500 euro boete

500 euro boete 

Onderwerp van roely

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Astrid
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Astrid
    Wat een goede zeg en wat een stress.

    Ik denk dat die boete van 500 euro overdreven is.

    Een (ex)collega heeft haar dochter 2 weken van school gehouden ivm een lange vakantie in december (2 weken voor de kerst en 2 weken kerstvakantie)

    Ze had hiervoor een aanvraag ingediend en die werd afgewezen en toen is ze evengoed gegaan, ze had al geboekt.

    Ze moest toen voorkomen bij de kartonrechter en heeft een waarschuwing gehad.

    Zij is toen echt willens en wetens op vakantie gegaan, terwijl dit verzoek was afgewezen.


    Je dochter moet gewoon haar verhaal doen en ze was zich toen niet van bewust dat ze fout zat en dat ze school ook nog moest inlichten.
    Ze heeft geen spijbel verleden.
    Daar geven ze echt geen 500 euro boete voor, kan mij in elk geval niet voorstellen...

    Heb je rechtsbijstand? Zo ja, anders deze even inschakelen.
  2. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa
    Grappig, de meest zinnige reactie tot nu toe komt van tb.
    Ik kan 't weten want ik heb bijna dagelijks met dergelijke situaties te maken.

    Samengevat nogmaals:
    Allereerst moet Leerplicht een proces-verbaal opmaken en naar het OM sturen, daar wordt het beoordeeld. Onder andere of het pv terecht is en door het OM in behandeling wordt genomen.
    Zo ja, dan wordt beslist of het met een Halt-afdoening, boete, voorwaardelijk sepot of dergelijke wordt afgedaan. Bij een "first offender" is dit het meest waarschijnlijke scenario, tenzij er ook veel andere zorgen zijn.
    Wanneer het OM beslist dat de jongere moet voorkomen kan dat bij een kantonrechter of bij de Officier van Justitie c.q. Parketsecretaris; in het laatste geval discussieer je niet over de schuldvraag maar is de op te leggen sanctie ook veel kleiner.
    Wanneer het ter zitting komt doet de Raad voor de Kinderbescherming onderzoek en formuleert aan de hand daarvan een strafadvies.

    Zonder enige vorm van waarschuwing of gesprek met de leerplichtambtenaar een boete van 500 Euro opleggen lijkt me erg onwaarschijnlijk.
  3. tb
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van tb
    quote:
    Dit schreef Tuwa
    Grappig, de meest zinnige reactie tot nu toe komt van tb.

    Thx, maar hoezo grappig? Ik heb altijd de meest zinnige reactieSmile
  4. Tuwa
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tuwa
    quote:
    Dit schreef tb

    Thx, maar hoezo grappig? Ik heb altijd de meest zinnige reactieSmile


    ik bedoel dat heel veel mensen reageren met net te weinig kennis van zaken.
    Dergelijke processen vind ik wel grappig, zeker wanneer ze zijn bedoeld om iemand gerust te stellen. Smile
  5. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz
    quote:
    Dit schreef Tuwa


    ik bedoel dat heel veel mensen reageren met net te weinig kennis van zaken.
    Dergelijke processen vind ik wel grappig, zeker wanneer ze zijn bedoeld om iemand gerust te stellen. Smile

    Wat jij in jouw reactie doet is naar mijn idee geen advies. Of geruststelling. Je legt alleen uit wat je dagelijks tegenkomt in jouw werk.
    En daarna zeg je; dat lijkt me onwaarschijnlijk. En dat heeft misschien iets geruststellends.
    Ieder hier probeert mee te denken, we zijn allemaal ervaringsdeskundigen in het hebben en opvoeden van een kind, we kennen de zorgen en problemen. We proberen ons in te leven. En geven daarom een reactie. Als moeder.
    Moet je echt zo neerbuigend doen Tuwa. (Heb je door dat het neerbuigend is wat je doet?)
  6. roely
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van roely

    Er komt een proces verbaal we krijgen een uitnodiging van de leerplicht ambtenaar. Ze gaf al aan niets te kunnen vinden in haar dossier (geen spijbel of ander afkeurend gedrag).
    Leerplicht ambtenaar gaf aan dat ze het beleid van de school niet kent dat als je stage loopt recht hebt op een aantal vrij-dagen die je tijdens je stage kunt opnemen.
    Leerplicht ambtenaar gaf aan dat er waarschijnlijk een dikke geld boete komt 100 euro per dag dus 500 euro.

