0-uren contract

0-uren contract 

Onderwerp van xxgerriexx

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. quote:
    Dit schreef Anne1967


    Je hebt niks aan een o-urencontract voor onbepaalde tijd. als ze je nooit meer oproepen, verdien je nl ook niks.

    Als je vaste dagen/uren afspreekt, is het per definitie geen nulurencontract. Al was het maar omdat er, na 3 maanden regelmatig werken, sprake is van een vermoeden van vaste uren - dat kan je dan claimen. kunnen ze net zo goed meteen met die vaste uren beginnen (is dan jouw argument).

    Relatiebeding is een individuele afspraak: je kunt dus in een volgend contract laten vastleggen dat er, na afloop, of zelfs gedurende de looptijd van jouw contract (bij nuluren kan ik me voorstellen dat je er werk naast zoekt/vindt), geen relatiebeding geldt. Je zou inderdaad wel gek zijn om weer opnieuw in een relatiebeding te stappen!

    Ook tijdens het gesprek kan je gewoon een briefie volkladderen. Doe geen toezeggingen, zet geen handtekening, glimlach vriendelijk en zeg dat je er na het weekend op terug komt.Smile

    Over die vaste dagen/uren: als ik dat niet af spreek, kan ik er helemaal niets naast/bij zoeken. Dan zit je dus helemaal muurvast....

    Relatiebeding was geen individuele afspraak hoor, maar stond in het sociaal akkoord.

    En over dat niks toezeggen en tekenen: dat was ik ook zeker niet van plan tijdens dat gesprek.
  2. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967
    quote:
    Dit schreef xxgerriexx

    Over die vaste dagen/uren: als ik dat niet af spreek, kan ik er helemaal niets naast/bij zoeken. Dan zit je dus helemaal muurvast....

    Relatiebeding was geen individuele afspraak hoor, maar stond in het sociaal akkoord.

    En over dat niks toezeggen en tekenen: dat was ik ook zeker niet van plan tijdens dat gesprek.


    Voor zover ik weet kan je in individuele overeenkomsten in bepaalde mate afwijken van sociaal akkoorden. Mikky?????

    Als je vaste dagen afspreekt, is er per definitie geen sprake van een o-uren contract. Ik lees dat dat vooralsnog wel de insteek is van je werkgever, dus ik ben heel benieuwd hoe je gesprek gaat. Laat je 't weten?
  3. quote:
    Dit schreef Anne1967


    Voor zover ik weet kan je in individuele overeenkomsten in bepaalde mate afwijken van sociaal akkoorden. ...


    Dat kan alleen als het SoPla niet is aangemeld als cao.
  4. quote:
    Dit schreef Anne1967
    Als je vaste dagen afspreekt, is er per definitie geen sprake van een o-uren contract.


    Ik neem aan dat Gerrie bedoelt dat ze afspreekt dat ze alleen op, bijvoorbeeld, woensdag en donderdag beschikbaar is. Dit zegt nog niets over het aantal uren dat ze dan maakt of zou maken.

    Het geeft Gerrie wel de mogelijkheid er iets naast te zoeken en daarvoor wel vaste afspraken te maken.

    Volgens mij is het ook vrij normaal om met 0-uren contracten de beschikbaarheid vast te leggen om te voorkomen dat je 24 uur per dag, 7 dagen in de week, 365 dagen per jaar opgeroepen kunt worden.
  5. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef xxgerriexx
    Relatiebeding was geen individuele afspraak hoor, maar stond in het sociaal akkoord.


    Een relatiebeding mag je het werken bij een andere werkgever niet onmogelijk maken. Daarover is jurisprudentie.

    Voor zover ik weet, dient een relatiebeding indivdueel overeengekomen te worden bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst of latere functiewijziging en mag zeker niet van toepassing verklaard worden op alle werknemers. Zo is een relatiebeding voor bv een kantinejuffrouw vrij onzinnig.

