Kiezen uit 2 kwaden

Kiezen uit 2 kwaden 

Onderwerp van kaatje

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Inge65
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge65
    quote:
    Dit schreef loezepoes


    dan moet de oude werkgever daar wel toestemming voor geven dacht ik

    Ik had er een clausule in op laten nemen dat ik bij een nieuwe baan direct uit dienst zou treden. Geen dubbele baan dus.
    Ik zat vorig jaar hetzelfde. Ik heb mijn ontslagvergoeding later ontvangen. 1 dec uit dienst, 1 januari ontslagvergoeding.
  2. Er is maar 1 ?cht probleem. Hoger fiscaal jaarloon 2015 ---->>>>> wegvallen toeslagen 2015.

    Dit kan je alleen voorkomen als er een deel in 2016 uitbetaald gaat worden.
    Schuiven binnen 2015 heeft geen enkel effect. Hooguit dat je ww later ingaat en de totale duur van je ww zo wordt verlengd.

    Als je niks over het jaar heen kan tillen, zou ik per september alles afwikkelen.
    Dan ben je klaar met ze en kun je een dikke streep trekken en beginnen aan je toekomst.

    Boekhoudkundig is het voor hun echt geen probleem om een slotbetaling in 2016 te doen. Ik heb in mijn vorige baan zo vaak "getruct".... (ik voerde dergelijke betalingen uit)
    Ze kunnen de kosten toerekenen aan 2015 maar de betaling in 2016 doen. Ik zou dus alles op alles zetten om daar een deal te maken.
    Laten we zeggen dat ze je dat toch nog wel verplicht zijn na zoveel jaren plichtsgetrouw werknemerschap......
  3. Solar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Solar
    quote:
    Dit schreef loezepoes


    Maar stel je voor dat ze direct een baan vind, ergens in september

    Ze is dan nog bij de oude werkgever tot 31 dec.

    Dat kan problemen geven als de nieuwe werkgever haar snel in dienst wil hebben



    Ik zou kiezen voor optie 1 , afsluiten en opnieuw beginnen

    Als je ontslag is aangezegd heb je volgens mij met andere regels te maken met opzeggen oude werkgever etc.
    Buiten dat, je kan natuurlijk met je werkgever afspreken dat bij nieuwe baan er geen opzegtermijn geldt.
  4. Bericht van Anne1967 is op 20-06-2015 om 10:58:42 uur verwijderd door Anne1967.

    Reden: Tang en varken enzo

     
  5. misschien heb je hier iets aan Kaatje

    >>LINK<<
  6. Yvonne48
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Yvonne48
    Is contact opnemen met de Belastingdienst geen optie ??? Er zullen toch meer mensen zijn met een ontslag vergoeding en toeslagen ???
  7. Claudia
    Dans je vrij, wees Liefde

    Toon alleen de berichten van Claudia
    quote:
    Dit schreef Reneholadiejee
    Er is maar 1 ?cht probleem. Hoger fiscaal jaarloon 2015 ---->>>>> wegvallen toeslagen 2015.

    Dit kan je [B]alleen
    voorkomen als er een deel in 2016 uitbetaald gaat worden.
    Schuiven binnen 2015 heeft geen enkel effect. Hooguit dat je ww later ingaat en de totale duur van je ww zo wordt verlengd.

    Als je niks over het jaar heen kan tillen, zou ik per september alles afwikkelen.
    Dan ben je klaar met ze en kun je een dikke streep trekken en beginnen aan je toekomst.

    Boekhoudkundig is het voor hun echt geen probleem om een slotbetaling in 2016 te doen. Ik heb in mijn vorige baan zo vaak "getruct".... (ik voerde dergelijke betalingen uit)
    Ze kunnen de kosten toerekenen aan 2015 maar de betaling in 2016 doen. Ik zou dus alles op alles zetten om daar een deal te maken.
    Laten we zeggen dat ze je dat toch nog wel verplicht zijn na zoveel jaren plichtsgetrouw werknemerschap...... [/B]


    Hier ben ik het helemaal mee eens!

    Daar wil ik nog aan toevoegen dat het voor jou denk ik heel belangrijk is dat je in september "een dikke streep kan trekken" en dat je aan je verdere toekomst kan gaan beginnen zonder nog ergens op de loonlijst te staan waar ze je toch al niet meer wilden hebben. Ik heb zo ooit eens 3 of 4 maanden langer op de loonlijst gestaan maar dat was in een situatie waarin ik zelf weg wilde en dat was al heel vreemd, kan ik je zeggen.

