0-uren contract

0-uren contract 

Onderwerp van xxgerriexx

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Angelie67

    Nee dat hoeft niet. Je zou om een maandrooster kunnen vragen, of een kwartaalrooster.
    Jij kunt zelf jouw beschikbare dagen aangeven per maand, zodat zij kunnen bekijken of ze wat aan je hebben.
    Het zou wat zijn dat je vol continu beschikbaar moet zijn, zonder dat je enige duidelijkheid of vastigheid hebt.




    Kijk, jij bent dan ook een goed werkgever (of nou ja, werkgeverszijde).. ;-)

    de wet schrijft echter voor dat de werknemer in beginsel wel verplicht is te komen als de werkgever oproept.. Het is flexibele arbeid zonder vaste werkuren en daar teken je voor.
  2. Angelie67
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Angelie67
    quote:
    Dit schreef Mikky



    Kijk, jij bent dan ook een goed werkgever (of nou ja, werkgeverszijde).. ;-)

    de wet schrijft echter voor dat de werknemer in beginsel wel verplicht is te komen als de werkgever oproept.. Het is flexibele arbeid zonder vaste werkuren en daar teken je voor.

    Ik weet het Mikky..... maar ik zou er zelf nooit op die manier ingaan. En bij mij hoeven ze dat inderdaad dus ook niet.
    Samen overleggen wat mogelijk en haalbaar is.

    Net wat jij schrijft hiervoor.... onderhandelen, onderhandelen en nog eens onderhandelen.

    Geen enkele garanties en geen nevenactiviteiten mogen doen.... nou dan zou ik hem vriendelijk bedanken voor zijn 0 uren contract.
  3. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Angelie67

    Ik weet het Mikky..... maar ik zou er zelf nooit op die manier ingaan. En bij mij hoeven ze dat inderdaad dus ook niet.
    Samen overleggen wat mogelijk en haalbaar is.

    Net wat jij schrijft hiervoor.... onderhandelen, onderhandelen en nog eens onderhandelen.

    Geen enkele garanties en geen nevenactiviteiten mogen doen.... nou dan zou ik hem vriendelijk bedanken voor zijn 0 uren contract.


    Als 'ie iets structureels te bieden heeft, zou ik beginnen te stellen waarom ik ontslagen ben een paar maanden geleden als mijn werk er kennelijk nog is.. Dan is voortzetting van mijn oude contract tegen oude arbeidsvoorwaarden (inclusief dienstjaren) als eerste onderhandelpunt aan de orde..

    Ik heb geen hoge pet op van de voorgestelde werkwijze van deze werkgever..
  4. Angelie67
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Angelie67
    quote:
    Dit schreef Mikky


    Als 'ie iets structureels te bieden heeft, zou ik beginnen te stellen waarom ik ontslagen ben een paar maanden geleden als mijn werk er kennelijk nog is.. Dan is voortzetting van mijn oude contract tegen oude arbeidsvoorwaarden (inclusief dienstjaren) als eerste onderhandelpunt aan de orde..

    Ik heb geen hoge pet op van de voorgestelde werkwijze van deze werkgever..


    Daar heb je helemaal gelijk in.
    Daar ben ik minder in thuis, dus goed dat je het aangeeft....
  5. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Mikky



    Kijk, jij bent dan ook een goed werkgever (of nou ja, werkgeverszijde).. ;-)

    de wet schrijft echter voor dat de werknemer in beginsel wel verplicht is te komen als de werkgever oproept.. Het is flexibele arbeid zonder vaste werkuren en daar teken je voor.


    Dan ben je dus voor de uren dat je je beschikbaar moet houden niet meer werkzoekend. En krijg je dus voor die uren geen WW-uitkering. Of zie ik dat verkeerd?
  6. sis
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van sis
    quote:
    Dit schreef Dion


    Dan ben je dus voor de uren dat je je beschikbaar moet houden niet meer werkzoekend. En krijg je dus voor die uren geen WW-uitkering. Of zie ik dat verkeerd?

    Zolang je niet aan je oude uren zit, geef je gewoon op wat je gewerkt hebt, achteraf per 4 weken.
    De resterende uren krijg je wel ww.

    Ik denk dat je eigenlijk nog wel werkzoekend bent, maar ik ben met werk zoeken gestopt toen ik een 0-uren contract met verwachting van veel uren kreeg. Dat is nu, 5 maanden na het begin inderdaad het geval, inmiddels zoveel dat ik geen ww meer ontvang.
  7. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Dion


    Dan ben je dus voor de uren dat je je beschikbaar moet houden niet meer werkzoekend. En krijg je dus voor die uren geen WW-uitkering. Of zie ik dat verkeerd?


    Dat ligt eraan:

    1) Je WW is berekend op je voorheen aantal werkuren. Als je voor meer dan 10 uur een uitkering krijgt, en je wordt voor minder dan 5 uur werkeloos, dan stopt je uitkering.

    2) Krijg je voor minder dan 10 uur een WW uitkering, en je gaat voor meer dan de helft weer werken, dan stopt je uitkering.

    3) Evt. andere uitkeringen/ inkomsten moeten worden meegenomen bij de berekening

    4) Als je langer dan een jaar WW ontvangt, en je bent de week voordat je aan het werk gaat volledig werkeloos (let ook op klusjes doen enzo!) dan stopt de uitkering als je meer dan 125% van je WW uitkering aan inkomen hebt (let ook op andere uitkeringen)

    5) Voor eventueel overige uren dat je WW ontvangt, blijf je beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Volledig aan het werk is en blijft het motto. De gewerkte uren moet je altijd doorgegeven aan het UWV. Ook onbetaalde arbeid.

