500 euro boete

500 euro boete 

Onderwerp van roely

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    quote:
    Dit schreef roely
    ROC Drenthe college in Emmen

    Waarom verbaast mij dit niks.
    Ik zou toch duidelijk maken bij de school dat ergens iets niet duidelijk genoeg gemaakt is aan hun leerling.
    Ze waren daar erg weg~loperig voor hun' fouten' . (Ik kan het weten want ik heb jarenlang stagiaire s van deze school begeleid... om ook maar s wat te noemen).

    Hoe lang moet ze nog naar deze school?
    Zorg dat jouw dochter haar gevoel voor rechtvaardigheid behoudt, dit doet daar een ernstige aanslag op.
    En dus ook op haar motivatie...
    Bah weer....
    14 jun '15 - 07:59:12 / 14 jun '15 - 08:55:37
  2. Droopy
    Vooruit mensen, achteruit

    Toon alleen de berichten van Droopy
    Deze reactie van de school om het meteen te melden bij de inspectie is een gevolg van het strenge beleid wat de overheid voert tegen de scholen. Voor elk wissewasje wat de school niet goed doet in zijn administratie worden ze hard gestraft. De scholen zijn meer en meer administratie kantoren aan het worden. Zelf werk ik bij het ROC van Amsterdam en ook wij worden niet goed van alle regeltjes. Om maar een voorbeeld te noemen: als een leerling een week ziek is moet de school elke dag een "DUO melding" doen, dus elke dag melden dat de leerling nog ziek is en wat de school heeft gedaan om de leerling weer zo snel mogelijk op school te krijgen. Afgelopen jaar was dat in 1 geval niet helemaal goed geregistreerd. Niet alle dagen bleken gemeld te zijn. De boete was 1250,00 euro voor de school.

    MAAR.....het gedrag van het ROC Drenthe wil ik zeker niet goed praten. Als het zo is dat jou dochter verder een onbesproken gedrag altijd heeft vertoond. Had de school dit heel simpel kunnen oplossen door de 5 dagen waar je dochter recht op heeft bij deze als opgenomen vrije dagen te beschouwen en een gesprek met elkaar aan te gaan, eventueel met ouders erbij. Omdat de school dit wel direct gemeld heeft denk ik dat hun administratie rammelt aan alle kanten en zij dus al overhoop liggen met de inspectie. De school kan zelf onder curatele komen te staan.
  3. Jeroen
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Jeroen
    Als die vrije dagen een compensatie waren voor extra gewerkte tijd, dan zijn de uren toch gewoon gemaakt? Dat zou de argumentatie van school en leerplichtambtenaar onderuit halen.
  4. roely
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van roely

    Wie nu wel of geen gelijk hebben het zal wel...

    Tussen groen en dikke dikke dikke rood zit ook nog een nuance - de kleur oranje.
    En dat daar niet eerst naar gekeken is 17 jaar eerste stage dat stoort mij nog het meest.
  5. twelve
    Hey Baberiba

    Toon alleen de berichten van twelve
    quote:
    Dit schreef roely
    Wie nu wel of geen gelijk hebben het zal wel...

    Tussen groen en dikke dikke dikke rood zit ook nog een nuance - de kleur oranje.
    En dat daar niet eerst naar gekeken is 17 jaar eerste stage dat stoort mij nog het meest.


    Dat snap ik best. Want dit gaat echt nergens over.

    Probeer het van je af te zetten, en wacht de formele beslissing af en stel dan gelijk beroep(bezwaar of verzet), -de term vind je wel terug in de beslissing- in.
    Je moet gewoon er voor gaan dat ze die boete niet hoeft te betalen en niet iets er tussen in. Gewoon helemaal niks.

    Ze heeft iets verzuimd, maar dat heeft ze niet met opzet gedaan, maar niet aan gedacht. Je hebt een sterke zaak. Jammer, dat het zo moet, want het lijkt meer op werkverschaffing.

    Maar soms loopt dat zo. Heb zelf recentelijk ook een onzinnig bezwaar moeten, omdat de overheid in het kader van de WMO de boel administratief niet voor elkaar had en ik plotseling maandelijks een bedrag zou moeten betalen voor een volwassen kind. Het was klip en klaar en toch moest ik de formele weg volgen. Het sloeg allemaal nergens op, maar in dit soort zaken kun je gewoon je gelijk halen.

    Gaan jullie ook doen!Smile
  6. roely
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van roely

    Jeetje dat is ook erg. We wachten gewoon maar af
    Aan dochter niets te merken gaat fluitend naar stage en terug kom dagen van school. Volgens dochter heeft iedereen het er wel over. Dit vindt ze wel vervelend.
  7. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef roely
    Wie nu wel of geen gelijk hebben het zal wel...


    Ik vind dit een beetje een rare instelling.
    Voor de vraag of je de boete wel of niet moet betalen (die als ik het goed begrijp nog niet is opgelegd) is het van wezenlijk belang wie er (volgens de wet) gelijk heeft.
  8. mtriviant
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van mtriviant
    Ik wil toch even vanuit mijn achtergrond ook reageren op deze situatie.

    Jouw dochter heeft aan haar stage doorgegeven dat ze vijf dagen verlof opneemt, dat is volgens de regels die
    gelden op de stage toegestaan. Ze had dit op school moeten doorgeven maar is dit vergeten. School heeft dit heel zwaar opgepakt en
    heeft meteen melding gedaan via DUO bij de leerplichtambtenaar, die vervolgens meteen dreigt met een proces-verbaal.
    Heeft school jou benaderd om te vragen waar ze was? Is er contact met jou geweest voordat de melding naar DUO gedaan is?
    In veel regio's in Nederland is dat namelijk wel de afspraak: eerst neemt school contact op met ouders om de situatie te bespreken en pas daarna
    melden via DUO. Dat is ook bedoeld om situaties als deze te voorkomen en ouders een enorme schrik te bezorgen.

