Baan gevonden en eigen bedrijf starten, was: Pantein is failliet

Baan gevonden en eigen bedrijf starten, was: Pantein is failliet 

Onderwerp van Anthea

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. roely
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van roely
    jeetje Anthea we zijn trots op je.
    maak je plannen waar
  2. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea

    Begin januari komen er weer teamvergaderingen waar het een en ander wordt uitgelegd.

    Gisteren hadden we ook teamoverleg en dit was tevens afscheid van onze manager die ook ontslagen wordt.

    Het is wel al duidelijk dat we in kleine teams in eigen wijk moeten gaan werken. Op zich kan ik me daar wel in vinden, maar je raakt dus al je clienten waar je al jarenlang bij komt kwijt. En zij raken hun vaste hulp kwijt.
    En daar zitten echt mensen bij die daar vreselijk veel moeite mee gaan hebben.
    Ook opvang bij ziekte etc moeten we dan zelf gaan regelen.
    Geen idee nog hoe het gaat zijn met vakanties en zo.
    Onze manager heeft al onze vakantie aanvragen geaccordeerd zei ze gisteren. Dat was haar afscheidscadeautje. ;)
    Ook moeten we onderling onze eigen planning gaan doen en urenverdeling. (clientenuren)

    Ik zal het topic hier bijhouden bij nieuwe ontwikkelingen. Maar nu is het wachten dus op januari.


    De directeur die het allemaal in gang heeft gezet die heeft trouwens een andere baan als directeur gevonden elders. Dus die gaat het zinkende schip verlaten. Smile
  3. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea

    Ze zijn failliet.
    80 % van de medewerkers worden overgenomen door ZuidZorg, maar dan wel tegen weer 10% minder salaris.
    En we hadden al 10 % minder salaris sinds afgelopen november.
    Tja, en als je weigert krijg je vermoedelijk problemen met het UWV....
    Dus dan kom ik onder bijstandsniveau als ik werk blijf houden.
    Meer uren dit werk doen trek ik niet (24 uur nu voor Pantein, en 3 uur via pgb)

    Nu alles goed op een rijtje zetten, FNV bellen, en aanmelden UWV.
  4. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    quote:
    Dit schreef Anthea
    Ze zijn failliet.
    80 % van de medewerkers worden overgenomen door ZuidZorg, maar dan wel tegen weer 10% minder salaris.
    En we hadden al 10 % minder salaris sinds afgelopen november.
    Tja, en als je weigert krijg je vermoedelijk problemen met het UWV....
    Dus dan kom ik onder bijstandsniveau als ik werk blijf houden.
    Meer uren dit werk doen trek ik niet (24 uur nu voor Pantein, en 3 uur via pgb)

    Nu alles goed op een rijtje zetten, FNV bellen, en aanmelden UWV.


    Jeetje wat rot voor je! Denk niet dat als je weigert je problemen krijgt met Uwv in dit geval. Wel moet je je realiseren dat de Ww tijdelijk is, en na de eerste 2 maanden maar 70% is van je loon. Neem dat mee in je berekeningen. Misschien is die 10% dan nog aantrekkelijker terwijl je op zoek gaat naar een andere baan.
  5. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea

    Ik heb in elk geval al met de abvakabo gebeld.
    Ze hebben geadviseerd niet te tekenen en zodra ik iets thuis krijg het meteen op te sturen
    naar de vakbond. Ik heb ook alweer een nieuw intake mailtje ontvangen.

    Nu mijn digid zoeken...
  6. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea

    Ik ben vanavond bij de eerste grote bijeenkomst geweest in Hotel Nuland.
    Om kort te gaan, qua salaris komt het er inderdaad op neer dat ik dan van loonschaal 15 wat het in september nog was, naar loonschaal 10 ga, en een half jaar contract.
    De 20ste moeten de gemeentes een besluit hebben genomen of ze in zee gaan met ZuidZorg, of niet. Den Bosch heeft al aangegeven dat niet te willen doen maar aanstaande dinsdag zal dan de definitieve beslissing komen. Als ze het niet doen, komen veel cli?nten in elk geval enige tijd zonder hulp.
    Maar goed, een salarisvermindering van 20%, dat is nogal wat.

    Aanstaande dinsdagavond is er een bijeenkomst van het FNV en CNV voor elk personeelslid op dezelfde locatie.
    Daar ga ik zeker heen.

    Al twee avonden niet aan mijn eigen werk besteed ( tekenen etc ik ben mezelf aan het bijscholen omdat ik weer met de kunst aan de slag wil)
    Morgenavond heb ik een verjaardag maar ik moet me wel weer concentreren op wat ik echt belangrijk vindt.
    Hoop dat ik dan toch nog een uurtje of wat kan vrij maken maar dat wordt waarschijnlijk pas weer zaterdag want morgen ga ik ook dochter helpen met haar baantje omdat haar vriendinnetje niet meeloopt dit weekend.


