ondernemersvermogen en huurtoeslag

ondernemersvermogen en huurtoeslag 

Onderwerp van nibo

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. quote:
    Dit schreef nibo

    Vermogen van de kinderen telt inderdaad ook mee. De grens ligt op ? 21330 voor 2015. Daar ga ik dik overheen komen.

    Het legaat voor de kinderen is bedoeld om hun rijbewijs te halen. Mijn jongste is nog maar 10. dus dat geld zou ik vast kunnen zetten. Blijkbaar telt het dan niet mee.


    Voor alleenstaande ouders ligt de grens op he dubbele, iets van 42000. En vastzetten helpt niet, zelfs opgebouwd vermogen in een spaarfonds telt mee.

    Ik snap dat het zuur is, maar huurtoeslag is nou eenmaal bedoeld voor mensen die het geld niet hebben. En daar hoor jij straks niet (meer) bij.
  2. elf
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van elf
    quote:
    Dit schreef Zelazny


    Voor alleenstaande ouders ligt de grens op he dubbele, iets van 42000. En vastzetten helpt niet, zelfs opgebouwd vermogen in een spaarfonds telt mee.



    Dat klopt volgens mij niet, maar ik hoor het graag als het wel zo is!

    Door het vrijkomen van eens studieplan bestemd voor mijn jongens (telde dus daarvoor niet mee, omdat het 'vast' stond), zat ik op 1 januari net een paar honderd euro boven de 21330 euro en ben ik dus voor het hele jaar de huurtoeslag kwijt. Om voor het dubbele bedrag in aanmerking te komen zijn er veel meer voorwaarden dan " alleen maar" alleenstaand ouder te zijn.

    Om zeker te zijn heb ik gebeld met de belastingdienst en die wees mij dus op het rijtje extra voorwaarden ( staan op de toeslagen-site).
    Helaas gaat nu dus ook hier een deel van het gespaarde geld voor de studie straks, naar ons levensonderhoud nu.
  3. Carla-S
    🗿🗿🗿🗿🗿

    Toon alleen de berichten van Carla-S
    Voor alleenstaande ouders geldt niet een dubbele vrijstelling van vermogen.

    Buiten het voorstel van Dion zijn er weinig mogelijkheden, behalve het geld uit te geven,

    zodat er op 1 januari minder dan die 21 en nog wat euro staat.

    En zeg eerlijk, de toeslagen zijn bedoeld voor mensen die het hard nodig hebben.

    Wanneer het eigen inkomen of vermogen dusdanig stijgt dat je niet deels afhankelijk

    meer bent van toeslagen zou dat je ook een goed gevoel kunnen geven.
  4. quote:
    Dit schreef Carla-S
    Voor alleenstaande ouders geldt niet een dubbele vrijstelling van vermogen.


    Volgens de website van de belastingdienst wel. Daan mag je 42.660 euro hebben.
  5. wendy72
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van wendy72
    Zou wel even na gaan of je bij koopgarant ook je waardevermeerderende investeringeren, bijv uitbouw of dakkapel in huis moet delen met wbv bij verkoop.
    Wat de huurtoeslag betreft het is zuur maar zo zijn de regels. Ik had door erfenis te veel eigen vermogen voor kgb dit jaar, gelukkig eindigde mijn. Rente vaste periode voor hypotheek dit jaat, dus een behoorlijk bedrag afgelost zodat ik vlgnd jaar er weer recht op hebw
  6. Carla-S
    🗿🗿🗿🗿🗿

    Toon alleen de berichten van Carla-S
    quote:
    Dit schreef Zelazny


    Volgens de website van de belastingdienst wel. Daan mag je 42.660 euro hebben.


    Linkje graag, want volgens mij is dit niet zo.
  7. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Zelazny


    Volgens de website van de belastingdienst wel. Daan mag je 42.660 euro hebben.


    Nee hoor
    >>LINK<<
  8. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo

    quote:
    Dit schreef Dion


    Nee hoor
    >>LINK<<


    Ik snap wel waarom Zelazny dit zegt. Er staat namelijk ook ergens dit:

    Huurtoeslag en vrijgesteld eigen vermogen 2015 per persoon:

    Uw leeftijd en gezinssamenstelling:



    Maximale vrijstelling eigen vermogen per persoon:

    U bent jonger dan de AOW-leeftijd ? 21.330
    U bent jonger dan de AOW-leeftijd en een alleenstaande ouder en hebt van 1 juli tot en met 31 december 2005 huursubsidie ontvangen bij een vermogen van meer dan ? 20.300. In 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 en 2014 hebt u huurtoeslag ontvangen en in 2015 hebt u recht de op alleenstaande-ouderkorting in het kindgebonden budget ? 42.278
    U hebt minimaal de AOW-leeftijd en uw inkomen is lager dan ? 14.431 ? 49.566
    U hebt minimaal de AOW-leeftijd en uw inkomen is ? 14.431 tot en met ? 20.075 ? 35.448
    U hebt minimaal de AOW-leeftijd en uw inkomen is hoger dan ? 20.075 ? 21.330


    Maar dan moet je dus in 2005 huursubsidie hebben ontvangen (en in de latere jaren huurtoeslag). Omdat ik van een vriendin al eerder deze vraag voor haar situatie heb gekregen weet ik dat deze tekst best wel verwarring kan scheppen.
    3 mei '15 - 10:54:42 / 3 mei '15 - 12:17:44
  9. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo

    quote:
    Dit schreef Zelazny


    Voor alleenstaande ouders ligt de grens op he dubbele, iets van 42000. En vastzetten helpt niet, zelfs opgebouwd vermogen in een spaarfonds telt mee.