    Ik had destijds een goede baan en mede daardoor ook spaargeld achter de hand maar mijn baan en vooral ook de sector waarin ik destijds werkte, beviel me totaal niet meer. Ik was mijzelf aan het omscholen om in de hulpverlening te kunnen gaan werken en heb mijn baan op een geven moment gewoon opgezegd omdat ik mij er steeds ongelukkiger bij voelde. Ik had hierdoor natuurlijk geen recht op ww maar ik kon dit doen omdat er destijds nog een inkomen was (van de latere vader van mijn dochter) en we spaargeld achter de hand hadden. Omdat ik echter precies weg zou gaan op het moment dat de vakantie van mijn baas begon en ik hem altijd verving tijdens zijn vakantie, heeft hij mij destijds gevraagd om 1 maand langer te blijven. Als tegemoetkoming zou ik dan de rest van het lopend kalenderjaar (was 3 of 4 maanden) langer op de loonlijst blijven staan maar vrijgesteld zijn van werk.

    Ik heb hier toen echt over na moeten denken, want ik had het zo niet meer naar mijn zin en de beslissing om mijn baan op te zeggen, had mij juist zoveel lucht gegeven dus ik wilde echt zo snel mogelijk weg. Ik heb het toch gedaan omdat ik die maanden wel heel aantrekkelijk vond. Daarnaast wilde ik mijn baas ook wel tegemoet komen en was ik ergens ook wel gevleid dat hij graag wilde dat ik zou blijven. Vervolgens heb ik mijn afscheid gehad en hoefde ik niet meer te komen werken terwijl ik dus nog wel een paar maanden op de loonlijst stond. In het begin voelde het als een heerlijk betaalde vakantie maar op een geven moment was het toch ook wel vreemd. Op de ??n of andere manier hoor je nog ergens bij waar je eigenlijk niet meer bij hoort en waar je eigenlijk ook niet meer bij wil horen. Althans, zo was dat in mijn situatie omdat ik zelf weg wilde en zelf die beslissing genomen heb.

    Bij jou is de beslissing voor jou genomen dus ik kan mij niet voorstellen dat het straks dan nog fijn is om nog op de loonlijst te staan, terwijl je daar praktisch gezien dan eigenlijk niet meer werkzaam bent. Het kan daardoor lastiger zijn om voor jezelf goed afscheid te nemen, want eigenlijk krijg je te maken met twee afscheidsmomenten, ??ntje in september maar ook nog ??ntje in januari, als je van de loonlijst verdwijnt. Eigenlijk ontstaat hierdoor een soort van tussenfase. Van de andere kant realiseer ik mij dat zo'n tussenfase je ook de gelegenheid kan geven om "geleidelijk aan los te laten" als het ontslag je zwaar valt en je moeite hebt om ermee te dealen.

    Ik zou bij je beslissing dus niet alleen naar het financi?le stuk kijken want die toeslagen ben je dus kennelijk zowiezo kwijt (tenzij het je lukt om die vergoeding toch in 2016 pas te kunnen ontvangen) maar juist ook kijken naar wat voor jou belangrijk is bij het loslaten van je baan, bij het accepteren van je ontslag, bij het moment van "het trekken van de streep" en het moment van "het begin van je nieuwe toekomst". Juist ook gegeven de situatie dat je elders schrijft dat je zo aan rust toe bent. Welk moment voelt voor jou dan prettiger om "los te laten", september of januari? Ik zou dat zeker ook in mijn beslissing mee laten wegen en niet alleen maar het financi?le plaatje van de beide situaties doorrekenen.

    Eigenlijk zou ik gewoon zelfs starten met die vraag, welk moment voelt voor jou beter, september of januari? (dus los van het financi?le verhaal enzo). Vervolgens zou ik dan de beide situaties doorrekenen en dat dan naast elkaar leggen en kijken of daar hetzelfde beste moment uitkomt. Zo ja, dan weet je welk moment het beste voor je is. Zo nee, dan zal je het ??n (je gevoel/je wens) tegen het ander (het financieel gunstigere scenario) af moeten gaan wegen. Dat zal dan makkelijker zijn naarmate het financi?le verschil tussen de ene en de andere situatie kleiner is.

    Sterkte en succes gewenst!
  8. quote:
    Dit schreef Reneholadiejee
    Er is maar 1 ?cht probleem. Hoger fiscaal jaarloon 2015 ---->>>>> wegvallen toeslagen 2015.

    Dit kan je [B]alleen voorkomen als er een deel in 2016 uitbetaald gaat worden.

    Schuiven binnen 2015 heeft geen enkel effect. Hooguit dat je ww later ingaat en de totale duur van je ww zo wordt verlengd.

    Boekhoudkundig is het voor hun echt geen probleem om een slotbetaling in 2016 te doen. Ze kunnen de kosten toerekenen aan 2015 maar de betaling in 2016 doen. Ik zou dus alles op alles zetten om daar een deal te maken.
    Laten we zeggen dat ze je dat toch nog wel verplicht zijn na zoveel jaren plichtsgetrouw werknemerschap...... [/B]
    Kaatje, m.b.t. het terugbetalen van toeslagen e.d. is dit ?cht het enige houtsnijdende advies. En ik weet dat uit boekhoudkundig oogpunt dit geen enkel probleem is, als je werkgever maar wil (oftewel een transitorische post wil opnemen per 31/12/2015). Dat laatste is cruciaal.