    Ik zou even navragen bij bv een advocaat of een relatiebeding opgenomen in een sociaal akkoord wel rechtsgeldig is.
  6. Zo, ik ben weer terug van het overleg. Maar eerst even reageren op jullie reactie's (dank daarvoor trouwens!):

    Vilain, het SP is bij het ministerie ingediend als CAO, was een landelijke afspraak.
    Cap, dat was inderdaad wat ik bedoelde.
    Dion, in mijn contract stond een concurrentie- ?n relatiebeding. Concurrentiebeding vervalt bij collectief ontslag, relatiebeding blijft, volgens het Sociaal Plan.

    Resultaat van mijn gesprek:
    Vaste beschikbare dagen vond men geen probleem en ook logisch, aangezien ik er wat anders bij moet zoeken. Salaris zou volgens mijn laatste oude uurloon zijn. Waar men wel moeilijk over deed was het relatiebeding.. Het zou zelfs zo zijn dat, mocht het gebeuren dat mijn 0-urencontract maar bijvoorbeeld 2 maanden zou duren, dan opnieuw mijn relatiebeding van 1 volledig jaar in zou gaan. (Hoewel de dame van P&O het wel zei met ogen van: ow jee, zeg ik dit wel goed?? ). Dus ik heb gezegd dat ik daar zeker niet mee akkoord zal gaan. Ze zou dit nazoeken en me laten weten.
    Verder deed men nogal moeilijk over de kilometervergoeding. Die zou ik niet krijgen; reistijd zou werktijd zijn, dus dat werd al goed betaald. Ben ik het ook niet mee eens, dus dat zou men ook na gaan kijken.
    Binnen nu en 1 week krijg ik een contract opgestuurd. Ik kan dat bekijken en daarna beslissen wat ik doe.
    Het contract zou dan in gaan per 12 november. Vanaf 1 januari zou ik daar bovenop (minimaal) 4 uur per week betaald krijgen voor aquisitie en relatiebeheer, zodat ik kan proberen mijn eigen orderportefeuille vol te krijgen.

    Pff, veel info h?? Maarrrrr, wat denken jullie er van? Zijn er valkuilen, dingen die ik over het hoofd zie?
    (Zo baaaaaaalen dat ik hier eigenlijk totaal geen verstand van heb.. Smile)
  7. Laat mij / ons dat contract maar zien! Daarna is pas een afgewogen oordeel mogelijk.
  8. quote:
    Dit schreef vilain56
    Laat mij / ons dat contract maar zien! Daarna is pas een afgewogen oordeel mogelijk.

    Ik durfde het niet te vragen........ Smile

    Maar dank je, hier ga ik zeker gebruik van maken, je hoort van me!
  9. Update:

    Inmiddels zijn we weer een paar weken verder, en ook wat daadwerkelijke stappen. Nou ja 'wat'... heel wat eigenlijk.
    Mijn contract was binnen, Vilain heeft er mee naar gekeken (nogmaals, grote dank Vilain! Smile) en vandaag heb ik het ondertekend terug gestuurd.

    Ook kreeg ik vandaag nog een mail van personeelszaken, waarin ze eindigen met : Ik begrijp ook van (hier heb ik de naam weggehaald ) dat ze al een hoop werk voor je heeft liggen. Het is dan ook niet ons streven om tussentijds te wijzigen of op te zeggen. We hebben je nodig en geven je zoveel mogelijk werk als we kunnen.
    Die laatste opmerking deed me zooooo goed! Smile

    Aanstaande maandag gaat mijn contract in, voor de duur van 1 jaar. Ik heb goede hoop dat het mogelijk daarna wordt omgezet in mijn oude contract. Maar daarover is uiteraard geen enkele zekerheid. Maar aan mij zal het niet liggen, ik ga er zeker mijn uiterste best voor doen.
  10. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967
    Gefeliciteerd!
  11. Dank je wel.
    Eindelijk gaat er weer eens wat goed hier. Daar was ik wel aan toe na een paar jaar van ellende..... Laten we hopen dat dit het begin is van meer goeds. Smile
  12. Quinty
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Quinty
    Gefeliciteerd Gerrie Smile
Terug naar de lijst