500 euro boete

500 euro boete 

Onderwerp van roely

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. roely
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van roely

    En dan nog we hebben het niet over een dikke crimineel.

    Ze doet haar best op haar stage ze zijn tevreden ze heeft geen uitval.
    Gewoon een meisje van 17 die natuurlijk nog niet door de wol is geverfd en steken laat vallen.
    In haar eerste stage niet goed weten wat de lijn is.
    Ze doet haar best op haar stage ze zijn tevreden ze heeft geen uitval.
    En dan is het onze taak hun daarop te wijzen en ze weer op het spoor te zetten.
    Maar een mail wel of niet verstuurd 500 euro boete gevangenis straf en de kinderrechter ??????
  2. maartje
    Nietvanweegen

    Toon alleen de berichten van maartje
    Hebben jullie misschien niet gereageerd op eerdere bericht hierover?Smile
  3. drakie
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van drakie
    quote:
    Dit schreef roely
    Heb zelf contact gehad met de leerplicht ambtenaar zij maakt een proces verbaal op.
    Er zit totaal geen rek in als de school het door geeft dan is zij verplicht een proces-verbaal te maken.
    De vraag is als er geen situatie van spijbelen is geweest had ze dan niet eerst moeten bemiddelen ?
    Wat is dan haar taak ?


    Maar een proces-verbaal opmaken is toch nog geen bevel tot een rechtbankzitting? Al zal dat er wel in vermeld staan.

    Dat is net als dreigende taal van deurwaarders. Niet direct panieken!!! Als jouw dochter kan aantonen dat zij het gemeld heeft bij haar stage, door welke reden dan ook (vergeten, niet weten) niet heeft gemeld aan school. Ik kan me niet voorstellen dat er daarvoor een rechtzaak wordt gestart!
  4. Jacquelien
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Jacquelien
    Ook vooral zoeken in d=het offici?le document waar het staat dat je dochter zich ook op school moet afmelden... mss dat het veel zoekwerk kost (sta je sterker bij evt rechtersbezoek) En ook zoals al eerder geschreven is alles opschrijven/opzoeken/advies inwinnen ed
  5. tb
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van tb
    Even wat gegoogled:

    'Spijbelen leerlingen in het voortgezet onderwijs of het middelbaar beroepsonderwijs? Dan zijn scholen verplicht dit te melden bij het verzuimloket van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). De schoolleiding maakt een melding zodra een leerling totaal 16 uren les- of praktijktijd in 4 opeenvolgende lesweken afwezig was.

    Straffen bij spijbelen
    Het verzuimloket van DUO geeft de melding door aan de leerplichtambtenaar van de gemeente. Deze onderzoekt de zaak en kan uiteindelijk een proces-verbaal opmaken. De ambtenaar stuurt het proces-verbaal naar het Openbaar Ministerie.

    Ook kan de leerplichtambtenaar het verzuim melden bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Dit doet hij als hij vindt dat zijn pogingen om de leerling weer naar school te krijgen geen effect hebben. De SVB kan dan de kinderbijslag stoppen. Deze maatregel geldt alleen voor leerlingen van 16 en 17 jaar die geen startkwalificatie hebben.

    Geldboete, taakstraf of gevangenisstraf bij spijbelen
    De rechter kan de leerplichtige jongere vanaf 12 jaar een taakstraf of een geldboete geven. Kwalificatieplichtige jongeren kunnen een geldboete krijgen. Ook ouders of verzorgers kunnen een geldboete krijgen. Die kan oplopen tot ?3.900. In ernstige gevallen kan de rechter een voorwaardelijke gevangenisstraf met proeftijd opleggen.
    '

    bron:
    >>LINK<<

    Kortom: de school was niet verplicht dit te melden, maar heeft dat toch gedaan (geen energie meer in steken zou ik zeggen). De leerplichtambtenaar kan het naar het OM sturen (hoeft niet; is dat al gebeurd?). Het OM kan het voor de rechter brengen (hoeft niet, is dat al gebeurd?) en de rechter is de enige die een straf kan opleggen. Gevangenisstraf is alleen in ernstige gevallen en dan ook nog slechts voorwaardelijk.

