Koffiebonenmachines genoeg maar welke?

Koffiebonenmachines genoeg maar welke? 

Onderwerp van elly69

BEHEERD DOOR:
leeuwin70

Dit onderwerp is gesloten.
door elly69 zelf op 26 juli 2015 om 19:53:28

Terug naar de lijst
  1. Ik heb een lowbudget oplossing, maar het staat wel wat minder sexy op je aanrecht ;-)

    Niet te groot tweedehands koffiefiltermachientje gevonden voor een euro. Gewoon met koffiefilters.
    Voor 25 euro een Bestron bonenmaler. Simpel ding, ??n snelheid, maar maalt als een malle!

    Koffie: espressobonen extra dark roast (Deen, Jumbo). Ik bewaar ze in een flinke bus.

    Ik drink alleen zwarte koffie, voor espresso en melkvariaties schiet dit tekort, denk ik ;-)

    (1200 euro voor een koffiemachine...Smile Ik hang er geen oordeel aan, geniet er vooral van! Maar menslief, ik wist niet eens dat dat bestond! )
  2. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    Als je het geld ervoor (over) hebt, kan ik je absoluut een WMF aanraden, maar hun consumentenapparaten beginnen pas bij een duizendje of 2.

    Zelf heb ik een apparaat dat je nog niet zoveel ziet: de Melitta Caffeo Solo. Deze versie zet alleen koffie en kost 380 euro, maar ze zijn er in verschillende varianten tot ongeveer 1000 euro.

    Zo'n 4,5 jaar geleden heb ik -op aanraden van mijn neef die directeur is bij een bedrijf dat koffieautomaten bij bedrijven exploiteert- een Melitta Caffeo Lattea gekocht, omdat die goede koffie zou zetten. Praktisch hetzelfde apparaat als de Solo, alleen zit er een heetwatersproeiertje op waarmee je melkschuim kunt maken op basis van automatentopping. Toen dat apparaat aan vervanging toe was heb ik de Solo gekocht. En een los melkopschuimertje, want dat vond ik toch wel lekkerder dan die toppings.

    Een kwaaltje van de Melitta is dat na verloop van tijd (bij mij duurde het 4 jaar, en ik gebruik hem best intensief) een ventiel kan gaan lekken, waardoor er meer water onder je apparaat komt te liggen dan in je kopje. Reparatie zou 157 euro gaan kosten. Gezien ouderdom en aanschafprijs heb ik toen gekozen voor een nieuw apparaat. En toch weer een Melitta, omdat ik daar goede koffie uit vind komen.

    Het schoonmaken is volgens de handleiding niet meer dan 1x per week de zetgroep afspoelen onder de kraan. Het kan echter geen kwaad om toch af en toe de binnenkant van het apparaat wat extra aandacht te geven, omdat daar ook wel wat smurrie achterblijft. En ongeveer 1x per twee maanden moet je een wat uitgebreider reinigingsprogramma uitvoeren met een speciaal reinigingstablet. Ontkalken hoef ik ruwweg maar 1x per jaar, omdat ik een waterfilter gebruik (die moet ook ongeveer 1x per twee maanden worden vervangen). Voor die reinigingstabletten en waterfilters kan het handig zijn wat op internet te zoeken, omdat de prijzen behoorlijk uiteenlopen. Ik koop meestal een voorraad voor een of twee jaar, omdat je dan met kwantumkortingen en verzendkosten gunstiger uitkomt.

    Wat Anne-Marie over koffiebonen zegt (het is een kwestie van smaak) klopt wel, maar er zitten wat meer aspecten aan. Als je dezelfde bonen in een andere machine stopt, kan er een koffie uitkomen die heel anders smaakt, door verschillen in malingsgraad, watertemperatuur, waterdruk en nog een aantal van dat soort factoren. Het blijft dus altijd experimenteren welke bonen je in combinatie met je machine het lekkerst vindt. Zelf vind ik de bonen van Alex Meijer (huismerk Sligro) heel goed, en ook de bonen van de Hema en Ikea koop ik nog wel eens. Douwe Egberts-bonen komen er bij mij niet meer in. Heeft overigens niets met smaak te maken, maar ze zijn nogal vettig, waardoor ze aan elkaar kleven en daardoor soms niet goed in de maalkamer vallen. En je bonenreservoir wordt er zo smerig van.
  3. Inge
    a little crazy