  9. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Wat ik vind weet je al.. dus ik lees gewoon stilletjes mee..
  10. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    Bedankt voor alle reacties. Ik kan even niet overal op ingaan. Gisteren k?n ik simpelweg niet reageren. Ik was zo vreselijk moe en verdrietig. Ik kon en wilde er niet over nadenken steeds, maar heb mezelf vanmorgen een schop gegeven Smile Grote kans dat ik later op de dag weer instort, maar dat zien we dan wel.

    Ik begrijp dus goed dat als mijn leidinggevende weigert om het restantbedrag in 2016 uit te betalen, dit eigenlijk een soort van pesterij is. Geen strobreed willen toegeven. Want blijkbaar is het administratief gezien allemaal niet zo ingewikkeld.

    Als ze blijft weigeren dan weet ik nog steeds niet wat ik dan doe. Ik denk dat ik er emotioneel geen last van zal hebben als ik tot het eind van het jaar in dienst blijf. Ik wil de WW ingaan zolang mogelijk uitstellen. Voor die 4 maanden WW moet ik straks 8 jaar werken om dat weer op te bouwen. En vind ik niks anders dan kom ik eerder in de bijstand (horror) En wellicht kies ik er dan voor om uitbetaling van het restantbedrag te laten schieten. Ook geen gedoe met toeslagen terugbetalen.

    Anderzijds ben ik anders vanaf 1 september helemaal van mijn werkgever af en kan ik het deel dat overblijft naar eigen inzicht besteden.

    Pffff......Eerst nog maar eens in gesprek woensdag. Wellicht ga ik er maandag eerst al een mail aan wijden, want ik zie mijn leidinggevende ervoor aan dat ze anders glashard 'nee' zegt tijdens het gesprek zonder zich er nog eens over te buigen.
  11. hanss51
    @nd3rs

    Toon alleen de berichten van hanss51
    quote:
    Dit schreef kaatje


    Pffff......Eerst nog maar eens in gesprek woensdag. Wellicht ga ik er maandag eerst al een mail aan wijden, want ik zie mijn leidinggevende ervoor aan dat ze anders glashard 'nee' zegt tijdens het gesprek zonder zich er nog eens over te buigen.


    Dat mailtje vooraf lijkt me heel verstandig!
    Sterkte!
  12. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    Voor mij zou het ontslag per 1 januari zijn. Met het liefst de financi?le afwikkeling in januari ivm de toeslagen. Kan je niet bij hen benoemen dat dit voor jou financieel heel veel verschil betekend of het geld met valutadatum 31-12 op je rekening staat of met valutadatum 1-1. Het opnemen van een transistorische post is voor hen makkelijk te doen en voor jou financieel zoveel voordeliger.

    Zo niet, dan zou ik de toeslagen 2015 sowieso niet stopzetten. Dan heb je in ieder geval uitstel van terugbetaling tot medio 2016.
    Probeer dan wel zoveel mogelijk alle toeslagen die je ontvangt op spaarrekening te zetten. Dit levert nog wat rente op ook en vergemakkelijkt het terugbetalen. Ook kan terugbetalen altijd in termijnen. Dit geeft je financieel lucht in het zoeken naar een andere baan.

    Vakantiegeld terugbetalen is volgens mij niet aan de orde bij ontslag per 1 september. Vakantiegeld wordt uitbetaald over je loon van de voorafgaande 12 maanden. Je zou dus zelfs nog recht hebben op zo'n 3 maanden vakantiegeld bij ontslag per 1-9 en zo'n 7 maanden bij ontslag per 1-1.

    Te veel opgenomen vakantiedagen door ontslag per 1-9 dienen wel terugbetaald te worden. Dit gaat dan per saldo tenkoste van je netto opbrengst ontslagvergoeding.

    Maar wat gebeurt er met je nog niet opgenomen vakantiedagen indien je per 1-1 weggaat? Mag je die restantdagen bv allemaal opnemen in augustus voorafgaand aan je werkverlof per 1-9 of worden ze uitbetaald of raak je ze kwijt, wat volgens mij in ieder geval niet met je wettelijke verlofdagen mag.

    Als alles in 2015 wordt afgehandeld is het dus nog steeds voordeliger om per 1-1met ontslag te gaan.
    Je hebt 4 maanden langer ww,
    je hoeft geen vakantiedagen terug te betalen,
    je krijgt nog 7 maanden vakantiegeld mee,
    je hoeft niet gelijk al weer in te teren op je ontslagvergoeding om inkomen aan te vullen,
    je kan wel al zelf financieel van een lager inkomen gaan leven als overgang naar ww en de rest sparen.
    Zo kan je met je uiteindelijke ontslagvergoeding, vakantiegeld en het gespaarde ook nog wellicht iets langer dan 1 maand je ww aanvullen.
    En 2015 geeft je dan wat meer ruimte om en weer wat beter op krachten te komen, en rustig om je heen te kijken wat je nu eigenlijk wil en om alles te regelen. Je hebt dan immers 4 maanden meer tijd "gekocht".

    Heel veel sterkte met de situatie.
Terug naar de lijst