    Ik word heen en weer geslingerd tussen mijn arbeidsethos Smile en het gevoel dat ik echt ook niet wil.
    15 jan '15 - 22:57:11 / 15 jan '15 - 23:11:44
  7. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea

    quote:
    Dit schreef Dieneke


    Jeetje wat rot voor je! Denk niet dat als je weigert je problemen krijgt met Uwv in dit geval. Wel moet je je realiseren dat de Ww tijdelijk is, en na de eerste 2 maanden maar 70% is van je loon. Neem dat mee in je berekeningen. Misschien is die 10% dan nog aantrekkelijker terwijl je op zoek gaat naar een andere baan.


    In de voorlichtingsbrief van de abvakabo staat dit:

    " u bent niet verplicht om een arbeidsovereenkomst met een lager loon of slechtere arbeidsvoorwaarden te accepteren. U kunt dus ook weigeren deze te tekenen. Maar als u niet tekent is de kans groot dat het UWV u geen ww-uitkering zal toekennen. U weigert dan namelijk een passende baan en dan bent u volgens de wet verwijtbaar werkloos. Ook al gaat het om slechtere arbeidsvoorwaarden."
  8. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef Anthea


    In de voorlichtingsbrief van de abvakabo staat dit:

    " u bent niet verplicht om een arbeidsovereenkomst met een lager loon of slechtere arbeidsvoorwaarden te accepteren. U kunt dus ook weigeren deze te tekenen. Maar als u niet tekent is de kans groot dat het UWV u geen ww-uitkering zal toekennen. U weigert dan namelijk een passende baan en dan bent u volgens de wet verwijtbaar werkloos. Ook al gaat het om slechtere arbeidsvoorwaarden."

    Dat is flink K Anthea.... succes!
  9. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea

    Ik zal geduld moeten hebben.
    Net heb ik FNV nog een keer gebeld en lang in de wacht gestaan maar er is geen doorkomen aan.
    had graag nog wat wilen vragen voor het weekend over bovenstaande.
    Of je ook akkoord moet gaan met de overname door het nieuwe thuiszorgbureau
    als je daardoor met je salaris onder bijstandsniveau komt.
    Maar goed, een antwoord zullen ze toch niet meteen kunnen geven, dat weet ik ook wel.

    Stiekem hoop ik dat de gemeente Den Bosch niet akkoord gaat...
  10. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Anthea
    Ik zal geduld moeten hebben.
    Net heb ik FNV nog een keer gebeld en lang in de wacht gestaan maar er is geen doorkomen aan.
    had graag nog wat wilen vragen voor het weekend over bovenstaande.
    Of je ook akkoord moet gaan met de overname door het nieuwe thuiszorgbureau
    als je daardoor met je salaris onder bijstandsniveau komt.
    Maar goed, een antwoord zullen ze toch niet meteen kunnen geven, dat weet ik ook wel.

    Stiekem hoop ik dat de gemeente Den Bosch niet akkoord gaat...


    Welk salarisniveau voor jou nu passend zal zijn is natuurlijk heel erg afhankelijk van wat je salarisniveau nu is. Passende arbeid is kort gezegd iets wat lijkt op wat je nu doet. Rekening houdend met de aard, inhoud, studie-achtergrond, uren, reisafstand, competenties (binnen 26 weken bij te spijkeren) krachten en bekwaamheden van de werknemer, terwijl het loon niet al te zeer mag afwijken van wat je nu verdient.

    Passende arbeid is volgens het burgerlijk wetboek arbeid die conform je arbeidsovereenkomst is, en dus aangeboden en geaccepteerd (en behouden) dient te worden. Zeg je nee, dan kan dat, maar in dat geval kan het UWV besluiten dat je verwijtbaar werkloos bent en zal dat consequenties hebben voor je WW.

    Hoe het meestal gaat bij faillissementen en doorstart:
    Indien het zover is dat er een overnamepartner is, dan verwacht ik dat de overnemende partij eerst een selectieprocedure onder het huidige personeel gaat doen om te bezien wie ze wel of geen arbeid aan gaan bieden. Als ze arbeid aan gaan bieden aan enkelen, velen of allen, dan zal dat ws iets zijn wat ze aanbieden tegen hun eigen arbeidsvoorwaarden. (maar wel binnen de CAO past, aangezien ze die wel verplicht moeten volgen). Als het zover is, dan kun je dit aanbod door ons laten toetsen op passendheid en alles wat je er nog meer over wil vragen.

    Men denkt weleens dat het principe 'mens volgt werk' (= Wet Overgang Ondernemingen) ook in dergelijke situaties geldt. Dat is helaas niet zo bij faillissementen. Daarbij houdt namelijk je eerdere werkgever op te bestaan VOORAFGAAND aan de doorstart, en daarmee is er dus geen sprake van overname, en gelden de regels bij overname dus ook niet.

    Als er sprake is van een doorstart binnen 3 maanden na het faillissement, dan kan er bij het aanbieden van passende arbeid wel sprake zijn van opvolgend werkgeverschap. Hoogstwaarschijnlijk is dat zo, aangezien je dan 'wordt overgenomen uit een failliete boedel'. Dat betekent dat je in ieder geval je vaste contract en je dienstjaren behoudt en/ of de keten van contracten niet doorbroken wordt (voor tijdelijke dienstverbanden interessant).