    De titel van dit topic is dus wat voorbarig denk ik. Geen paniek!
  6. Claudia
    Dans je vrij, wees Liefde

    Toon alleen de berichten van Claudia
    quote:
    Dit schreef roely
    Heb zelf contact gehad met de leerplicht ambtenaar zij maakt een proces verbaal op.
    Er zit totaal geen rek in als de school het door geeft dan is zij verplicht een proces-verbaal te maken.
    De vraag is als er geen situatie van spijbelen is geweest had ze dan niet eerst moeten bemiddelen ?
    Wat is dan haar taak ?

    Maar ik begrijp ook niet waarom school meteen de leerplichtambtenaar inlicht, zonder blijkbaar zelf even navraag gedaan te hebben hoe het precies zit met die 5 dagen. Ik neem aan dat er vanuit school toch ook een stage-begeleider zal zijn. Of is die er alleen maar voor de inhoudelijke zaken en niet voor de praktische?

    Wat ik dus vreemd vind, is dat er blijkbaar niemand even gewoon de vraag kan stellen hoe het zit met die 5 dagen. School niet en de leerplichtambtenaar blijkbaar ook niet. I.p.v. gewoon even simpel een vraag te stellen, wordt er meteen gemeld en gerapporteerd, een boete uitgeschreven van 500 euro en gedreigd met de kinderrechter... tsjonge jonge jonge, wat een (verschrikkelijk) systeem, zeg...
  7. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    Misschien is dat wel gebeurd, aan dochter, en dacht zij er wel mee weg te komen? Misschien is het verhaal nog net ff anders dan nu voorgespiegeld? Misschien is het niet de eerste keer dat dit gebeurt?
  8. roely
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van roely

    Niets van dat alles deze situatie is nog nooit gebeurd.

    Heeft totaal geen spijbel gedrag of ongeoorloofd afwezigheid.

    Er is een proces verbaal opgemaakt.
    Zonder enige vorm van navraag (hoor wederhoor).

    School vertelde ook - ach over een paar weken lach je er om.
  9. Jacquelien
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Jacquelien
    wat een vervelende communicatie omtrent deze situatie van school zeg....


    Ik zou ook geen energie aan school spenderen. Gewoon je sterk maken met verzamelen van info en alle gesprekken ed opschrijven (dus een boekwerk aanleggen). Gewoon dat je alle feiten hebt wanneer het nodig is.

    Succes.
  10. Raar, ook ik ben 2 weken geleden met zoon bij leerplichtambtenaar geweest i.v.m. spijbelen.. Gewoon praatje gemaakt en dat was het .
  11. twelve
    Hey Baberiba

    Toon alleen de berichten van twelve
    Ik heb ook hele andere ervaringen met de leerplichtambtenaar.Smile

    Maar is het niet zo dat de rechter dan uiteindelijk beslist of die boete betaald moet worden?

    Ik heb geen ervaringen met dit soort verzuim-boetes, maar ik heb voor mijn oudste zoon de afgelopen jaren succesvol verschillende bezwaar-, beroeps- en verzetschriften gemaakt, met betrekking tot het niet bij zich dragen van een IB, wildplassen op een braakliggend terrein en het besturen van een snorfiets met met een alcoholpercentage van 0,3 promille, waarbij uiteindelijk de boetes niet betaald hoefden te worden.
    Als je een goed verhaal hebt en je bent verder een net persoon die het leven goed op de rit heeft staan, en geen raar verleden, dan heeft een rechter daar echt wel oog voor.

    Er van uitgaande dat het verhaal helemaal klopt dan heb je wellicht te maken met een overijverige leerplichtambtenaar met geldingsdrang.

    Dus mijn vraag: zijn er mogelijkheden om bezwaar te maken?
  12. roely
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van roely

    Ik denk ook dat er sprake is van geldings-- drang.
    Heb de leerplicht ambtenaar gesproken zij kan niets doen ligt op haar bureau.
    We krijgen gelegenheid om ons verhaal te doen.

    Loopbaan begeleider heeft gebeld zij vindt het ook te zwaar (proef ik tussen de regels door).
    Zij gaat kijken wat ze nog kan doen.
Terug naar de lijst