Koffiebonenmachines genoeg maar welke?

Koffiebonenmachines genoeg maar welke? 

Onderwerp van elly69

BEHEERD DOOR:
leeuwin70

Dit onderwerp is gesloten.
door elly69 zelf op 26 juli 2015 om 19:53:28

Terug naar de lijst
  1. en het ruikt zo lekker bij het opschenken






























  2. quote:
    Dit schreef Inge
    Ik zou het je niet kunnen zeggen, het blijft een kwestie van smaak. Mijn ouders zweren bij filterkoffie van Kannis en Gunnick. Die vind ik dus zo goor bitter en smaakloos. Dan drink ik liever thee.
    Vettere koffie zorgt er wel voor dat de smaak beter aan je papillen blijft plakken. Ik vind persoonlijk het crema laagje altijd wel lekker bij koffie. Dat heb je bij filterkoffie dus niet. Senseo heb ik lang gedronken maar dan nam ik ook vaak mijn eigen pads mee.

    Als jij jouw koffie lekker vind is dat prima, en de gasten hebben maar te drinken wat jij schenkt ;-)


    Dank je voor je reactie!
    Nee, dat laagje hebben we niet. Ik heb wel navulbare koffiepads en daar gebruik ik ook mijn malertje bij. Maar het is nogal een precies werkje, ??n koffiekorreltje in de Senseo en het ding begint te muitenSmile
  3. quote:
    Dit schreef scar
    Dat is toch gewoon je eigen smaak?

    Ik zweer bij de groene en blauwe lungo van nespresso, die is gewoon altijd lekker en dat vind ik van andere koffie heel erg vaak niet het geval. Dus lekker je eigen bonen blijven malen en opgieten. Als je het lekker vindt is dat toch prima? En een stuk goedkoper dan die apparaten.

    Oh en om ontopic te blijven: ik vind bonenkoffie vaak niet zo lekker. Op kantoor hebben we redbeans, die dan weer wel. Ben ik wel ontopic? If not, sorry.


    Redbeans? *even googlen* ;-)

    Ik wil eens Kopi Luwak proberen als het geld hier ooit nog eens tegen de plinten klotstSmile
    Is negatief in het nieuws gekomen wegens dieronvriendelijkheid (wie dit niet kan plaatsen in het onderwerp "koffie" moet maar eens googlen), maar er schijnt ook een diervriendelijke versie van te zijn.
  4. quote:
    Dit schreef WilM

    Alle koffiebonen bevatten olie. Afhankelijk van de soort bonen zouden de oliegehaltes kunnen verschillen, maar dat schijnt slechts minimaal te zijn. Bij het branden van de koffie wordt in de boon CO2 gevormd die de olie naar buiten drukt. Hoe langer je brandt, hoe vetter de bonen dus zullen worden. De ouderdom van de bonen schijnt daarbij ook nog een rol te spelen.

    Bonen die vettig zijn, zijn dus waarschijnlijk langer gebrand. Dat kan om de smaak te be?nvloeden, maar gebeurt soms ook om een slechte partij koffie te maskeren. Wanneer je koffie licht brandt, zal hij wat zurig zijn. Hoe langer je brandt, hoe minder zuur de koffie wordt, maar ook hoe bitterder. Dat zure is overigens het 'prettige' soort zuur dat de koffie zijn karakter geeft. Je kan ook zure koffie krijgen door een te lage zettemperatuur, en dat is dan juist weer een onaangenaam soort zuur.

    Inge schrijft dat de smaak langer blijft hangen bij vette bonen. Ik kan me inderdaad voorstellen dat door het vet de smaak langer in je mond blijft plakken, maar ik weet niet zeker of je daarvoor vette bonen nodig hebt. De olie zit namelijk ook in droge bonen, alleen zit het daar niet aan de oppervlakte. Omdat je vette bonen krijgt door een (te) donkere branding, en een donkere branding juist zorgt voor een wat vlakkere koffie, zou ik zeggen dat in theorie de smaak het best zou moeten zijn bij bonen die wat lichter gebrand zijn.

