Reizen zonder toestemming

Reizen zonder toestemming 

Onderwerp van Sillymom

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Ik ging verleden jaar (zonder schriftelijke toestemming) met mijn twee donkere kinderen naar Griekenland. Ik wist van niks.
    Ik ben zelf blank en heb een donkere ex vandaar die kleur.
    toen we met zijn drietjes bij de douane kwamen keken ze me aan alsof het in Keulen donderde. Waar ik heen dacht te gaan zonder toestemming van de vader!!!
    Ik heb ze toen een beetje onnozel aangekeken met een blik van: waar ziet u mij voor aan? voor een kidnapper of zo?

    de kinderen reageerden trouwens ook goed mee en zeiden gelijk: nou dat zal papa niet zo leuk vinden als je hem nu wakker belt om toestemming te vragen.
    De douane vroeg de kinderen of "papa op de hoogte was" en toen ze dit bevestigden konden we gewoon de grens over naar het vliegtuig.

    Vanuit mijn eigen ervaring zou ik zeggen: gewoon gaan en doen alsof je neus bloedt. Je hebt al jaren geen contact meer met de beste man en zeg gewoon dat het hem niet interesseert al emigreer je naar Timboektoe.
    Das misschien nog waarheid ook!
    fijne vakantie!
    Jeannette
  2. In mijn paspoort staat niet dat ik weduwe ben. Mijn kinderen hebben altijd hun eigen paspoort gehad. In de afgelopen vijftien jaar heb ik ze meegenomen naar Engeland, Frankrijk, Portugal, Spanje, Duitsland, Polen, Tsjechi?, Canada, Kenia en ik vergeet er vast nog wel een.
    Nog nooit heb ik de vraag gehad waar de vader is, bij de grenscontroles. Ik heb er zelfs nooit bij stilgestaan dat dit een issue zou zijn.
    Overigens hebben mijn kinderen de achternaam van hun vader.

    Ik begrijp deze draad dan ook niet zo goed.

    De enige keer dat ik een brief moest schrijven was toen mijn 11-jarige dochter alleen naar Canada vloog. Mijn zus die haar daar van het vliegveld ophaalde had een brief van mij bij zich waarin ik haar toestemming gaf om mijn dochter mee te nemen.
    Ook die was alleen door mij (moeder met een andere achternaam) ondertekend. Vader was toen al overleden.


    Wij vonden dat toen al zo omslachtig dat mijn dochter daarna zonder begeleiding naar huis is gevlogen. Ook dat is zonder problemen gegaan.
  3. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    Siep: de laatste jaren zijn de controles flink verscherpt, nav veel berichtgeving over kindontvoering door 1 van de ouders.

    Helaas geldt dus dat resultaten uit het verleden geen verhaal van het heden meer kan zijn
  4. Als kinderen hun eigen paspoort hebben krijg je deze vraag ook niet. Dan is vader het er ooit mee eens geweest dat kinderen hun eigen paspoort kregen.
  5. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef Jeannett
    Als kinderen hun eigen paspoort hebben krijg je deze vraag ook niet. Dan is vader het er ooit mee eens geweest dat kinderen hun eigen paspoort kregen.


    Dat is een fabel.
    Kinderen zijn verplicht hun eigen psspoort of id-bewijs te hebben. In de tijd die ligt tussen afgifte en de reis kan heel wat gebeuren.
  6. Boukje
    olandesina volante

    Toon alleen de berichten van Boukje
    quote:
    Dit schreef Siep
    Nog nooit heb ik de vraag gehad waar de vader is, bij de grenscontroles.
    Overigens hebben mijn kinderen de achternaam van hun vader.


    quote:
    Dit schreef Jeannett
    Als kinderen hun eigen paspoort hebben krijg je deze vraag ook niet. Dan is vader het er ooit mee eens geweest dat kinderen hun eigen paspoort kregen.


