thuiszorg: Als iets loopt tot 1 april.........Thuiszorgdrama

thuiszorg: Als iets loopt tot 1 april.........Thuiszorgdrama 

Onderwerp van robinet

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    Ik zie hier wel weer een markt voor "zwarte" werksters groeien.
  2. Dat is inderdaad zo want ik hoor van mijn hulp dat oud collega's van haar dat doen bij cli?nten die via de gemeente geen hulp meer krijgen.
    Slechte zaak voor al die thuiszorgmedewerkers.

    Sinds de veranderingen in de zorg begonnen zijn worden de problemen alleen maar groter en de marktwerking maakt alles duurder ipv goedkoper!
    Want dat zegt "Den Haag"dan altijd en met de papier winkel precies het zelfde. De bureaucratie moet minder worden maar wordt ook alleen maar meer.
    Tot 1 januari had je 1 loket waar de meeste dingen geregeld werden nu moeten mensen bij 3 verschillende loketten zijn.
    Logisch dat dat veel duurder is toch??
  3. dileila
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van dileila
    quote:
    Dit schreef robinet


    Volgens keukentafelmevrouw zij is overigens in dienst van de thuiszorgorganisatie. Heeft de thuiszorgorganisatie de zak met geld gekregen zodat de gemeente er geen gedoe meer mee heeft


    Ik ga dinsdag een eigen keukentafelgesprek beginnen met mijn hulpen.

    Heb 3 uur in de week hulp maar er komen er 2 tegelijk en die werken dus elk anderhalf uur. Van 11 tot half 1.
    Toen de WMO mevr. kwam, ergens in oktober, is afgesproken dat ik de 3 uur hou maar in juni wilde ze weer komen om te kijken /bespreken of er een half uur af kan.

    Een paar weken geleden kreeg ik een brief van WMO dat er per 1 mei een half uur af gaat.
    Dit is geheel tegen de afspraak, maar ik heb er verder niets mee gedaan. Mijn hulpen zijn nog nooit de volledige anderhalf uur hier geweest. Soms zijn ze zelfs rond twaalf uur al weer weg.
    Het lijkt of ze altijd haast hebben om weg te komen. Vaak moet ik zelf de tafels en stoelen op de plaats schuiven en de vuilniszakken naar buiten slepen. Dat laten ze staan.
    Natuurlijk moet ik daar wat van zeggen maar ik ben allang blij dat ze weer weg zijn. Ik voel mij zo opgelaten dat ik hulp nodig heb.

    Maar nu gaat het de verkeerde kant op.
    Vrijdag belde mijn oudste zoon dat hij door de thuishulp organisatie is gebeld met de vraag of hij er een uur bij kan vragen bij het WMO.
    Ik ga dinsdag aan de hulpen vragen wat ze in dat extra uur willen gaan doen.Smile
  4. quote:
    Dit schreef robinet


    Daarom verbaas ik mij erover dat er nu nooit eens een ergotherapeut komt kijken wat je handicap/beperking is. Ik nodig de dames/heren stuk voor stuk uit om bij mij mijn bed te verschonen met de linkerarm vastgebonden op de rug. Het trapje op te klimmen met een steentje in je schoen. Zo voelt/is mijn beperking namelijk



    Er moet bezuinigd worden. Is het niet rechtsom, dan is het wel linksom. Hier is het zo dat de gemeente 40% minder krijgt voor huish.hulp en dat moet toch op ??n of andere manier verdeeld worden.
    Met een beetje geluk krijgen ze te maken met een oud besje dat zelf niet meer in staat is bezwaar in te dienen, en als de boel versmeert is er hopelijk een buurvrouw of kind dat uit wanhoop maar af en toe komt werken. Gratis, natuurlijk.

    Of ze treffen iemand die inmiddels zo murw is van de zorgstress dat bezwaar maken een stap te ver is.

    En als het tegenzit treffen ze iemand die w?l mondig is, bezwaar maakt. En de uitspraken tot nu toe zijn tamelijk hoopvol. Maar het vr??t energie. Energie die je toch al zo hard nodig hebt als je een ziekte of handicap hebt. Vooral als je ook wilt/moet blijven werken en/of je kind opvoeden.

    Daarbij worden er ontzettend veel fouten gemaakt, word je continu ergens over een schutting gegooid (in jouw geval: de gemeente die het bij de zorgorganisatie heeft gedumpt).

    Als je geld hebt kun je inderdaad wel iemand inhuren, al dan niet zwart. Heb je dat niet (en de gemiddelde zieke of gehandicapte zit meestal niet al te royaal in de slappe was), dan heb je een probleem.