    Ik weet niet hoe in andere regio's gewerkt wordt, maar in zijn algemeenheid geldt dat een leerplichtambtenaar niet bij het
    eerste verzuim meteen proces-verbaal opmaakt, tenzij er vermoeden is van luxeverzuim (op vakantie gaan buiten schoolvakanties, dan moet
    altijd proces-verbaal opgemaakt worden).
    Een leerplichtambtenaar is wel verplicht om onderzoek te doen naar het schoolverzuim en als hij of zij de indruk heeft dat er willens en wetens gespijbeld is
    kan/moet hij of zij een proces-verbaal opmaken.

    Omdat jouw dochter zich wel aan de regels van stage heeft gehouden maar niet aan de regels van school is het de vraag of hier inderdaad sprake
    is van ongeoorloofd verzuim. Je geeft zelf al aan dat ze nog nooit eerder met leerplicht te maken heeft gehad en dat er nog nooit eerder sprake is
    geweest van verzuim. Het is dan ook de vraag of er een proces-verbaal opgemaakt gaat worden.

    Ik denk dat het goed is om de afspraken die gelden met stage en de e-mail of toestemming van stage voor de vijf dagen verlof goed te bewaren en
    mee te nemen naar een gesprek met de leerplichtambtenaar. Op die manier kun je namelijk aantonen dat het geen ongeoorloofd verzuim was, maar dat
    ze hooguit verzuimd heeft om het aan school door te geven.

    Ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen en ik ben erg benieuwd naar hoe dit verder gaat.

    Heel veel succes.

    groetjes,

    Marjo
  9. roely
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van roely

    Ik weet het allemaal ook even niet.

    Er is gelijk melding gedaan bij leerplicht dat weet ik wel.
    Na een week pas op school een gesprek met loopbaan begeleider (met de uitleg met een paar weken lach je erom).
    Mail naar de mentor gestuurd met excuus over dochter die niet de juiste stappen heeft gezet.

    Van mentor niets gehoord.

    We wachten af.
  10. Claudia
    Dans je vrij, wees Liefde

    Toon alleen de berichten van Claudia
    quote:
    Dit schreef roely
    Ik weet het allemaal ook even niet.

    Er is gelijk melding gedaan bij leerplicht dat weet ik wel.
    Na een week pas op school een gesprek met loopbaan begeleider (met de uitleg met een paar weken lach je erom).
    Mail naar de mentor gestuurd met excuus over dochter die niet de juiste stappen heeft gezet.

    Van mentor niets gehoord.

    We wachten af.


    Ik had geloof ik al lang op school gestaan...SmileSmile

    Ik snap dat nu het al bij de leerplichtambtenaar ligt, bepaalde zaken vanuit school kennelijk niet meer terug te draaien zijn, maar zoals school er nu mee omgegaan is, klopt dus gewoon niet. Zeker als het gegaan is zoals jij bescheven hebt, want dat is dus niet volgens de procedure die Marjo beschrijft.

    En een mentor die niets meer van zich laat horen, daar zou ik achteraan gaan. En een loopbaanbegeleider, die met zo'n opmerking komt, ook. En als ik daar niet voldoende gehoor zou krijgen, dan zou ik contact opnemen met de directeur. Ofwel, ik zou school ermee confronteren dat zij kennelijk niet gehandeld hebben, zoals zij hadden moeten doen. Daar zou ik z.s.m. een gesprek over willen hebben en dan zou ik in dat gesprek van school willen vernemen wat school hier nu zelf in recht zal gaan zetten. Want ook al kunnen zij de melding misschien niet meer terug draaien, zij kunnen toch wel aan de leerplichtambtenaar doorgeven dat zij verzuimd hebben om eerst contact met jullie op te nemen en dat zij hier dus ook steken hebben laten vallen?

    School verwijt jouw dochter dat zij verzuimd heeft om iets te doen, zij heeft verzuimd om contact op te nemen met school over die 5 dagen. Op haar beurt heeft school verzolgens ook verzuimd om iets te doen, zij heeft op haar beurt verzuimd om contact met jullie op te nemen over die 5 dagen. En nu is het dus elders komen te liggen, daar waar het kennelijk niet had hoeven belanden. En daar zou ik school op aan spreken en ik zou van school willen horen, wat zij hier nu aan denken te gaan doen (los van hetgeen er nu allemaal al via die leerplichtambtenaar loopt). Ofwel, ik zou dus niet gaan zitten afwachten maar er zelf actief achteraan gaan.
  11. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef roely
    Wie nu wel of geen gelijk hebben het zal wel...

    Tussen groen en dikke dikke dikke rood zit ook nog een nuance - de kleur oranje.
    En dat daar niet eerst naar gekeken is 17 jaar eerste stage dat stoort mij nog het meest.

    In die zin een goede les voor je dochter, want steeds meer instellingen disfunctioneren op deze manier.
  12. roely
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van roely

    Vandaag een aangetekende brief van de arrondissementsparket Noord-Nedereland.

    Volgens de brief worden de feiten niet vervolgd door inmiddels gewijzigde omstandigheden.

    PPPFFFHHH zelfs geen boete of taak straf een korte brief met vier zinnen.

    (maar wat een onrust en stress hebben we ervan gehad).
Terug naar de lijst