    Toon alleen de berichten van Inge
    Wij hebben ook een saeco, was rond de 400 geloof ik. Ik ben er hardstikke tevreden over. Koffie halen we in Duitsland bij de Aldi, niet duur en lekkere koffiebonen. Maar dat is vooral een kwestie van proeven en kijken wat je zelf de lekkerste prijs kwaliteitverhouding vind.
    Onderhoud en schoonmaken doet vriendlief, maar is niet al te veel werk geloof ik.
    Het aller grootste nadeel is dat daarna op de meeste plekken de koffie niet meer te zuipen is....
  4. quote:
    Dit schreef Inge
    Het aller grootste nadeel is dat daarna op de meeste plekken de koffie niet meer te zuipen is....


    Dat klopt zeker! Ik drink weinig koffie buiten de deur....Daar ga ik wel aan de thee.
  5. dileila
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van dileila
    Ik heb een Philips. Ben er heel blij mee. Was ook niet zo duur.
    Het enige nadeel is dat het water aan de achterkant moet worden ingegooid en bij regelmatig morsen gaat de aan/uit knop die ook achterop zit verkalken waardoor die niet meer werkt. Gebruik nu een gieter voor het secure gieten.

    Is wel handig om daar op te letten als je zo'n apparaat gaat uitkiezen.
  6. Ik voel me haast een sloeber met mijn filterbak en losse maler! ;-) Nee, dat valt wel mee, maar het maakt me wel nieuwsgierig.

    Dit bedoel ik niet als sneer of aanval of azijnpisserij (geschreven tekst kan wel eens verkeerd binnenkomen), maar echt serieus: hoe proef je wat goede koffie is? En waarin onderscheiden die Rolls Royces onder de koffieapparaten zich van de andere, of de handzetmethode, of mijn systeem? WilM geeft al een duidelijk verhaal (met name de bonen - ik merk dat de Jumbo-bonen ook vettig zijn en inderdaad, de maler moet vaker worden schoongemaakt, waarom zijn sommige bonen ?berhaupt vettig, is dat het soort of een toevoegsel?).

    Als koffiejunk vind ik dit echt interessant!

    Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties en ook eventuele sites (liefst neutrale, niet gesponsorde sites)!
  7. Milla
    Mieters....

    Toon alleen de berichten van Milla
    quote:
    Dit schreef dileila
    Ik heb een Philips. Ben er heel blij mee. Was ook niet zo duur.
    Het enige nadeel is dat het water aan de achterkant moet worden ingegooid en bij regelmatig morsen gaat de aan/uit knop die ook achterop zit verkalken waardoor die niet meer werkt. Gebruik nu een gieter voor het secure gieten.

    Is wel handig om daar op te letten als je zo'n apparaat gaat uitkiezen.


    Ja, let daarop. Bij mij kan ik aan de voorkant van het apparaat het waterreservoir eruit halen, evenals het prutreservoir.
    Wat ik ook belangrijk vond was dat er minimaal 250 gram bonen in kon. Dan kon ik bij een nieuwe zak de helft in het apparaat doen, en de helft in het koffieblik (alleen koop ik nu zakken van de lidl, 1 kg, dus die vlieger gaat niet meer op).
    Let ook op de inhoud van het waterreservoir, hoe kleiner, hoe vaker bijvullen.

    Wat betreft de koffiebonen, ik haalde eerst altijd bonen bij de makro, maar inmiddels overgestapt op de lidl. De bonen zijn regelmatig beste koop bij de Consumentenbond geweest (voor wat dat waard is). De bonen van DE heb ik ook geprobeerd, maar zoals al eerder opgemerkt zijn deze erg vettig. Mijn machine had er problemen mee.
  8. Inge
    a little crazy

    Toon alleen de berichten van Inge
    Ik zou het je niet kunnen zeggen, het blijft een kwestie van smaak. Mijn ouders zweren bij filterkoffie van Kannis en Gunnick. Die vind ik dus zo goor bitter en smaakloos. Dan drink ik liever thee.
    Vettere koffie zorgt er wel voor dat de smaak beter aan je papillen blijft plakken. Ik vind persoonlijk het crema laagje altijd wel lekker bij koffie. Dat heb je bij filterkoffie dus niet. Senseo heb ik lang gedronken maar dan nam ik ook vaak mijn eigen pads mee.

