Zelfvoorzienend wonen

Zelfvoorzienend wonen 

Onderwerp van cool_lizz

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Hetty
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Hetty
    quote:
    Dit schreef ArnoM


    Zelfs met 1 persoon die stuurt lukt het in 1 dag. Had nog niet gekeken waar Henk en Lobke wonen.
    Had eigenlijk midden zweden verwacht, waar de natuur net nog wat mooier is.

    Mooi zo dus jij gaat mee .. Wij moeten al jaren een keer iets samen doen, maar er komt telkens niets van
  2. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef Hetty

    Nee dat is voorbereidend op het zelfvoorzienend wonen. Is hartstikke on topic
    Ik heb vandaag geleerd te schilderen met goedkope krijtverf
    kan ik weer toepassen in Zweden.

    Succes met je studie (ik moet zelf eerst even beter worden voordat ik ze mail)

    Oh ! Beterschap !
  3. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef Hetty

    Mooi zo dus jij gaat mee .. Wij moeten al jaren een keer iets samen doen, maar er komt telkens niets van

    Geweldige gelegenheid!Smile
  4. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef Hetty

    Mooi zo dus jij gaat mee .. Wij moeten al jaren een keer iets samen doen, maar er komt telkens niets van



    op dit moment een chronisch tekort aan vrije dagen. Maar wie weet komen wij elkaar wel ergens tegen.
  5. Hetty
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Hetty
    Maar dan weer on topic

    Voorwaarde voor zelfvoorzienend wonen is volgens mij het hebben van tijd.
    Het is amper te combineren met drukke banen en studies.

    Hoe willen jullie dat dan doen ??
  6. leaving
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van leaving
    Prachtig land
    prachtige natuur
    prachtige huizen
    maar soms inderdaad stil
    in de winter erg lang donker,
    in de zomer mooi lang licht

    Je moet er van houden en er tegen kunnen

    kleine 2 weken geleden
    bij mijn broer voor de deur........
    Plaatje
  7. Henri
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Henri
    quote:
    Dit schreef Frits1956
    Ik heb even Karlstad opgezocht. Dat ligt iets onder Nora. Het is de 61e breedtegraad en daar is in de winter niet genoeg zonlicht (in de winter gemiddeld 1uur per dag), laat staan genoeg om zonnecollectoren of zonneboilers op te warmen. Daarnaast zijn 6 maanden van het jaar onder het vriespunt. Zonnecollectoren en zonneboilers zijn gevuld met water en moet dus afgetapt worden.
    //
    Als ze al een put van 84 meter hebben moeten slaan voor drinkwater, Hoe diep moeten de sondes dan wel niet zijn om aardwarmte te benutten. Zweden is geen geothermisch gebied. En nu we het toch over dat water hebben. Een kolom water van 10 meter heeft 1 bar nodig om boven te komen. 84 meter heeft dus 8,4 bar nodig. de luchtdruk in een auto of fietsband is in de buurt van de 3 bar. Iedereen die een fietsband oppompt weet hoe hard hij of zij op de pomp moet duwen om lucht in de band te krijgen. Er staat niet voor niets dat de handpomp wel aanwezig is maar niet aangesloten.

    Elektriciteit opwekken met daglicht panelen zal alleen van april tot september mogelijk zijn. In die maanden heb je genoeg daglichturen. In de winter heb je bijna geen daglicht uren.....

    Karlstad ligt ongeveer even noordelijk als Stockholm en daar heb je in januari de kortste dagen met daglicht van gemiddeld 8.47u tot 14.55u, ruim 6 uur per dag dus. In februari is dat al 8 uur. Veel langer dus dan 1 uur gemiddeld die jij noemt.
    Verder hoorde ik van mensen die in Zweden wonen dat de winters in het gebied ten zuiden van Stockholm (en dus ook Karlstad) tegenwoordig net zo slap zijn als in Nederland. Kwakkelwinters dus, met enkele uitzonderingen.

    Wat die waterdruk betreft: Een fietsband staat onder veel grotere druk dan een autoband en gaat wel richting de 10 bar. Dus als die 8,4 bar van jou klopt is dat water oppompen vergelijkbaar zijn met je fietsband oppompen.
    23 aug '15 - 23:48:17 / 24 aug '15 - 00:20:56
  8. Henri
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Henri
    quote:
    Dit schreef ArnoM
    Vraag mij alleen af hoe groot de septic-tank is, aangezien hij maar 1x in de 3jaar geleegd hoeft te worden? Bij wat voor bewoning? Persoonlijk zou ik daar wel een vraagteken bij zetten.