    Mijn kinderen hebben mijn achternaam en ze hebben altijd hun eigen paspoort gehad.
    Desondanks heb ik (binnen Schengen!) meerdere keren vragen gehad waar de vader is.
  7. Suzanne038
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Suzanne038
    Ik heb zojuist een uittreksel van het gezagsregister aangevraagd bij de rechtbank. Mijn zoon draagt ook de naam van zijn vader. Mij werd verteld dat er als beide ouders het gezag hebben.`Er sprake is van een normale situatie` het kind of kinderen staan vermeld als onbekend. Alleen als er dus afwijkingen zijn is het kind bekend. Beslissingen zijn genomen bij de rechtbank die afwijken dan staat dat duidelijk vermeld. Lijkt mij tijd om hier gewoon een actueel register van te maken dat altijd duidelijk en helder is. Ook als er geen scheiding is geweest en vader niet in beeld is. Volgens de ambtenaar moet de mededeling ?niet bekend? genoeg zeggen voor de medewerker van de douane. Nu nog een uittreksel GBA...
  8. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    Goed bezig.

    Zelf over een maand of wat een briefje maken voor moeder. Dat ik toestemming geef voor een vakantietrip naar Oostenrijk..
    Dat 'Kmar formulier' is mij wat al te uitgebreid, vluchtnummers etc,. is niet van toepassing..

    Iemand nog een tip voor een goed, eenvoudig, sjabloon waar ik dat kan vinden?
  9. quote:
    Dit schreef Sander76
    Goed bezig.

    Zelf over een maand of wat een briefje maken voor moeder. Dat ik toestemming geef voor een vakantietrip naar Oostenrijk..
    Dat 'Kmar formulier' is mij wat al te uitgebreid, vluchtnummers etc,. is niet van toepassing..

    Iemand nog een tip voor een goed, eenvoudig, sjabloon waar ik dat kan vinden?


    Even googelen op "letter of consent" dan vind je legio voorbeelden.
  10. Astrid
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Astrid
    quote:
    Dit schreef Jeannett
    Als kinderen hun eigen paspoort hebben krijg je deze vraag ook niet. Dan is vader het er ooit mee eens geweest dat kinderen hun eigen paspoort kregen.


    Evengoed krijg je deze vraag hoor.

    4 jaar geleden kan misschien het paspoort zijn aangevraagd toen de ouders samen waren en nu kunnen ze gescheiden zijn en kunnen ze elkaar niet meer luchten
    en gunt men de ene de andere een vakantie met de kinderen niet. Het is triest maar waar, het gebeurt..Smile
  11. Astrid
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Astrid
    quote:
    Dit schreef Sander76
    Goed bezig.

    Zelf over een maand of wat een briefje maken voor moeder. Dat ik toestemming geef voor een vakantietrip naar Oostenrijk..
    Dat 'Kmar formulier' is mij wat al te uitgebreid, vluchtnummers etc,. is niet van toepassing..

    Iemand nog een tip voor een goed, eenvoudig, sjabloon waar ik dat kan vinden?


    Voor vakanties met de auto heb ik eigenlijk nog nooit een toestemmingsformulier meegenomen, alleen als wij gingen vliegen omdat je dan te maken hebt met de douane die er om kan vragen.
  12. Astrid
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Astrid
    quote:
    Dit schreef Suzanne038
    Ik heb zojuist een uittreksel van het gezagsregister aangevraagd bij de rechtbank. Mijn zoon draagt ook de naam van zijn vader. Mij werd verteld dat er als beide ouders het gezag hebben.`Er sprake is van een normale situatie` het kind of kinderen staan vermeld als onbekend. Alleen als er dus afwijkingen zijn is het kind bekend. Beslissingen zijn genomen bij de rechtbank die afwijken dan staat dat duidelijk vermeld. Lijkt mij tijd om hier gewoon een actueel register van te maken dat altijd duidelijk en helder is. Ook als er geen scheiding is geweest en vader niet in beeld is. Volgens de ambtenaar moet de mededeling ?niet bekend? genoeg zeggen voor de medewerker van de douane. Nu nog een uittreksel GBA...


    Dit hoef je niet elk jaar aan te vragen hoor, ik reis met deze formulieren een aantal jaren, nooit problemen mee gehad.
    Ik zorgde wel dat vader elke keer het toestemmingsformulier tekende en had een kopie (geldig) paspoort van hem bij mij.
Terug naar de lijst