsbare mensen kan dit wel een risico zijn.
    Daarom mag deze bereidingswijze niet meer toegepast worden in instellingskeukens.

    Maar zoals Diana ook al schreef. Het kan prima
  9. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    Onder pH 4,5 gaat salmonella ook dood. Bij mayonaise dus geen probleem. Maar ook maagzuur is voor de meeste mensen voldoende om besmetting af te weren ook al is er salmonella aanwezig. Tenzij je maagzuurremmers slikt (zoals miljoenen mensen in Nederland) dan moet je echt oppassen met rauw.
Terug naar de lijst