ondernemersvermogen en huurtoeslag

ondernemersvermogen en huurtoeslag 

Onderwerp van nibo

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. quote:
    Dit schreef nibo

    Ja zo zijn de regels en ik snap ook dat ze er moeten zijn. Voor mij zit het zure erin dat ik dadelijk meer huur ga betalen dan dat ik aan hypotheek zou betalen en dat het voelt als een stukje kapitaalvernietiging (geld van mijn moeder).


    Als huurder betaal je geen OZB, geen rioolrecht, geen opstalverzekering en geen (reservering) groot onderhoud. Als je al die dingen meetelt, wordt het verschil al een stuk kleiner. Bovendien draai je niet op voor het verlies als je huis ' onder water' staat en hoef je, om te verhuizen, alleen maar met een maand op te zeggen. Geen verkoopperikelen, geen dubbele lasten.
  2. erwin1
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van erwin1
    quote:
    Dit schreef Zelazny


    Volgens de website van de belastingdienst wel. Daan mag je 42.660 euro hebben.


    Lariekoek. Alleen als je 10 jaar geleden al huurtoeslag ontving en nu nog steeds en nog meer remmende voorwaarden, dan wordt het dubbele vrijgestelde vermogen (dat je toen ook al had) gecontinueerd.
  3. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo

    quote:
    Dit schreef Zelazny


    Als huurder betaal je geen OZB, geen rioolrecht, geen opstalverzekering en geen (reservering) groot onderhoud. Als je al die dingen meetelt, wordt het verschil al een stuk kleiner. Bovendien draai je niet op voor het verlies als je huis ' onder water' staat en hoef je, om te verhuizen, alleen maar met een maand op te zeggen. Geen verkoopperikelen, geen dubbele lasten.


    Ook dat klopt. Al zijn het met dit huis geen wereldbedragen. Als de huren zo blijven stijgen zoals ze nu doen wordt het verschil echter weer vele male groter (over 10 jaar betaal ik dan ? 200 meer huur). Bovendien los je als je koopt af. Verhuizen met een huurhuis is ook lastig, misschien nog wel lastiger, hier in de Kempen tenminste (wachttijd 6 jaar).

    Wel verwachten ze over enige tijd een overschot aan huizen. Daar zit natuurlijk wel een risico.
  4. quote:
    Dit schreef nibo


    Ook dat klopt. Al zijn het met dit huis geen wereldbedragen. Als de huren zo blijven stijgen zoals ze nu doen wordt het verschil echter weer vele male groter (over 10 jaar betaal ik dan ? 200 meer huur). Bovendien los je als je koopt af.


    Er schijnt inderdaad weer zo'n inkomensafhankelijke huurverhoging aan te komen. Er is wel een maximum op grond van een puntentelling, maar die ligt vermoedelijk hoger dan de huurtoeslaggrens.
  5. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    Er zijn ook goede redenen om geen koophuis te kopen
    (volgens Erica Verdegaal dan)
    >>LINK<<
  6. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo

    quote:
    Dit schreef Zelazny


    Er schijnt inderdaad weer zo'n inkomensafhankelijke huurverhoging aan te komen. Er is wel een maximum op grond van een puntentelling, maar die ligt vermoedelijk hoger dan de huurtoeslaggrens.


    Ik heb al een brief ontvangen. Mijn huur gaat dit jaar 2,5 % omhoog, maar mijn inkomen is niet zo hoog dus geen extra (inkomens)verhoging. Dit kan in de toekomst echter wel anders gaan worden als ik meer ga verdienen.
  7. erwin1
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van erwin1
    quote:
    Dit schreef Dion

    (volgens Erica Verdegaal dan)
    >>LINK<<


    Wie geeft nou eigenlijk het antwoord? Erica of Albert Aalberts helemaal onderaan?
  8. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo

    quote:
    Dit schreef erwin1


    Wie geeft nou eigenlijk het antwoord? Erica of Albert Aalberts helemaal onderaan?


    Ik denk dat er voor beiden wel iets te zeggen valt.

    Vooral de grotere woningen worden moeilijker verkoopbaar (denk ik).

    Het huis waarin ik nu zit is een leuk huis in een leuke wijk. De ligging is echt super. Voor een gezin echter wel wat aan de kleine kant, maar voor starters en alleenstaanden ideaal. Kopen zou ik dus wel aandurven, de rente stand is nu ook super laag natuurlijk.

    Die huurverhogingen benauwen me wel een beetje eerlijk gezegd.
  9. wendy72
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van wendy72
    Als je de kans krijgt je huurwoning te kopen zou ik het doen. Hypotheekrente is zeer laag, ik spaar iedere maand voor onderhoud maar ondehoudskosten vind ik mee vallen. Ik schilder wel de hele buitenboel zelf.
  10. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo

    quote:
    Dit schreef wendy72
    Als je de kans krijgt je huurwoning te kopen zou ik het doen. Hypotheekrente is zeer laag, ik spaar iedere maand voor onderhoud maar ondehoudskosten vind ik mee vallen. Ik schilder wel de hele buitenboel zelf.


    Ik heb hier kunststof kozijnen, dus weinig schilderwerk behalve bij de voor en achterdeur. Ik voorzie hier ook niet zo'n hoge onderhoudskosten. De CV is twee jaar geleden vervangen. Veel van de onderhoudskosten moet je overigens als huurder nu ook al zelf betalen.
  11. wendy72
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van wendy72
    Kunststof kozijnen dat scheelt een hoop werk. Super dat je cv ketel ook recent is.
  12. nibo
    ik leef weer

    Toon alleen de berichten van nibo

    quote:
    Dit schreef wendy72
    Kunststof kozijnen dat scheelt een hoop werk. Super dat je cv ketel ook recent is.


    Ja inderdaad en nu nog mogen kopen en dan nog een hypotheek kunnen krijgen. Een hele weg nog te gaan dus.
Terug naar de lijst