    Ik wens je ontzettend veel sterkte toe, en flink wat doorzettingsvermogen, want je moet zeker bezwaar gaan indienen.

    Tip: het helpt als je iemand persoonlijk kent die in de gemeenteraad zit namens een partij die opkomt voor zorggedupeerden of anderszins professioneel betrokken is bij de betrokkenen. Heel oneerlijk, maar die kruiwagens helpen je wel om gehoord te worden.
  5. quote:
    Dit schreef dileila


    Ik ga dinsdag een eigen keukentafelgesprek beginnen met mijn hulpen.

    Heb 3 uur in de week hulp maar er komen er 2 tegelijk en die werken dus elk anderhalf uur. Van 11 tot half 1.
    Toen de WMO mevr. kwam, ergens in oktober, is afgesproken dat ik de 3 uur hou maar in juni wilde ze weer komen om te kijken /bespreken of er een half uur af kan.

    Een paar weken geleden kreeg ik een brief van WMO dat er per 1 mei een half uur af gaat.
    Dit is geheel tegen de afspraak, maar ik heb er verder niets mee gedaan. Mijn hulpen zijn nog nooit de volledige anderhalf uur hier geweest. Soms zijn ze zelfs rond twaalf uur al weer weg.
    Het lijkt of ze altijd haast hebben om weg te komen. Vaak moet ik zelf de tafels en stoelen op de plaats schuiven en de vuilniszakken naar buiten slepen. Dat laten ze staan.
    Natuurlijk moet ik daar wat van zeggen maar ik ben allang blij dat ze weer weg zijn. Ik voel mij zo opgelaten dat ik hulp nodig heb.

    Maar nu gaat het de verkeerde kant op.
    Vrijdag belde mijn oudste zoon dat hij door de thuishulp organisatie is gebeld met de vraag of hij er een uur bij kan vragen bij het WMO.
    Ik ga dinsdag aan de hulpen vragen wat ze in dat extra uur willen gaan doen.Smile



    Dat vind ik erg... Smile

    Lieverd, jij hebt niet om je beperking gevraagd! Het is zo zonde om he te schamen voor hulp (al herken ik het te goed... Men heeft zo snel een oordeel klaar).

    Je hebt nu over je heen laten lopen door hulpen die de kantjes er vanaf lopen. Ik zou toch dat doorgeven aan de organisatie, al is het nog zo rot. Vraag het eventueel aan je zoon of die het woord wil doen! Juist met de bezuinigingen zul je anders alleen maar m??r de dupe worden van deze hulpen!
  6. quote:
    Dit schreef Dayenne
    Men vindt dat je de ramen moet uitbesteden aan een daarvoor geschikt bedrijf, mantelzorgers, kinderen of buren. Idem geldt voor de wasverzorging. Blijft over: alles wat jij echt niet kunt doen. Kun je wel een wc poetsen, dan doe jij die. Maar is de vloer dweilen een probleem, dan doet de tz dat. Er wordt van je dochter verwacht dat zij mee helpt. Als jij niet kunt stofzuigen, zal zij dat moeten doen. Ik ga hetzelfde krijgen, maar dan in sept. Ooit begonnen met 20 uur zorg per week, nu zit ik op 5.75 uur en dat wordt straks ws max 3.5 uur. Mijn kinderen worden verplicht mee te helpen. Ramen buiten gaat een glazenwasser eens per kwartaal doen. Ramen binnen moet ik even bekijken. Op dit moment doet de thuiszorg dat. Dweilen is voor ons alle 3 te zwaar. Dat gaat de thuiszorg dus eens per week doen, zelfde geldt voor de natte ruimtes.



    Ik vind het verschrikkelijk vernederend om telkens weer mijn ja-maar-riedel te moeten afdraaien bij de WMO. Nee, ik heb geen familie, nee, mijn kinderen kunnen niet helpen (hebben zelf hulp nodig), nee, de buren kunnen ook niet helpen, nee, ik heb geen geld om klussen uit te besteden tenzij jullie het van de bijzondere bijstand doen. En me dan tegelijkertijd stikschuldig voelen want elke uur zorg die ik dan krijg gaat weer af van het aantal uren van een ander die het net zo hard nodig heeft... Want er moet 40% zorg wegbezuinigd worden.

    Het klinkt lekker luxe, huishoudelijke hulp. Maar liever deed ik het gewoon lekker z?lf, had ik mijn privacy weer terug. Ik grap wel eens: ik kan nooit "Fifty Shades Of Grey" en mijn Tarzan op mijn nachtkastje laten liggen ;-) maar zo is het wel. Het voelt of mijn huis niet van mij is.