    6) Als je na beeindiging van een een 0-uren contract geen werkzaamheden meer hebt vanwege beeindiging werkzaamheden (einde contract bij tijdelijk dienstverband, of bij vast dienstverband beeindiging bedrijfseconomische redenen oid) dan ben je werkeloos en geldt weer WW recht. Denk daarbij aan de weken-eis en het aantal gewerkte uren die bepalen of je hem krijgt en hoe hoog de uitkering is. Terugval in inkomen ligt enorm op de loer na een 0-uren contract tov wat je nu hebt.

    7) Als je verwijtbaar werkeloos wordt bij een 0-uren contract geldt dat er sowiezo geen recht (meer) is op WW.
  8. Dank jullie wel voor al jullie tips/adviezen tot nu toe; er gaat een wereld voor me open! Smile

    Mikky:
    Er is wel een soort van sociaal plan (de vakbonden noemden het een a-sociaal plan) waarbij geen afvloeiingsregeling in de vorm van geld is/was. Wel staat er een stukje in over wederindiensttredingsvoorwaarde. Er staat letterlijk: "Wekgever zal binnen ??n jaar na opzegging van de de arbeidsovereenkomst met een bepaalde werknemer, geen andere (nieuwe) werknemer in dienst nemen in de betreffende functie, eerst dan nadat hij deze (ontslagen) werknemer in de gelegenheid heeft gesteld terug te keren in deze (zijn/haar oude) functie."
    Dit zegt dus niets over een 0-urencontract.

    Ik heb ondertussen contact gehad met de juridische afdeling van het UWV, en die komen er, vooralsnog, ook niet uit. Ze denken dat werkgever verplicht is mij een regulier contract aan te bieden, ze weten alleen niet of dit voor het oude aantal uren moet zijn. (Dit was 34 uur). Ze gaan dit uit zoeken en mij daarover terug bellen. Wordt vervolgd dus.
    Overigens zei men mij wel, dat ze het mij zeker niet kwalijk zullen nemen als ik een 0-uren contract bij werkgever weiger....

    Ik heb in ieder geval voor mezelf al wel besloten dat ik zeker niet voor het minimumloon mijn oude werk ga doen. Smile Hoe leuk in dat werk dan ook vind.. Want volgens mij ga ik er dan wel heel erg op achteruit, in vergelijking met mijn WW-uitkering. En om nou te gaan werken en er dan financieel n?g slechter voor te komen staan?
    En verder wacht ik dus maar even het telefoontje van het UWV af, en van werkgever.

    Mochten jullie nog tips hebben (waar moet ik eventueel op letten als ik een gesprek aan ga, wat kan/mag ik eisen, wat zijn de valkuilen, etc.), ze zijn meer dan welkom!!
  9. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Ja.. tip 1: claim het sociaal plan. Terugkeren in de oude functie betekent terugkeren in de oude functie, en dat betekent dus inclusief alles wat bij de oude functie hoorde, en betekent iig niet: het oude werk gaan doen onder verslechterde/flexibele arbeidsomstandigheden. Dan ge(mis)bruikt de werkgever een reorganisatie om vaste arbeid om te zetten naar flexibele arbeid. Die vlieger gaat echt niet op met deze bepaling in het sociaal plan..

    Lid of geen lid; een sociaal plan afgesloten door vakbonden is ook bindend voor jou, dus bel eens gezellig met de vakbond om te checken of ze dit inderdaad zo bedoeld hebben in de afsprakenmakerij met werkgever. Ik durf erom te wedden van wel namelijk. Als jij dan aangeeft dat dat niet zo wordt uitgevoerd kan die vakbond ook weer op pad om werkgever nog eens fijntjes te wijzen op de afspraken die ze gemaakt hebben.

    Wel apart dat de vakbonden een a-sociaal plan overeen komen overigens.. Daar waren ze zelf toch bij? Enniewee... Het is al voor je geregeld, dus ik zou eens wijzen op dit artikel, misschien is je werkgever het voor de vorm even vergeten
  10. quote:
    Dit schreef Mikky


    Wel apart dat de vakbonden een a-sociaal plan overeen komen overigens.. Daar waren ze zelf toch bij? ..


    Tja... Ze missen de daadkracht van mss M!

    Maar ik ken het SP en dat heeft indedaad de vervelende invalshoeken die je niet zou willen,
  11. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef vilain56


    Tja... Ze missen de daadkracht van mss M!

    Maar ik ken het SP en dat heeft indedaad de vervelende invalshoeken die je niet zou willen,


    De miss M. slogan luidt dan ook: beter geen SP, dan een slecht SP.. ;-)

    Maar goed; terugkeer in oude functie lijkt geregeld met het citaat van het artikel wat Gerrie noemt..
  12. quote:
    Dit schreef Mikky
    Wel apart dat de vakbonden een a-sociaal plan overeen komen overigens.. Daar waren ze zelf toch bij?

    Deze opmerking haal ik er even tussenuit en ter aanvulling hierbij:

    Bij de totstandkoming waren, in eerste instantie, 4 vakbonden betrokken.
    Aan het einde gingen uiteindelijk schoorvoetend 2 vakbonden akkoord, de 3e ging niet akkoord en de 4e (dat was mijn vakbond, de Abvakabo) heeft zich vroegtijdig uit het overleg terug getrokken met als reden: 'het plan voldoet niet aan de criteria die Abvakabo stelt aan een deugdelijk sociaal plan. Het ziet er niet naar uit dat verder onderhandelen aanmerkelijke verbeteringen op zal leveren.'
    Maar goed, 2 bonden gingen dus wel akkoord en dat schijnt voldoende te zijn om het aan te melden bij de minister, toch?

    Dus, zal/kan de vakbond dan op pad gaan om de werkgever op die afspraken te wijzen?
Terug naar de lijst