0-uren contract

0-uren contract 

Onderwerp van xxgerriexx

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. hanss51
    @nd3rs

    Toon alleen de berichten van hanss51
    quote:
    Dit schreef xxgerriexx

    Mochten jullie nog tips hebben (waar moet ik eventueel op letten als ik een gesprek aan ga, wat kan/mag ik eisen, wat zijn de valkuilen, etc.), ze zijn meer dan welkom!!


    Tips heb ik niet, helaas, geen verstand van dit soort zaken. Wel verbijsterd dat dit zomaar zou kunnen.
    En wil je graag wijsheid en succes wensen in dit lastige parket. Smile
  2. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef xxgerriexx

    Deze opmerking haal ik er even tussenuit en ter aanvulling hierbij:

    Bij de totstandkoming waren, in eerste instantie, 4 vakbonden betrokken.
    Aan het einde gingen uiteindelijk schoorvoetend 2 vakbonden akkoord, de 3e ging niet akkoord en de 4e (dat was mijn vakbond, de Abvakabo) heeft zich vroegtijdig uit het overleg terug getrokken met als reden: 'het plan voldoet niet aan de criteria die Abvakabo stelt aan een deugdelijk sociaal plan. Het ziet er niet naar uit dat verder onderhandelen aanmerkelijke verbeteringen op zal leveren.'
    Maar goed, 2 bonden gingen dus wel akkoord en dat schijnt voldoende te zijn om het aan te melden bij de minister, toch?

    Dus, zal/kan de vakbond dan op pad gaan om de werkgever op die afspraken te wijzen?


    Sjee, wat goed van die Abvakabo ;-) Lijkt wel alsof ze mijn slogan hebben overgenomen..

    Maar goed, effe serieus... Ja hm sja.. Even weer een weegschaal ter overweging:
    1) Je kunt als FNV lid proberen je te onttrekken aan dit SP omdat het niet met jouw vakbond overeengekomen is. In dat geval zegt het CAO recht namelijk dat het feitelijk geen SP is, maar 'slechts' een ledenovereenkomst van de leden van de betrokken vakbonden. Dit zal je dan in een procedure moeten doen en consequentie zou dan kunnen zijn dat je helemaal geen afspraken meer in handen hebt. Je bent dan voor een vervolg op individuele bijstand aangewezen.

    2) Aan de andere kant ligt er (afwijkend van CAO recht dus) ook jurispredentie dat een SP overeengekomen met een (1) vakbond de status heeft van een SP (en dus bindend voor iedereen)

    3) Als dit SP ook nog eens is aangemeld bij de minister dan is hij Algemeen Verbindend Verklaard en wordt het een nog lastiger verhaal. (Overigens is een Algemeen Verbindend Verklaring geen normale zaak bij SP's. Zou me verbazen als dat gebeurd is hier, is namelijk best een langdurig gedoe. Bij landelijke CAO's doen we dat wel.)

    Dit hele CAO-recht is een technisch ingewikkeld (en lang!) verhaal om dat hier helemaal in de puntjes te vertellen. Kan ik wel doen als je wil, maar dan kunnen we beter even bellen, geef ik je mn nr per PB wel.

    Hoe dan ook; dit hele proces doorlopen van onttrekking aan een SP voor een dergelijke onderhandeling voor een aanbod 0-uren contract lijkt me mss iets te veel van het goede. Bovendien win je er niks mee, behalve dat je dan roept; 'met dit SP heb ik niks te maken!' En als je daarin gelijk krijgt heb je vervolgens niks, ook geen terugkeerregeling dus..

    4) De werkgever kan zich andersom niet onttrekken aan de uitvoering van dit SP op alle werknemers. Hij heeft zich namelijk met zijn handtekening wel verbonden aan de uitvoering hiervan. Ook voor diegenen die geen lid zijn van 1 van de bonden betrokken bij het SP.

    Overigens geen onzalig plan om je bij je vakbond te melden voor individuele bijstand (met een onderliggend SP wat dat niet toestaat) Ook als Abvakabo zich heeft teruggetrokken uit de onderhandeling SP, zullen ze je wel bijstaan rondom regelingen die jij wil claimen uit een aanwezig SP die werkgever toepast.