    1x per 3 jaar is niet zo gek hoor. Veel afbreekwerk wordt door bacteri?n gedaan en er zit een overloop op die het vloeibare deel afvoert. Alleen de vaste blubber die op de bodem zinkt moet dus uitgezogen worden.
  9. Die-vers
    aan de wandel

    Toon alleen de berichten van Die-vers
    quote:
    Dit schreef Frits1956

    .

    Als ze al een put van 84 meter hebben moeten slaan voor drinkwater, Hoe diep moeten de sondes dan wel niet zijn om aardwarmte te benutten. Zweden is geen geothermisch gebied. En nu we het toch over dat water hebben. Een kolom water van 10 meter heeft 1 bar nodig om boven te komen. 84 meter heeft dus 8,4 bar nodig. de luchtdruk in een auto of fietsband is in de buurt van de 3 bar. Iedereen die een fietsband oppompt weet hoe hard hij of zij op de pomp moet duwen om lucht in de band te krijgen. Er staat niet voor niets dat de handpomp wel aanwezig is maar niet aangesloten.




    Als je stroom hebt neem je natuurlijk een bronpomp
  10. quote:
    Dit schreef Henri

    Karlstad ligt ongeveer even noordelijk als Stockholm en daar heb je in januari daglicht van 8.47u tot 14.54u, ruium 6 uur per dag dus. De andere wintermaanden is dat nog langer. Dus veel langer dan 1 uur gemiddeld zoals jij schrijft.
    Verder hoorde ik van mensen die in Zweden wonen dat de winters ten zuiden van Stockholm (en dus ook Karlstad) tegenwoordig net zo slap zijn als in Nederland. Kwakkelwinters dus, met enkele uitzonderingen.

    Wat die waterdruk betreft: Een fietsband staat onder grotere druk dan een autoband en is wel richting de 10 bar. Dus dat water oppompen zal vergelijkbaar zijn met je fietsband oppompen.

    Henri, ik heb het over 1uur zonlicht, niet over daglicht. Daglicht is niet voldoende om zonneboilers en/of zonnecollectoren op te warmen.
    De rest van de gegevens heb ik van de site karlstad klimaat >>LINK<< Niet van horen zeggen maar gewoon van meetstations.Smile

    Ik heb sinds 4 weken een nieuwe fiets en de fietsenmaker heeft mij duidelijk gemaakt dat er 4 bar in de banden moet. Er zullen ongetwijfeld banden zijn waar meer druk op moet zoals tubes voor het wielrennen maar ook banden waar minder in moet zoals voor de mountainbike.
    Daarbij komt dat 1 bar ongeveer overeenkomt met 10N/cm2 bij een waterleiding van 15mm is de benodigde kracht ongeveer 1,5x zo groot. Kortom, een waterkolom van 84mtr in een buisje van 15mm weegt ongeveer 12,5kg en dat moet je voor elke slag water omhoog tillen. Smile

    Zoals al eerder geschreven; Ik heb het niet van horen zeggen maar van meten is weten waarbij ik wat de fietsband betreft ervan uitga dat de fietsenmaker dit ook niet uit zn duim heeft gezogen.
  11. Leona
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Leona
    Prachtig! ALleen trekt Zweden mij dus niet, qua natuur etc. prachtig, maar ik hou niet van kou haha.
    En ik heb ergens gelezen dat 70% van de woningen in Nieuw Zeeland ook zelfvoorzienend zijn. Dat trekt mij dat toch iets meer.
    En het laat zien dat het wel degelijk mogelijk is!
  12. quote:
    Dit schreef -able



    Als je stroom hebt neem je natuurlijk een bronpomp

    Als je stroom hebt wel, maar wat als er geen stroom is? Het draadje gaat over zelfvoorzienend wonen. Zelf stroom opwekken is niet altijd mogelijk met PV panelen en/of windmolen. Water is een van de primaire levensbehoeftes. Ik zou zeker een backup willen hebben om aan water te kunnen komen en dan moet er rekening gehouden worden met wat de consequenties daarvan zijn.
Terug naar de lijst