    Dus nu;
    Eerst afwachten of er idd een doorstart komt, of je eruit rolt bij een evt selectie en wat je dan wordt aangeboden. Dit laten toetsen door ons op passendheid en 'staat hier wat ik wil dat er staat', en daarbij kijken of de werkgever opvolgend werkgeverschap hanteert en anders claimen (doen we ook voor je). Je kunt deze documenten tzt ook uploaden via de site, dus dan hoef je niet uren in de wacht (ik ken het probleem)

    Ondertussen is het vooral zaak je loondoorbetaling bij het UWV te regelen (13 weken terugwerkende kracht, dus snel doen, want de 13-weken-termijn loopt al) en aansluitend je WW. Inschrijven dus.

    Daarnaast te solliciteren in case of... Niet onbelangrijk in onzekere tijden, dus echt doen..

    Als er verder nog zaken zijn die je van je oude werkgever tegoed hebt (bijv. vakantie(geld), eindejaarsuitkering, over-uren, andere materiele middelen, meld je dan bij ons voor een vordering.

    En oh ja, vooral blijven ademen..

    Sterkte
  11. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea

    Super, bedankt voor je antwoord!

    Ik heb een hbo-opleiding gedaan, maar deze is niet relevant voor mijn beroep als huishoudelijke hulp.
    Daarnaast nog een koksopleiding maar die is ook niet relevant.
    Het is hetzelfde werk natuurlijk bij dezelfde cli?nten na de overname.
    Enkel is het zo dat ons salaris afgelopen herfst 10% is verlaagd, en dat de volgende 10% verlaging nu komt als we bij de nieuwe organisatie gaan werken. Van loonschaal 15 naar loonschaal 10 dus, zoals men al van plan was afgelopen herfst.
    80% van het personeel wordt overgenomen, maar niet het kantoorpersoneel, etc. Er is 15% ziekteverzuim dus daarvan zal wellicht ook een deel niet meegenomen worden. Pantein gaat adviseren wie mee te nemen.
    We krijgen een half jaar contract, en daarna nog een contract van een half jaar tot anderhalf jaar afhankelijk van hoe lang het contract voor huishoudelijke hulp met de betreffende gemeente loopt.

    De inschrijving bij het UWV gaat schriftelijk gebeuren via papieren die we van de werkgever krijgen.
    Maar ik ga mezelf toch ook al aanmelden dit weekend omdat ik mezelf als werkzoekende wil inschrijven.

    Ons basissalaris gaat eind van deze maand nog uitbetaald worden en de vakantiedagen, overuren en zo gaan door het UWV betaald worden.

    De vakbonden gaan vanaf nu tot dinsdag wanneer de beslissing gaat vallen of ze akkoord gaan nog in overleg met de gemeenten over de hoogte van het uurloon dat zij betalen aan de thuiszorgorganisatie. Maar ik las vandaag ook al in de krant dat de gemeente Den Bosch van mening is dat ze al het cao volgen. En dat is natuurlijk ook zo want ze hebben eerst al ons beroep uitgekleed zodat we nu niet meer in loonschaal 15 hoeven te vallen maar loonschaal 10. Van thuishulp naar schoonmaakster eigenlijk.

    Maar goed, wellicht is het voor mezelf het beste om indien mogelijk de doorstart te maken, tegen het lage salaris.
    Dan heb ik wel meer rust om met de kunst verder te gaan. Maar ja, dan moet ik wel of aanvulling van de bijstand aanvragen of razendsnel extra inkomsten gaan cre?ren.
    Maar ik vind het werk best zwaar. En nu dat zo ondergewaardeerd wordt is mijn motivatie ook niet bepaald hoog meer.
    Sowieso moet ik gaan solliciteren. Niet mijn sterkste kant. Niet voor niks zit ik met een hbo opleiding dit werk te doen...
  12. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Anthea

    We krijgen een half jaar contract, en daarna nog een contract van een half jaar tot anderhalf jaar afhankelijk van hoe lang het contract voor huishoudelijke hulp met de betreffende gemeente loopt.



    En het zou dus zomaar kunnen dat dit niet kan vanwege opvolgend werkgeverschap. Een overnemende partij erkent dat trouwens eigenlijk nooit zomaar vanzelf, daar is meestal behoorlijk wat voor nodig, maar hey, dan heeft ons bestaan ook nog zin nietwaar ;-).. Maar goed, das ook van later orde; als je je aanbod werkelijk in handen hebt, meld je je daarmee bij FNV en vandaaruit verder.

    Als je lid bent, kijk dan ook even naar het loopbaanspreekuur. >>LINK<<

    Daar betaal je niks extra's voor (zit gewoon in je contributie) Je krijgt dan een gesprek met 2 loopbaanconsulenten over je kansen en (on)mogelijkheden en wensen op de arbeidsmarkt, en kunt evt door naar workshop en cursussen zoals sollicitatietrainingen en 'toe aan ander werk', en 'persoonlijke effectiviteit' enzo... Betaal je ook al voor, dus in die zin geen extra kosten aan verbonden voor leden..
Terug naar de lijst