    En als je al met al toch niet op het scherpst van de snede wil onderhandelen over toepassing SP kunnen ze je bijstaan in de onderhandelingen rondom- en het checken van een 0-uren contract, dus BELLEN!
    8 okt '12 - 22:48:28 / 8 okt '12 - 23:02:38
  3. Even een up-date:

    Ik heb ondertussen contact gehad met de juridische dienst van het UWV. In eerste instantie dachten ze ook dat werkgever mij terug moest nemen. Ze wisten alleen niet of dat voor het oude aantal uren (34) moest zijn, of dat het voor minder mocht.
    Na een paar dagen uitzoeken (ja, het kost daar even tijd Smile) kreeg ik vandaag te horen dat dit toch niet klopte. Omdat het voor werkgever niet duidelijk is voor hoeveel uren ze werk hebben, is een 0-uren contract een goede optie volgens het UWV.
    Men adviseerde mij dus om het te doen, temeer omdat ik dan weer 'in' de organisatie zit en dan zelf kan zien of er meer werk is en of ze dit werk niet aan anderen geven en/of andere vacatures plaatsen. (Ik vond dit overigens wel een erg wantrouwende reden.)
    Verder zei men wel dat ik mijn oude uurloon terug mag eisen, en dus niet voor het minimumloon hoef te gaan werken.

    En Mikky: contact opnemen met de vakbond zal nu helaas niet lukken. Na mijn hele ontslagprocedure heb ik mijn lidmaatschap opgezegd. Redenen hiervoor zal ik hier in dit draadje niet noemen. Wil ik wel pb doen, als je daar benieuwd naar bent.

    En als laatste; mijn werkgever heeft me nog niet terug gebeld, dus daarover kan ik nog niets melden.
  4. Heb je rechtsbijstand Gerrie? Zo ja, schakel hen dan in?
    Ik vertrouw dit soort overeenkomsten voor geen meter
  5. quote:
    Dit schreef cora
    Heb je rechtsbijstand Gerrie? Zo ja, schakel hen dan in?
    Ik vertrouw dit soort overeenkomsten voor geen meter

    Ja die heb ik, en dat zou ik tzt inderdaad misschien kunnen doen, goed idee. Maar dan moet ik natuurlijk wel eerst een conceptvoorstel/contract of zo hebben. Dus ik wacht nog maar even af of ik komende dagen nog iets van werkgever hoor. Anders ga ik ze zelf maar eens bellen.
  6. hanss51
    @nd3rs

    Toon alleen de berichten van hanss51
    quote:
    Dit schreef cora
    Heb je rechtsbijstand Gerrie? Zo ja, schakel hen dan in?
    Ik vertrouw dit soort overeenkomsten voor geen meter


    en de UWV ook niet zonder meer, die hebben zelf ook een belang.
  7. quote:
    Dit schreef hanss51


    en de UWV ook niet zonder meer, die hebben zelf ook een belang.

    Pffff jah zeg...... had ik me nog niet eens bedacht.. Smile
    Ik vond het ook al zo vreemd dat ze eerst heel stellig waren over dat een 0-uren contract niet mag in mijn situatie, en dat het vandaag ineens heel anders is..
  8. Waaarom schakel je die nu niet in? Een vriendin van me heeft ook zoiets bij de hand gehad, ze leggen dan een "voorlopig" dossier aan. Als de nood echt aan de man komt weten zij wat er speelt en kunnen heel snel aktie ondernemen.

    quote:
    Dit schreef xxgerriexx

    Ja die heb ik, en dat zou ik tzt inderdaad misschien kunnen doen, goed idee. Maar dan moet ik natuurlijk wel eerst een conceptvoorstel/contract of zo hebben. Dus ik wacht nog maar even af of ik komende dagen nog iets van werkgever hoor. Anders ga ik ze zelf maar eens bellen.
  9. Jacquelien
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Jacquelien
    quote:
    Dit schreef twelve


    Zo te horen ben jij het gezicht voor deze firma en heb je het vertrouwen van de klanten en moet jij ze over de streep helpen voor 1 januari...maar heeft je ex-werkgever je daarna ook nog nodig?
    Hoor het morgen maar aan en maak z.s.m. een afspraak met het UWV. Succes ieder geval!


    Goh...als ik dit zo lees...dan moet je proberen om uit te vragen bij je ex-baas of dit het punt is waarom je teruggevraagd wordt....en dan vragen om een full-time job :)

    vragen mag he
  10. quote:
    Dit schreef xxgerriexx

    Pffff jah zeg...... had ik me nog niet eens bedacht.. Smile
    Ik vond het ook al zo vreemd dat ze eerst heel stellig waren over dat een 0-uren contract niet mag in mijn situatie, en dat het vandaag ineens heel anders is..