    Ik snap dat het zuur is, maar huurtoeslag is nou eenmaal bedoeld voor mensen die het geld niet hebben. En daar hoor jij straks niet (meer) bij.


    Zoals ik begrijp telt vermogen van een minderjarig kind dat geblokkeerd staat niet mee (valt onder bijzonder vermogen). Dat is iets anders dan geld dat vast staat.
    Een aantal jaar geleden had je dat ook met het spaarloon. Dat geld was ook geblokkeerd.
    Ik neem aan dat er nog steeds mogelijkheden zijn om geld geblokkeerd weg te zetten voor mijn jongste. Het legaat is namelijk bedoeld om de kinderen hun rijbewijs te laten halen. Voor mijn jongste duurt het nog wel een aantal jaar voordat hij daaraan mag beginnen.
  10. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo

    quote:
    Dit schreef Carla-S
    Voor alleenstaande ouders geldt niet een dubbele vrijstelling van vermogen.

    Buiten het voorstel van Dion zijn er weinig mogelijkheden, behalve het geld uit te geven,

    zodat er op 1 januari minder dan die 21 en nog wat euro staat.

    En zeg eerlijk, de toeslagen zijn bedoeld voor mensen die het hard nodig hebben.

    Wanneer het eigen inkomen of vermogen dusdanig stijgt dat je niet deels afhankelijk

    meer bent van toeslagen zou dat je ook een goed gevoel kunnen geven.


    Ja en nee. Ik heb best een beetje moeite met het idee dat ik het geld van mijn moeder op moet gaan eten.

    Aan de andere kant is het ook wel weer fijn dat ik extra inkomsten (uit bv eigen bedrijf, overuren en dergelijke) dadelijk niet in de gaten hoef te houden voor de inkomensgrens. Zo goed sta ik er nu nog niet voor, maar het is uiteindelijk wel de bedoeling dat ik met mijn bedrijf ook daadwerkelijk extra inkomsten ga vergaren. Daar gaat echter gezien de huidige omstandigheden (afwikkeling nalatenschap en situatie kids) nog wel enige tijd overheen.
  11. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo

    quote:
    Dit schreef wendy72
    Zou wel even na gaan of je bij koopgarant ook je waardevermeerderende investeringeren, bijv uitbouw of dakkapel in huis moet delen met wbv bij verkoop.
    Wat de huurtoeslag betreft het is zuur maar zo zijn de regels. Ik had door erfenis te veel eigen vermogen voor kgb dit jaar, gelukkig eindigde mijn. Rente vaste periode voor hypotheek dit jaat, dus een behoorlijk bedrag afgelost zodat ik vlgnd jaar er weer recht op hebw


    Ik schrok al even, maar ik zie dat ik voor de kgb voor wat betreft het vermogen niet bang hoef te zijn.

    Ik heb toen ik in dit huis kwam al waardevermeerderende investeringen gedaan, zoals nieuwe keuken, douchecabine en tuinbestrating. Al zou ik al kunnen kopen, zitten er extra investeringen financieel voorlopig niet in, dus daar ga ik me niet druk om maken.

    Ja zo zijn de regels en ik snap ook dat ze er moeten zijn. Voor mij zit het zure erin dat ik dadelijk meer huur ga betalen dan dat ik aan hypotheek zou betalen en dat het voelt als een stukje kapitaalvernietiging (geld van mijn moeder).
  12. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo

    quote:
    Dit schreef Dion


    In principe mag je alleen geld op je bedrijfsrekening (box 1) zetten, als dit dienstbaar is aan je onderneming, dus bv gebruikt gaat worden voor het aangaan van investeringen. Het is niet altijd duidelijk waar de grens ligt, maar als je het geld niet gebruikt voor je onderneming mag het niet op de balans van je onderneming (box 1). .

    Tegenwoordig zie je steeds vaker dat mensen spaargeld onderbrengen in een spaar-BV. Hiermee ontwijk je de vermogensrendementsheffing en het vermogen in een BV (box 2) telt ook niet mee voor de vermogenstoets voor de toeslagen.

    Hier staat wat uitleg
    >>LINK<<

    Je moet natuurlijk afwegen of de kosten van het oprichten en instand houden van een BV lager zijn dan de gederfde huurtoeslag, indien je je geld in box 3 houdt.


    Ik kreeg de tip van een accountant, die dit al eerder voor klanten had gedaan. En met 10000 euro zou ik dat ook wel durven, maar de erfenis is in mijn ogen te hoog gezien de aard van mijn bedrijf om zomaar het hele bedrag op te laten storten. Ik moet wel wat investeren in mijn bedrijf, zoals een nieuwe pc en boekhoudpakket (heb ik nu een jaar gratis), maar dat is relatief maar een klein bedrag.
Terug naar de lijst