    Ongeacht wat ik hierboven allemaal heb zitten kwakelen: de beste koffie is de koffie die je zelf het lekkerst vindt. Smile



    Jij ook heel hartelijk bedankt voor je uitleg!Smile

    Enne... Als koffiejunk voel ik me met mijn "equipment" prima thuis hier ;-)
    Mijn vette bonen worden verkocht als "extra dark roast" dus dat klopt wel. Ik hou er wel van. Maar ik ben er eentje die ook liever een loodzware Duitse Boonenkamp maagbitter drinkt dan een licht Moezelwijntje. Om maar eens een vergelijking te maken Smile

    En inderdaad, niets zo persoonlijk als smaak ;-) 't Is eigenlijk net als met auto's. Je redt het altijd prima in een Suzuki Alto, maar als je je een Audi 8 kunt permitteren, ach, waarom ook niet ;-)
  5. quote:
    Dit schreef joop1
    en het ruikt zo lekker bij het opschenken








    Oldskool ;-)

    Dat is dus de reden waarom ik zelf maal. Als je een pak gemalen koffie opentrekt is binnen een paar dagen het aroma eraf en mis je de voorpret (en een stuk smaak).
  6. Ik heb n delonghi espressoapparaat na een hoop ellende met een grind&brew apparaat van philips. Het is n aanschaf ca. 380 euro bij de makro, maar iedere cent waard. En erg zuinig qua bonengebruik.
  7. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef fleurie

    Koffie: espressobonen extra dark roast (Deen, Jumbo). Ik bewaar ze in een flinke bus.

    Ik drink alleen zwarte koffie, voor espresso en melkvariaties schiet dit tekort, denk ik ;-)
    [/I]


    Denk het niet, een espresso boon is juist perfect voor een goede espresso / capu.

    Voor een 'standaard' zwarte kop koffie heb je eigenlijk een andere boon nodig.. ;-)

    Caf? crema bonen, zegt 'mijn' Barista.

    Let maar eens op de 'profi' machines.. hebben 2 maaltorens en daar moeten dan verschillende soorten bonen in zitten.. om alle variaties te bedienen.

    ----------

    Het 'vet' in de koffieboon zorgt nu juist, door de hoge druk van het pompmachientje, voor dat crema laagje bij een koffie / espresso. ;-)
  8. saar-tej
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van saar-tej
    Ik heb pas een goedkoop apparaat bij de aldi gehaald
    er moeten wel pads in maar smaakt niet naar senseo koffie
    je moet ook even wachten dat het water heet
    dan nog de keuze of je een of twee kopjes wilt

    verder nog een pruttelkannetje,oplos en filterkoffie
    senseo apparaat is al een poosje de deur uit



    oeps heeft niks met bonen te maken
  9. elly69
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van elly69

    Dank voor de vele reacties op apparaten (en bonen).
    Ik denk dat het uiteindelijk (na dat ik 16 x ben wezen kijken in diverse winkels) een de Longhi wordt, vanwege de goeie verhalen en het design.
    Hoop op vele heerlijk geurende verse kopjes koffie, geen onderhoud en makkelijk schoonmaken.
    Ik laat het draadje, het is net " koffietijd" SmileSmileSmile
  10. Bloem
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Bloem
    quote:
    Dit schreef elly69
    Dank voor de vele reacties op apparaten (en bonen).
    Ik denk dat het uiteindelijk (na dat ik 16 x ben wezen kijken in diverse winkels) een de Longhi wordt, vanwege de goeie verhalen en het design.
    Hoop op vele heerlijk geurende verse kopjes koffie, geen onderhoud en makkelijk schoonmaken.
    Ik laat het draadje, het is net " koffietijd" SmileSmileSmile

    Veel plezier ermee!!!

    Ik zit nu aan een heerlijk bakje Nespresso.
  11. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    quote:
    Dit schreef elly69
    Dank voor de vele reacties op apparaten (en bonen).
    Ik denk dat het uiteindelijk (na dat ik 16 x ben wezen kijken in diverse winkels) een de Longhi wordt, vanwege de goeie verhalen en het design.
    Hoop op vele heerlijk geurende verse kopjes koffie, geen onderhoud en makkelijk schoonmaken.
    Ik laat het draadje, het is net " koffietijd" SmileSmileSmile

    Goede keus!
  12. peterjan
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van peterjan
    Ben ook al een tijd aan het zoeken maar die delonghi magnificas lijkt mij wel wat !
Terug naar de lijst