    Afhankelijk zijn zuigt. En duidelijk maken dat je echt, ?cht niet zelf kunt en dat je ook geen mantelzorg hebt, omdat de kinderen ook niet kunnen helpen, voelt alsof je een ontieglijke excuustruus bent.

    Ik h??t datSmile
  7. quote:
    Dit schreef willes
    Ik zou zeker bezwaar aantekenen bij de gemeente die bepaalt wat /wie WMO krijgt.
    Wel binnen 6 weken want anders kun je geen kant meer o.
    Kijk eens op Rijksoverheid.nl bij huishoudelijke hulp en 1 van de eerste dingen die genoemd worden is dat
    je bv hulp krijgt bij het ramen zemen!! Zie stukje hieronder de rest kun je lezen op Rijksoverheid.nl en dan
    Wie thuis hulp nodig heeft, kan een beroep doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015.
    [U]U kunt voorzieningen uit de Wmo 2015 aanvragen via uw gemeente.
    Voorbeelden ondersteuning thuis[/U]
    De gemeente regelt de ondersteuning thuis. Het gaat dan om taken die geen medisch karakter hebben. Voorbeelden van hulp en voorzieningen die onder de Wmo 2015 vallen zijn:
    huishoudelijke hulp (zoals hulp bij het opruimen, schoonmaken en ramen zemen);


    H?, t?ch ramen zemen dus! Dan is dat herroepen!
    En schoonmaken, daar hoort ook de was bij! (ik kan wel de wasmachine aanzetten en de was ophangen, maar niet vouwen).

    quote:

    Ik heb al dat gedoe al achter de rug en mijn 3 uren weer helemaal terug gekregen.
    Ik had dat keukentafel gesprek met een arts die van de Argonaut kwam en die organisatie was ingehuurd door de gemeente.
    Ik heb in dat gesprek meteen laten weten aan die arts dat het nergens op sloeg wat ze op schreef.
    Ze "bezuinigde" op papier de helft van mijn beperkingen weg. Ik zei tegen haar was het maar zo'n feest maar in werkelijkheid is dat natuurlijk niet zo.
    Ik heb en bij de gemeente bezwaar gemaakt en ik heb bij de Argonaut een klacht ingediend tegen de arts.


    Dat op papier wegbezuinigen herken ik helaas. Ik heb een begeleidster en een huish.hulp en WMO-mevrouw loopt er al over te denken deze twee samen te voegen. Dat gaat hem niet worden, want huish.hulp kan niet wat begeleidster kan, en begeleidster kan niet wat huish.hulp kan.

    quote:
    Om een lang verhaal kort te maken ik heb dus de zaak gewonnen doordat ik de bezwarencommissie kon overtuigen en de gemeente met
    mijn medisch dossier die ze trouwens al kennen vanaf 1998.
    Ze proberen het gewoon en mensen die het er bij laten zitten en geen protest aan tekenen die hebben ze dan mooi in hun zak.
    Wat dat voor die mensen betekend daar denken de meesten niet over na.


    Precies wat ik net schrijf: een oud besje kan niet in protest gaan en dan versmeert de boel, tenzij een kind of een buurvrouw ingrijpt. Dan is het probleem voor de gemeente opgelost.

    Dat het voor de betrokkenen die al een hele geschiedenis met bezwaar en ook fouten achter de rug hebben zeer stressgevend is en niet bepaald meehelpt met de gezondheid, tja... Dat wordt zelfs glashard ontkend.

    quote:
    Veel succes en kom op voor jezelf. Ze hopen gewoon dat je het er bij laat zitten en zeggen hoe het zit in hun voordeel terwijl dat geregeld anders is!
    Het kost veel energie maar niet geprobeerd is........
    Ik woon alleen en dat maakt ook uit natuurlijk of je mensen in je omgeving hebt die het kunnen doen....ik ken jouw situatie niet.


    Ik sluit me er bij aan: veel succes!!! Willes heeft helemaal gelijk, dus ik wens je ook veel sterkte en doorzettingsvermogen toe, en hopelijk iemand die je hierbij kan ondersteunen!
  8. quote:
    Dit schreef willes
    Weet je niet van welke organisatie je hulp krijgt? Dat s heel raar!
    Heb jij via de gemeente huishoudelijke hulp? Dan moet je dat weten of kunnen navragen en zou ik via het juridisch loket of een ander rechtspersoon
    eens navragen of de werkwijze die zij volgen of dat wel mag? Vraag maar eens aan hen papieren waarin ze hun werkwijze beschrijven/uitleggen.
    Je doet er goed aan alles wat je vraagt via mail of in ieder geval schriftelijk vragen te stellen zodat je het zwart op wit hebt de antwoorden die je krijgt.

