Woongroep

Woongroep 

Onderwerp van cool_lizz

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Meisje69
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Meisje69
    Wat leuk, klinkt goed! Ik dacht even dat je misschien wel in het "Hofje van Gratie" aan de Van der Mastenstraat woonde, maar jouw woongroep leeft nog meer samen dan daar. Leuke stad Delft!

    Fijn dat je inspiratie vindt en dat het leven zo samen je bevalt. Eigenlijk wel mooi: vreemden die samen leven.
  2. Poppetje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Poppetje
    Tof zeg. Ik vroeg me al af waar je heen gevlogen was. Smile
  3. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef --Anja1969--
    Wat leuk, klinkt goed! Ik dacht even dat je misschien wel in het "Hofje van Gratie" aan de Van der Mastenstraat woonde, maar jouw woongroep leeft nog meer samen dan daar. Leuke stad Delft!

    Fijn dat je inspiratie vindt en dat het leven zo samen je bevalt. Eigenlijk wel mooi: vreemden die samen leven.

    Dat klinkt ook wel erg leuk, een hofje.... maar nee, ik woon in een grachtenpand.
    Dankjewel Anja.
    Ik zie de mensen met wie ik woon gelukkig niet als vreemden. Twee keer samen eten en het voelde vertrouwd.
  4. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef Poppetje
    Tof zeg. Ik vroeg me al af waar je heen gevlogen was. Smile

    Ja en jij bent van FB weggevlogen zag ik
    Smile
  5. Meisje69
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Meisje69
    quote:
    Dit schreef cool_lizz

    Ik zie de mensen met wie ik woon gelukkig niet als vreemden. Twee keer samen eten en het voelde vertrouwd.

    Ik had het wat dat betreft ook wat verkeerd o omschreven; zo lees ik je ook. Bedoelde ook meer dat dat zomaar kan ontstaan met vreemden.
  6. MarjanvanE
    Proost!

    Toon alleen de berichten van MarjanvanE
    quote:
    Dit schreef cool_lizz

    Dat klinkt ook wel erg leuk, een hofje.... maar nee, ik woon in een grachtenpand.
    Dankjewel Anja.
    Ik zie de mensen met wie ik woon gelukkig niet als vreemden. Twee keer samen eten en het voelde vertrouwd.

    Een soort OA-gevoel?

    Ik kom eens kijken waar je woont LiesjeSmile
  7. Dingetje
    De vaste kracht.

    Toon alleen de berichten van Dingetje
    Wat leuk om te lezen dat je doorgezet hebt en het nu beleeft.
  8. ikke71
    it's me

    Toon alleen de berichten van ikke71
    wat mooi te horen dat je je plek gevonden hebt. je leverd er iets vrijheid voor in aan de andere kant, krijg je er wel mooie vriendschappen erbij. is het met je werk ook goed te combineren?
  9. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef cool_lizz
    Vorige week kwam een OA- ster die in dit draadje geregeerd had bij mij in Delft op bezoek. Zij herinnerde mij aan dit draadje, en inderdaad, ik ben verhuisd, naar Delft.
    Afgezien van het comfort dat ik heb ingeleverd ben ik zo blij als wat; ik geniet enorm van alles wat zich hier voordoet, heb het gevoel dat ik veel meer energie heb.... er valt hier dagelijks te lachen, goede gesprekken, onzingesprekken, de dag doornemen aan het eten, samen klussen, en ook kom ik meZelf tegen.. wat zeker niet altijd leuk is maar toch....deze woonvorm brengt me inspiratie, precies waar ik naar op zoek was.