    Pas inderdaad op want ook het UWV doet aan schadebeperking. Wanneer zij dit aanbod van werkgever passend vinden, kan weigeren leiden tot een sanctie.
  11. Gisteren ben ik weer gebeld door ex-werkgever. Er is nu officieel toestemming voor 0-uren contract. Aanstaande donderdag heb ik een afspraak en hoor ik meer, neem ik aan.

    Ik heb me een aantal dingen voorgenomen:
    - wil geen tijdelijk contract, maar voor onbepaalde tijd,
    - wil alleen minimaal mijn oude uurloon,
    - vaste dagen, dus niet op willekeurige afroep.

    En dan nog het volgende: momenteel heb ik nog relatiebeding, waardoor ik moeilijk elders kan solliciteren omdat ik met heel veel bedrijven in de regio contacten had vanuit mijn vorige werkgever.
    Dit relatiebeding loopt per 1 april af, en dan zou ik dus veel meer mogelijkheden hebben op de arbeidsmarkt.
    Ik vraag me af wat er met dit relatiebeding gebeurd als ik (in het ergste geval) na een maand weer op straat sta. Indien dit beding dan weer opnieuw in zou gaan, zou dit dus wel een enorme valkuil zijn.
    Dus dit zou ik ook wel geregeld willen zien. Weet iemand misschien of hier ook wettelijke regelingen (of iets dergelijks) voor bestaan?

    En als iemand nog tips of adviezen heeft voor tijdens het gesprek: GRAAG!
    Ik schrijf gewoon alles op een briefie en neem dat mee, zodat ik niks vergeet... Smile
  12. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967
    quote:
    Dit schreef xxgerriexx
    Gisteren ben ik weer gebeld door ex-werkgever. Er is nu officieel toestemming voor 0-uren contract. Aanstaande donderdag heb ik een afspraak en hoor ik meer, neem ik aan.

    Ik heb me een aantal dingen voorgenomen:
    - wil geen tijdelijk contract, maar voor onbepaalde tijd,
    - wil alleen minimaal mijn oude uurloon,
    - vaste dagen, dus niet op willekeurige afroep.

    En dan nog het volgende: momenteel heb ik nog relatiebeding, waardoor ik moeilijk elders kan solliciteren omdat ik met heel veel bedrijven in de regio contacten had vanuit mijn vorige werkgever.
    Dit relatiebeding loopt per 1 april af, en dan zou ik dus veel meer mogelijkheden hebben op de arbeidsmarkt.
    Ik vraag me af wat er met dit relatiebeding gebeurd als ik (in het ergste geval) na een maand weer op straat sta. Indien dit beding dan weer opnieuw in zou gaan, zou dit dus wel een enorme valkuil zijn.
    Dus dit zou ik ook wel geregeld willen zien. Weet iemand misschien of hier ook wettelijke regelingen (of iets dergelijks) voor bestaan?

    En als iemand nog tips of adviezen heeft voor tijdens het gesprek: GRAAG!
    Ik schrijf gewoon alles op een briefie en neem dat mee, zodat ik niks vergeet... Smile


    Je hebt niks aan een o-urencontract voor onbepaalde tijd. als ze je nooit meer oproepen, verdien je nl ook niks.

    Als je vaste dagen/uren afspreekt, is het per definitie geen nulurencontract. Al was het maar omdat er, na 3 maanden regelmatig werken, sprake is van een vermoeden van vaste uren - dat kan je dan claimen. kunnen ze net zo goed meteen met die vaste uren beginnen (is dan jouw argument).

    Relatiebeding is een individuele afspraak: je kunt dus in een volgend contract laten vastleggen dat er, na afloop, of zelfs gedurende de looptijd van jouw contract (bij nuluren kan ik me voorstellen dat je er werk naast zoekt/vindt), geen relatiebeding geldt. Je zou inderdaad wel gek zijn om weer opnieuw in een relatiebeding te stappen!

    Ook tijdens het gesprek kan je gewoon een briefie volkladderen. Doe geen toezeggingen, zet geen handtekening, glimlach vriendelijk en zeg dat je er na het weekend op terug komt.Smile
Terug naar de lijst