    Je bent afgekeurd zie ik op je profiel dan heb je papieren van het UWV. Daar staat toch in waarom je afgekeurd bent.
    (Ik ben ook afgekeurd en heb die papieren) Gesprekken met de arbeidsdeskunige dat soort papieren.
    Heb je bv geen FML lijst (belastbaarheidspatroon) van het UWV? Daar staan al je beperkingen op en omschreven hoe erg de beperking is.
    Je kunt dan hen vragen een brief te schrijven of van sommige papieren een kopie te maken.
    Je moet nooit zo maar je hele medisch dossier aan de gemeente geven dat hoeft niet en hebben ze geen recht op.
    Je zou iemand kunnen zoeken die je eventueel zou kunnen helpen bv via het juridisch loket advies vragen dat is gratis.
    Succes.



    Aanvulling van mij: scan die papieren (of laat ze scannen, bijna iedereen heeft tegenwoordig wel zo'n ding), liefst als PDF-file.
    Als je (vaak niet voor het eerst) weer papieren moet laten zien, heb je ze met ??n druk op de knop paraat.
    Vraag of, nee, zeg dat je alles all??n digitaal opstuurt omdat je ontvangstbevestigingen wilt hebben en die niet hebt als je alles per post moet doen. In veel gevallen krijg je verbaasde reacties, maar het MOET mogelijk zijn dit per mail op te sturen. Vergeet vooral de ontvangstbevestiging niet.

    Dan heb je het keihard zwart op wit op papier.

    Helaas heb ik wel veel medische gegevens moeten doorgeven, maar ach, anno 2015 heb je toch al geen privacy meer als je ziek of gehandicapt ben of een uitkering hebt die hiermee te maken heeft. Hadden we maar gezond moeten blijvenSmile
  9. robinet
    niets is vanzelfsprekend

    Toon alleen de berichten van robinet

    Ik ben voor het keukentafelgesprek bij MEE geweest voor informatie en hoe pak ik dit aan. Ook weer zo'n aardige mevrouw. Morgen ga ik als eerste naar thuiszorg organisatie bellen of ik zwart op wit kan krijgen hoeveel hulp ik krijg. WMO loket benaderen en ongenoegen uiten over de gang van zaken. Vragen op welke wijze ik bezwaar aan kan tekenen. Mocht dit allemaal niet lukken dan ga ik naar het juridisch loket.
  10. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef robinet
    Ik ben voor het keukentafelgesprek bij MEE geweest voor informatie en hoe pak ik dit aan. Ook weer zo'n aardige mevrouw. Morgen ga ik als eerste naar thuiszorg organisatie bellen of ik zwart op wit kan krijgen hoeveel hulp ik krijg. WMO loket benaderen en ongenoegen uiten over de gang van zaken. Vragen op welke wijze ik bezwaar aan kan tekenen. Mocht dit allemaal niet lukken dan ga ik naar het juridisch loket.


    Als het goed is, krijg je een beschikking waarin staat hoeveel uren je krijgt.
    En in de beschikking staat tevens hoe je bezwaar moet maken, tegen wie en binnen welke termijn.
    Althans, zo zou het volgens de Algemene Wet Bestuursrecht moeten gaan.
    WMO valt daar ook onder.
  11. Nog even dit..... Als je gesprekken hebt face to face of aan de telefoon moet je deze opnemen. Dat kan gemakkelijk wanneer je bv op je mobiel of tablet een dictafoon hebt. Kun je gratis downloaden in de appstore en gemakelijk te gebruiken. Zo heb je altijd bewijs wat ze antwoorden als t niet zwart op wit kan. Helaas is de situatie tegenwoordig zo dat je dit wel moet doen. Ze zeggen rustig iets niet gezegd te hebben of dat jij t niet goed begrepen hebt.
  12. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    Los van het feit dat ik het ellendig voor je vind dat je hulp na 1 april gehalveerd is, denk ik praktisch, "Is al die strijd en ellende het je waard voor eenmalig 3,5 uur?" want daar gaat het over he?

    Het rijk is van God los vind ik, met de manier waarop ze nu met zorg omgaan. Maar soms moet je wel je strijd kiezen... zoveel energie voor die ene keer 3,5 uur.
Terug naar de lijst