    Goed verhaal zeg. Veel woonplezier nog!
  10. Varekai
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Varekai
    Met mijn kinderen heb ik ongeveer 5 jaar geleden in een project centraal wonen gewoond. Ik had een eigen woning, maar in een buurt waar de kinderen niet veilig buiten konden spelen dus ik was op zoek naar een alternatief.
    Mijn dochter was 5,5 en mn zoon 8.
    We hebben er voor het grootste deel met heel veel plezier gewoond.
    Je hebt gewoon je eigen huis met alles dat je normaal ook hebt, alleen deelden we de wasmachines.
    Het was een sociocratische gemeenschap.
    Dat wil zoveel zeggen dat niemand het met een beslissing oneens mag zijn.
    Het voordeel is dat alles met heel veel zorg en aandacht gedaan werd. Er woonde veel mensen met een antroposofische visie, maar dat was niet de geldende norm oid.
    Het waren maatschappij kritische mensen die vooral oog hadden voor duurzaamheid.
    We hadden een prachtige tuin met geloof ik meer dan 20 verschillende soorten bessenstruiken, een groentetuin, een hobbyruimte en een gezamenlijke woonkamer waar er eens in de week gezamenlijk gekookt werd. Daarvoor kon je inschrijven. Het was niet verplicht. Er werd altijd gekookt uit de tuin en vegetarisch.
    Mijn kinderen en ik hebben ons er heel erg thuis gevoeld, zowel op de plek als met de mensen.
    Iedereen had z'n taken en er waren momenten dat we samen film keken of thee/koffie ochtenden.
    Het klinkt allemaal vrij perfect, maar er zaten ook wel schaduwkanten aan waardoor ik uiteindelijk wel besloten heb weer een eigen woning te zoeken.
    In feite is zo'n groep toch een soort minimaatschappij waar iedereen zijn eigen idee?n en idealen heeft. Je gaat altijd uit van ieders goede bedoelingen, maar naast de bedoelingen heeft iedereen ook al dan niet uitgesproken verwachtingen.
    Er werd heel veel gepraat, soms voor mij wel eens te veel (en dat zegt behoorlijk wat Smile)
    Gek genoeg leek deze ideale minimaatschappij zich soms nog grimmiger te gedragen dan de maatschappij waar we allemaal in leven.
    Misschien juist wel omdat de idealen en daarmee de verwachtingen zo sterk waren.
    Hoe gelijkgestemd je ook bent, in nuance is iedereen zo eigen en daar bleek toch minder echte ruimte voor dan iedereen dacht.
    Verwachtingen liepen uiteen waar het ging over duurzaam leven, maar ook gevoel van verbinding en dat liep uiteindelijk redelijk vast op communicatie.

    Toen mijn zoon de puberteit in ging heb ik besloten te vertrekken omdat ik voorzag dat dat in deze groep niet goed zou gaan vallen en achteraf gezien ben ik heel erg blij dat ik toen weg gegaan ben wat dat was grandioos verkeerd gegaan.
    Wij hebben een prachtige leerzame, maar ook intens vermoeiende tijd gehad en helaas moet ik uiteindelijk zeggen dat ik toch een illusie armer ben geworden.
    Vooral omdat ik dacht dat het moest kunnen. Mijn idee was dat het met allemaal mensen die wel nadenken en een goede intentie hebben, het toch moet lukken om op een positieve manier duurzaam met elkaar samen te leven.
    Ik heb ervaren dat de normale groepsprocessen toch ook in die situatie gewoon plaatsvinden. Dit heeft vooral te maken met individu/ individueel belang vs groep en groepsbelang.
    Dit neemt niet weg dat dat voor anderen en in andere situaties natuurlijk heel anders kan zijn en de enige manier is om het te proberen!
  11. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef --Anja1969--

    Ik had het wat dat betreft ook wat verkeerd o omschreven; zo lees ik je ook. Bedoelde ook meer dat dat zomaar kan ontstaan met vreemden.

    Aha ik snap je. Smile
  12. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef MarjanvanE

    Een soort OA-gevoel?

    Ik kom eens kijken waar je woont LiesjeSmile

    Jaa en al snel he?!

    Een OA- gevoel... tja... misschien wel!
    Er zijn naast mij nog twee vrouwen alleen met volwassen dochters. Ik kan het goed met ze vinden. Met iedereen eigenlijk, maar de een zie ik liever dan de ander, logisch. Net als bij OA ;-).
Terug naar de lijst