    Als jij jouw koffie lekker vind is dat prima, en de gasten hebben maar te drinken wat jij schenkt ;-)
  9. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef fleurie
    maar echt serieus: hoe proef je wat goede koffie is?
    Dat is toch gewoon je eigen smaak?

    Ik zweer bij de groene en blauwe lungo van nespresso, die is gewoon altijd lekker en dat vind ik van andere koffie heel erg vaak niet het geval. Dus lekker je eigen bonen blijven malen en opgieten. Als je het lekker vindt is dat toch prima? En een stuk goedkoper dan die apparaten.

    Oh en om ontopic te blijven: ik vind bonenkoffie vaak niet zo lekker. Op kantoor hebben we redbeans, die dan weer wel. Ben ik wel ontopic? If not, sorry.
  10. Kaarul
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Kaarul
    quote:
    Dit schreef Solar
    Ik heb een delonghi magnificas >>LINK<<

    Zeer tevreden over. Nu ruim een jaar geloof ik. Geen onderhoudsbeurten oid. Zelf wekelijks even schonen (is geen werk) en af en toe (geeft hij zelf aan) ontkalken.
    Heerlijke cappuccino en espresso

    Apparaat is ook niet zo enorm, dus neemt niet zo veel plek op je keukenblad in


    Hier zelfde apparaat,heeeeeerlijke koffie!
  11. mieke66
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van mieke66
    Siemens koffiezetapparaten, erg lekkere koffie als hij het doet Smile
    Kennissen hebben er inmiddels 3 en die hebben een soort van roulatiesysteem Smile
    Probleem met de apparaten is dat ze regelmatig voor onderhoud weg zijn of er is iets kapot maar als ze het doen heb je lekkere koffie....succes
  12. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef fleurie
    waarom zijn sommige bonen ?berhaupt vettig, is dat het soort of een toevoegsel?).

    Alle koffiebonen bevatten olie. Afhankelijk van de soort bonen zouden de oliegehaltes kunnen verschillen, maar dat schijnt slechts minimaal te zijn. Bij het branden van de koffie wordt in de boon CO2 gevormd die de olie naar buiten drukt. Hoe langer je brandt, hoe vetter de bonen dus zullen worden. De ouderdom van de bonen schijnt daarbij ook nog een rol te spelen.

    Bonen die vettig zijn, zijn dus waarschijnlijk langer gebrand. Dat kan om de smaak te be?nvloeden, maar gebeurt soms ook om een slechte partij koffie te maskeren. Wanneer je koffie licht brandt, zal hij wat zurig zijn. Hoe langer je brandt, hoe minder zuur de koffie wordt, maar ook hoe bitterder. Dat zure is overigens het 'prettige' soort zuur dat de koffie zijn karakter geeft. Je kan ook zure koffie krijgen door een te lage zettemperatuur, en dat is dan juist weer een onaangenaam soort zuur.

    Inge schrijft dat de smaak langer blijft hangen bij vette bonen. Ik kan me inderdaad voorstellen dat door het vet de smaak langer in je mond blijft plakken, maar ik weet niet zeker of je daarvoor vette bonen nodig hebt. De olie zit namelijk ook in droge bonen, alleen zit het daar niet aan de oppervlakte. Omdat je vette bonen krijgt door een (te) donkere branding, en een donkere branding juist zorgt voor een wat vlakkere koffie, zou ik zeggen dat in theorie de smaak het best zou moeten zijn bij bonen die wat lichter gebrand zijn.

    Ongeacht wat ik hierboven allemaal heb zitten kwakelen: de beste koffie is de koffie die je zelf het lekkerst vindt. Smile
Terug naar de lijst