    Klasgenoot met wie ze was heeft wel goedkeuring voor 5 dagen vrij heeft wel een mail gestuurd naar school heeft de juiste stappen gezet.
    Dochter zeker niet goed te praten alle blaam...... school heeft geen mail ontvangen over 5 dagen vrij anders was er wel goedkeuring (ik denk dat ze niet aan school heeft gedacht omdat ze een half jaar stage loopt).
    Fout fout fout dom dom dom stom stom stom op baren zitten en het nooit weer doen.
    Ze heeft niet de juiste stappen gezet.
    Maar bestaat er niet iets tussen groen en dikke rood plus.
    Was het niet mogelijk geweest dat ze dikke straf had gekregen extra week stage noem maar op.
    Mag je als 17 jarige voor het eerst stage niet meer leren van je fouten (leren falen verbeteren...)

    Loop baan begeleider heeft excuus aangeboden voor de opmerking ach trek het je niet aan over een aantal weken lach je er over.
    Mentor gaat mij nog bellen hoe dit zo is gekomen waarom hier voor gekozen is(nog niets van gehoord).
    (gelding drang en perfectionist ????)

    .
  7. Claudia
    Dans je vrij, wees Liefde

    Toon alleen de berichten van Claudia
    Wat belachelijk zeg, ik vind het werkelijk nergens op slaan. Als ik het goed begrijp, had ze dus gewoon recht op die 5 dagen, heeft ze het netjes geregeld met het stage-adres maar is ze alleen vergeten om school hierover in te lichten? En ze heeft ook geen spijbelverleden of niets en dan 500 euro boete? Ik begrijp daar werkelijk helemaal niets van... waar gaat dit in vredesnaam nog over?

    Wat een rare uitvoering van regels, zeg... Gewoon een waarschuwing of zoiets dergelijks lijkt mij meer op zijn plaats. Zelfs de "dikke straf" die jij noemt, zoals een extra week stage of zoiets, vind ik eerlijk gezegd nog te zwaar, want ze had er gewoon recht op. En als er dan toch pers? gestraft moet worden dan lijkt mij ??n dagje terug komen of een extra taakje of zoiets dergelijks meer dan genoeg. Maar ik vind een waarschuwing meer op zijn plaats.
  8. twelve
    Hey Baberiba

    Toon alleen de berichten van twelve
    quote:
    Dit schreef roely


    Klasgenoot met wie ze was heeft wel goedkeuring voor 5 dagen vrij heeft wel een mail gestuurd naar school heeft de juiste stappen gezet.
    Dochter zeker niet goed te praten alle blaam...... school heeft geen mail ontvangen over 5 dagen vrij anders was er wel goedkeuring (ik denk dat ze niet aan school heeft gedacht omdat ze een half jaar stage loopt).



    Straks gewoon beroep instellen binnen de gestelde termijn. Ik denk dat je een sterke zaak hebt. Het kan toch niet zo zijn dat het wel of niet verzenden van een mailtje een verschil van 500 euro moet opleveren?
    Bovendien is aantoonbaar dat de school haar goedkeuring zou verlenen nu haar klasgenoot die toestemming heeft verkregen.
  9. Jacquelien
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Jacquelien
    Mss heb ik er overheen gelezen... maar is het niet iets om even persoonlijk met de directeur van de school te bespreken? Hij kan vlgs mij altijd meer dan een mentor oid
  10. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef twelve


    Straks gewoon beroep instellen binnen de gestelde termijn. Ik denk dat je een sterke zaak hebt. Het kan toch niet zo zijn dat het wel of niet verzenden van een mailtje een verschil van 500 euro moet opleveren?
    Bovendien is aantoonbaar dat de school haar goedkeuring zou verlenen nu haar klasgenoot die toestemming heeft verkregen.

    Inhoudelijk staat Roely sterk, maar het is nu belangrijk om dit bureaucratisch netjes te doen. Dat begint met het goed lezen van de brieven die ze krijgt/heeft gekregen, en netjes antwoord te geven. Boos worden helpt zelden, maar eindeloos herhalen dat er sprake is van een misverstand helpt vaak wel.
  11. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Jacquelien
    Mss heb ik er overheen gelezen... maar is het niet iets om even persoonlijk met de directeur van de school te bespreken? Hij kan vlgs mij altijd meer dan een mentor oid

    Als het bij de leerplichtambtenaar ligt, is dat een gepasseerd station.
  12. quote:
    Dit schreef twelve


    Straks gewoon beroep instellen binnen de gestelde termijn. Ik denk dat je een sterke zaak hebt. Het kan toch niet zo zijn dat het wel of niet verzenden van een mailtje een verschil van 500 euro moet opleveren?
    Bovendien is aantoonbaar dat de school haar goedkeuring zou verlenen nu haar klasgenoot die toestemming heeft verkregen.


    Hier sluit ik me helemaal bij aan. Mocht ze idd die boete opgelegd krijgen, dan bezwaar aantekenen. Ik ben er bijna zeker van dat dit een te winnen zaak is!!
Terug naar de lijst