Hoe slecht is een magnetron?

Hoe slecht is een magnetron? 

Onderwerp van Bloem

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef Bloem

    Wat is de link tussen brood en magnetron?

    Brood is gebakken en bakken verandert moleculen. Magnetron verandert niets.

    Ik gebruik al meer dan veertig jaar magnetrons en zou echt niet zonder willen.
  2. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef frida_m


    Inderdaad. Er zijn erg veel soorten plastic en speciale magnetron folie/bakjes, waar dit gevaar dus niet aan kleeft.


    Ok, dat wist ik niet.

    In het weekend eet ik meestal magnetronmaaltijdjes.
    Gewoon opwarmen vanuit het plastic bakje uit de winkel.
    Neem aan dat die magnetron-proof zijn. Of niet?
  3. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    Wist je trouwens dat je de lichtsnelheid vrij precies kunt meten met een magnetron?

    Haal het draaiding eruit en leg een bord met kaas (hagelslag werkt ook) in de magnetron en zet aan totdat je een paar puntjes ziet smelten/roken. Meet de kortse afstand tussen twee stippen op - dat is een halve golflengte van je microgolf. Vermenigvuldig met 2 (=hele golflengte) en met de frequentie die je op de sticker van het apparaat vindt en voila, lichtsnelheid!
  4. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef frida_m


    Inderdaad. Er zijn erg veel soorten plastic en speciale magnetron folie/bakjes, waar dit gevaar dus niet aan kleeft.


    Ik heb zeker al 20 jaar speciale magnetron schalen, wel van plastic
  5. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef indigo


    Dan ook de radio weg en alle lichten uit. En het infrarood van de afstandsbediening, of gewoon van je eigen lijf. Allemaal elektromagnetische straling.


    Mijn Lijf wegdoen....
    Neeeeeeee :)
  6. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef indigo


    Je verwarming straalt ook warmte uit. Een 'zonnestraal' klinkt toch ook niet naar?


    Ik heb er geen probleem mee, ook niet met een magnetron.
    Maar men( vooral degenen die tegen magnetron zijn) noemen dat je eten verwarmd wordt door straling... en.dan.uitgesproken alsof het radioactief is.

    Ik probeerde het een andere klank te geven, missie.mislukt ;)
  7. geest
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van geest
    quote:
    Dit schreef indigo
    Wist je trouwens dat je de lichtsnelheid vrij precies kunt meten met een magnetron?

    Haal het draaiding eruit en leg een bord met kaas (hagelslag werkt ook) in de magnetron en zet aan totdat je een paar puntjes ziet smelten/roken. Meet de kortse afstand tussen twee stippen op - dat is een halve golflengte van je microgolf. Vermenigvuldig met 2 (=hele golflengte) en met de frequentie die je op de sticker van het apparaat vindt en voila, lichtsnelheid!



    ok nu is het wel weer genoeg. Smile
  8. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Dion


    Ok, dat wist ik niet.

    In het weekend eet ik meestal magnetronmaaltijdjes.
    Gewoon opwarmen vanuit het plastic bakje uit de winkel.
    Neem aan dat die magnetron-proof zijn. Of niet?


    Ik zou even op de verpakking kijken
  9. Loeki
    al sinds de oprichting

    Toon alleen de berichten van Loeki
    quote:
    Dit schreef indigo
    De microgolven laten met name de watermoleculen trillen. Bewegende deeltjes ervaren wij als warm. Meer is het niet (hogere temperatuur is simpel gezegd niets anders dan moleculen die sneller bewegen/harder botsen).

    En om op mijn domme vraag terug te komen: doet verhitting datzelfde? Of is opbakken in een koekepan heel iets anders?
  10. geest
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van geest
    weet je wat pas: ik had zuurkool menu met aluminium bakvan de Hema. Hema zei dat het in de magnetron kon. Kwam een raar piepgeluid uit na 1 minuut. Ik zei tegen dochter kan niet is alu moet op een bord. Dochter boos en geen zin. Heb ik het zelf maar op een bord gedaan toen was de piep over. Dochter durfde het niet meer op te eten
  11. cootje
    Alsjestilbenthoorjemeer

    Toon alleen de berichten van cootje
    Zo lekker makkelijk zo'n magnetron.
    En door regelmatig gebruik leer je ook lekker koken met de magnetron.
  12. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    quote:
    Dit schreef Loeki

    En om op mijn domme vraag terug te komen: doet verhitting datzelfde? Of is opbakken in een koekepan heel iets anders?


    Nee, heel anders. Bij de verbranding van aardgas komt chemische energie vrij omdat er molecuulverbingen worden verbroken.

    Kort gezegd: dat is warmtegeleiding, doorgegeven via de pan. Een magnetron maakt gebruik van meetrillen op precies de juiste frequentie (nl die van atoomverbindingen in water), maar is van zichzelf geen hittebron.

    Inductie is weer een ander verhaal maar komt uiteindelijk ook neer op het verwarmen van de pan en die warmte doorgeven aan het voedsel.
    1 feb '17 - 17:25:52 / 1 feb '17 - 17:40:58
Terug naar de lijst