Reizen zonder toestemming

Reizen zonder toestemming 

Onderwerp van Sillymom

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef Mar1970
    nee ik vind van niet.
    Een vakantie houdt voor mij minimaal een paar dagen en z?ker minimaal meerdere nachten in. Een dagje uit is een dagje uit. Kijk, gaan ze nou met een vliegtuig, mwah............ dat is toch wel weer een dingetje, maar verder.



    Je vindt van niet, maar de werkelijkheid is, dat bij iedere buitenlandse "reis", dus ook een middagje shoppen in Duitsland/Belgi?, officieel toestemming nodig is.
    Ok, de kans dat je uberhaupt gecontroleerd wordt of dat er wat gebeurd is astronomisch klein, maar er zit een verschil tussen iets vinden en wat de wet zegt.

    Persoonlijk vind ik het vreemd dat een andere achternaam de trigger is voor de marechaussee om door te vragen. Maar ja, aan de andere kant krijgen ze zoveel mensen per dag aan de balie, dat ze niet alles en iedereen kunnen controleren.

    En naam van kinderen in paspoort is volgens mij niet mogelijk. Enkel dat je gescheiden of weduwe/naar bent van... En een naam in paspoort betekend ook niet automatisch dat de andere ouder toestemming geeft. Een paspoort is 5 jaar geldig, binnenkort zelfs 10jaar. In die tijd kan er een hoop gebeuren. Dus helaas zijn de papieren noodzakelijk.
    Toch maar in de gaten houden.
  2. Capibara
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Capibara
    Ze zijn nu al 10 jaar geldig. Voor kinderen blijft het 5 jaar.

    Verder nooit bij stilgestaan bij een dagje buitenland en toestemming vragen.
  3. wendy72
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van wendy72
    Ik hebooit bij een ander draadje hier over een link uit het personeelsblad van de koninklijke mareschaussee gezet. Ook daarin staat dat de papier winkel een advies is en geen verplichting. Zelf reis ik binnenkort met zoon naar Thailand en de autoriteiten daar eisen een schriftelijke toestemming van ontbrekende ouder.
  4. Zolang je niet te maken hebt met grenscontroles zou ik me geen zorgen maken. Maar met vliegreizen en als je naar de UK gaat heb je dat wel. Met kans op gedoe.

    Als je eens wil shoppen in Duitsland of binnen de EU op vakantie wil met eigen vervoer, dus zonder douanes te passeren, is de kans op gedoe nihil.
  5. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef wendy72
    Ik hebooit bij een ander draadje hier over een link uit het personeelsblad van de koninklijke mareschaussee gezet. Ook daarin staat dat de papier winkel een advies is en geen verplichting. Zelf reis ik binnenkort met zoon naar Thailand en de autoriteiten daar eisen een schriftelijke toestemming van ontbrekende ouder.



    Het klopt allemaal wel wat je stelt. Maar het punt zit hem in het feit dat de marechaussee wel moeilijk kan doen als je het niet bij je hebt. En je een tijdje bezig houden. Nu ben jij misschien wel mondig genoeg om dat tegen te spreken, maar ik durf te beweren dat 90% van de mannen en vrouwen hier dat niet durven. Dus dan is het vele malen makkelijker om de papieren gewoon mee te hebben, waardoor je niet de stress hebt van de vragen.
  6. wendy72
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van wendy72
    Tja, ik neem de link naar hun eigen personeelsblad mee op mijn ipad. Het levert mij idd geen stress op. Voot Thailand is het verplicht dan neem ik het netjes mee want anders kom ik het land niet in.
  7. quote:
    Dit schreef wendy72
    Tja, ik neem de link naar hun eigen personeelsblad mee op mijn ipad. Het levert mij idd geen stress op. (...)


    Het lijkt me niet prettig als je oponthoud hebt en daar onbedoeld de oorzaak van bent. Kijk, ik zou met zo'n linkje ook niet ongerust zijn. Maar het veroorzaakt toch onrust, zeker als er een rij staat.

    Precies dat is de reden waarom dat reisbureau (ik kan de naam even niet vinden, ze organiseren o.a. goedkope dagreizen naar Londen) eigenlijk niet wil dat een alleenreizende ouder zonder toestemming op pad gaat. Want het gaat vaak goed. Maar je zal maar net die overijverige medewerker aantreffen.
  8. wendy72
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van wendy72
    En die overijverige medewerker heeft geen poot om op te staan. Er staat nergens dat je schriftelijke toestemming van je x moet hebben, dat weten zij ook.
  9. Klopt. Het komt best wel goed allemaal. Maar ondertussen houdt het wel de hele boel op, wat kan zorgen voor veel ergernis in de rij achter je en mogelijk gemiste vervoersverbindingen.
  10. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef wendy72
    En die overijverige medewerker heeft geen poot om op te staan. Er staat nergens dat je schriftelijke toestemming van je x moet hebben, dat weten zij ook.


    Het kan toch ook aan de Engelse zijde voor 'gedoe' zorgen?

    Ik heb jouw 'Kmar personeelsblad link' inderdaad een paar keer gezien.. Die is uit 2013.. wat zegt mij dat er niet een later personeelsblad is waarin staat dat deze regel aangescherpt is?
  11. Boukje
    olandesina volante

    Toon alleen de berichten van Boukje
    Ik ga veel met de kinderen (nu 13 en 16) op reis, ook naar landen buiten Europa. Mijn kinderen hebben mijn achternaam, maar niet mijn nationaliteit, ik ben nooit getrouwd geweest, de vader heeft de kinderen erkend en we hebben gemeenschappelijk gezag.

    Ik heb altijd een verklaring door de vader laten schrijven, met zijn persoonsgegevens, de precieze data van de reis, zijn handtekening en een kopie van zijn paspoort. Tot nu toe heb ik dat nog nooit hoeven laten zien, niet in Duitsland of Nederland, ook niet in Jamaica, Thailand (daar vroegen ze er ook niet naar bij de luchtvaartmaatschappij), Curacao en Senegal. Dit jaar waren we in India en ik ben eerlijk gezegd volkomen vergeten om het te regelen, maar de volgende keer ga ik het toch weer wel doen.
    Toen de kinderen met hun vader naar Griekenland en Turkije zijn geweest, heb ik voor hem natuurlijk zo'n zelfde pakketje met papieren gemaakt.

    We hebben namelijk wel geregeld vragen gekregen.
    ??n keer in Frankfurt op het vliegveld (bij vertrek naar Bangkok) vroeg de Duitse marechaussee of ik een Duitse echtgenoot heb. Mijn antwoord "Nee meneer, ik heb helemaal geen echtgenoot. Nooit gehad ook" vond hij niet grappig. Hij reageerde uiterst gepikeerd op mijn opmerking dat de nationaliteit van de kinderen niet met de echtgenoot van de moeder te maken heeft maar met de nationaliteit van de vader van de kinderen, en dat mijn kinderen nu eenmaal een Duitse vader hebben. Na zijn preek moest ik me inhouden om niet verder met hem in discussie te gaan, omdat ik geen oponthoud of andere problemen wilde.

    En ??n keer in Lissabon (bij terugkomst uit Senegal) vroeg de Portugese marechaussee aan de kinderen: "En de vader?" Ze snapten de vraag niet, maar antwoordden braaf dat hun ouders gescheiden zijn. Na nog een extra strenge blik op onze paspoorten van verschillende landen mochten we door.
    30 mrt '15 - 14:35:27 / 31 mrt '15 - 18:55:46
  12. wendy72
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van wendy72
    De regels omtrent Thailand zijn sinds 2014.
Terug naar de lijst